Uczenie maszynowe, dokładniej – powiązane z nim algorytmy, to tzw. serce sztucznej inteligencji. A właściwie jej mózg. To on umożliwia AI szybkie, efektywne i efektowane generowanie gotowych rozwiązań projektowych takich jak pełne układy graficzne wraz z doborem kolorystyki czy kompozycją. Sztuczna inteligencja weszła więc w obszar do tej pory zależny od ludzkiej kreatywności, doświadczenia i umiejętności. Z jednej strony, może to być niezwykle przydatne narzędzie determinujące przyszłość projektowania, z drugiej – źródło niepokoju. Czy ten niepokój jest uzasadniony?

O tym w podcaście zorganizowanym przez Strefę Designu Uniwersytetu SWPS. Artysta cyfrowy i pojektant graficzny Jerzy Gorczyca oraz specjalista z zakresu grafiki multimedialnej dr Mikołaj Birek w rozmowie badaczką branży IT Anną Sieroń przeanalizowali m.in. takie kwestie:

Na ile AI zmieniło podejście do projektowania graficznego? Jakie wyzwania wiążą się z wykorzystywaniem sztucznej inteligencji w projektowaniu graficznym? Czy istnieją jakieś ograniczenia w tym obszarze? Jakie są potencjalnie negatywne skutki stosowania AI w projektowaniu graficznym, związane choćby z etyczną stroną tych rozwiązań? Jakie umiejętności i wiedza są potrzebne projektantom graficznym, aby efektywnie korzystać z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji? Czy zasadne są obawy związane z zastępowaniem ludzi przez AI w projektowaniu graficznym?

Kliknij tutaj, by posłuchać podcastu na Spotify, lub wybierz swój ulubiony serwis streamingowy: Apple Podcasts, SoundCloud, Lecton.

Strefa Designu Uniwersytetu SWPS to projekt popularyzujący wiedzę z zakresu projektowania: produktów, architektury, wnętrz, mody i komunikacji. Pokazuje, czym jest dobre projektowanie i w jaki sposób realizuje ono konkretne potrzeby użytkowników.

 

Uniwersytet SWPS w Krakowie! Już od października 2023 nowo powstały Wydział Psychologii planuje uruchomić w tym mieście studia na kierunku psychologia. Więcej informacji na stronie Uniwersytetu SWPS. W ciągu kilku najbliższych lat Wyższa Szkoła Europejska im. ks. Józefa Tischnera zostanie zintegrowana z filią Uniwersytetu SWPS w Krakowie.

 

Gość

Jerzy Gorczycamgr Jerzy Gorczyca

Artysta cyfrowy i projektant grafiki użytkowej od wielu lat działający na rynku. W swojej pracy korzysta z wielu narzędzi i technik, eksperymentuje. Stara się adaptować do rozwijającej się technologii. Uważa, że jest ona nieodłączny element dzisiejszej sztuki. Zajmuje się głównie grafiką artystyczną, ale także projektowaniem okładek albumów muzycznych. Na swoim koncie ma parę albumów z muzyką eksperymentalną.

 

Gość

dr Mikołaj Birekdr Mikołaj Birek

Jest artystą multimedialnym, specjalizującym się w malarstwie cyfrowym, ilustracji, animacji, montażu wideo oraz kompozycji i obróbce dźwięku. Swoje prace prezentował na wielu wystawach indywidualnych oraz zbiorowych w Polsce i na świecie. Wykładowca w Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie. Absolwent Wydziału Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, gdzie w 2023 roku uzyskał tytuł doktora w dyscyplinie Sztuki plastyczne i konserwacja dzieł sztuki. W WSE prowadzi zajęcia z Digital Paintingu oraz Seminarium dyplomowe.

 

Prowadząca

Anna SierońAnna Sieroń

Badaczka. Zaczynała w marketingu. W polskim startupie Brainly pracowała po stronie biznesu rozwijając rynek polski i rumuński. Współpracowała z międzynarodowymi startupami z branży edukacyjnej. Badała narzędzia HRowe oraz czatboty. A obecnie pracuje jako UX Researcher w Allegro. Wierzy, że bez badań nie powstanie żaden dobry produkt, ani żadna dobra usługa. Po godzinach mentoruje kobiety, które chcą wejść do branży IT oraz planuje doktorat.

Artykuły

images/SD_UX_Writing_w_praktyce_-_od_slowa_do_sukcesu_podcast.jpg

UX Writing w praktyce - od słowa do sukcesu (podcast)

W erze cyfrowej, gdzie każde kliknięcie i przewinięcie ekranu kryje za sobą historię interakcji, kluczowym…
images/SD_Projektowanie_w_zmieniajacym_sie_swiecie__wyzwania_i_perspektywy_branzy_podcast.jpg

Projektowanie w zmieniającym się świecie – wyzwania i perspektywy branży (podcast)

Kim jest projektant i na czym polega istota projektowania użytkowego w dobie globalizacji, ciągłych zmian…
images/ST_Budowanie_unikalnej_marki_czyli_jak_zdobyc_serca_odbiorcow_webinar.jpg

Budowanie unikalnej marki, czyli jak zdobyć serca odbiorców (podcast)

Jednym z głównych powodów, dla których organizacje potrzebują brandingu w dzisiejszym świecie, jest duże nasycenie rynku produktów…
images/SD_Od_koncepcji_do_okladki__tajniki_projektowania_ksiazek_podcast.jpg

Od koncepcji do okładki – tajniki projektowania książek (podcast)

Popularne powiedzenie mówi, żeby „nie oceniać książki po okładce”, ale z drugiej strony, wszyscy dobrze…
images/SD_Przyszlosc_robocza__integracja_i_edukacja_w_praktyce_projektowej_podcast.jpg

Przyszłość robocza – integracja i edukacja w praktyce projektowej (podcast)

Rozpoznanie potrzeb odbiorcy to fundament każdego udanego projektu. Nic dziwnego, że twórcy wciąż poszukują metod…
images/SD_Jak_planowac_prace_i_zarzadzac_swoimi_projektami_webinar.jpg

Jak planować pracę i zarządzać swoimi projektami? (podcast)

Wchodzimy w nową rzeczywistość, wyciągając wnioski z doświadczeń 2023 roku. Nauczeni na własnych błędach, aspirujemy do bardziej…
images/SD_Cyk__i_zdjecie_w_AI_gotowe._Dlaczego_AI_moze_byc_szansa_dla_zawodu_fotografa.jpg

Cyk – i zdjęcie w AI gotowe. Dlaczego AI może być szansą dla zawodu fotografa?

Jakie są najczęstsze mity dotyczące sztucznej inteligencji, które wpływają na pracę fotografa? W jaki sposób…
images/SD_Kreatywnosc_na_zakrecie__zarzadzanie_czasem_i_intuicja_w_projektowaniu_webinar.jpg

Kreatywność na zakręcie – zarządzanie czasem i intuicją w projektowaniu (podcast)

Czas ucieka, terminy gonią, klient się niecierpliwi, a w głowie – pustka. Jak na złość,…
images/SD_Encyklopedia_Tytusa_w_innowacyjnej_formie_-_oczami_projektantow_webinar.jpg

Encyklopedia Tytusa w innowacyjnej formie - oczami projektantów (podcast)

"Tytusopedia" jest trzyczęściową publikacją skupiającą komiksy autorstwa Papcia Chmiela, publikowane pierwotnie w "Świecie Młodych", przedstawiające…
images/SD_Swiateczne_reklamy_czyli_jakie_marki_znajdziemy_pod_choinka_webinar.jpg

Świąteczne reklamy, czyli jakie marki znajdziemy pod choinką? (podcast)

Nadchodzi jeden z najbardziej intensywnych reklamowo momentów w roku – Święta. Każda marka będzie miała na celu…

Zobacz także

Group 426 strefa zarzadznia logo 05 logo strefapsyche logo white kopia logo white kopia