Czy słyszeliście o firmie Ecoalf? Widzieliście ich produkty w wielkich modowych sieciówkach? Ecoalf to firma, która ze śmieci robi świetne jakościowo ubrania i jest jedną z nielicznych, które dbają o planetę. Do produkcji koszulki wykorzystuje się dwuletni zapas wody pitnej, a branża mody wytwarza co roku więcej CO2 niż wszystkie linie lotnicze świata. Gdy uświadomimy sobie ogrom zniszczeń, jakie dokonują się każdego dnia – do czego namawia Anna Pięta w poniższym wykładzie – dojdziemy do wniosku, że największym zasobem do produkcji większości rzeczy są śmieci.

Przyszłość to śmieci

Anna Pięta podzieliła się z nami przerażającymi statystykami. Od 1970 roku liczba ludności się podwoiła – na świecie jest nas około 8 miliardów, więc zapotrzebowanie na modę ogromnie wzrosło. Za modą stoją śmieci. Co roku wielkie sieciówki produkują miliony ubrań, a 60 proc. z nich jeszcze w tym samym roku ląduje na śmietniku. Jeśli czegoś z tym nie zrobimy, zapowiada się, że konsumpcja mody będzie rosła. Aby stworzyć ubrania, potrzeba mnóstwa wody, pestycydów i innych związków chemicznych, o czym my – zwykli użytkownicy – nie jesteśmy nawet informowani. Niestety. Tylko 2 proc. odzieży poddaje się recyklingowi. Anna Pięta przedstawiła również pozytywną estymacją: gdybyśmy od teraz przestali produkować ubrania, to do 2030 roku mieszkańcy Ziemi ciągle mieliby w co się ubrać. Pojawia się więc pytanie: co możemy zrobić, żeby odpady się nie marnowały? Odpowiedź jest prosta: skorzystajmy ze śmieci!

  • https://podcasts.apple.com/us/podcast/przysz%C5%82o%C5%9B%C4%87-to-%C5%9Bmieci-anna-pi%C4%99ta/id1460690724?i=1000449496114
  • https://open.spotify.com/episode/5eg5ylduZgNh9uTdx6zU50
  • https://soundcloud.com/user-181745606/przyszlosc-to-smieci-anna-pieta
  • https://lectonapp.com/pl/audiobook/4f18653a-5553-4ab3-b492-6b36d4b11a13?_lst&catalog=e9425407-77fe-43bc-ab68-1aaeb3ec6033

 

Prelegent

258 Anna PiętaAnna
Pięta

strateżka ds. zrównoważenia w modzie i współautorka podcastu Muda Talks (o zrównoważeniu, ekologii i ekonomii cyrkularnej). Była odpowiedzialna za strategię zrównoważenia i łańcuch dostaw marki NAGO. Wcześniej przez kilka lat organizowała targi autorskiej mody HUSH Warsaw, jako dyrektor artystyczna i współwłaścicielka marki. Prowadziła wszystkie kampanie promocyjne targów i zarządzała programem eksportu polskich marek za granicę- HUSH Warsaw International. Pisze dla VOGUE.pl, „Design Alive” i portalu NOIZZ.PL o świadomej konsumpcji, gospodarce obiegu zamkniętego i modzie przyszłości. Wierzy już tylko w działanie i to, że każdy z nas może być zmianą, którą chce zobaczyć w otaczającym świecie.

Artykuły

images/SD_Rekonstrukcja_strojow_z_Faras_blog.jpg

Rekonstrukcja strojów z Faras: wyjątkowy pokaz w Paryżu

W październiku 2024 r. pasjonaci historii, kultury i sztuki mieli okazję uczestniczyć w niezwykłym, premierowym…
Premiera online
images/SD_O_swiatach_wyobrazonych_czyli_jak_tworzyc_scenografie_podcast.jpg

O światach wyobrażonych, czyli jak tworzyć scenografię? (podcast)

Zarówno projektowanie wnętrz jak i tworzenie scenografii sprowadza się do kreowania przestrzeni; oba obszary twórcze…
Premiera online
images/SD_Otworz_sie_na_nauke__Lifelong_Learning_i_rozwoj_kompetencji_miekkich.jpg

Otwórz się na naukę – Lifelong Learning i rozwój kompetencji miękkich (podcast)

Kompetencje miękkie to umiejętności interpersonalne i społeczne; to one decydują o tym, w jaki sposób…
images/SD_Design_cyfrowy_dla_zdrowia_psychicznego__od_teorii_do_praktyki_podcast.jpg

Design cyfrowy dla zdrowia psychicznego – od teorii do praktyki (podcast)

Technologia odgrywa dziś kluczową rolę w naszej codzienności, począwszy od edukacji poprzez komunikację w życiu…
images/SD_Edukacja_jako_fundament_kreatywnosci_projektanta__od_inspiracji_do_innowacji_zapowiedz.jpg
Premiera online

Edukacja jako fundament kreatywności projektanta – od inspiracji do innowacji (podcast)

Kreatywność to siła napędowa każdego twórcy. Na wagę złota są więc także kreatywni projektanci. Kłopot…
images/SD_Psychologia_przestrzeni__od_projektowania_emocji_do_tworzenia_funkcjonalnych_miejsc_podcast.jpg

Psychologia przestrzeni – od projektowania emocji do tworzenia funkcjonalnych miejsc (podcast)

Czy ściany mogą mówić? W pewnym sensie – tak. Każdego dnia wchodzimy przecież do rozmaitych…
images/SD_Przestrzen_publiczna_na_nowo__wyzwania_projektowe_w_przestrzeniach_samorzadowych_podcast.jpg

Przestrzeń publiczna na nowo – wyzwania projektowe w przestrzeniach samorządowych (podcast)

Jeszcze nie tak dawno temu, praca niezależnego projektanta specjalizującego się w brandingu, łączona była głównie…
images/SD_Design_na_rzecz_spoleczenstwa__jak_projektowac_marki_oparte_na_wartosciach_podcast.jpg

Design na rzecz społeczeństwa – jak projektować marki oparte na wartościach? (podcast)

Co zrobić, by w projektowaniu „lepiej", wyparło – „więcej"? Jak przekonać klienta do takiej strategii?…
images/SD_Dlaczego_uslugi_i_produkty_cyfrowe_powinny_byc_projektowane_w_sposob_zrownowazony.jpg

Dlaczego usługi i produkty cyfrowe powinny być projektowane w sposób zrównoważony?

Zmiany i wielowątkowość Rzeczywistość, w której żyjemy, staje się coraz bardziej wielowątkowa i skomplikowana. Zarządzanie…
images/SD_Od_tekstu_do_obrazu__rysunek_narracyjny_w_praktyce_podcast.jpg

Od tekstu do obrazu – rysunek narracyjny w praktyce (podcast)

Tworzenie rysunku narracyjnego zwykle zaczyna się od tekstu; to on dostarcza inspiracji i buduje kontekst.…

Zobacz także

Group 426 strefa zarzadznia logo 05 logo strefapsyche logo white kopia logo white kopia