Od pomysłu do wdrożenia – projektanci doskonale wiedzą, jak długi to proces. By zakończył się sukcesem, warto budować prototypy – usług, produktów, aplikacji mobilnych, stron internetowych czy gadżetów reklamowych. Dzięki nim można sprawdzić, czy gotowy produkt rzeczywiście zaspokoi potrzeby odbiorców. Najlepsze techniki i narzędzia prototypowania przybliża Wojciech Jastrzębski, wykładowca w Katedrze Grafiki Uniwersytetu SWPS.

Prototypy z klocków Lego

Prototypy kojarzą się z szeroko rozumianą inżynierią czy przygotowaniem produktów do masowej produkcji, ale występują także w projektowaniu graficznym, projektowaniu stron internetowych, aplikacji czy nawet zwykłych usług, opierających się na interakcji człowieka z człowiekiem.

Na istotną rolę prototypowania w procesie projektowym zwraca uwagę między innymi Tim Brown w książce „Zmiana przez design”. Prototypy możemy tworzyć nie tylko przy pomocy narzędzi specjalistycznych, lecz też takich, które mamy pod ręką. Brown pisze o próbie wykonania pompy insulinowej z użyciem klocków LEGO. Niedawno zespół inżynierów z Massachusetts Institute of Technology (MIT) z poddanych obróbce klocków zbudował precyzyjne urządzenie do obróbki płynów, przydatne w pracy między innymi chemików i biologów.


Źródło: Massachusetts Institute of Technology (MIT) | Prototyp urządzenia do mieszania płynów wykonany z klocków LEGO

Klocki wybrano ze względu na ich modularność i łatwość przebudowy wykonanych już konstrukcji. Wydrążono w nich niewielkie kanały, w taki sposób, że ujście kanału w jednym klocku mogło się łączyć z wejściem do drugiego. Naukowcy mogli dzięki temu przeprowadzić wiele operacji, takich jak mieszanie, pompowanie czy też filtrowanie bez wykorzystywania drogich, laboratoryjnych modułów. Te przykłady, choć wydają się mocno „techniczne”, pokazują, że skomplikowane rzeczy często można zwizualizować czy wytworzyć prostymi metodami.

prototyp 2

Źródło: materiały własne autora | Do budowy prototypu czasem trzeba wyrafinowanej techniki, a czasem wystarczy uproszczony model urządzenia

Dlaczego warto prototypować strony internetowe i aplikacje mobilne?

Prototypować możemy strony internetowe, aplikacje, modele korzystania z usług (na przykład odgrywając scenkę obsługi klienta) i wiele innych. Mogłoby się wydawać, że osoby realizujące projekty graficzne operują jedynie na płaskiej, dwuwymiarowej przestrzeni, ograniczonej powierzchnią wydruku bądź wyświetlacza. W rzeczywistości jednak książkę, katalog czy czasopismo trzyma się w dłoniach, ogląda z różnych stron, w różnych warunkach oświetleniowych, wyczuwa się też fakturę papieru. Natomiast z telefonem bądź komputerem wchodzi się w interakcję, wykorzystując ekran dotykowy czy też klawiaturę. Oglądanie projektu graficznego na ekranie jest niewystarczające. Należy go przetestować.

Reklama
reklama 500x500 grafiak

Jeśli projektujemy materiały przeznaczone do druku, wstępne wydruki możemy zrobić sami, aby mieć namiastkę tego, jak fizycznie będzie wyglądał końcowy produkt. Samodzielnie możemy wykonać nawet podstawowe prace introligatorskie, takie jak sklejenie grzbietu wydrukowanego przez nas katalogu. Dysponując nawet słabszej jakości wydrukiem niż ten finalny, możemy dostrzec pewne problemy i rzeczy wymagające zmian, które nie były wcześniej widoczne na ekranie komputera. Nie bójmy się też korzystać z nożyczek, zakreślajmy nasze spostrzeżenia na stworzonej makiecie, próbujmy zamieniać różne elementy miejscami i oceniać efekt. Niektóre operacje łatwiej wykonać ręcznie niż za pomocą programu graficznego.

Najlepsze narzędzia do prototypowania

W pracy nad aplikacjami mobilnymi czy stronami internetowymi prototypowanie umożliwia przede wszystkim przetestowanie interakcji i ogólnej funkcjonalności, jeszcze przed napisaniem czy zleceniem napisania kodu. Oprogramowanie takie jak Axure RP pozwala tworzyć interaktywne makiety, które można obsługiwać podobnie jak finalny produkt. Wstępne pomysły warto przedstawiać też na papierze, zwłaszcza wtedy gdy pracujemy w grupie czy zespole – każda osoba może dodać coś od siebie, szybko dokonać zmian, w łatwy sposób zestawić obok siebie kilka czy nawet kilkadziesiąt różnych rozwiązań. Firmy takie jak UI Stencils czy UXPin oferują szablony pomagające w ręcznym rysowaniu elementów aplikacji mobilnych, ale możemy poszukiwać własnych rozwiązań, które pomogą w wizualizowaniu i testowaniu koncepcji.

axure

Źródło: materiały własne autora | Prototypowanie aplikacji mobilnej w Axure RP

Gdy projektujemy produkt o „fizycznym” charakterze – czy to gadżety firmowe, elementy wystroju, opakowania czy też obudowy urządzeń, praca z namacalną formą bywa kluczowa. Na podstawie szkiców wyobrazimy sobie wielkość czy kształt obiektów, ale ostateczny efekt, bez wcześniejszych przymiarek, może nas niemiło zaskoczyć. Gdy opracowujemy wstępne formy i nie mamy jeszcze skonkretyzowanych pomysłów, użyjmy klocków, plasteliny, drewna, kartonu, kleju i innych, łatwo dostępnych rzeczy. Natomiast na końcowych etapach pracy pomocny może być druk 3D, obecnie jest to łatwo dostępna technika. Nie jest to jednak rozwiązanie szybkie – drukowanie czasem trwa nawet kilka godzin. Jeśli nie mamy więc sprecyzowanych pomysłów na formy obiektów, spróbujmy szybszych metod.

Czasami przychodzi nam pracować z instalacjami interaktywnymi, służącymi na przykład wspomaganiu obsługi klienta. Gdy trzeba szybko stworzyć działające urządzenie, pomocne są platformy takie jak Arduino czy Raspberry Pi. Z ich wykorzystaniem można budować urządzenia, które zawierają wyświetlacze, czujniki ruchu, głośniki, silniki i wszystko, co jesteśmy w stanie wymyślić i technicznie opanować. Dostępne jest wiele poradników tłumaczących obsługę tych platform, w wielu miejscach można też nabyć gotowe moduły ułatwiające pracę. Po krótkim przygotowaniu powinniśmy bez problemu realizować proste projekty.

arduino2Źródło: materiały własne autora | Prototypowanie urządzenia przy pomcy platformy Arduino

Na koniec: zbuduj to!

Podczas prototypowania zastanawiajmy się nad tym, co jest ważne w danym momencie: bryła, powierzchnia, wygląd, sposób interakcji, funkcjonalność, czy jeszcze coś innego. Skupmy się na istotnych kwestiach. Alternatywą dla tworzenia dziesiątek lekko zmienionych próbnych wydruków może być pocięcie i zmodyfikowanie starych, zakładając, że powstałe ślady nie będą nam przeszkadzać. Jeśli chcemy natomiast zobaczyć, jakiej wielkości kula powinna się znaleźć w tworzonym przez nas obiekcie, może lepiej ją miarowo lepić z plasteliny zamiast drukować kolejne modele 3D. Dobierajmy narzędzia stosownie do potrzeb i próbujmy wymyślać własne metody działania.

kokpit 3 1000 667
kokpit 2 1000 667
kokpit 1 1000 667

Źródło: materiały własne autora | Budowa prototypu kokpitu typowego samolotu jednosilnikowego

Bo o to właśnie chodzi – o kreatywność, potrzebną do usprawniania procesu projektowego. Poznawanie kolejnych technik prototypowania w oczywisty sposób rozwija nasze doświadczenie i może sprawić, że w przyszłości będziemy działać sprawniej i szybciej odnajdywać rozwiązania problemów.

Źródło: materiały własne autora | Budowa prototypu kokpitu typowego samolotu jednosilnikowego

 

Prelegent

wojciech jastrzebskiWojciech
Jastrzębski

wykładowca w Katedrze Grafiki Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu. W ramach pracy dyplomowej zaprojektował przenośny kokpit do symulacji lotniczych. Jako montażysta wideo i motion designer współpracuje z jedną z wrocławskich agencji kreatywnych, Interesuje się elektroniką, projektowaniem oraz prototypowaniem urządzeń użytkowych, a także wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi do analizy komunikacji w internecie.

Artykuły

Premiera online
images/SD_O_swiatach_wyobrazonych_czyli_jak_tworzyc_scenografie_podcast.jpg

O światach wyobrażonych, czyli jak tworzyć scenografię? (podcast)

Zarówno projektowanie wnętrz jak i tworzenie scenografii sprowadza się do kreowania przestrzeni; oba obszary twórcze…
Premiera online
images/SD_Otworz_sie_na_nauke__Lifelong_Learning_i_rozwoj_kompetencji_miekkich.jpg

Otwórz się na naukę – Lifelong Learning i rozwój kompetencji miękkich (podcast)

Kompetencje miękkie to umiejętności interpersonalne i społeczne; to one decydują o tym, w jaki sposób…
images/SD_Design_cyfrowy_dla_zdrowia_psychicznego__od_teorii_do_praktyki_podcast.jpg

Design cyfrowy dla zdrowia psychicznego – od teorii do praktyki (podcast)

Technologia odgrywa dziś kluczową rolę w naszej codzienności, począwszy od edukacji poprzez komunikację w życiu…
images/SD_Edukacja_jako_fundament_kreatywnosci_projektanta__od_inspiracji_do_innowacji_zapowiedz.jpg
Premiera online

Edukacja jako fundament kreatywności projektanta – od inspiracji do innowacji (podcast)

Kreatywność to siła napędowa każdego twórcy. Na wagę złota są więc także kreatywni projektanci. Kłopot…
images/SD_Psychologia_przestrzeni__od_projektowania_emocji_do_tworzenia_funkcjonalnych_miejsc_podcast.jpg

Psychologia przestrzeni – od projektowania emocji do tworzenia funkcjonalnych miejsc (podcast)

Czy ściany mogą mówić? W pewnym sensie – tak. Każdego dnia wchodzimy przecież do rozmaitych…
images/SD_Przestrzen_publiczna_na_nowo__wyzwania_projektowe_w_przestrzeniach_samorzadowych_podcast.jpg

Przestrzeń publiczna na nowo – wyzwania projektowe w przestrzeniach samorządowych (podcast)

Jeszcze nie tak dawno temu, praca niezależnego projektanta specjalizującego się w brandingu, łączona była głównie…
images/SD_Design_na_rzecz_spoleczenstwa__jak_projektowac_marki_oparte_na_wartosciach_podcast.jpg

Design na rzecz społeczeństwa – jak projektować marki oparte na wartościach? (podcast)

Co zrobić, by w projektowaniu „lepiej", wyparło – „więcej"? Jak przekonać klienta do takiej strategii?…
images/SD_Dlaczego_uslugi_i_produkty_cyfrowe_powinny_byc_projektowane_w_sposob_zrownowazony.jpg

Dlaczego usługi i produkty cyfrowe powinny być projektowane w sposób zrównoważony?

Zmiany i wielowątkowość Rzeczywistość, w której żyjemy, staje się coraz bardziej wielowątkowa i skomplikowana. Zarządzanie…
images/SD_Od_tekstu_do_obrazu__rysunek_narracyjny_w_praktyce_podcast.jpg

Od tekstu do obrazu – rysunek narracyjny w praktyce (podcast)

Tworzenie rysunku narracyjnego zwykle zaczyna się od tekstu; to on dostarcza inspiracji i buduje kontekst.…
images/SD_Publikacje_cyfrowe__jak_nowe_narracje_w_swiecie_cyfrowym_pozwalaja_wizualizowac_i_opowiadac_podcast.jpg

Publikacje cyfrowe – jak nowe narracje w świecie cyfrowym pozwalają wizualizować i opowiadać (podcast)

W jaki sposób przełożyć myśli na formy wizualne, a słowa na obrazy? Czy łatwo dokonać…

Zobacz także

Group 426 strefa zarzadznia logo 05 logo strefapsyche logo white kopia logo white kopia