Współpraca z naturą nie jest czymś odkrywczym dla człowieka. Już bardzo dawno temu postanowiliśmy uprawiać, a nie zbierać pożywienie. Uprawianie w projektowaniu i produkcji przedmiotów jest jednak dla nas nowe, a nawet trudne do wyobrażenia. Dlaczego projektanci muszą wejść w rolę rolnika przyszłości? Co z tego może wyniknąć? Nad przyszłością uprawiania zastanawialiśmy się z Różą Janusz, projektantką SCOBY: opakowań, które rosną. 

Design w służbie natury – jak projektować z myślą o środowisku

„Scoby to trochę taki super papier, który nie przepuszcza powietrza” – oto naprawdę oszczędna definicja materiału biodegradowalnego, zastępującego tworzywa sztuczne. I materiał i definicja są autorstwa Róży Janusz, która podczas spotkania online opowiedziała o idei swojego projektu. Świat zalewają odpady – dlaczego więc z nich nie skorzystać? Od tego pytania zaczęła się praca nad SCOBY. Róża Janusz, przybliżając proces tworzenia materiału biodegradowalnego, kilka chwil poświęciła na jego opis: to, co nam zostanie z marchewki, czego nie chcemy jeść, jest przetwarzane przez mikroorganizmy, które się tymi odpadami karmią i wydalają je w postaci czystej celulozy. Otrzymana celuloza przetwarzana jest z kolei np. na opakowania. Jeśli zjemy to opakowanie, nic nam się nie stanie, chociaż oczywiście walory smakowe są niewielkie. Ważne jest jednak, że jeśli SCOBY trafi do brzucha ryby, nie zaszkodzi jej w żaden sposób, gdyż materiał nie jest toksyczny. Dzięki temu, jak wyjaśniła Róża Janusz, można zarówno chronić naturę, jak i projektować trwałe rzeczy na lata.

Projekt dyplomowy School of Form jest obecnie hodowany przez start-up MakeGrowLab, który bada związki biologii, technologii i designu w celu przekształcenia gospodarki liniowej w tę o obiegu zamkniętym, w której odpad jest surowcem.

  • https://podcasts.apple.com/pl/podcast/zr%C3%B3wnowa%C5%BCony-design-jak-chroni%C4%87-natur%C4%99-i-projektowa%C4%87/id1460690724?i=1000448090170
  • https://open.spotify.com/episode/7rkhb2b5spbuCHVu4n5lds
  • https://soundcloud.com/user-181745606/zrownowazony-design-jak-chronic-nature-i-projektowac-na-lata-roza-janusz-i-michal-bachowski
  • https://lectonapp.com/pl/audiobook/cead5741-ac9c-4a97-8fdf-b5db6f5aa459?_lst&catalog=e9425407-77fe-43bc-ab68-1aaeb3ec6033

 

Gość

roza januszRóża
Janusz (Rutkowska)

projektantka opakowań. Absolwentka industrial design (2018), jest finalistką konkursu Make Me 2018, towarzyszącego Łódź Design Festival. Autorka wielokrotnie pokazywanego i cytowanego projektu dyplomowego Scoby, biodegradowalnego, jadalnego materiału powstałego na bazie wyciągu z odpadów rolnych, które służy jako opakowanie na żywność (publikacje w dezeen, The:Future:Laboratory, Mold, Designboom). Jej projekt był pokazywany w ramach London Design Festival, Brussels Design September, Bayern Design, Gdynia Design Days. Scoby otrzymało nominację w kategorii ekologia w konkursie nagradzającego polskie innowacje Soczewki 2018 magazynu Focus.

Prowadzący

258 Michał Bachowski NoizzMichał
Bachowski

z wykształcenia ekonomista i design manager, z zamiłowania uzależniony od internetu obserwator wszelkich nowych tendencji w obszarach wzornictwa, technologii, mediów oraz marketingu. Swoją drogę zawodową zaczynał w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego, gdzie pracował przy projektach doradczych dla takich firm jak Leroy Merlin, Profim czy Zelmer. W latach 2012-2018 w redakcji serwisu o trendach rynku i kultury F5, gdzie doszedł do stanowiska zastępcy redaktora naczelnego. W lipcu 2018 r. zadebiutował w roli kuratora wystawy “Empatia, teraz!”, która po raz pierwszy odbyła się w ramach Gdynia Design Days 2018, a obecnie jest pokazywana w Galerii Dizajn BWA Wrocław. We wrześniu 2018 dołączył do redakcji serwisu NOIZZ.pl jako creative content manager.

Artykuły

images/Wlasny_styl_1175x950.jpg

Własny styl w projektowaniu graficznym - przewaga czy pułapka? (podcast)

W projektowaniu graficznym i komunikacji wizualnej często dąży się do wypracowania własnego stylu. Ten -…
images/Projektowanie_w_sporcie_1175x950.jpg

Sport to zdrowie - czyli rozmowa o tym, jak dobrze projektować kulturę fizyczną (podcast)

Dynamiczna, pełna emocji i rywalizacji - taka właśnie jest branża sportowa. Czy projektowanie dla tego…
images/Proces_czy_narzedzia_1175x950.jpg

Proces twórczy czy narzędzia - jak pracują profesjonaliści w UX? (podcast)

Obowiązki UX Designera mogą być bardzo zróżnicowane i wiele zależeć będzie od firmy i projektu,…
images/Projektowanie_publikacji_1175x950.jpg

Projektowanie publikacji w praktyce (podcast)

Format, papier, typografia, kolorystyka, okładka – te i wiele innych czynników wpływają na to jak…
images/Wywiad_1175x950.jpg

Ludzie i medycyna: badania z udziałem osób z doświadczeniem choroby

Projektowanie to proces, który polega między innymi na diagnozowaniu problemów oraz dostarczaniu najlepszych rozwiązań. Bardzo…
images/UX_SEO_1175x950.jpg

UX a pozycjonowanie - jak UX wpływa na SEO? (podcast)

Zarówno SEO jak i UX połączone są wieloma wspólnymi elementami, które wzajemnie się przenikają i…
images/Tego_nie_rob_1175x950.jpg

Tego nie rób! Jak nie projektować UX? (podcast)

Stworzenie dobrego UX wiąże się przede wszystkim z koncentracją na potrzebach użytkownika. Tworząc projekt strony…
images/O_cudach_SD_1175x950.jpg

O cudach w projektowaniu, architekturze i zawodzie projektanta (webinar)

Marzenia o lepszej rzeczywistości łączą wielu projektantów. Pracownie architektoniczne mają znaczący i zauważalny wpływ na…
images/Prototypowanie_UX_1175x950.jpg

Czym jest prototypowanie w procesie projektowania UX? (podcast)

Co zrobić, by podczas projektowania produktów cyfrowych, uniknąć błędów i osiągnąć wszystkie założone cele? Czasami…
images/Testy_metodyka_nowe_1175x950.jpg

Testy z użytkownikami w metodykach zwinnych – kiedy, jak i po co? (podcast)

W jaki sposób możemy przetestować użyteczność rozwiązania i na jakim etapie to robić? Jakie wyzwania…

Zobacz także

Group 426 strefa zarzadznia logo 05 logo strefapsyche logo white kopia logo white kopia