Komunikujemy się na setki sposobów. Rozmawiamy, migamy, wysyłamy e-maile, korzystamy z symboli i znaków, które potrafią być uniwersalne dla całego świata i kulturowo uzasadnione w wąskiej przestrzeni jednego społeczeństwa. Podobnie rzecz się ma z designem, który jako komunikat może być wysyłany zarówno do szerokiego, jak i wąskiego grona odbiorców. Może być bardzo złożny i prosty, charakterystyczny dla firmy lub zrozumiały w całym kraju, miejski i zinstytucjonalizowany. Najważniejsze, żeby był zrozumiały dla adresata. O ogólnej koncepcji projektowania komunikacji porozmawiamy z prof. dr hab. Michaelem Fleischerem, kierownikiem grafiki Uniwersytetu SWPS podczas wykładu z cyklu „Uniwersytet SWPS w Empiku”.

Projektowanie jako długofalowa, spójna i zrównoważona koncepcja

„Użytkownicy, producenci, komunikacja, design, reklama. Będzie o tym i o tym, jak to się wszystko łączy i dlaczego najczęściej nie. Ale czasem tak. I wtedy nikt tego nie zauważa.” W ramach swojego wystąpienia prof. dr hab. Michael Fleischer przedstawi ogólną koncepcję designu komunikacji, w której przede wszystkim chodzi o spójne, długofalowe i zrównoważone budowanie systemu komunikacji – niezależnie od tego, czy przedmiotem pracy projektowej jest firma, organizacja, państwo czy osoba. To, co jest łącznikiem różnych dyscyplin projektowych, a nierzadko projektanci o tym zapominają, jest właśnie komunikacja społeczna zorientowana na funkcję a nie tylko formę. Wiodącym aspektem, które zostanie poruszone w ramach wystąpienia będzie zespolenie kilku wielkości: producenta – designu – komunikacji – reklamy – użytkownika. Wszystkie te elementy składają się na proces projektowania komunikacji, co nierzadko widać w tzw. Przestrzeni miejskiej (i nie tylko).

 

Prelegent

michael fleischerdr hab. Michael
Fleischer

filolog, kulturoznawca, wykładowca Uniwersytetu Wrocławskiego oraz wrocławskiej filii Uniwersytetu SWPS na kierunku grafika. Wybitny znawca komunikacji społecznej. Naukowo zajmuje się dyscyplinami wiedzy i umiejętności umożliwiającymi lepsze rozumienie i harmonijne kształtowanie otaczającej nas rzeczywistości. Szczególnie interesuje się teorią systemów, konstruktywizmem i lingwistyką kognitywną.

Artykuły

images/Wlasny_styl_1175x950.jpg

Własny styl w projektowaniu graficznym - przewaga czy pułapka? (podcast)

W projektowaniu graficznym i komunikacji wizualnej często dąży się do wypracowania własnego stylu. Ten -…
images/Projektowanie_w_sporcie_1175x950.jpg

Sport to zdrowie - czyli rozmowa o tym, jak dobrze projektować kulturę fizyczną (podcast)

Dynamiczna, pełna emocji i rywalizacji - taka właśnie jest branża sportowa. Czy projektowanie dla tego…
images/Proces_czy_narzedzia_1175x950.jpg

Proces twórczy czy narzędzia - jak pracują profesjonaliści w UX? (podcast)

Obowiązki UX Designera mogą być bardzo zróżnicowane i wiele zależeć będzie od firmy i projektu,…
images/Projektowanie_publikacji_1175x950.jpg

Projektowanie publikacji w praktyce (podcast)

Format, papier, typografia, kolorystyka, okładka – te i wiele innych czynników wpływają na to jak…
images/Wywiad_1175x950.jpg

Ludzie i medycyna: badania z udziałem osób z doświadczeniem choroby

Projektowanie to proces, który polega między innymi na diagnozowaniu problemów oraz dostarczaniu najlepszych rozwiązań. Bardzo…
images/UX_SEO_1175x950.jpg

UX a pozycjonowanie - jak UX wpływa na SEO? (podcast)

Zarówno SEO jak i UX połączone są wieloma wspólnymi elementami, które wzajemnie się przenikają i…
images/Tego_nie_rob_1175x950.jpg

Tego nie rób! Jak nie projektować UX? (podcast)

Stworzenie dobrego UX wiąże się przede wszystkim z koncentracją na potrzebach użytkownika. Tworząc projekt strony…
images/O_cudach_SD_1175x950.jpg

O cudach w projektowaniu, architekturze i zawodzie projektanta (webinar)

Marzenia o lepszej rzeczywistości łączą wielu projektantów. Pracownie architektoniczne mają znaczący i zauważalny wpływ na…
images/Prototypowanie_UX_1175x950.jpg

Czym jest prototypowanie w procesie projektowania UX? (podcast)

Co zrobić, by podczas projektowania produktów cyfrowych, uniknąć błędów i osiągnąć wszystkie założone cele? Czasami…
images/Testy_metodyka_nowe_1175x950.jpg

Testy z użytkownikami w metodykach zwinnych – kiedy, jak i po co? (podcast)

W jaki sposób możemy przetestować użyteczność rozwiązania i na jakim etapie to robić? Jakie wyzwania…

Zobacz także

Group 426 strefa zarzadznia logo 05 logo strefapsyche logo white kopia logo white kopia