Tekstylia są nieodłączną częścią naszej codzienności. Można zaryzykować stwierdzenie, że bez nich nie funkcjonujemy. Są na tyle mocno wplecione w otaczającą nas rzeczywistość, że przestają być zauważalne, co jest swego rodzaju paradoksem. Jakie innowacje obserwujemy dziś w produkcji dzianin i tkanin? Jakie tradycyjne techniki włókiennicze wykorzystywane są przez artystów i projektantów? Dlaczego tradycyjnie wytwarzane tekstylia cechują się autentycznością i przyciągają odbiorców z całego świata? O tajnikach tkackiego rzemiosła rozmawiają Alicja Kaczmarek, która prowadzi autorską pracownię tkacką Cottongrass, oraz Ewa Klekot ze School of Form.
- https://podcasts.apple.com/pl/podcast/tekstylia-tkactwo-i-w%C5%82%C3%B3kiennictwo-w-designie-alicja/id1460690724?i=1000469710479
- https://open.spotify.com/episode/3Gvlv6EgCufRbKuWS83tJ0
- https://soundcloud.com/user-181745606/tekstylia-tkactwo-i-wlokiennictwo-w-designie-alicja-kaczmarek-i-ewa-klekot
- https://lectonapp.com/pl/audiobook/c51ac924-2df5-485d-9c50-2cd1c3afe752?_lsthttps://podcasts.apple.com/pl/podcast/tekstylia-tkactwo-i-w%C5%82%C3%B3kiennictwo-w-designie-alicja/id1460690724?i=1000469710479
Gość
Alicja
Kaczmarek
wykłada na School of Form Uniwersytetu SWPS. Absolwentka dwuletnich studiów na kierunku Contemporary Textiles na Shetland College. Tkackim rzemiosłem zajmuje się od 2011 r. Popularyzuje wiedzę o tradycyjnych technikach włókienniczych, prowadząc prezentacje i warsztaty w instytucjach kultury. W 2016 r. brała udział w projekcie badawczym „History and Heritage of Shetland Tweed”, dokumentującym historię wytwarzania tweedu na Wyspach Szetlandzkich. W 2017 r. otworzyła w Poznaniu autorską pracownię tkacką Cottongrass. Jej prace brały udział w wystawach grupowych w Polsce, Wielkiej Brytanii, Japonii, Czechach i na Węgrzech.
Prowadząca
Ewa
Klekot
antropolożka kultury, tłumaczka, kuratorka, doktor nauk o sztuce. Interesuje się interdyscyplinarnym łączeniem humanistyki i nauk społecznych z projektowaniem i działaniami artystycznymi. Kierowała interdyscyplinarnym projektem badawczym „Ludzie z fabryki porcelany” (0264/NPRH4/H2b/83/2016), a ostatnio wspólnie z ceramiczką Olgą Milczyńską zrealizowała wystawę Robić/Rzeczy na Łódź Design Festival 2019. Aktualny obszar badań to antropologia wytwarzania: umiejętności, wiedza ciała, materiały i procesy; tradycje wytwarzania a dziedzictwo niematerialne.
Wybrane publikacje: Mētis – wiedza asystemowa, Teksty Drugie 1/2018, s. 79–90; Uwikłanie w nowoczesność: o tożsamości rzeczy zaprojektowanych, w: Z drugiej strony rzeczy. Polski dizajn po roku 1989, red. Cz. Frejlich, Kraków: Muzeum Narodowe w Krakowie, s. 78–91; Ceramic Production as Intangible Cultural Heritage and Its Visualisation, w: ed. N. Valentincic-Furlan, Visualising Intangible Heritage, Ljubljana: SEM 2018, pp.111–130; Sprawczość w fabryce porcelany, Kultura Popularna 2/2017, s. 92–107; Between the Ethnographic and Material Culture, w: Object Lessons. Zofia Rydet’s Sociological Record, ed. K. Pijarski, Warszawa: MSN 2017, s. 117–134.