Wiedza zaczerpnięta z antropologii jest bardzo pomocna w procesie tworzenia. Z jednej strony ułatwia artyście refleksję nad samym sobą i znalezienie swojego miejsca w świecie. Z drugiej ‒ antropologia pomaga twórcy dostrzec różnice między jego światem a światem człowieka, dla którego projektuje. Projektant-rzemieślnik tworzy ciałem. Wykorzystuje cały potencjał swoich ruchów i zmysły, wchodzi w relacje z materiałami, narzędziami i urządzeniami, by osiągnąć pożądany rezultat. Zapraszamy do wysłuchania fascynującej rozmowy z antropolożką kultury Ewą Klekot o wiedzy ciała, określanej greckim terminem mētis.

  • https://podcasts.apple.com/pl/podcast/wiedza-cia%C5%82a-co-powinien-wiedzie%C4%87-o-niej-projektant/id1460690724?i=1000464216684
  • https://open.spotify.com/episode/081bk3XS1LwYpFL2otrqfZ
  • https://soundcloud.com/user-181745606/webinar-klekot
  • https://lectonapp.com/pl/audiobook/5c81e373-60cb-4326-a70e-5c67ea866de3?_lst

 

Gość

aga naplochaEwa
Klekot

antropolożka kultury, tłumaczka, kuratorka, doktor nauk o sztuce. Interesuje się interdyscyplinarnym łączeniem humanistyki i nauk społecznych z projektowaniem i działaniami artystycznymi. Kierowała interdyscyplinarnym projektem badawczym „Ludzie z fabryki porcelany” (0264/NPRH4/H2b/83/2016), a ostatnio wspólnie z ceramiczką Olgą Milczyńską zrealizowała wystawę Robić/Rzeczy na Łódź Design Festival 2019. Aktualny obszar badań to antropologia wytwarzania: umiejętności, wiedza ciała, materiały i procesy; tradycje wytwarzania a dziedzictwo niematerialne.

Wybrane publikacje: Mētis – wiedza asystemowa, Teksty Drugie 1/2018, s. 79–90; Uwikłanie w nowoczesność: o tożsamości rzeczy zaprojektowanych, w: Z drugiej strony rzeczy. Polski dizajn po roku 1989, red. Cz. Frejlich, Kraków: Muzeum Narodowe w Krakowie, s. 78–91; Ceramic Production as Intangible Cultural Heritage and Its Visualisation, w: ed. N. Valentincic-Furlan, Visualising Intangible Heritage, Ljubljana: SEM 2018, pp.111–130; Sprawczość w fabryce porcelany, Kultura Popularna 2/2017, s. 92–107; Between the Ethnographic and Material Culture, w: Object Lessons. Zofia Rydet’s Sociological Record, ed. K. Pijarski, Warszawa: MSN 2017, s. 117–134.

Kontakt: [email protected], [email protected]

Prowadząca

258 Agata BispingAgata
Bisping

pomysłodawca i producent konferencji Element Urban Talks. Producent wystaw i wydarzeń kulturalnych poświęconych designowi i architekturze. Współpracuje m.in. z Instytutem Adama Mickiewicza, Mamy Projekt, Fundacją Piękna Polska.

Artykuły

images/SD_Creativity_Consultant_czyli_jak_rozwijac_kreatywnosc_w_pracy.jpg

Creativity Consultant, czyli jak rozwijać kreatywność w pracy (podcast)

  Kreatywność jest jednym z najbardziej fascynujących procesów, jakich doświadcza człowiek. Choć każdy z nas doskonale wie,…
images/SD_Persony_profile_segmenty__o_co_chodzi_z_tymi_badaniami_webinar.jpg

Persony, profile, segmenty – o co chodzi z tymi badaniami w UX? (podcast)

Nazwa user experience bezpośrednio odnosi się do doświadczeń użytkownika. Stworzenie przyjaznej mu strony lub aplikacji…
images/SD_Design_Stories._An_insight_into_design_history_and_contemporary_practice_from_womens_perspective.jpg

Design Stories. An insight into design history and contemporary practice from women’s perspective

  Projektowanie jest nierozłącznym elementem naszego życia. Meble, przedmioty codziennego użytku, moda czy okładki książek…
images/SD_Teoria_vs_praktyka__dlaczego_UX_w_Twojej_firmie_nie_wyglada_jak_w_podreczniku_webinar.jpg

Teoria vs praktyka – dlaczego UX w Twojej firmie nie wygląda jak w podręczniku? (podcast)

Dzięki książkom możemy zdobyć wiedzę z niemal każdej dziedziny. Jednak niezależnie od tego po jak…
images/SD_Na_co_ma_OKO_Malwina_Konopacka_-_o_produkcie_analogowym_z_pogranicza_sztuki_i_designu_webinar.jpg

Na co ma OKO Malwina Konopacka? - o produkcie analogowym z pogranicza sztuki i designu…

  Rodzina niejedno ma imię i… oblicze. Przekonuje o tym Malwina Konopacka, która tworzy OKO,…
images/SD_UX_w_wielkiej_organizacji__jak_to_ugryzc_webinar.jpg

UX w wielkiej organizacji – jak to ugryźć? (podcast)

Zadbanie o UX jest niezbędne, aby produkt w pełni odpowiadał oczekiwaniom użytkowników. Nawet najlepszy pomysł…
images/SD_Hygge_-_spokoj_cierpliwosc_i_rownowaga_w_projektowaniu_webinar.jpg

Hygge - spokój, cierpliwość i równowaga w projektowaniu (podcast)

  Choć Hygge nie ma jednej ustalonej definicji, to kojarzone jest z komfortem, wygodą i…
images/SD_Prosty_jezyk_w_interfejsach._Czyli_jaki_webinar_1175x950.jpg

Prosty język w interfejsach. Czyli jaki? (podcast)

Prosty język jest sprzymierzeńcem osób zajmujących się UX’em. To dzięki niemu aplikacje mobilne i inne…
images/SD_brokat_1175x950.jpg

Jak projektować autorską biżuterię - Pracownia BroKat (podcast)

  Ponad dekadę temu, z przyjaźni, miłości do Katowic i pasji do tworzenia, powstał BROKAT…
images/SD_design_mangment_1175x950.jpg

Design management produktów cyfrowych (podcast)

Ostateczny kształt produktu cyfrowego jest wynikiem procesu, w który zaangażowanych jest wiele osób posiadających swoje…

Zobacz także

Group 426 strefa zarzadznia logo 05 logo strefapsyche logo white kopia logo white kopia