Czy słyszeliście o firmie Ecoalf? Widzieliście ich produkty w wielkich modowych sieciówkach? Ecoalf to firma, która ze śmieci robi świetne jakościowo ubrania i jest jedną z nielicznych, które dbają o planetę. Do produkcji koszulki wykorzystuje się dwuletni zapas wody pitnej, a branża mody wytwarza co roku więcej CO2 niż wszystkie linie lotnicze świata. Gdy uświadomimy sobie ogrom zniszczeń, jakie dokonują się każdego dnia – do czego namawia Anna Pięta w poniższym wykładzie – dojdziemy do wniosku, że największym zasobem do produkcji większości rzeczy są śmieci.

Przyszłość to śmieci

Anna Pięta podzieliła się z nami przerażającymi statystykami. Od 1970 roku liczba ludności się podwoiła – na świecie jest nas około 8 miliardów, więc zapotrzebowanie na modę ogromnie wzrosło. Za modą stoją śmieci. Co roku wielkie sieciówki produkują miliony ubrań, a 60 proc. z nich jeszcze w tym samym roku ląduje na śmietniku. Jeśli czegoś z tym nie zrobimy, zapowiada się, że konsumpcja mody będzie rosła. Aby stworzyć ubrania, potrzeba mnóstwa wody, pestycydów i innych związków chemicznych, o czym my – zwykli użytkownicy – nie jesteśmy nawet informowani. Niestety. Tylko 2 proc. odzieży poddaje się recyklingowi. Anna Pięta przedstawiła również pozytywną estymacją: gdybyśmy od teraz przestali produkować ubrania, to do 2030 roku mieszkańcy Ziemi ciągle mieliby w co się ubrać. Pojawia się więc pytanie: co możemy zrobić, żeby odpady się nie marnowały? Odpowiedź jest prosta: skorzystajmy ze śmieci!

  • https://podcasts.apple.com/us/podcast/przysz%C5%82o%C5%9B%C4%87-to-%C5%9Bmieci-anna-pi%C4%99ta/id1460690724?i=1000449496114
  • https://open.spotify.com/episode/5eg5ylduZgNh9uTdx6zU50
  • https://soundcloud.com/user-181745606/przyszlosc-to-smieci-anna-pieta
  • https://lectonapp.com/pl/audiobook/4f18653a-5553-4ab3-b492-6b36d4b11a13?_lst&catalog=e9425407-77fe-43bc-ab68-1aaeb3ec6033

 

Prelegent

258 Anna PiętaAnna
Pięta

strateżka ds. zrównoważenia w modzie i współautorka podcastu Muda Talks (o zrównoważeniu, ekologii i ekonomii cyrkularnej). Była odpowiedzialna za strategię zrównoważenia i łańcuch dostaw marki NAGO. Wcześniej przez kilka lat organizowała targi autorskiej mody HUSH Warsaw, jako dyrektor artystyczna i współwłaścicielka marki. Prowadziła wszystkie kampanie promocyjne targów i zarządzała programem eksportu polskich marek za granicę- HUSH Warsaw International. Pisze dla VOGUE.pl, „Design Alive” i portalu NOIZZ.PL o świadomej konsumpcji, gospodarce obiegu zamkniętego i modzie przyszłości. Wierzy już tylko w działanie i to, że każdy z nas może być zmianą, którą chce zobaczyć w otaczającym świecie.

Artykuły

images/SD_Przestrzen_publiczna_-_jak_projektowac_miejsca_ktore_przynosza_radosc_webinar.jpg

Przestrzeń publiczna - jak projektować miejsca, które przynoszą radość (podcast)

Pisarz i dramaturg George Bernard Shaw powiedział, że nie przestajemy się bawić, bo się starzejemy, a starzejemy…
images/SD_Robotyka_i_AI_w_tworzeniu_-_jak_laczyc_technologie_z_aktywizmem_i_projektowac_odpowiedzialnie_webinar.jpg

Robotyka i AI w tworzeniu - jak łączyć technologię z aktywizmem i projektować odpowiedzialnie (podcast)

Isaac Asimov pisarz i profesor biochemii, w 1942 roku, zanim jeszcze pojawiły się realne możliwości produkcji urządzeń…
images/SD_Wartosc_i_uzytecznosc_badan_w_procesie_projektowym_webinar.jpg

Wartość i użyteczność badań w procesie projektowym (podcast)

Jednym z powielanych mitów na temat projektowania jest przekonanie, że proces ten opiera się przede…
images/SD_Audyty_brandingowe_czyli_czego_potrzebuje_Twoja_marka_webinar.jpg

Audyty brandingowe, czyli czego potrzebuje Twoja marka? (podcast)

  Przemyślane i długotrwałe rozwiązania brandingowe cechują się przede wszystkim spójnością. Ta jednak jest trudna w podtrzymaniu…
images/SD_Jak_przedmioty_i_przestrzen_opowiadaja_nam_o_ludziach_-_socjologia_i_fotografia_w_projektowaniu_webinar.jpg

Jak przedmioty i przestrzeń opowiadają nam o ludziach - socjologia i fotografia w projektowaniu (podcast)

Pierwsza połowa XIX wieku to czas powstania nowej nauki - socjologii oraz innowacyjnej technologii -…
images/SD_Wspolpraca_stratega_i_projektanta_w_procesach_brandingowych_webinar.jpg

Współpraca stratega i projektanta w procesach brandingowych (podcast)

  Szeroko zakrojony proces brandingowy zakłada szereg etapów, mających na celu przeanalizowanie, zrozumienie, zaplanowanie oraz…
images/SD_Obrazy_z_tysiecy_kawalkow_-_o_tym_jak_mozna_malowac_papierem_webinar.jpg

Obrazy z tysięcy kawałków - o tym jak można malować papierem (podcast)

  Sztuka nie zna ograniczeń, a do tworzenia jej mogą posłużyć najróżniejsze narzędzia. Chociaż papier wydaje…
images/SD_Creativity_Consultant_czyli_jak_rozwijac_kreatywnosc_w_pracy.jpg

Creativity Consultant, czyli jak rozwijać kreatywność w pracy (podcast)

  Kreatywność jest jednym z najbardziej fascynujących procesów, jakich doświadcza człowiek. Choć każdy z nas doskonale wie,…
images/SD_Persony_profile_segmenty__o_co_chodzi_z_tymi_badaniami_webinar.jpg

Persony, profile, segmenty – o co chodzi z tymi badaniami w UX? (podcast)

Nazwa user experience bezpośrednio odnosi się do doświadczeń użytkownika. Stworzenie przyjaznej mu strony lub aplikacji…
images/SD_Design_Stories._An_insight_into_design_history_and_contemporary_practice_from_womens_perspective.jpg

Design Stories. An insight into design history and contemporary practice from women’s perspective

  Projektowanie jest nierozłącznym elementem naszego życia. Meble, przedmioty codziennego użytku, moda czy okładki książek…

Zobacz także

Group 426 strefa zarzadznia logo 05 logo strefapsyche logo white kopia logo white kopia