Zapraszamy do wirtualnej przestrzeni galerii Grafiki Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu. Podczas wernisażu online możemy zobaczyć 19 najciekawszych plakatów wybranych przez jury w ramach wyzwania projektowego „Ludzie przeciwko Covid-19”. Prace dające możliwość swobodnej wypowiedzi projektowej poruszają różne aspekty sytuacji epidemicznej: wskazują na jej społeczno-gospodarczą istotność, dodają otuchy w tym trudnym czasie, pokazują bezradność czy nawołują do nowych społecznych norm i zachowań. Po wirtualnej wystawie oprowadzają nas wykładowcy z Katedry Grafiki: dr Mariusz Wszołek, prof. Michał Jakubowski oraz dr Krzysztof Moszczyński.

Wyzwanie „COVID-19 vs. Ludzie” – możliwość swobodnej wypowiedzi projektowej

Gamechanger – tak można powiedzieć o sytuacji epidemicznej na świecie z różnych względów: zmiana układu sił oraz społecznych zachowań, relacji i interakcji, a także pierwszy konflikt, w którym człowiek nie występuje przeciwko człowiekowi. Te słowa nie są usprawiedliwieniem dla tej tragicznej w wielu przypadkach sytuacji, ale mają zwrócić uwagę na to, w jakiej sytuacji jako cywilizacja się znaleźliśmy.

Wyzwanie COVID-19 vs. Ludzie to próba udostępnienia forum dla projektantów graficznych w najbardziej dla nich adekwatnej formie: społecznie zaangażowanego plakatu.

Plakat może skłonić do refleksji, zwrócić uwagę na ważne zjawiska, konserwować społecznie relewantną wiedzę lub irytować w celu uzyskania uwagi. Historia plakatu – również ta najnowsza – pokazuje, że projektowanie graficzne pozwala integrować lub polaryzować całe grupy społeczne. Dobrym przykładem może być plakat „Konstytucja”, zaprojektowany przez Lukę Rayskiego.

W ramach ogłoszonego wyzwania otrzymaliśmy ponad 40 zgłoszeń i ponad 50 prac – wszystkie reprezentowały bardzo wysoki poziom, co znacząco utrudniło jury wybór najciekawszych.

Wirtualny wernisaż

W ramach wernisażu w wirtualnej przestrzeni galerii Grafiki Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu możemy zobaczyć prace wybrane przez jury w składzie: prof. Michael Fleischer, prof. Michał Jakubowicz, dr Krzysztof Moszczyńskidr Mariusz Wszołek.

– Wybraliśmy 19 najciekawszych naszym zdaniem prac, które poruszają różne aspekty sytuacji epidemicznej: wskazują na jej społeczno-gospodarczą istotność, dodają otuchy w tym trudnym czasie, pokazują bezradność czy nawołują do nowych społecznych norm i zachowań – mówi dr Mariusz Wszołek z Katedry Grafiki, z-ca dyr. Instytutu Projektowania.

Po wystawie oprowadzają nas:

258 mariusz wszołek

dr Mariusz Wszołek – komunikolog. Zajmuje się głównie algorytmizacją procesów projektowych, ze szczególnym uwzględnieniem communication design i design thinking. Na co dzień pracuje w Katedrze Grafiki Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu i w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego. Redaktor serii wydawniczej „Communication Design” oraz autor książek i artykułów z zakresu reklamy, pracy projektowej i zrównoważonego projektowania. Jego zainteresowania naukowe w głównej mierze dotyczą zrównoważonego projektowania (transformation design), designu opakowań i communication design. Ostatnio poświęca się zagadnieniom związanym z legal design.

 

258 michał jakubowski

prof. Michał Jakubowicz – wykładowca w Katedrze Grafiki Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu, absolwent polonistyki na Uniwersytecie Wrocławskim oraz fotografii na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu, gdzie uzyskał stopień doktora sztuk plastycznych. W pracy naukowej zajmuje się badaniem form wizualnych w komunikacji społecznej, strukturami i systemami obrazów technicznych. Realizacje twórcze – fotografie, filmy, rysunki, teksty – prezentuje na wystawach w kraju i za granicą. Publikował m.in. w „Artluku”, „Communication Design Magazine”, „Dykcji”, „Exicie”, „Odrze”, „Pomostach”, „Ricie Baum”.

 

258 krzysztof moszczyński

dr Krzysztof Moszczyński – projektant, web designer, wykładowca w Katedrze Grafiki Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu. Zajmuje się wizualizacją danych, obrazowaniem procesów i projektowaniem wizerunku. Interesują go także zagadnienia z dziedziny communication design: design powierzchni, design opakowań, corporate identity, information design, a także rozwój systemów operacyjnych, jak np. MacOSX, Android i programowanie w języku Python. W swojej pracy wykorzystuje przede wszystkim metody projektowania produktów i usług skoncentrowane na zaspokojeniu potrzeb użytkowników (zgodnie z ideą human-centered design). Jego zainteresowania naukowe obejmują także: modelowanie procesów biologicznych, bioinformatykę – metody numeryczne w genetyce i genomice. Na kierunku Grafika we wrocławskiej filii Uniwersytetu SWPS prowadzi zajęcia z wizualizacji i prezentacji danych empirycznych, technik wizualizacji, języków programowania HTML i CSS oraz metodologii projektowych.

Artykuły

images/SD_Creativity_Consultant_czyli_jak_rozwijac_kreatywnosc_w_pracy.jpg

Creativity Consultant, czyli jak rozwijać kreatywność w pracy (podcast)

  Kreatywność jest jednym z najbardziej fascynujących procesów, jakich doświadcza człowiek. Choć każdy z nas doskonale wie,…
images/SD_Persony_profile_segmenty__o_co_chodzi_z_tymi_badaniami_webinar.jpg

Persony, profile, segmenty – o co chodzi z tymi badaniami w UX? (podcast)

Nazwa user experience bezpośrednio odnosi się do doświadczeń użytkownika. Stworzenie przyjaznej mu strony lub aplikacji…
images/SD_Design_Stories._An_insight_into_design_history_and_contemporary_practice_from_womens_perspective.jpg

Design Stories. An insight into design history and contemporary practice from women’s perspective

  Projektowanie jest nierozłącznym elementem naszego życia. Meble, przedmioty codziennego użytku, moda czy okładki książek…
images/SD_Teoria_vs_praktyka__dlaczego_UX_w_Twojej_firmie_nie_wyglada_jak_w_podreczniku_webinar.jpg

Teoria vs praktyka – dlaczego UX w Twojej firmie nie wygląda jak w podręczniku? (podcast)

Dzięki książkom możemy zdobyć wiedzę z niemal każdej dziedziny. Jednak niezależnie od tego po jak…
images/SD_Na_co_ma_OKO_Malwina_Konopacka_-_o_produkcie_analogowym_z_pogranicza_sztuki_i_designu_webinar.jpg

Na co ma OKO Malwina Konopacka? - o produkcie analogowym z pogranicza sztuki i designu…

  Rodzina niejedno ma imię i… oblicze. Przekonuje o tym Malwina Konopacka, która tworzy OKO,…
images/SD_UX_w_wielkiej_organizacji__jak_to_ugryzc_webinar.jpg

UX w wielkiej organizacji – jak to ugryźć? (podcast)

Zadbanie o UX jest niezbędne, aby produkt w pełni odpowiadał oczekiwaniom użytkowników. Nawet najlepszy pomysł…
images/SD_Hygge_-_spokoj_cierpliwosc_i_rownowaga_w_projektowaniu_webinar.jpg

Hygge - spokój, cierpliwość i równowaga w projektowaniu (podcast)

  Choć Hygge nie ma jednej ustalonej definicji, to kojarzone jest z komfortem, wygodą i…
images/SD_Prosty_jezyk_w_interfejsach._Czyli_jaki_webinar_1175x950.jpg

Prosty język w interfejsach. Czyli jaki? (podcast)

Prosty język jest sprzymierzeńcem osób zajmujących się UX’em. To dzięki niemu aplikacje mobilne i inne…
images/SD_brokat_1175x950.jpg

Jak projektować autorską biżuterię - Pracownia BroKat (podcast)

  Ponad dekadę temu, z przyjaźni, miłości do Katowic i pasji do tworzenia, powstał BROKAT…
images/SD_design_mangment_1175x950.jpg

Design management produktów cyfrowych (podcast)

Ostateczny kształt produktu cyfrowego jest wynikiem procesu, w który zaangażowanych jest wiele osób posiadających swoje…

Zobacz także

Group 426 strefa zarzadznia logo 05 logo strefapsyche logo white kopia logo white kopia