Młodzi projektanci z Grafiki na Uniwersytecie SWPS we Wrocławiu w ramach projektu realizowanego z firmą Ars Vini wsparli polskich przedsiębiorców i współpracowali z polskimi winnicami. Stworzyli serię projektów opakowań i etykiet win. Wspólnie z winiarzami studenci mieli okazję zbudować unikalną narrację wizualną, której efekty przedstawiamy.

Oryginalne projekty młodych twórców

Polskie wino wielu osobom może kojarzyć się z odległą historią naszego kraju. Przez długi czas w Polsce produkcja wina nie była zbyt popularna ani nie przynosiła nam rozgłosu na arenie międzynarodowej. Warto jednak wiedzieć, że obecnie polskie winnice przeżywają renesans, a wina, jakie produkują, stają się prestiżowym dobrem i marką, z łatwością konkurującą z włoskim Chianti czy francuskim Bordeaux. Dopiero na przestrzeni ostatnich lat polskie winnice znacząco się rozwinęły, a wina w nich produkowane zaczęły cieszyć się nienaganną opinią i prestiżem w branży. Polscy winiarze stoją więc przed trudnym zadaniem, tworząc własną komunikację wizualną swoich marek. Ich wizerunek to niemal czysta karta i tylko od nich oraz od ludzi, z którymi współpracują, zależy, jaki obraz swoich winnic i produktów będą chcieli kształtować.

Na pomoc polskim winiarzom przyszli studenci Grafiki Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu, pracujący pod okiem dr. Mariusza Wszołka i dr. Radosława Stelmaszczyka. We współpracy z przedstawicielem firmy importującej wina Ars Vini, Janem Andrzejewskim i redaktorką portalu Have a Bite, Agnieszką Szydziak wzięli udział w projekcie, którego efektem były etykiety zaprojektowane przez zespoły studentów.

W projekcie wzięło udział 16 winnic z całej Polski. Studenci podzieleni na zespoły, które następnie przydzielono do danej winnicy, mieli za zadanie sporządzić projekt komunikacji wizualnej we współpracy z winiarzami. Biorąc udział w projekcie, studenci musieli zadbać o potrzeby nie tylko winiarzy, z którymi kooperowali, ale też o potrzeby i wymagania potencjalnych konsumentów. Zaprojektowane przez nich etykiety musiały być nie tylko atrakcyjne wizualnie, lecz także pełnić istotną rolę w przekazywaniu odbiorcy co i dlaczego dla danej winnicy jest ważne.

wino piesecco
wino

Bo opakowanie powoduje, że decydujemy się na wybór produktu

Tworzenie komunikacji wizualnej to nie tylko projektowanie opakowań. To przede wszystkim budowanie tożsamości marki, a opakowanie czy etykieta są jedynie (i aż!) efektem końcowym długiego procesu projektowego, w którym pod uwagę brane są różne aspekty danego produktu. Wymaga to od grafików spojrzenia na projekt z różnych perspektyw, w tym zarówno z perspektywy odbiorcy, marketingowca, jak i producenta.

Najważniejsze to wiedzieć co i w jaki sposób chce się przekazać. To podstawa udanego projektu komunikacji wizualnej, który dzięki wielowymiarowemu spojrzeniu staje się czymś więcej niż tylko opakowaniem. Komunikacja wizualna kształtuje wizerunek firmy i oferowanego przez nią dobra oraz staje się gwarantem ich reputacji. Pełni niezwykle ważną rolę w kształtowaniu popytu – należy pamiętać, że w wielu przypadkach to właśnie opakowanie powoduje, że decydujemy się na wybór produktu.

Od samego początku było jasne, że końcowy wzór etykiety i samej butelki był tylko konsekwencją semestralnego procesu, na który składały się takie elementy, jak: analiza sytuacji zastanej (gdzie jesteśmy), opracowanie sytuacji postulowanej w formie jasnego, klarownego i wolnego od sprzeczności profilu komunikacyjnego (dokąd zmierzamy) i części kreacyjnej, której zawsze towarzyszy podstawowa zasada kaizen: ulepszanie nie ma końca. Udane projekty są możliwe tylko wtedy, kiedy przed zastosowaniem warsztatu graficznego mamy jasność co, jak i komu należy zakomunikować – mówi dr Mariusz Wszołek, współtwórca kierunku Grafika, zastępca dyrektora Instytutu Projektowania.

 

12_systemy orientacji
wino

 

Autor

258 Mariusz WszołekMariusz
Wszołek

komunikolog. Zajmuje się głównie algorytmizacją procesów projektowych, ze szczególnym uwzględnieniem communication design i design thinking. Na co dzień pracuje w Katedrze Grafiki Uniwersytetu SWPS i w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego. Redaktor serii wydawniczej „Communication Design” oraz autor książek i artykułów z zakresu reklamy, pracy projektowej i zrównoważonego projektowania. Zainteresowania naukowe w głównej mierze dotyczą zrównoważonego projektowania (transformation design), designu opakowań i communication design. Ostatnio poświęca się zagadnieniom związanym z legal design.

x

Artykuł pochodzi z Centrum Prasowego Uniwersytetu SWPS.
www.swps.pl/centrum-prasowe

Artykuły

images/SD_design_mangment_1175x950.jpg

Design managment produktów cyfrowych (podcast)

Ostateczny kształt produktu cyfrowego jest wynikiem procesu, w który zaangażowanych jest wiele osób posiadających swoje…
images/SD_systemy_orientacji_miejskiej.jpg

Systemy orientacji miejskiej (podcast)

System orientacji wizualnej to już nie tylko tabliczki, strzałki. Powszechne naklejki z piktogramem kobiety i mężczyzny zostały…
images/SD_nawer_1175x950.jpg

Twórczość w mieście - NAWER o sztuce współczesnej i inspiracji (podcast)

  Sztuka współczesna coraz częściej pojawia się w naszym codziennym życiu. Obecnie postrzegana jest jako…
images/SD_trend_1175x950.jpg

Trendwatching - jak pracować z trendami i wdrażać innowacje? (podcast)

i Badanie trendów podczas projektowania produktów i usług jest bardzo ważne. Innowacyjne rozwiązania muszą nadążać…
images/SD_wspolpraca_z_miastem_1175x950.jpg

Współpraca z miastem - projektowanie komunikacji wizualnej (podcast)

Przestrzeń publiczna nieustannie ewoluuje i dostosowuje się do potrzeb lokalnych społeczności. Stworzenie miasta, w którym…
images/wzory_SD_1175x950.jpg

Wzory przemysłowe w projektowaniu (nie)produktów (podcast)

Projektowanie jest z reguły czasochłonnym, wymagającym i bardzo angażującym procesem. Z tego względu w interesie…
images/SD_festiwal_designu_1175x950.jpg

Festiwale designu - projektowanie doświadczeń dla projektantów (podcast)

W ciągu ostatniej dekady festiwale designu zaczęły zyskiwać na popularności. Choć początkowo miały wymiar lokalny,…
images/sztuka_wspol_SD_1175x950.jpg

Sztuka współczesna w przestrzeni miejskiej (podcast)

Wprowadzenie sztuki współczesnej w przestrzeń publiczną to wyzwanie zarówno dla artystów, jak i dla odbiorców.…
images/pomelody_SD_1175x950.jpg

Jak tworzyć produkty cyfrowe dla dzieci (podcast)

Wychowanie dzieci, dbanie o prawidłowy rozwój ich umiejętności i kreatywności to duże wyzwanie. Rodzice często…
images/StrefaDesignu19/artykuly/intro/rekrutacja_SD-intro.jpg

Ruszyła rekrutacja na studia z obszaru projektowania i designu 2022/2023

Jeśli interesujesz się grafiką, wzornictwem, fotografią, projektowaniem komunikacji lub najbliższego otoczenia człowieka i jego potrzeb, nowatorskie,…

Zobacz także

Group 426 strefa zarzadznia logo 05 logo strefapsyche logo white kopia logo white kopia