Młodzi projektanci z Grafiki na Uniwersytecie SWPS we Wrocławiu w ramach projektu realizowanego z firmą Ars Vini wsparli polskich przedsiębiorców i współpracowali z polskimi winnicami. Stworzyli serię projektów opakowań i etykiet win. Wspólnie z winiarzami studenci mieli okazję zbudować unikalną narrację wizualną, której efekty przedstawiamy.

Oryginalne projekty młodych twórców

Polskie wino wielu osobom może kojarzyć się z odległą historią naszego kraju. Przez długi czas w Polsce produkcja wina nie była zbyt popularna ani nie przynosiła nam rozgłosu na arenie międzynarodowej. Warto jednak wiedzieć, że obecnie polskie winnice przeżywają renesans, a wina, jakie produkują, stają się prestiżowym dobrem i marką, z łatwością konkurującą z włoskim Chianti czy francuskim Bordeaux. Dopiero na przestrzeni ostatnich lat polskie winnice znacząco się rozwinęły, a wina w nich produkowane zaczęły cieszyć się nienaganną opinią i prestiżem w branży. Polscy winiarze stoją więc przed trudnym zadaniem, tworząc własną komunikację wizualną swoich marek. Ich wizerunek to niemal czysta karta i tylko od nich oraz od ludzi, z którymi współpracują, zależy, jaki obraz swoich winnic i produktów będą chcieli kształtować.

Na pomoc polskim winiarzom przyszli studenci Grafiki Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu, pracujący pod okiem dr. Mariusza Wszołka i dr. Radosława Stelmaszczyka. We współpracy z przedstawicielem firmy importującej wina Ars Vini, Janem Andrzejewskim i redaktorką portalu Have a Bite, Agnieszką Szydziak wzięli udział w projekcie, którego efektem były etykiety zaprojektowane przez zespoły studentów.

W projekcie wzięło udział 16 winnic z całej Polski. Studenci podzieleni na zespoły, które następnie przydzielono do danej winnicy, mieli za zadanie sporządzić projekt komunikacji wizualnej we współpracy z winiarzami. Biorąc udział w projekcie, studenci musieli zadbać o potrzeby nie tylko winiarzy, z którymi kooperowali, ale też o potrzeby i wymagania potencjalnych konsumentów. Zaprojektowane przez nich etykiety musiały być nie tylko atrakcyjne wizualnie, lecz także pełnić istotną rolę w przekazywaniu odbiorcy co i dlaczego dla danej winnicy jest ważne.

wino piesecco
wino

Bo opakowanie powoduje, że decydujemy się na wybór produktu

Tworzenie komunikacji wizualnej to nie tylko projektowanie opakowań. To przede wszystkim budowanie tożsamości marki, a opakowanie czy etykieta są jedynie (i aż!) efektem końcowym długiego procesu projektowego, w którym pod uwagę brane są różne aspekty danego produktu. Wymaga to od grafików spojrzenia na projekt z różnych perspektyw, w tym zarówno z perspektywy odbiorcy, marketingowca, jak i producenta.

Najważniejsze to wiedzieć co i w jaki sposób chce się przekazać. To podstawa udanego projektu komunikacji wizualnej, który dzięki wielowymiarowemu spojrzeniu staje się czymś więcej niż tylko opakowaniem. Komunikacja wizualna kształtuje wizerunek firmy i oferowanego przez nią dobra oraz staje się gwarantem ich reputacji. Pełni niezwykle ważną rolę w kształtowaniu popytu – należy pamiętać, że w wielu przypadkach to właśnie opakowanie powoduje, że decydujemy się na wybór produktu.

Od samego początku było jasne, że końcowy wzór etykiety i samej butelki był tylko konsekwencją semestralnego procesu, na który składały się takie elementy, jak: analiza sytuacji zastanej (gdzie jesteśmy), opracowanie sytuacji postulowanej w formie jasnego, klarownego i wolnego od sprzeczności profilu komunikacyjnego (dokąd zmierzamy) i części kreacyjnej, której zawsze towarzyszy podstawowa zasada kaizen: ulepszanie nie ma końca. Udane projekty są możliwe tylko wtedy, kiedy przed zastosowaniem warsztatu graficznego mamy jasność co, jak i komu należy zakomunikować – mówi dr Mariusz Wszołek, współtwórca kierunku Grafika, zastępca dyrektora Instytutu Projektowania.

 

12_systemy orientacji
wino

 

Autor

258 Mariusz WszołekMariusz
Wszołek

komunikolog. Zajmuje się głównie algorytmizacją procesów projektowych, ze szczególnym uwzględnieniem communication design i design thinking. Na co dzień pracuje w Katedrze Grafiki Uniwersytetu SWPS i w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego. Redaktor serii wydawniczej „Communication Design” oraz autor książek i artykułów z zakresu reklamy, pracy projektowej i zrównoważonego projektowania. Zainteresowania naukowe w głównej mierze dotyczą zrównoważonego projektowania (transformation design), designu opakowań i communication design. Ostatnio poświęca się zagadnieniom związanym z legal design.

x

Artykuł pochodzi z Centrum Prasowego Uniwersytetu SWPS.
www.swps.pl/centrum-prasowe

Artykuły

images/Testy_metodyka_nowe_1175x950.jpg

Testy z użytkownikami w metodykach zwinnych – kiedy, jak i po co? (podcast)

W jaki sposób możemy przetestować użyteczność rozwiązania i na jakim etapie to robić? Jakie wyzwania…
images/Nowe_CI_1_1175x950.jpg

Proces tworzenia systemu identyfikacji wizualnej z perspektywy jej twórców (podcast)

Identyfikacja wizualna to podstawowe narzędzie służące do kreowania wizerunku marki. Dzięki niej możemy niemal bez…
images/UX_architektura1175x950.jpg

Architektura informacji w UX

Architektura informacji to jeden z najważniejszych elementów projektowania UX/UI. Odpowiednio zbudowana IA sprawia, że informacje…
images/Nowy_SIW_1175x950.jpg

Nowy system identyfikacji wizualnej Uniwersytetu SWPS

Czy wiecie, że właśnie w tym roku Uniwersytet SWPS obchodzi swoje 25-lecie? Jak rozpoczęła się…
images/Tworcza_praca.jpg

Twórcza praca - jak czerpać z niej satysfakcję? (podcast)

Czy satysfakcja w pracy twórczej jest ważna? Co jest najcenniejszym motywatorem w pracy projektanta? O…
images/Naming_StrefaDesignu_1175x950.jpg

Naming – jak zaprojektować nazwę marki? (podcast)

Projektowanie, o ile nie jest projektowaniem wnętrz, nierzadko kojarzy się z projektowaniem graficznym. Tymczasem okazuje…
images/StrefaDesignu19/wydarzenia/into/Inkluzywny_i_dostepny_UX_Design-intro.jpg

Inkluzywny i dostępny UX Design

Czym są inkluzywność i dostępność? Jak przejawiają się w UX Designie? Dlaczego są ważne? Jak…
images/StrefaDesignu19/wydarzenia/into/przyszlosc-i-wyzwania-ux.jpeg

Przyszłość i wyzwania UX

Jakie wyzwania stoją przed projektowaniem UX i jak zapowiada się jego przyszłość? Jakie perspektywy czekają…
images/StrefaDesignu19/wydarzenia/into/SD_Prawo_autorskie_dla_projektantow_graficznych_cover.jpg

Prawo autorskie dla projektantów graficznych – podcast

Prawem autorskim i jego zasadami powinien zainteresować się każdy, nawet początkujący projektant. Znany jest kazus…

Zobacz także

Group 426 strefa zarzadznia logo 05 logo strefapsyche logo white kopia