Pisarz i dramaturg George Bernard Shaw powiedział, że nie przestajemy się bawić, bo się starzejemy, a starzejemy się, bo przestajemy się bawić. To stwierdzenie możemy zastosować do tego, jak oddziałuje na nas przestrzeń publiczna. Obiekty, które wytrącają nas z rutyny, pozwalają się uśmiechnąć, zmieniają perspektywę sprawiają, że możemy się zrelaksować i dobrze wspominamy dane miejsce.

Jak projektować miejsca w przestrzeni publicznej tak, by pozwalały nam nawiązywać relacje z innymi? Jaki plac zabaw jest dobry dla dzieci? Co daje nam sztuka w miejskiej przestrzeni?

O tych zagadnieniach rozmawialiśmy z wykładowczynią School of Form, Izą Bołoz - projektantką, kuratorką, autorką prac z pogranicza architektury, sztuki i dizajnu oraz prowadzącą studio Boloz, które specjalizuje się w tworzeniu projektów skłaniających odbiorców do interakcji. Dowiemy się też jak wyglądał plac zabaw, na którym Iza spędzała czas w dzieciństwie, jak zaprojektować wygodną ławkę i czy projektowanie w Polsce różni się od tego w Holandii, gdzie spędziła wiele lat. Rozmowę poprowadziła dziennikarka Aleksandra Koperda - animatorka kultury i historyczka sztuki.

Kliknij tutaj, by posłuchać podcastu na Spotify, lub wybierz swój ulubiony serwis streamingowy: Apple Podcasts, SoundCloud, Lecton.

Strefa Designu Uniwersytetu SWPS to projekt popularyzujący wiedzę z zakresu projektowania: produktów, architektury, wnętrz, mody i komunikacji. Pokazuje, czym jest dobre projektowanie i w jaki sposób realizuje ono konkretne potrzeby użytkowników.

Gościni

Iza BołozIzabela Bołoz

Projektantka, kuratorka i edukatorka działająca na pograniczu designu, architektury i sztuki. Studiowała nauki społeczne na Uniwersytecie Wrocławskim i Uniwersytecie Zuryskim w Szwajcarii, wzornictwo na Kingston University London, następnie uzyskała dyplom Design Academy Eindhoven. W 2011 roku założyła w Holandii swoje studio projektowe. Jest wykładowczynią na School od Form w Warszawie oraz na Uniwersytecie Technicznym w Eindhoven. Większość jej prac to instalacje miejskie, które oprócz funkcji czysto użytkowej mają intrygować, bawić i zadziwiać odbiorców. Zaskakuje niecodziennym spojrzeniem na to, co nas otacza, wykorzystując w swych działaniach czas, przestrzeń, ruch i statyczność mieszkańców miasta.

Prowadząca

Aleksandra KoperdaAleksandra Koperda

Dziennikarka, animatorka kultury, historyczka sztuki. Pomysłodawczyni i redaktorka HyggeBlog. Autorka książek „Odwiedziny. Rozmowy i dizajnie” oraz „Dizajn miejsc codziennych”, kuratorka wystawy „Przedmioty domowe. Rzeczy w życiu człowieka”. Mieszka w Krakowie, po latach docenia rodzinny Śląsk.

Artykuły

images/SD_Przestrzen_publiczna_na_nowo__wyzwania_projektowe_w_przestrzeniach_samorzadowych_podcast.jpg

Przestrzeń publiczna na nowo – wyzwania projektowe w przestrzeniach samorządowych (podcast)

Jeszcze nie tak dawno temu, praca niezależnego projektanta specjalizującego się w brandingu, łączona była głównie…
images/SD_Design_na_rzecz_spoleczenstwa__jak_projektowac_marki_oparte_na_wartosciach_podcast.jpg

Design na rzecz społeczeństwa – jak projektować marki oparte na wartościach? (podcast)

Co zrobić, by w projektowaniu „lepiej", wyparło – „więcej"? Jak przekonać klienta do takiej strategii?…
images/SD_Dlaczego_uslugi_i_produkty_cyfrowe_powinny_byc_projektowane_w_sposob_zrownowazony.jpg

Dlaczego usługi i produkty cyfrowe powinny być projektowane w sposób zrównoważony?

Zmiany i wielowątkowość Rzeczywistość, w której żyjemy, staje się coraz bardziej wielowątkowa i skomplikowana. Zarządzanie…
images/SD_Od_tekstu_do_obrazu__rysunek_narracyjny_w_praktyce_podcast.jpg

Od tekstu do obrazu – rysunek narracyjny w praktyce (podcast)

Tworzenie rysunku narracyjnego zwykle zaczyna się od tekstu; to on dostarcza inspiracji i buduje kontekst.…
images/SD_Publikacje_cyfrowe__jak_nowe_narracje_w_swiecie_cyfrowym_pozwalaja_wizualizowac_i_opowiadac_podcast.jpg

Publikacje cyfrowe – jak nowe narracje w świecie cyfrowym pozwalają wizualizować i opowiadać (podcast)

W jaki sposób przełożyć myśli na formy wizualne, a słowa na obrazy? Czy łatwo dokonać…
images/SD_Projektuj_opowiadaj_przekonuj__portfolio_projektanta_UX_podcast.jpg

Projektuj, opowiadaj, przekonuj – portfolio projektanta UX (podcast)

Pokaż mi swoje portfolio, a powiem ci kim jesteś? Dokładnie tak! W każdym razie tak…
images/SD_Przyszlosc_projektowania_i_architektury__miedzy_innowacja_a_odpowiedzialnoscia_podcast.jpg

Przyszłość projektowania i architektury – między innowacją a odpowiedzialnością (podcast)

Czy jako społeczeństwo faktycznie potrzebujemy kolejnych, nowo tworzonych przestrzeni? A może warto, dla wspólnego dobra,…
images/SD_UX_Writing_w_praktyce_-_od_slowa_do_sukcesu_podcast.jpg

UX Writing w praktyce - od słowa do sukcesu (podcast)

W erze cyfrowej, gdzie każde kliknięcie i przewinięcie ekranu kryje za sobą historię interakcji, kluczowym…
images/SD_Projektowanie_w_zmieniajacym_sie_swiecie__wyzwania_i_perspektywy_branzy_podcast.jpg

Projektowanie w zmieniającym się świecie – wyzwania i perspektywy branży (podcast)

Kim jest projektant i na czym polega istota projektowania użytkowego w dobie globalizacji, ciągłych zmian…
images/ST_Budowanie_unikalnej_marki_czyli_jak_zdobyc_serca_odbiorcow_webinar.jpg

Budowanie unikalnej marki, czyli jak zdobyć serca odbiorców (podcast)

Jednym z głównych powodów, dla których organizacje potrzebują brandingu w dzisiejszym świecie, jest duże nasycenie rynku produktów…

Zobacz także

Group 426 strefa zarzadznia logo 05 logo strefapsyche logo white kopia logo white kopia