Tworzenie rysunku narracyjnego zwykle zaczyna się od tekstu; to on dostarcza inspiracji i buduje kontekst. Kolejnym etapem jest praca artysty, który nadaje opowieści formę wizualną poprzez własną interpretację, doświadczenia i emocje. I właśnie ta osobista perspektywa stanowi (na razie) przewagę człowieka nad produktem graficznym wygenerowanym przez sztuczną inteligencję. Ale czy to wystarczy?

Czy nadal potrzebujemy pracy człowieka, skoro AI może wygenerować satysfakcjonujący produkt w kilka minut? Jak budować wrażliwość na to, co ludzkie? Czym jest rysunek narracyjny i czym różni się od komiksu (jeśli się różni)? Jakich umiejętności wymaga krytyczne spojrzenie na tekst, by opowiedzieć go obrazem? Jaką rolę w tym procesie odgrywa metafora wizualna i interpretacja własna autora ilustracji? Czy dla opowieści nie byłoby lepiej, gdyby ilustrował ją sam autor? Czy Mural to też forma rysunku narracyjnego?

Te i wiele innych wątków poruszył rysownik, malarz i grafik dr hab. Dariusz Vasina w rozmowie z Agatą Bisping – projektantką usług, doświadczeń i procesów.

Podcastu możesz posłuchać również w serwisach streamingowych: Apple PodcastsSoundCloud.

O cyklu „Mistrzowie”

W cyklu rozmów „Mistrzowie” Strefy Designu Uniwersytetu SWPS wraz z praktykami ze świata designu rozmawiamy o tym, jak wygląda ich codzienna praca związana z różnymi aspektami kreatywnego projektowania.

Gość

dr hab. Dariusz Vasinadr hab. Dariusz Vasina

Urodzony 16.12.1964 r. w Krakowie. Nauczyciel akademicki, rysownik, malarz, grafik i ilustrator. Wielbiciel ilustracji i komiksu artystycznego. W latach 1985-1990 studiował na Wydziale Grafiki krakowskiej ASP. Pracę magisterską obronił w 1990 r. w Pracowni Miedziorytu prof. Stanisława Wejmana, aneks z Rysunku w Pracowni Rysunku prof. Jacka Gaja. W 2007 r. uzyskał tytuł dr. hab. Prowadzi Pracownię Malarstwa na Wydziale Grafiki krakowskiej ASP oraz Rysunek i Rysunek Ilustracyjny w School of Form na Uniwersytecie SWPS w Warszawie. Jest współpomysłodawcą i współzałożycielem Pracowni Rysunku Narracyjnego na Wydziale Grafiki ASP w Krakowie, którą prowadził w latach 2011-2016. Członek „Nieistniejącej grupy Trzy Oczy”, kolektywu artystycznego „Gili-Gili”, kolektywu artystycznego „Akademicy Krakowscy”, duetu projektowo-artystycznego „Studio 2“. Wziął udział w ponad stu wystawach w kraju i za granicą. Obecnie mieszka i pracuje w Krakowie i w Warszawie.

 

Prowadząca

Agata BispingAgata Bisping

Projektantka usług / badaczka w Greenhat Innovation, gdzie realizuje projekty dla biznesu (10Clouds, LPP, Siemens, DELL, 7R, X-Lander) i instytucji ​(m.in. w projekcie opracowania kierunków strategicznych rozwoju Metropolii Gdańsk-Gdynia-Sopot, miasta Wrocław czy MGW ​w Zabrzu).​ Doświadczenie w łączeniu wielu elementów w praktyczne rozwiązania zdobywała pracując w branżach kreatywnych, współtworząc Krakowski Festiwal Filmowy czy Festiwal Off Camera. Była producentem kreatywnym i programerem konferencji Element Urban Talks - ​ o zrównoważonym projektowaniu miast.​ Prowadzi podcasty i webinary w Strefie Designu Uniwersytetu SWPS oraz autorski projekt Greenhat i 360Inspiration – FutureS Thinking Podcast, w którym rozmawia z gośćmi z całego świata o tym, jak projektować przyszłość. ​ Redaktor prowadząca najnowszej książki Zuzanny Skalskiej i Rafała Kołodzieja PROTOTYPING 2040 – The FutureS Thinking Book. Absolwentka studiów podyplomowych Projektowanie przyszłości na Uniwersytecie SWPS. Wykładowczyni na studiach podyplomowych Trendwatching & Futures Studies na AGH w Krakowie.

Artykuły

images/SD_Przestrzen_publiczna_na_nowo__wyzwania_projektowe_w_przestrzeniach_samorzadowych_podcast.jpg

Przestrzeń publiczna na nowo – wyzwania projektowe w przestrzeniach samorządowych (podcast)

Jeszcze nie tak dawno temu, praca niezależnego projektanta specjalizującego się w brandingu, łączona była głównie…
images/SD_Design_na_rzecz_spoleczenstwa__jak_projektowac_marki_oparte_na_wartosciach_podcast.jpg

Design na rzecz społeczeństwa – jak projektować marki oparte na wartościach? (podcast)

Co zrobić, by w projektowaniu „lepiej", wyparło – „więcej"? Jak przekonać klienta do takiej strategii?…
images/SD_Dlaczego_uslugi_i_produkty_cyfrowe_powinny_byc_projektowane_w_sposob_zrownowazony.jpg

Dlaczego usługi i produkty cyfrowe powinny być projektowane w sposób zrównoważony?

Zmiany i wielowątkowość Rzeczywistość, w której żyjemy, staje się coraz bardziej wielowątkowa i skomplikowana. Zarządzanie…
images/SD_Od_tekstu_do_obrazu__rysunek_narracyjny_w_praktyce_podcast.jpg

Od tekstu do obrazu – rysunek narracyjny w praktyce (podcast)

Tworzenie rysunku narracyjnego zwykle zaczyna się od tekstu; to on dostarcza inspiracji i buduje kontekst.…
images/SD_Publikacje_cyfrowe__jak_nowe_narracje_w_swiecie_cyfrowym_pozwalaja_wizualizowac_i_opowiadac_podcast.jpg

Publikacje cyfrowe – jak nowe narracje w świecie cyfrowym pozwalają wizualizować i opowiadać (podcast)

W jaki sposób przełożyć myśli na formy wizualne, a słowa na obrazy? Czy łatwo dokonać…
images/SD_Projektuj_opowiadaj_przekonuj__portfolio_projektanta_UX_podcast.jpg

Projektuj, opowiadaj, przekonuj – portfolio projektanta UX (podcast)

Pokaż mi swoje portfolio, a powiem ci kim jesteś? Dokładnie tak! W każdym razie tak…
images/SD_Przyszlosc_projektowania_i_architektury__miedzy_innowacja_a_odpowiedzialnoscia_podcast.jpg

Przyszłość projektowania i architektury – między innowacją a odpowiedzialnością (podcast)

Czy jako społeczeństwo faktycznie potrzebujemy kolejnych, nowo tworzonych przestrzeni? A może warto, dla wspólnego dobra,…
images/SD_UX_Writing_w_praktyce_-_od_slowa_do_sukcesu_podcast.jpg

UX Writing w praktyce - od słowa do sukcesu (podcast)

W erze cyfrowej, gdzie każde kliknięcie i przewinięcie ekranu kryje za sobą historię interakcji, kluczowym…
images/SD_Projektowanie_w_zmieniajacym_sie_swiecie__wyzwania_i_perspektywy_branzy_podcast.jpg

Projektowanie w zmieniającym się świecie – wyzwania i perspektywy branży (podcast)

Kim jest projektant i na czym polega istota projektowania użytkowego w dobie globalizacji, ciągłych zmian…
images/ST_Budowanie_unikalnej_marki_czyli_jak_zdobyc_serca_odbiorcow_webinar.jpg

Budowanie unikalnej marki, czyli jak zdobyć serca odbiorców (podcast)

Jednym z głównych powodów, dla których organizacje potrzebują brandingu w dzisiejszym świecie, jest duże nasycenie rynku produktów…

Zobacz także

Group 426 strefa zarzadznia logo 05 logo strefapsyche logo white kopia logo white kopia