„Zmienić świat" – to przede wszystkim ta idea przyświecala poetyce Bauhaus. Jak to zrobić? Za pomocą designu... O historii Bauhaus, szkole, koncepcji, pomysłodawcach z okazji 100-lecia tego nurtu opowiada prof. dr hab. Michael Fleisher z Grafiki Uniwersytetu SWPS.

Idea, utopia, mit

Zaczęło się od szkoły, potem przekształciło się w pewną ideę, która rozlała się po świecie. Głównym założeniem Bauhausu było stworzenie nowoczesnej, funkcjonalnej architektury, adresowanej do użytkownika, który stał w centrum całej koncepcji. Bauhaus to koncepcja, która zakładała projektowanie pod kątem egalitarnego społeczeństwa, zwracając szczególną uwagę na funkcję w swoich realizacjach. Nie chodziło tu tylko o wzornictwo przemysłowe, ale całościowe przemyślenie otaczającej nas przestrzeni począwszy od architektury przez meble, skończywszy na przedmiotach codziennego użytku. Walter Gropius, założyciel szkoły bauhausu w Weimarze wskazywał, że główna oś dydaktyki i praktyki projektowej koncentrowała się na znalezieniu nowego podejścia „zachęcającego do kreatywnego postrzegania świata, a w ostatecznym rozrachunku prowadzącego do odmiennego pojmowania życia”. Projektowanie w tym kontekście stało się modus operandi dla nowego społeczeństwa – otwartego, refleksyjnego i równościowego.

 

Prelegent

michael fleischerMichael
Fleisher

profesor zwyczajny, wykłada na Uniwersytecie SWPS i Uniwersytecie Wrocławskim, naukowo zajmuje się dyscyplinami wiedzy i umiejętności umożliwiającymi lepsze rozumienie i harmonijne kształtowanie otaczającej nas rzeczywistości społecznej. w pracy badawczej skupia się na analizie problemów występujących w komunikacji społecznej, aktualnych zastosowań designu, społecznych funkcji reklamy i designu, a także komunikacji interkulturowej i funkcjonowania nauki w kontekście społecznym. autor takich publikacji, jak: „typologia komunikacji” (2012), „communication design czyli projektowanie komunikacji” (2010), „trzy prawa komunikacji i jedna definicja design” (2009). współautor „słownika polszczyzny rzeczywistej” (2011), publikacji wieńczącej badania nad przekleństwami w języku polskim.

Artykuły

images/SD_Meblujemy_miasto_smart_podcast.jpg

Meblujemy miasto “smart” (podcast)

  W przestrzeniach publicznych zaczynają pojawiać się meble miejskie, które wykorzystują nowoczesne technologie z obszaru…
images/SD_Feedback_w_procesach_projektowych_webinar.jpg

Feedback w procesach projektowych (podcast)

  Informacja zwrotna w odniesieniu do pracy wykonanej przez projektanta może mieć znaczący wpływ na ostateczny…
images/SD_Reczne_wytworstwo_w_Polsce_-_czym_jest_nowe_rzemioslo_webinar.jpg

Ręczne wytwórstwo w Polsce - czym jest nowe rzemiosło? (podcast)

Powiedzenie, że świat się zmienia - to truizm, ale czy zmienia się także rzemiosło? O tym,…
images/SD_Przestrzen_publiczna_-_jak_projektowac_miejsca_ktore_przynosza_radosc_webinar.jpg

Przestrzeń publiczna - jak projektować miejsca, które przynoszą radość (podcast)

Pisarz i dramaturg George Bernard Shaw powiedział, że nie przestajemy się bawić, bo się starzejemy, a starzejemy…
images/SD_Robotyka_i_AI_w_tworzeniu_-_jak_laczyc_technologie_z_aktywizmem_i_projektowac_odpowiedzialnie_webinar.jpg

Robotyka i AI w tworzeniu - jak łączyć technologię z aktywizmem i projektować odpowiedzialnie (podcast)

Isaac Asimov pisarz i profesor biochemii, w 1942 roku, zanim jeszcze pojawiły się realne możliwości produkcji urządzeń…
images/SD_Wartosc_i_uzytecznosc_badan_w_procesie_projektowym_webinar.jpg

Wartość i użyteczność badań w procesie projektowym (podcast)

Jednym z powielanych mitów na temat projektowania jest przekonanie, że proces ten opiera się przede…
images/SD_Audyty_brandingowe_czyli_czego_potrzebuje_Twoja_marka_webinar.jpg

Audyty brandingowe, czyli czego potrzebuje Twoja marka? (podcast)

  Przemyślane i długotrwałe rozwiązania brandingowe cechują się przede wszystkim spójnością. Ta jednak jest trudna w podtrzymaniu…
images/SD_Jak_przedmioty_i_przestrzen_opowiadaja_nam_o_ludziach_-_socjologia_i_fotografia_w_projektowaniu_webinar.jpg

Jak przedmioty i przestrzeń opowiadają nam o ludziach - socjologia i fotografia w projektowaniu (podcast)

Pierwsza połowa XIX wieku to czas powstania nowej nauki - socjologii oraz innowacyjnej technologii -…
images/SD_Wspolpraca_stratega_i_projektanta_w_procesach_brandingowych_webinar.jpg

Współpraca stratega i projektanta w procesach brandingowych (podcast)

  Szeroko zakrojony proces brandingowy zakłada szereg etapów, mających na celu przeanalizowanie, zrozumienie, zaplanowanie oraz…
images/SD_Obrazy_z_tysiecy_kawalkow_-_o_tym_jak_mozna_malowac_papierem_webinar.jpg

Obrazy z tysięcy kawałków - o tym jak można malować papierem (podcast)

  Sztuka nie zna ograniczeń, a do tworzenia jej mogą posłużyć najróżniejsze narzędzia. Chociaż papier wydaje…

Zobacz także

Group 426 strefa zarzadznia logo 05 logo strefapsyche logo white kopia logo white kopia