Czy słyszeliście o firmie Ecoalf? Widzieliście ich produkty w wielkich modowych sieciówkach? Ecoalf to firma, która ze śmieci robi świetne jakościowo ubrania i jest jedną z nielicznych, które dbają o planetę. Do produkcji koszulki wykorzystuje się dwuletni zapas wody pitnej, a branża mody wytwarza co roku więcej CO2 niż wszystkie linie lotnicze świata. Gdy uświadomimy sobie ogrom zniszczeń, jakie dokonują się każdego dnia – do czego namawia Anna Pięta w poniższym wykładzie – dojdziemy do wniosku, że największym zasobem do produkcji większości rzeczy są śmieci.
Przyszłość to śmieci
Anna Pięta podzieliła się z nami przerażającymi statystykami. Od 1970 roku liczba ludności się podwoiła – na świecie jest nas około 8 miliardów, więc zapotrzebowanie na modę ogromnie wzrosło. Za modą stoją śmieci. Co roku wielkie sieciówki produkują miliony ubrań, a 60 proc. z nich jeszcze w tym samym roku ląduje na śmietniku. Jeśli czegoś z tym nie zrobimy, zapowiada się, że konsumpcja mody będzie rosła. Aby stworzyć ubrania, potrzeba mnóstwa wody, pestycydów i innych związków chemicznych, o czym my – zwykli użytkownicy – nie jesteśmy nawet informowani. Niestety. Tylko 2 proc. odzieży poddaje się recyklingowi. Anna Pięta przedstawiła również pozytywną estymacją: gdybyśmy od teraz przestali produkować ubrania, to do 2030 roku mieszkańcy Ziemi ciągle mieliby w co się ubrać. Pojawia się więc pytanie: co możemy zrobić, żeby odpady się nie marnowały? Odpowiedź jest prosta: skorzystajmy ze śmieci!
- https://podcasts.apple.com/us/podcast/przysz%C5%82o%C5%9B%C4%87-to-%C5%9Bmieci-anna-pi%C4%99ta/id1460690724?i=1000449496114
- https://open.spotify.com/episode/5eg5ylduZgNh9uTdx6zU50
- https://soundcloud.com/user-181745606/przyszlosc-to-smieci-anna-pieta
- https://lectonapp.com/pl/audiobook/4f18653a-5553-4ab3-b492-6b36d4b11a13?_lst&catalog=e9425407-77fe-43bc-ab68-1aaeb3ec6033
Prelegent
Anna
Pięta
strateżka ds. zrównoważenia w modzie i współautorka podcastu Muda Talks (o zrównoważeniu, ekologii i ekonomii cyrkularnej). Była odpowiedzialna za strategię zrównoważenia i łańcuch dostaw marki NAGO. Wcześniej przez kilka lat organizowała targi autorskiej mody HUSH Warsaw, jako dyrektor artystyczna i współwłaścicielka marki. Prowadziła wszystkie kampanie promocyjne targów i zarządzała programem eksportu polskich marek za granicę- HUSH Warsaw International. Pisze dla VOGUE.pl, „Design Alive” i portalu NOIZZ.PL o świadomej konsumpcji, gospodarce obiegu zamkniętego i modzie przyszłości. Wierzy już tylko w działanie i to, że każdy z nas może być zmianą, którą chce zobaczyć w otaczającym świecie.