Czy uda się nam, jako społeczeństwu, zmienić swoje nawyki konsumenckie i porzucić przyzwyczajenia do wygodnego, szybkiego życia, w którym JA dominuje nad MY? Czy design sprosta wyzwaniu, jakim jest projektowanie dla gospodarki zamkniętego obiegu? Zapraszamy do obejrzenia prelekcji Katarzyny Andrzejczyk-Briks, podczas której dowiemy się, jak projektować, by mieć pozytywny wpływ na świat, a przede wszystkim na przetrwanie gatunku ludzkiego.
Design w cieniu katastrofy
Katarzyna Andrzejczyk-Briks podzieliła się refleksją na temat współczesnego człowieka, który funkcjonuje w ogromnym napięciu pomiędzy akceptacją świata automatyzacji i technologii a byciem ciągle częścią natury. Zdaniem ekspertki katastrofa według narracji medialnej i wielu projektantów jest instagramowa, a jej piękno, prezentowane na różnych wystawach, przedstawia nowy rodzaj estetyki. Narracja o katastrofie opowiadana jest zatem w sztucznych światach, które z rzeczywistością nie mają zbyt wiele wspólnego. Każdy rodzaj materiału, jaki wytworzył człowiek miał czemuś służyć, nawet plastik. To, co człowiekowi umknęło, to umiejętność kontrolowania tego, jak wiele tych materiałów wytwarza. Można to jednak zmienić, jak? Posłuchajcie.
- https://podcasts.apple.com/pl/podcast/strefa-designu-uniwersytetu-swps/id1460690724
- https://open.spotify.com/episode/73PgUBlwynFqvJyA8tIXLc
- https://soundcloud.com/user-181745606/design-w-cieniu-katastrofy-katarzyna-andrzejczyk-briks
- https://lectonapp.com/pl/audiobook/ff6677b5-7577-4753-9994-576d64c27ae8?_lst&catalog=e9425407-77fe-43bc-ab68-1aaeb3ec6033
Prelegent
Katarzyna
Andrzejczyk-Briks
z wykształcenia historyk sztuki i pedagog. Wykładowca School of Form w Poznaniu, Uniwersytetu SWPS i Collegium da Vinci. Od kilku lat zajmuje się historią i współczesnością designu. Obserwuje trendy w projektowaniu. Jest konsultantem i trenerem creativity thinking z Concordia Design w Poznaniu, które łączy design, biznes i kreatywność. Prowadzi wykłady i warsztaty dla firm i projektantów. Pomaga im zauważyć kierunek zmian stylu życia konsumentów i zrozumieć ich mechanizm, a następnie zastosować tę wiedzę w tworzeniu nowego produktu, usługi czy doświadczenia użytkownika. Współpracowała z firmami: Ikea, Balma, Noti, Dekoma, Vox Meble, H&M Home, Profim, Max Kuchnie, Yes, Tołpa, Cersanit, Zeelandia, Raiffeisen Bank Polska. Pisze dla magazynu designu „Design Alive”. Właścicielka biura projektowego Briks Architekci.