Przez lata edukacja projektantów skupiała się przede wszystkim na zagadnieniach formalnych – m.in. na kompozycji, typografii, barwie. Projektanci uczą się jak tworzyć piękne i użyteczne przedmioty, funkcjonalne usługi, poznając przy tym nowe narzędzia i technologie. Coraz częściej jednak na edukacyjnej ścieżce pojawia się psychologia. Jak projektować z myślą o odbiorcach swojej pracy? Jak znajomość procesów poznawczych użytkowników pozwala lepiej projektować? Jakie kompetencje psychologiczne przydają się w pracy UX designera? O roli psychologii w pracy projektantów z dr. Maksymilianem Bieleckim rozmawia Natalia Bienias (Zebza).

  • https://podcasts.apple.com/pl/podcast/ux-psychologia-dr-maksymilian-bielecki-i-natalia-bienias/id1460690724?i=1000454654642
  • https://open.spotify.com/episode/4ZGm9lVXqPhrnljMAN1BUm
  • https://soundcloud.com/user-181745606/ux-a-psychologia-dr-maksymilian-bielecki-i-natalia-bienias-zebza
  • https://lectonapp.com/pl/audiobook/9e857d4f-f5ea-4fdb-8f29-44df29658ec2?_lst

 

Gość

maksymilian bieleckidr Maksymilian
Bielecki

psycholog, neurokognitywista. Zajmuje się psychofizjologią, metodologią oraz psychometrią. Jego zainteresowania badawcze to przede wszystkich psychologia metodologii i statystyka w badaniach społecznych oraz psychologia poznawcza. Współpracuje z wieloma instytucjami naukowymi, m.in. Warszawskim Uniwersytetem Medycznym, Instytutem Psychologii Polskiej Akademii Nauk oraz Interdyscyplinarnym Centrum Genetyki Zachowania UW, Instytutem Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego oraz Centrum Nauki Kopernik. Jest jednym z założycieli Centrum Innowacji HumanTech Uniwersytetu SWPS, gdzie zajmuje się projektami pozwalających wykorzystać wiedzę psychologiczną w procesie tworzenia nowych produktów, procesów i usług. Równolegle z działalnością naukową od kilkunastu lat zajmuje się projektami dla biznesu, jako kierownik projektów badawczych a także konsultant w zakresie metodologii, statystyki oraz ekonomii behawioralnej. Na Uniwersytecie SWPS prowadzi zajęcia m.in. z zastosowania metod analitycznych w nauce i biznesie, wizualizacji danych, metod badawczych wykorzystywanych w badaniach user experience, zaawansowanych metod analizy danych, konstrukcji narzędzi pomiarowych w psychologii, psychologii zachowań konsumenckich.

Prowadząca

258 Natalia BieniasNatalia
Bienias (Zebza)

projektantka działająca w obszarze digital od 2008 roku. Absolwentka Grafiki na Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych i UXD na Uniwersytecie SWPS w Warszawie. Head of Design w Mobee Dick. Doświadczenie zdobywała w agencjach reklamowych, software house’ach, startupach, dużych i małych firmach. W codziennej pracy układa, organizuje treści i upraszcza najdziwniejsze interfejsy. W wolnym czasie prowadzi bloga oraz kanał na YouTube poświęcony nauce projektowania i grafice – by Zebza. Realizowała projekty m.in. dla takich klientów jak: Diebold Nixdorf, Banque Saudi Fransi, Envelo Bank, Sante, OEX Business Services, eSky, MNiSW, Bridgestone. Interesuje się psychologią poznawczą, nowymi technologiami i ich wpływem na nasze życie.

Lista lektur polecanych przez naszego gościa

  • „Badania jako podstawa projektowania user experience” – Barbara Rogoś-Turek, Iga Mościchowska
  • „Badanie UX. Praktyczne techniki projektowania bezkonkurencyjnych produktów” – Brad Nunnally, David Farkas
  • „Don't Make Me Think” – Steve Krug
  • „Mapowanie historyjek użytkownika” – Jeff Patton
  • Aplikacja RESEARCHER

Artykuły

images/SD_Przestrzen_publiczna_na_nowo__wyzwania_projektowe_w_przestrzeniach_samorzadowych_podcast.jpg

Przestrzeń publiczna na nowo – wyzwania projektowe w przestrzeniach samorządowych (podcast)

Jeszcze nie tak dawno temu, praca niezależnego projektanta specjalizującego się w brandingu, łączona była głównie…
images/SD_Design_na_rzecz_spoleczenstwa__jak_projektowac_marki_oparte_na_wartosciach_podcast.jpg

Design na rzecz społeczeństwa – jak projektować marki oparte na wartościach? (podcast)

Co zrobić, by w projektowaniu „lepiej", wyparło – „więcej"? Jak przekonać klienta do takiej strategii?…
images/SD_Dlaczego_uslugi_i_produkty_cyfrowe_powinny_byc_projektowane_w_sposob_zrownowazony.jpg

Dlaczego usługi i produkty cyfrowe powinny być projektowane w sposób zrównoważony?

Zmiany i wielowątkowość Rzeczywistość, w której żyjemy, staje się coraz bardziej wielowątkowa i skomplikowana. Zarządzanie…
images/SD_Od_tekstu_do_obrazu__rysunek_narracyjny_w_praktyce_podcast.jpg

Od tekstu do obrazu – rysunek narracyjny w praktyce (podcast)

Tworzenie rysunku narracyjnego zwykle zaczyna się od tekstu; to on dostarcza inspiracji i buduje kontekst.…
images/SD_Publikacje_cyfrowe__jak_nowe_narracje_w_swiecie_cyfrowym_pozwalaja_wizualizowac_i_opowiadac_podcast.jpg

Publikacje cyfrowe – jak nowe narracje w świecie cyfrowym pozwalają wizualizować i opowiadać (podcast)

W jaki sposób przełożyć myśli na formy wizualne, a słowa na obrazy? Czy łatwo dokonać…
images/SD_Projektuj_opowiadaj_przekonuj__portfolio_projektanta_UX_podcast.jpg

Projektuj, opowiadaj, przekonuj – portfolio projektanta UX (podcast)

Pokaż mi swoje portfolio, a powiem ci kim jesteś? Dokładnie tak! W każdym razie tak…
images/SD_Przyszlosc_projektowania_i_architektury__miedzy_innowacja_a_odpowiedzialnoscia_podcast.jpg

Przyszłość projektowania i architektury – między innowacją a odpowiedzialnością (podcast)

Czy jako społeczeństwo faktycznie potrzebujemy kolejnych, nowo tworzonych przestrzeni? A może warto, dla wspólnego dobra,…
images/SD_UX_Writing_w_praktyce_-_od_slowa_do_sukcesu_podcast.jpg

UX Writing w praktyce - od słowa do sukcesu (podcast)

W erze cyfrowej, gdzie każde kliknięcie i przewinięcie ekranu kryje za sobą historię interakcji, kluczowym…
images/SD_Projektowanie_w_zmieniajacym_sie_swiecie__wyzwania_i_perspektywy_branzy_podcast.jpg

Projektowanie w zmieniającym się świecie – wyzwania i perspektywy branży (podcast)

Kim jest projektant i na czym polega istota projektowania użytkowego w dobie globalizacji, ciągłych zmian…
images/ST_Budowanie_unikalnej_marki_czyli_jak_zdobyc_serca_odbiorcow_webinar.jpg

Budowanie unikalnej marki, czyli jak zdobyć serca odbiorców (podcast)

Jednym z głównych powodów, dla których organizacje potrzebują brandingu w dzisiejszym świecie, jest duże nasycenie rynku produktów…

Zobacz także

Group 426 strefa zarzadznia logo 05 logo strefapsyche logo white kopia logo white kopia