Zapraszamy do wirtualnej przestrzeni galerii Grafiki Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu. Podczas wernisażu online możemy zobaczyć 19 najciekawszych plakatów wybranych przez jury w ramach wyzwania projektowego „Ludzie przeciwko Covid-19”. Prace dające możliwość swobodnej wypowiedzi projektowej poruszają różne aspekty sytuacji epidemicznej: wskazują na jej społeczno-gospodarczą istotność, dodają otuchy w tym trudnym czasie, pokazują bezradność czy nawołują do nowych społecznych norm i zachowań. Po wirtualnej wystawie oprowadzają nas wykładowcy z Katedry Grafiki: dr Mariusz Wszołek, prof. Michał Jakubowski oraz dr Krzysztof Moszczyński.

Wyzwanie „COVID-19 vs. Ludzie” – możliwość swobodnej wypowiedzi projektowej

Gamechanger – tak można powiedzieć o sytuacji epidemicznej na świecie z różnych względów: zmiana układu sił oraz społecznych zachowań, relacji i interakcji, a także pierwszy konflikt, w którym człowiek nie występuje przeciwko człowiekowi. Te słowa nie są usprawiedliwieniem dla tej tragicznej w wielu przypadkach sytuacji, ale mają zwrócić uwagę na to, w jakiej sytuacji jako cywilizacja się znaleźliśmy.

Wyzwanie COVID-19 vs. Ludzie to próba udostępnienia forum dla projektantów graficznych w najbardziej dla nich adekwatnej formie: społecznie zaangażowanego plakatu.

Plakat może skłonić do refleksji, zwrócić uwagę na ważne zjawiska, konserwować społecznie relewantną wiedzę lub irytować w celu uzyskania uwagi. Historia plakatu – również ta najnowsza – pokazuje, że projektowanie graficzne pozwala integrować lub polaryzować całe grupy społeczne. Dobrym przykładem może być plakat „Konstytucja”, zaprojektowany przez Lukę Rayskiego.

W ramach ogłoszonego wyzwania otrzymaliśmy ponad 40 zgłoszeń i ponad 50 prac – wszystkie reprezentowały bardzo wysoki poziom, co znacząco utrudniło jury wybór najciekawszych.

Wirtualny wernisaż

W ramach wernisażu w wirtualnej przestrzeni galerii Grafiki Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu możemy zobaczyć prace wybrane przez jury w składzie: prof. Michael Fleischer, prof. Michał Jakubowicz, dr Krzysztof Moszczyńskidr Mariusz Wszołek.

– Wybraliśmy 19 najciekawszych naszym zdaniem prac, które poruszają różne aspekty sytuacji epidemicznej: wskazują na jej społeczno-gospodarczą istotność, dodają otuchy w tym trudnym czasie, pokazują bezradność czy nawołują do nowych społecznych norm i zachowań – mówi dr Mariusz Wszołek z Katedry Grafiki, z-ca dyr. Instytutu Projektowania.

Po wystawie oprowadzają nas:

258 mariusz wszołek

dr Mariusz Wszołek – komunikolog. Zajmuje się głównie algorytmizacją procesów projektowych, ze szczególnym uwzględnieniem communication design i design thinking. Na co dzień pracuje w Katedrze Grafiki Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu i w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego. Redaktor serii wydawniczej „Communication Design” oraz autor książek i artykułów z zakresu reklamy, pracy projektowej i zrównoważonego projektowania. Jego zainteresowania naukowe w głównej mierze dotyczą zrównoważonego projektowania (transformation design), designu opakowań i communication design. Ostatnio poświęca się zagadnieniom związanym z legal design.

 

258 michał jakubowski

prof. Michał Jakubowicz – wykładowca w Katedrze Grafiki Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu, absolwent polonistyki na Uniwersytecie Wrocławskim oraz fotografii na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu, gdzie uzyskał stopień doktora sztuk plastycznych. W pracy naukowej zajmuje się badaniem form wizualnych w komunikacji społecznej, strukturami i systemami obrazów technicznych. Realizacje twórcze – fotografie, filmy, rysunki, teksty – prezentuje na wystawach w kraju i za granicą. Publikował m.in. w „Artluku”, „Communication Design Magazine”, „Dykcji”, „Exicie”, „Odrze”, „Pomostach”, „Ricie Baum”.

 

258 krzysztof moszczyński

dr Krzysztof Moszczyński – projektant, web designer, wykładowca w Katedrze Grafiki Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu. Zajmuje się wizualizacją danych, obrazowaniem procesów i projektowaniem wizerunku. Interesują go także zagadnienia z dziedziny communication design: design powierzchni, design opakowań, corporate identity, information design, a także rozwój systemów operacyjnych, jak np. MacOSX, Android i programowanie w języku Python. W swojej pracy wykorzystuje przede wszystkim metody projektowania produktów i usług skoncentrowane na zaspokojeniu potrzeb użytkowników (zgodnie z ideą human-centered design). Jego zainteresowania naukowe obejmują także: modelowanie procesów biologicznych, bioinformatykę – metody numeryczne w genetyce i genomice. Na kierunku Grafika we wrocławskiej filii Uniwersytetu SWPS prowadzi zajęcia z wizualizacji i prezentacji danych empirycznych, technik wizualizacji, języków programowania HTML i CSS oraz metodologii projektowych.

Artykuły

images/SD_Projektowanie_uniwersalne_a_design.jpg

Projektowanie uniwersalne a design, który łączy zmysły, czyli jak tworzyć dla wszystkich? (videocast)

To, co działa w jednej kulturze, branży czy grupie społecznej, nie musi automatycznie sprawdzać się…
03-03-2025 17:00:00
images/SD_Wszystkie_ekologiczne_inicjatywy_to_greenwashing1.jpg
1239

Czy ekologiczne projektowanie to greenwashing?

Zrównoważone projektowanie cyfrowe to tworzenie technologii, stron internetowych i aplikacji w sposób minimalizujący ślad węglowy.…
images/SD_Wyzwania_tworcow.jpg

Wyzwania twórców – film, reklama i AI a nowe pokolenie odbiorców (videocast)

Dzisiejsza AI potrafi bez problemu wygenerować animacje i treści wideo na podstawie dowolnego scenariusza, samodzielnie…
images/SD_Cyfrowa_moda.jpg

Cyfrowa moda i sztuka – jak VR kształtuje nową rzeczywistość projektowania? (videocast)

Trudno o bardziej niezwykłe spotkanie przeszłości z przyszłością, sztuki z technologią, tradycyjnej sceny teatralnej z…
images/SD_Od_pomyslu_do_zmiany.jpg

Od pomysłu do zmiany – jak tworzyć i wdrażać innowacje (videocast)

Nie bez powodu proces projektowania innowacji porównuje się do układania puzzli, których kształty jeszcze nie…
images/SD_Rekonstrukcja_strojow_z_Faras_blog.jpg

Rekonstrukcja strojów z Faras: wyjątkowy pokaz w Paryżu

W październiku 2024 r. pasjonaci historii, kultury i sztuki mieli okazję uczestniczyć w niezwykłym, premierowym…
Premiera online
images/SD_O_swiatach_wyobrazonych_czyli_jak_tworzyc_scenografie_podcast.jpg

O światach wyobrażonych, czyli jak tworzyć scenografię? (podcast)

Zarówno projektowanie wnętrz jak i tworzenie scenografii sprowadza się do kreowania przestrzeni; oba obszary twórcze…
Premiera online
images/SD_Otworz_sie_na_nauke__Lifelong_Learning_i_rozwoj_kompetencji_miekkich.jpg

Otwórz się na naukę – Lifelong Learning i rozwój kompetencji miękkich (podcast)

Kompetencje miękkie to umiejętności interpersonalne i społeczne; to one decydują o tym, w jaki sposób…
images/SD_Design_cyfrowy_dla_zdrowia_psychicznego__od_teorii_do_praktyki_podcast.jpg

Design cyfrowy dla zdrowia psychicznego – od teorii do praktyki (podcast)

Technologia odgrywa dziś kluczową rolę w naszej codzienności, począwszy od edukacji poprzez komunikację w życiu…
images/SD_Edukacja_jako_fundament_kreatywnosci_projektanta__od_inspiracji_do_innowacji_zapowiedz.jpg
Premiera online

Edukacja jako fundament kreatywności projektanta – od inspiracji do innowacji (podcast)

Kreatywność to siła napędowa każdego twórcy. Na wagę złota są więc także kreatywni projektanci. Kłopot…

Zobacz także

Group 426 strefa zarzadznia logo 05 logo strefapsyche logo white kopia logo white kopia