Design jest dyscypliną z gruntu dynamiczną, nieusatannie zmieniającą się. Odpowiada na potrzeby oraz problemy, jakie stanowią przedmiot zainteresowania projektantów w myśl idei problem oriented design. Obecnie jednak obserwujemy zasadniczą zmianę paradygmatu w projektowaniu, która polega na transformacji designu w narzędzie moderacji i animacji zmiany społecznej – design przestaje stanowić odrębną dyscyplinę i przyjmuje rolę facylitatora procesów, w centrum zainteresowania stawiając człowieka w określonej roli społecznej. Zadaniem projektowania jest zatem uzupełnianie deficytów w zakresie myślenia systemowego, orientacji na problem i jego rozwiązanie w duchu partycypacji. Jako teoretycy i praktycy projektowania, a także wykładowcy, widzimy konieczność redefiniowania sposobów edukacji w zakresie designu. Nie chcemy jednak odbierać szkołom projektowym i artystycznym należnego im miejsca w systemie szkolnictwa wyższego i nie deprecjonujemy ich statusu quo. Pragniemy zaznaczyć, że myślenie projektowe może wesprzeć dziedziny i dyscypliny, które w swoim zakresie dotychczas nie uwzględniały designu jako takiego.
O tym, jak uczyć (się) projektowania rozmawiają eksperci związani z Grafiką Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu: projektantka i badaczka Małgorzata Ciesielska, komunikolog dr Mariusz Wszołek oraz grafik i projektantka Katarzyna Sowa. Rozmowę prowadzi Natalia Bienias (by Zebza), wykładowczyni na podyplomowych studiach UX Design Uniwersytetu SWPS.
Podcast jest dostępny m.in. na kanale YouTube Strefy Designu. Poszczególne sygnatury czasowe przedstawione poniżej przenoszą w opisany fragment nagrania:
03:10 – Skąd konieczność redefinicji sposobu edukacji w zakresie designu?
08:23 – Jak do tej pory uczyło się projektowania?
13:36 – Co studenci projektowania robią podczas zajęć na studiach?
15:32 – Czy można się uczyć projektowania na własną rękę?
18:38 – Jakie kompetencje są kluczowe w projektowaniu? Czy uczelnie artystyczne rzeczywiście ich uczą?
24:32 – Na jakie przedmioty zwracać uwagę przy wyborze studiów projektowych?
30:01 – Czy projektant musi umieć rysować?
37:49 – Jaka będzie rola i znaczenie UX Design w perspektywie najbliższych 5–10 lat?
49:13 – Konkurs „Głowa się rusza”– na czym polega?
52:53 – Kogo warto śledzić w social mediach w zakresie projektowania?
Podcastu można też posłuchać na Spotify:
- https://podcasts.apple.com/pl/podcast/jak-uczy%C4%87-si%C4%99-projektowania-k-sowa-m-ciesielska-m-wszo%C5%82ek/id1460690724?i=1000521577238
- https://soundcloud.com/user-181745606/ciesielska-sowa-wszolek-sd-jak-uczyc-sie-projektowania-podcast-2021
- https://lectonapp.com/pl/audiobook/e2843b29-2b17-4fd3-9ea5-9779180b3825?_lst
- https://www.empik.com/106-jak-uczyc-sie-projektowania-k-sowa-m-ciesielska-m-wszolek-n-bienias-zebza-stref-opracowanie-zbiorowe,p1271166752,ebooki-i-mp3-p
Interesujesz się designem? Dołącz do nas w grupie Strefa Designu Uniwersytetu SWPS na Facebooku.
Goście
Małgorzata
Ciesielska
projektant, badacz, pedagog, tutor. Zawodowo współpracowała z organizacjami pozarządowymi zajmującymi się m.in. rozwojem edukacji. Absolwentka Uniwersytetu Śląskiego i wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych. Obecnie prowadzi zajęcia na kierunku Grafika Uniwersytetu SWPS z teorii i praktyki designu oraz projektowania systemów orientacji wizualnej. Naukowo zajmuje się badaniem wpływu graficznej formy materiałów edukacyjnych na obciążenie poznawcze.
Mariusz
Wszołek
komunikolog. Zajmuje się głównie algorytmizacją procesów projektowych, ze szczególnym uwzględnieniem communication design i design thinking. Na co dzień pracuje w Katedrze Grafiki Uniwersytetu SWPS i w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego. Redaktor serii wydawniczej Communication Design oraz autor książek i artykułów z zakresu reklamy, pracy projektowej i zrównoważonego projektowania. Jego zainteresowania naukowe w głównej mierze dotyczą zrównoważonego projektowania (transformation design), designu opakowań i communication design. Ostatnio poświęca się zagadnieniom związanym z legal design.
Katarzyna
Sowa
grafik, aktywny zawodowo projektant kreatywny. Magister historii sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego. Prowadzi warsztaty dla studentów Grafiki Uniwersytetu SWPS i studentów Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego z zakresu historii typografii, reguł składu tekstu, projektowania wielostronicowych publikacji, projektowania książki i krojów pism. Interesuje się typografią oraz jej korelacją z przekazem wizualnym i jego odbiorem. Fascynują ją dokonania Polskiej Awangardy, modernizmu międzywojennego, Szwajcarskiej Szkoły Projektowania i eksperymenty postmodernistów.
Prowadząca
Natalia
Bienias (Zebza)
Head of Design w firmie projektowo-badawczej Mobee Dick, specjalizującej się w budowaniu produktów i usług cyfrowych. Zajmuje się w projektowaniem interfejsów i architektury informacji. Wykłada na podyplomowych studiach UX Design na Uniwersytecie SWPS. W wolnym czasie prowadzi bloga oraz kanał na YouTube poświęcony nauce projektowania i grafice – by Zebza.