W natłoku bombardujących nas zewsząd informacji coraz trudniej jest pokazać taki wizerunek firmy, który pozostanie w świadomości odbiorców na dłużej. Setki tysięcy komunikatów każdego dnia rozpraszają uwagę, przez co przekaz aspirującej organizacji musi być spójny, wyrazisty, adekwatny. Jednak nawet najlepszy pomysł nie odnajdzie się na rynku, jeśli nie będzie opierał się na wartościach, reprezentowanych przez firmę.

O tym jak ważna dla projektanta i grafika jest wiedza o firmie i jej wartościach opowiada Kamil Olender, wykładowca na kierunku grafika we wrocławskiej filii Uniwersytetu SWPS

Idee i wartości w projektowaniu strategii komunikacyjnych

W przeciągu ostatnich kilkunastu lat kryteria geograficzne i demograficzne przestały być kluczowe przy określaniu grupy docelowej, ustępując coraz więcej pola kryteriom psychograficznym i behawioralnym. Te z kolei stały się zalążkiem do stratyfikacji bazujących na stylach życia. Aby dana marka podbiła serca swoich odbiorców, musi przede wszystkim odwoływać się do znanych im emocji, stanów, miejsc lub obrazów. Tak, by myśląc o danym brandzie, nie mieć wątpliwości, z czym się kojarzy. Wystarczy spojrzeć na największe, najbardziej znane firmy.

Szczęście, radość życia, przyjaciele, rodzinne posiłki, miłość oraz (może przede wszystkim) Święty Mikołaj i Boże Narodzenie - jaka to marka? Oczywiście Coca-cola. I nie będziemy mieli wątpliwości, dlaczego to nie Pepsi, bo dla Pepsi zarezerwowane zostały inne skojarzenia, inne wartości.

No dobrze, ale pomyślicie Państwo, że to tylko jednostkowe przypadki. Spójrzmy więc na kolejne, ale teraz spróbujmy na odwrót. Z czym kojarzy się marka Volvo? Zapewne część z Państwa bez zastanowienia odpowie: bezpieczeństwo, minimalizm, elegancja, jakość. I słusznie, bo to są właśnie wartości, na których opiera się i którymi komunikuje firma Volvo.

Szczęście, radość życia, przyjaciele, rodzinne posiłki, miłość oraz (może przede wszystkim) Święty Mikołaj i Boże Narodzenie - jaka to marka?

Osobowość marki

Jednak ustalenie wartości i idei organizacji nie jest oczywiście jedynym wyzwaniem, przed którym stoi projektant komunikacji. Wspomniany etap jest jednym z początkowych w procesie budowania corporate identity. Następnym dużym krokiem będzie zaprojektowanie działań o charakterze powtarzalnym, identyfikacyjnym, czyli osobowości. Ważną cechą zachowań i wszelkich komunikacji firmy jest ich przewidywalność i spójność. To właśnie osobowość marki czynić będzie ją rozpoznawalną. Dzięki niej możemy powiedzieć, że np. Coca-Cola jest rodzinna, a Volvo bezpieczne i eleganckie.

Idee i wartości firmy a praca projektanta

W procesie budowania strategii komunikacyjnej kluczowym momentem okazuje się zdefiniowanie cech tożsamościowych firmy, na których będą bazować i z których będą wynikać kolejne działania. To do nich należeć będą wartości, które będą bliskie marce, a przy okazji też określonej grupie docelowej. To z nich wynikną następne etapy projektowania komunikacji firmy, czyli filozofia, opowieść o marce oraz cały corporate identity, czyli komunikacja, design i zachowanie. Nie można więc zaprojektować osobowości, oderwanej całkowicie od tożsamości. Idee i wartości firmy okazują się być kluczowe dla projektantów i grafików, bo - jak pokazują przykłady z rynku - marka odnosząca sukces, to marka przede wszystkim spójna. I o to właśnie w tym wszystkim chodzi.

 

Autor

kamil oleanderKamil
Oleander

szkoleniowiec, absolwent projektowania komunikacji i corporate identity w instytucie dziennikarstwa i komunikacji społecznej uniwersytetu wrocławskiego. Obecnie doktorant na Wydziale Filologicznym UWR i wykładowca na kierunku grafika we wrocławskiej filii Uniwersytetu SWPS. Specjalizuje się w problematyce komunikacji tożsamości w internecie.
Na Uniwersytecie SWPS prowadzi zajęcia z zakresu osobowości medialnej organizacji, kompetencji interkulturowej, technik i strategii negocjacyjnych i treningu interpersonalnego.

Artykuły

images/SD_Od_pomyslu_do_zmiany.jpg

Od pomysłu do zmiany – jak tworzyć i wdrażać innowacje (videocast)

Nie bez powodu proces projektowania innowacji porównuje się do układania puzzli, których kształty jeszcze nie…
images/SD_Rekonstrukcja_strojow_z_Faras_blog.jpg

Rekonstrukcja strojów z Faras: wyjątkowy pokaz w Paryżu

W październiku 2024 r. pasjonaci historii, kultury i sztuki mieli okazję uczestniczyć w niezwykłym, premierowym…
Premiera online
images/SD_O_swiatach_wyobrazonych_czyli_jak_tworzyc_scenografie_podcast.jpg

O światach wyobrażonych, czyli jak tworzyć scenografię? (podcast)

Zarówno projektowanie wnętrz jak i tworzenie scenografii sprowadza się do kreowania przestrzeni; oba obszary twórcze…
Premiera online
images/SD_Otworz_sie_na_nauke__Lifelong_Learning_i_rozwoj_kompetencji_miekkich.jpg

Otwórz się na naukę – Lifelong Learning i rozwój kompetencji miękkich (podcast)

Kompetencje miękkie to umiejętności interpersonalne i społeczne; to one decydują o tym, w jaki sposób…
images/SD_Design_cyfrowy_dla_zdrowia_psychicznego__od_teorii_do_praktyki_podcast.jpg

Design cyfrowy dla zdrowia psychicznego – od teorii do praktyki (podcast)

Technologia odgrywa dziś kluczową rolę w naszej codzienności, począwszy od edukacji poprzez komunikację w życiu…
images/SD_Edukacja_jako_fundament_kreatywnosci_projektanta__od_inspiracji_do_innowacji_zapowiedz.jpg
Premiera online

Edukacja jako fundament kreatywności projektanta – od inspiracji do innowacji (podcast)

Kreatywność to siła napędowa każdego twórcy. Na wagę złota są więc także kreatywni projektanci. Kłopot…
images/SD_Psychologia_przestrzeni__od_projektowania_emocji_do_tworzenia_funkcjonalnych_miejsc_podcast.jpg

Psychologia przestrzeni – od projektowania emocji do tworzenia funkcjonalnych miejsc (podcast)

Czy ściany mogą mówić? W pewnym sensie – tak. Każdego dnia wchodzimy przecież do rozmaitych…
images/SD_Przestrzen_publiczna_na_nowo__wyzwania_projektowe_w_przestrzeniach_samorzadowych_podcast.jpg

Przestrzeń publiczna na nowo – wyzwania projektowe w przestrzeniach samorządowych (podcast)

Jeszcze nie tak dawno temu, praca niezależnego projektanta specjalizującego się w brandingu, łączona była głównie…
images/SD_Design_na_rzecz_spoleczenstwa__jak_projektowac_marki_oparte_na_wartosciach_podcast.jpg

Design na rzecz społeczeństwa – jak projektować marki oparte na wartościach? (podcast)

Co zrobić, by w projektowaniu „lepiej", wyparło – „więcej"? Jak przekonać klienta do takiej strategii?…
images/SD_Dlaczego_uslugi_i_produkty_cyfrowe_powinny_byc_projektowane_w_sposob_zrownowazony.jpg

Dlaczego usługi i produkty cyfrowe powinny być projektowane w sposób zrównoważony?

Zmiany i wielowątkowość Rzeczywistość, w której żyjemy, staje się coraz bardziej wielowątkowa i skomplikowana. Zarządzanie…

Zobacz także

Group 426 strefa zarzadznia logo 05 logo strefapsyche logo white kopia logo white kopia