Współpraca z naturą nie jest czymś odkrywczym dla człowieka. Już bardzo dawno temu postanowiliśmy uprawiać, a nie zbierać pożywienie. Uprawianie w projektowaniu i produkcji przedmiotów jest jednak dla nas nowe, a nawet trudne do wyobrażenia. Dlaczego projektanci muszą wejść w rolę rolnika przyszłości? Co z tego może wyniknąć? Nad przyszłością uprawiania zastanawialiśmy się z Różą Janusz, projektantką SCOBY: opakowań, które rosną. 

Design w służbie natury – jak projektować z myślą o środowisku

„Scoby to trochę taki super papier, który nie przepuszcza powietrza” – oto naprawdę oszczędna definicja materiału biodegradowalnego, zastępującego tworzywa sztuczne. I materiał i definicja są autorstwa Róży Janusz, która podczas spotkania online opowiedziała o idei swojego projektu. Świat zalewają odpady – dlaczego więc z nich nie skorzystać? Od tego pytania zaczęła się praca nad SCOBY. Róża Janusz, przybliżając proces tworzenia materiału biodegradowalnego, kilka chwil poświęciła na jego opis: to, co nam zostanie z marchewki, czego nie chcemy jeść, jest przetwarzane przez mikroorganizmy, które się tymi odpadami karmią i wydalają je w postaci czystej celulozy. Otrzymana celuloza przetwarzana jest z kolei np. na opakowania. Jeśli zjemy to opakowanie, nic nam się nie stanie, chociaż oczywiście walory smakowe są niewielkie. Ważne jest jednak, że jeśli SCOBY trafi do brzucha ryby, nie zaszkodzi jej w żaden sposób, gdyż materiał nie jest toksyczny. Dzięki temu, jak wyjaśniła Róża Janusz, można zarówno chronić naturę, jak i projektować trwałe rzeczy na lata.

Projekt dyplomowy School of Form jest obecnie hodowany przez start-up MakeGrowLab, który bada związki biologii, technologii i designu w celu przekształcenia gospodarki liniowej w tę o obiegu zamkniętym, w której odpad jest surowcem.

  • https://podcasts.apple.com/pl/podcast/zr%C3%B3wnowa%C5%BCony-design-jak-chroni%C4%87-natur%C4%99-i-projektowa%C4%87/id1460690724?i=1000448090170
  • https://open.spotify.com/episode/7rkhb2b5spbuCHVu4n5lds
  • https://soundcloud.com/user-181745606/zrownowazony-design-jak-chronic-nature-i-projektowac-na-lata-roza-janusz-i-michal-bachowski
  • https://lectonapp.com/pl/audiobook/cead5741-ac9c-4a97-8fdf-b5db6f5aa459?_lst&catalog=e9425407-77fe-43bc-ab68-1aaeb3ec6033

 

Gość

roza januszRóża
Janusz (Rutkowska)

projektantka opakowań. Absolwentka industrial design (2018), jest finalistką konkursu Make Me 2018, towarzyszącego Łódź Design Festival. Autorka wielokrotnie pokazywanego i cytowanego projektu dyplomowego Scoby, biodegradowalnego, jadalnego materiału powstałego na bazie wyciągu z odpadów rolnych, które służy jako opakowanie na żywność (publikacje w dezeen, The:Future:Laboratory, Mold, Designboom). Jej projekt był pokazywany w ramach London Design Festival, Brussels Design September, Bayern Design, Gdynia Design Days. Scoby otrzymało nominację w kategorii ekologia w konkursie nagradzającego polskie innowacje Soczewki 2018 magazynu Focus.

Prowadzący

258 Michał Bachowski NoizzMichał
Bachowski

z wykształcenia ekonomista i design manager, z zamiłowania uzależniony od internetu obserwator wszelkich nowych tendencji w obszarach wzornictwa, technologii, mediów oraz marketingu. Swoją drogę zawodową zaczynał w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego, gdzie pracował przy projektach doradczych dla takich firm jak Leroy Merlin, Profim czy Zelmer. W latach 2012-2018 w redakcji serwisu o trendach rynku i kultury F5, gdzie doszedł do stanowiska zastępcy redaktora naczelnego. W lipcu 2018 r. zadebiutował w roli kuratora wystawy “Empatia, teraz!”, która po raz pierwszy odbyła się w ramach Gdynia Design Days 2018, a obecnie jest pokazywana w Galerii Dizajn BWA Wrocław. We wrześniu 2018 dołączył do redakcji serwisu NOIZZ.pl jako creative content manager.

Artykuły

Premiera online
images/SD_O_swiatach_wyobrazonych_czyli_jak_tworzyc_scenografie_podcast.jpg

O światach wyobrażonych, czyli jak tworzyć scenografię? (podcast)

Zarówno projektowanie wnętrz jak i tworzenie scenografii sprowadza się do kreowania przestrzeni; oba obszary twórcze…
Premiera online
images/SD_Otworz_sie_na_nauke__Lifelong_Learning_i_rozwoj_kompetencji_miekkich.jpg

Otwórz się na naukę – Lifelong Learning i rozwój kompetencji miękkich (podcast)

Kompetencje miękkie to umiejętności interpersonalne i społeczne; to one decydują o tym, w jaki sposób…
images/SD_Design_cyfrowy_dla_zdrowia_psychicznego__od_teorii_do_praktyki_podcast.jpg

Design cyfrowy dla zdrowia psychicznego – od teorii do praktyki (podcast)

Technologia odgrywa dziś kluczową rolę w naszej codzienności, począwszy od edukacji poprzez komunikację w życiu…
images/SD_Edukacja_jako_fundament_kreatywnosci_projektanta__od_inspiracji_do_innowacji_zapowiedz.jpg
Premiera online

Edukacja jako fundament kreatywności projektanta – od inspiracji do innowacji (podcast)

Kreatywność to siła napędowa każdego twórcy. Na wagę złota są więc także kreatywni projektanci. Kłopot…
images/SD_Psychologia_przestrzeni__od_projektowania_emocji_do_tworzenia_funkcjonalnych_miejsc_podcast.jpg

Psychologia przestrzeni – od projektowania emocji do tworzenia funkcjonalnych miejsc (podcast)

Czy ściany mogą mówić? W pewnym sensie – tak. Każdego dnia wchodzimy przecież do rozmaitych…
images/SD_Przestrzen_publiczna_na_nowo__wyzwania_projektowe_w_przestrzeniach_samorzadowych_podcast.jpg

Przestrzeń publiczna na nowo – wyzwania projektowe w przestrzeniach samorządowych (podcast)

Jeszcze nie tak dawno temu, praca niezależnego projektanta specjalizującego się w brandingu, łączona była głównie…
images/SD_Design_na_rzecz_spoleczenstwa__jak_projektowac_marki_oparte_na_wartosciach_podcast.jpg

Design na rzecz społeczeństwa – jak projektować marki oparte na wartościach? (podcast)

Co zrobić, by w projektowaniu „lepiej", wyparło – „więcej"? Jak przekonać klienta do takiej strategii?…
images/SD_Dlaczego_uslugi_i_produkty_cyfrowe_powinny_byc_projektowane_w_sposob_zrownowazony.jpg

Dlaczego usługi i produkty cyfrowe powinny być projektowane w sposób zrównoważony?

Zmiany i wielowątkowość Rzeczywistość, w której żyjemy, staje się coraz bardziej wielowątkowa i skomplikowana. Zarządzanie…
images/SD_Od_tekstu_do_obrazu__rysunek_narracyjny_w_praktyce_podcast.jpg

Od tekstu do obrazu – rysunek narracyjny w praktyce (podcast)

Tworzenie rysunku narracyjnego zwykle zaczyna się od tekstu; to on dostarcza inspiracji i buduje kontekst.…
images/SD_Publikacje_cyfrowe__jak_nowe_narracje_w_swiecie_cyfrowym_pozwalaja_wizualizowac_i_opowiadac_podcast.jpg

Publikacje cyfrowe – jak nowe narracje w świecie cyfrowym pozwalają wizualizować i opowiadać (podcast)

W jaki sposób przełożyć myśli na formy wizualne, a słowa na obrazy? Czy łatwo dokonać…

Zobacz także

Group 426 strefa zarzadznia logo 05 logo strefapsyche logo white kopia logo white kopia