Co to jest „dobra reklama”? To trudne pytanie. Reklamy trzeba się uczyć z kontekstów, w jakich ona występuje – szukać odpowiedzi na pytania w języku, sposobie komunikacji, kulturze, filmie, sztuce, muzyce, obserwacji ludzi w ich codzienności. W pierwszej kolejności reklama ma zwracać na siebie uwagę, a następnie przekazywać świat przeżyć organizacji, marki czy produktu. Rolą reklamy jest opowiadanie o tym, kim się staniemy, gdy zdobędziemy reklamowany produkt. Piszą o tym autorzy książek, które poleca w swoim tekście dr Mariusz WszołekKatedry Grafiki Uniwersytetu SWPS.

5 książek o reklamie

  • „Damn Good Advice (For People With Talent!)”, George Lois

O tym amerykańskim reklamiarzu greckiego pochodzenia napisałem kiedyś artykuł, zestawiając jego postać z ojcem założycielem przemysłu reklamowego Davidem Ogilvy. Lois jest spektakularnym projektantem, absolwentem nowojorskiego Pratt Institute. Posługuje się mocno kontrowersyjnym językiem, o czym może świadczyć już sam tytuł książki „The Damn Good Advice (For People With Talent)”. Nie jest to lektura, którą koniecznie trzeba przeczytać, ale warto to zrobić, by zrozumieć, jak myśli (długo) i pisze (krótko i precyzyjnie) dobry reklamiarz. Książka składa się z kilkudziesięciu krótkich rozdziałów o charakterze bardziej inspiracyjnym niż merytorycznym. Niemniej ta pozycja jest jedną wielką reklamą myśli George’a Loisa – dobrze zrobioną reklamą.

opakowanie

„Damn Good Advice (For People With Talent!)”, George Lois

  • „O reklamie”, David Ogilvy

Ciekawy jest sposób mówienia o reklamie. Różni się on w zależności od mówiącego i nie ma wpływu na rezultat pracy. Dobrym przykładem może być zestawienie sposobu mówienia o reklamie Ogilyego i Loisa. O ile ten drugi jest mocno kontrowersyjny, na każdym kroku podważa status empirii w projektowaniu, wyśmiewa pracę zespołową i kontestuje strategię, tak ten pierwszy jest jego zupełnym przeciwieństwem. Ogilvy opowiada się za pragmatycznym podejściem do projektowania reklamy – szuka inspiracji w badaniach, stawia na zespół projektowy i proces projektowy. Pragmatyczne podejście Ogilvyego charakteryzuje się mocno sprzedażowym podejściem, czego dowodem niech będzie jeden z cytatów z jego książki:

„Nie chcę słyszeć, że tekst, który piszę do reklamy, został uznany za odkrywczy. Chcę, żeby był na tyle interesujący, aby skłonił do zakupu produktu, który reklamuje. (…) Jeśli reklama nie sprzedaje produktu, to nie jest kreatywna” (Ogilvy D., 2008).

Nigdy nie czytałem tak nudnej i zarazem dobrej książki na temat reklamy.

opakowanie

„O reklamie”, David Ogilvy

  • „Manual – reklama”, red. Mariusz Wszołek

Nie do końca właściwe jest polecanie własnej książki, ale na swoją obronę mogę napisać, że jest to wieloautorska publikacja, w jakiej wzięło udział kilkunastu naukowców i naukowczyń. „Manual – reklama” to pozycja, która pokazuje, jak wiele różnych zakresów i obszarów – tylko w kontekście nauki o komunikacji – do przemyślenia i uwzględnienia wymaga reklama. Nie jest to typowy podręcznik, który przeprowadzi czytelnika po świecie reklamy od A do Z. Traktuję tę książkę jak zbiór ważnych punktów, tematów, obszarów, narzędzi, metod, tekstów, po przeczytaniu których powstają kolejne pytania. Sam zresztą we wstępie do tej ponad 500-stronicowej monografii pisałem:

„Oddajemy w ręce czytelników podręcznik wydawałoby się kompletny, ale dynamika rozwoju badań z zakresu reklamy szybko zweryfikowałaby taki stan rzeczy na niekorzyść autorów książki. Przyjmijmy zatem, że jest to bardzo dobry punkt wyjścia dla nauki reklamy w kontekście projektowania komunikacji” (Wszołek M., 2017).

Książka jest dostępna na stronie Katedry Grafiki.

opakowanie

„Manual – reklama”, Mariusz Wszołek

  • „Trylogia rzymska”, Robert Harris

Ta książka nie ma nic wspólnego z reklamą i to jest element, jaki czyni ją świetną pozycją na temat… reklamy. Harris przedstawia historię kariery zawodowej słynnego rzymskiego pisarza, polityka i obywatela Rzymu, Marka Tulliusza Cycerona. Ponad 600-stronicowa powieść potrafi na wiele godzin przenieść nas w inną rzeczywistość, ale nie dlatego znalazła się w moim zestawieniu. Cyceron był wybitnym strategiem komunikacji, jego historia pokazuje więc, jak budować własną markę, reklamować swoje pomysły i zarządzać ryzykiem, co w branży reklamowej jest przecież codziennością.

opakowanie

„Trylogia rzymska”, Robert Harris

  • „Żegnaj, laleczko” i „Długie pożegnanie”, Raymond Chandler

Chandler jest mistrzem słowa i beneficjentem tandetnego designu okładek – co zrobić... Jego powieści kryminalne są przykładem tego, czym jest tekst w komunikacji. Atmosfera, scenariusz, operowanie tajemnicą, pointa – to tylko niektóre przykłady, jakie pozwalają kontrolować kontekst w pracy kreatywnej. Szczególnie upodobałem sobie jeden cytat z książki „Długie pożegnanie” (nie żebym coś sugerował):

„Jeśli pijak rzeczywiście chce się napić, to nie ma sposobu, by mu w tym przeszkodzić”.

opakowanie

„Żegnaj, laleczko” i „Długie pożegnanie”, Raymond Chandler

Książki poleca:

258 mariusz wszołek

dr Mariusz Wszołek – komunikolog. Zajmuje się głównie algorytmizacją procesów projektowych, ze szczególnym uwzględnieniem communication design i design thinking. Na co dzień pracuje w Katedrze Grafiki Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu i w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego. Redaktor serii wydawniczej „Communication Design” oraz autor książek i artykułów z zakresu reklamy, pracy projektowej i zrównoważonego projektowania. Jego zainteresowania naukowe w głównej mierze dotyczą zrównoważonego projektowania (transformation design), designu opakowań i communication design. Ostatnio poświęca się zagadnieniom związanym z legal design.

 

Artykuły

images/SD_Badania_w_projektowaniu_i_wdrazaniu_innowacji__o_czym_pamietac_webinar.jpg

Badania w projektowaniu i wdrażaniu innowacji – o czym pamiętać? (podcast)

Wiedza ukryta, milcząca, niejawna – to tylko niektóre określenia opisujące rodzaj „know-how” wykorzystywanego przez nas…
images/SD_Etyka_w_projektowaniu__gdzie_sie_konczy_odpowiedzialnosc_projektantow_webinar.jpg

Etyka w projektowaniu – gdzie się kończy odpowiedzialność projektantów? (podcast)

W czasach, gdy decyzje projektowe mają wpływ na wybory milionów odbiorców, rozmowa o etyce w procesie projektowym…
images/SD_Portfolio_projektanta_-_jak_zaciekawic_i_zdobyc_klienta_webinar.jpg

Portfolio projektanta - jak zaciekawić i zdobyć klienta (podcast)

Od portfolio projektanta zależy, czy uda mu się pozyskać nowego klienta, otrzymać ekscytujący nowy projekt,…
images/SD_Jak_AI_wplywa_na_projektowanie_graficzne_webinar.jpg

Jak AI wpływa na projektowanie graficzne? (podcast)

Uczenie maszynowe, dokładniej – powiązane z nim algorytmy, to tzw. serce sztucznej inteligencji. A właściwie jej mózg.…
images/SD_Design_fiction__po_co_projektantom_inwestycja_w_wyobraznie_webinar.jpg

Design fiction – po co projektantom inwestycja w wyobraźnię? (podcast)

Życie pokazuje nam, że próby precyzyjnego planowania przyszłości bywają skazane na porażkę. Mimo to, większość…
images/SD_Potrzeby_potencjalnego_klienta_-_odkrywanie_i_tworzenie_wartosci_webinar.jpg

Potrzeby potencjalnego klienta - odkrywanie i tworzenie wartości (podcast)

„Zrozum świat ludzi, którzy będą oglądali Twoją pracę. Im lepiej opanujesz ich język, tym lepiej…
images/SD_Grafika_plastyka_i_edukacja_medialna_dzieci_-_wspolczesne_wyzwania_webinar.jpg

Grafika, plastyka i edukacja medialna dzieci - współczesne wyzwania (podcast)

Pomaga budować relacje, wyrażać emocje i kreować marzenia. Uwrażliwia na świat. Aktywność plastyczna, bo o…
images/SD_Od_LEGO_do_innowacji_-_rola_zabawy_w_projektowaniu_webinar.jpg

Od LEGO do innowacji - rola zabawy w projektowaniu (podcast)

LEGO to więcej niż klocki, dla wielu ludzi na całym świecie to międzypokoleniowy kod oznaczający…
images/SD_Reklama_dzwignia_handlu_Projektowanie_komunikacji_a_sprzedaz_webinar.jpg

Reklama dźwignią handlu? Projektowanie komunikacji a sprzedaż (podcast)

  Od projektantów komunikacji często oczekuje się, że efekty ich pracy będą kołem zamachowym sprzedaży…
images/SD_Projektowanie_produktow_cyfrowych_w_erze_sztucznej_inteligencji_-_narzedzia_mozliwosci_i_wyzwania_webinar.jpg

Projektowanie produktów cyfrowych w erze sztucznej inteligencji - narzędzia, możliwości i wyzwania (podcast)

Projektuje doświadczenia, jest „rzecznikiem” odbiorcy w świecie produktów i usług, troszczy się o poziom satysfakcji klienta, funkcjonalność oferty,…

Zobacz także

Group 426 strefa zarzadznia logo 05 logo strefapsyche logo white kopia logo white kopia