Zapraszamy do wirtualnej przestrzeni galerii Grafiki Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu. Podczas wernisażu online możemy zobaczyć 19 najciekawszych plakatów wybranych przez jury w ramach wyzwania projektowego „Ludzie przeciwko Covid-19”. Prace dające możliwość swobodnej wypowiedzi projektowej poruszają różne aspekty sytuacji epidemicznej: wskazują na jej społeczno-gospodarczą istotność, dodają otuchy w tym trudnym czasie, pokazują bezradność czy nawołują do nowych społecznych norm i zachowań. Po wirtualnej wystawie oprowadzają nas wykładowcy z Katedry Grafiki: dr Mariusz Wszołek, prof. Michał Jakubowski oraz dr Krzysztof Moszczyński.

Wyzwanie „COVID-19 vs. Ludzie” – możliwość swobodnej wypowiedzi projektowej

Gamechanger – tak można powiedzieć o sytuacji epidemicznej na świecie z różnych względów: zmiana układu sił oraz społecznych zachowań, relacji i interakcji, a także pierwszy konflikt, w którym człowiek nie występuje przeciwko człowiekowi. Te słowa nie są usprawiedliwieniem dla tej tragicznej w wielu przypadkach sytuacji, ale mają zwrócić uwagę na to, w jakiej sytuacji jako cywilizacja się znaleźliśmy.

Wyzwanie COVID-19 vs. Ludzie to próba udostępnienia forum dla projektantów graficznych w najbardziej dla nich adekwatnej formie: społecznie zaangażowanego plakatu.

Plakat może skłonić do refleksji, zwrócić uwagę na ważne zjawiska, konserwować społecznie relewantną wiedzę lub irytować w celu uzyskania uwagi. Historia plakatu – również ta najnowsza – pokazuje, że projektowanie graficzne pozwala integrować lub polaryzować całe grupy społeczne. Dobrym przykładem może być plakat „Konstytucja”, zaprojektowany przez Lukę Rayskiego.

W ramach ogłoszonego wyzwania otrzymaliśmy ponad 40 zgłoszeń i ponad 50 prac – wszystkie reprezentowały bardzo wysoki poziom, co znacząco utrudniło jury wybór najciekawszych.

Wirtualny wernisaż

W ramach wernisażu w wirtualnej przestrzeni galerii Grafiki Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu możemy zobaczyć prace wybrane przez jury w składzie: prof. Michael Fleischer, prof. Michał Jakubowicz, dr Krzysztof Moszczyńskidr Mariusz Wszołek.

– Wybraliśmy 19 najciekawszych naszym zdaniem prac, które poruszają różne aspekty sytuacji epidemicznej: wskazują na jej społeczno-gospodarczą istotność, dodają otuchy w tym trudnym czasie, pokazują bezradność czy nawołują do nowych społecznych norm i zachowań – mówi dr Mariusz Wszołek z Katedry Grafiki, z-ca dyr. Instytutu Projektowania.

Po wystawie oprowadzają nas:

258 mariusz wszołek

dr Mariusz Wszołek – komunikolog. Zajmuje się głównie algorytmizacją procesów projektowych, ze szczególnym uwzględnieniem communication design i design thinking. Na co dzień pracuje w Katedrze Grafiki Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu i w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego. Redaktor serii wydawniczej „Communication Design” oraz autor książek i artykułów z zakresu reklamy, pracy projektowej i zrównoważonego projektowania. Jego zainteresowania naukowe w głównej mierze dotyczą zrównoważonego projektowania (transformation design), designu opakowań i communication design. Ostatnio poświęca się zagadnieniom związanym z legal design.

 

258 michał jakubowski

prof. Michał Jakubowicz – wykładowca w Katedrze Grafiki Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu, absolwent polonistyki na Uniwersytecie Wrocławskim oraz fotografii na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu, gdzie uzyskał stopień doktora sztuk plastycznych. W pracy naukowej zajmuje się badaniem form wizualnych w komunikacji społecznej, strukturami i systemami obrazów technicznych. Realizacje twórcze – fotografie, filmy, rysunki, teksty – prezentuje na wystawach w kraju i za granicą. Publikował m.in. w „Artluku”, „Communication Design Magazine”, „Dykcji”, „Exicie”, „Odrze”, „Pomostach”, „Ricie Baum”.

 

258 krzysztof moszczyński

dr Krzysztof Moszczyński – projektant, web designer, wykładowca w Katedrze Grafiki Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu. Zajmuje się wizualizacją danych, obrazowaniem procesów i projektowaniem wizerunku. Interesują go także zagadnienia z dziedziny communication design: design powierzchni, design opakowań, corporate identity, information design, a także rozwój systemów operacyjnych, jak np. MacOSX, Android i programowanie w języku Python. W swojej pracy wykorzystuje przede wszystkim metody projektowania produktów i usług skoncentrowane na zaspokojeniu potrzeb użytkowników (zgodnie z ideą human-centered design). Jego zainteresowania naukowe obejmują także: modelowanie procesów biologicznych, bioinformatykę – metody numeryczne w genetyce i genomice. Na kierunku Grafika we wrocławskiej filii Uniwersytetu SWPS prowadzi zajęcia z wizualizacji i prezentacji danych empirycznych, technik wizualizacji, języków programowania HTML i CSS oraz metodologii projektowych.

Artykuły

Premiera online
images/SD_O_swiatach_wyobrazonych_czyli_jak_tworzyc_scenografie_podcast.jpg

O światach wyobrażonych, czyli jak tworzyć scenografię? (podcast)

Zarówno projektowanie wnętrz jak i tworzenie scenografii sprowadza się do kreowania przestrzeni; oba obszary twórcze…
Premiera online
images/SD_Otworz_sie_na_nauke__Lifelong_Learning_i_rozwoj_kompetencji_miekkich.jpg

Otwórz się na naukę – Lifelong Learning i rozwój kompetencji miękkich (podcast)

Kompetencje miękkie to umiejętności interpersonalne i społeczne; to one decydują o tym, w jaki sposób…
images/SD_Design_cyfrowy_dla_zdrowia_psychicznego__od_teorii_do_praktyki_podcast.jpg

Design cyfrowy dla zdrowia psychicznego – od teorii do praktyki (podcast)

Technologia odgrywa dziś kluczową rolę w naszej codzienności, począwszy od edukacji poprzez komunikację w życiu…
images/SD_Edukacja_jako_fundament_kreatywnosci_projektanta__od_inspiracji_do_innowacji_zapowiedz.jpg
Premiera online

Edukacja jako fundament kreatywności projektanta – od inspiracji do innowacji (podcast)

Kreatywność to siła napędowa każdego twórcy. Na wagę złota są więc także kreatywni projektanci. Kłopot…
images/SD_Psychologia_przestrzeni__od_projektowania_emocji_do_tworzenia_funkcjonalnych_miejsc_podcast.jpg

Psychologia przestrzeni – od projektowania emocji do tworzenia funkcjonalnych miejsc (podcast)

Czy ściany mogą mówić? W pewnym sensie – tak. Każdego dnia wchodzimy przecież do rozmaitych…
images/SD_Przestrzen_publiczna_na_nowo__wyzwania_projektowe_w_przestrzeniach_samorzadowych_podcast.jpg

Przestrzeń publiczna na nowo – wyzwania projektowe w przestrzeniach samorządowych (podcast)

Jeszcze nie tak dawno temu, praca niezależnego projektanta specjalizującego się w brandingu, łączona była głównie…
images/SD_Design_na_rzecz_spoleczenstwa__jak_projektowac_marki_oparte_na_wartosciach_podcast.jpg

Design na rzecz społeczeństwa – jak projektować marki oparte na wartościach? (podcast)

Co zrobić, by w projektowaniu „lepiej", wyparło – „więcej"? Jak przekonać klienta do takiej strategii?…
images/SD_Dlaczego_uslugi_i_produkty_cyfrowe_powinny_byc_projektowane_w_sposob_zrownowazony.jpg

Dlaczego usługi i produkty cyfrowe powinny być projektowane w sposób zrównoważony?

Zmiany i wielowątkowość Rzeczywistość, w której żyjemy, staje się coraz bardziej wielowątkowa i skomplikowana. Zarządzanie…
images/SD_Od_tekstu_do_obrazu__rysunek_narracyjny_w_praktyce_podcast.jpg

Od tekstu do obrazu – rysunek narracyjny w praktyce (podcast)

Tworzenie rysunku narracyjnego zwykle zaczyna się od tekstu; to on dostarcza inspiracji i buduje kontekst.…
images/SD_Publikacje_cyfrowe__jak_nowe_narracje_w_swiecie_cyfrowym_pozwalaja_wizualizowac_i_opowiadac_podcast.jpg

Publikacje cyfrowe – jak nowe narracje w świecie cyfrowym pozwalają wizualizować i opowiadać (podcast)

W jaki sposób przełożyć myśli na formy wizualne, a słowa na obrazy? Czy łatwo dokonać…

Zobacz także

Group 426 strefa zarzadznia logo 05 logo strefapsyche logo white kopia logo white kopia