Komunikujemy się na setki sposobów. Rozmawiamy, migamy, wysyłamy e-maile, korzystamy z symboli i znaków, które potrafią być uniwersalne dla całego świata i kulturowo uzasadnione w wąskiej przestrzeni jednego społeczeństwa. Podobnie rzecz się ma z designem, który jako komunikat może być wysyłany zarówno do szerokiego, jak i wąskiego grona odbiorców. Może być bardzo złożny i prosty, charakterystyczny dla firmy lub zrozumiały w całym kraju, miejski i zinstytucjonalizowany. Najważniejsze, żeby był zrozumiały dla adresata. O ogólnej koncepcji projektowania komunikacji porozmawiamy z prof. dr hab. Michaelem Fleischerem, kierownikiem grafiki Uniwersytetu SWPS podczas wykładu z cyklu „Uniwersytet SWPS w Empiku”.

Projektowanie jako długofalowa, spójna i zrównoważona koncepcja

„Użytkownicy, producenci, komunikacja, design, reklama. Będzie o tym i o tym, jak to się wszystko łączy i dlaczego najczęściej nie. Ale czasem tak. I wtedy nikt tego nie zauważa.” W ramach swojego wystąpienia prof. dr hab. Michael Fleischer przedstawi ogólną koncepcję designu komunikacji, w której przede wszystkim chodzi o spójne, długofalowe i zrównoważone budowanie systemu komunikacji – niezależnie od tego, czy przedmiotem pracy projektowej jest firma, organizacja, państwo czy osoba. To, co jest łącznikiem różnych dyscyplin projektowych, a nierzadko projektanci o tym zapominają, jest właśnie komunikacja społeczna zorientowana na funkcję a nie tylko formę. Wiodącym aspektem, które zostanie poruszone w ramach wystąpienia będzie zespolenie kilku wielkości: producenta – designu – komunikacji – reklamy – użytkownika. Wszystkie te elementy składają się na proces projektowania komunikacji, co nierzadko widać w tzw. Przestrzeni miejskiej (i nie tylko).

 

Prelegent

michael fleischerdr hab. Michael
Fleischer

filolog, kulturoznawca, wykładowca Uniwersytetu Wrocławskiego oraz wrocławskiej filii Uniwersytetu SWPS na kierunku grafika. Wybitny znawca komunikacji społecznej. Naukowo zajmuje się dyscyplinami wiedzy i umiejętności umożliwiającymi lepsze rozumienie i harmonijne kształtowanie otaczającej nas rzeczywistości. Szczególnie interesuje się teorią systemów, konstruktywizmem i lingwistyką kognitywną.

Artykuły

Premiera online
images/SD_O_swiatach_wyobrazonych_czyli_jak_tworzyc_scenografie_podcast.jpg

O światach wyobrażonych, czyli jak tworzyć scenografię? (podcast)

Zarówno projektowanie wnętrz jak i tworzenie scenografii sprowadza się do kreowania przestrzeni; oba obszary twórcze…
Premiera online
images/SD_Otworz_sie_na_nauke__Lifelong_Learning_i_rozwoj_kompetencji_miekkich.jpg

Otwórz się na naukę – Lifelong Learning i rozwój kompetencji miękkich (podcast)

Kompetencje miękkie to umiejętności interpersonalne i społeczne; to one decydują o tym, w jaki sposób…
images/SD_Design_cyfrowy_dla_zdrowia_psychicznego__od_teorii_do_praktyki_podcast.jpg

Design cyfrowy dla zdrowia psychicznego – od teorii do praktyki (podcast)

Technologia odgrywa dziś kluczową rolę w naszej codzienności, począwszy od edukacji poprzez komunikację w życiu…
images/SD_Edukacja_jako_fundament_kreatywnosci_projektanta__od_inspiracji_do_innowacji_zapowiedz.jpg
Premiera online

Edukacja jako fundament kreatywności projektanta – od inspiracji do innowacji (podcast)

Kreatywność to siła napędowa każdego twórcy. Na wagę złota są więc także kreatywni projektanci. Kłopot…
images/SD_Psychologia_przestrzeni__od_projektowania_emocji_do_tworzenia_funkcjonalnych_miejsc_podcast.jpg

Psychologia przestrzeni – od projektowania emocji do tworzenia funkcjonalnych miejsc (podcast)

Czy ściany mogą mówić? W pewnym sensie – tak. Każdego dnia wchodzimy przecież do rozmaitych…
images/SD_Przestrzen_publiczna_na_nowo__wyzwania_projektowe_w_przestrzeniach_samorzadowych_podcast.jpg

Przestrzeń publiczna na nowo – wyzwania projektowe w przestrzeniach samorządowych (podcast)

Jeszcze nie tak dawno temu, praca niezależnego projektanta specjalizującego się w brandingu, łączona była głównie…
images/SD_Design_na_rzecz_spoleczenstwa__jak_projektowac_marki_oparte_na_wartosciach_podcast.jpg

Design na rzecz społeczeństwa – jak projektować marki oparte na wartościach? (podcast)

Co zrobić, by w projektowaniu „lepiej", wyparło – „więcej"? Jak przekonać klienta do takiej strategii?…
images/SD_Dlaczego_uslugi_i_produkty_cyfrowe_powinny_byc_projektowane_w_sposob_zrownowazony.jpg

Dlaczego usługi i produkty cyfrowe powinny być projektowane w sposób zrównoważony?

Zmiany i wielowątkowość Rzeczywistość, w której żyjemy, staje się coraz bardziej wielowątkowa i skomplikowana. Zarządzanie…
images/SD_Od_tekstu_do_obrazu__rysunek_narracyjny_w_praktyce_podcast.jpg

Od tekstu do obrazu – rysunek narracyjny w praktyce (podcast)

Tworzenie rysunku narracyjnego zwykle zaczyna się od tekstu; to on dostarcza inspiracji i buduje kontekst.…
images/SD_Publikacje_cyfrowe__jak_nowe_narracje_w_swiecie_cyfrowym_pozwalaja_wizualizowac_i_opowiadac_podcast.jpg

Publikacje cyfrowe – jak nowe narracje w świecie cyfrowym pozwalają wizualizować i opowiadać (podcast)

W jaki sposób przełożyć myśli na formy wizualne, a słowa na obrazy? Czy łatwo dokonać…

Zobacz także

Group 426 strefa zarzadznia logo 05 logo strefapsyche logo white kopia logo white kopia