Co zrobić, by w projektowaniu „lepiej", wyparło – „więcej"? Jak przekonać klienta do takiej strategii? Czy da się zaprojektować produkt lub usługę w taki sposób, by poza potrzebami użytkownika, uwzględniona była także sytuacja społeczna oraz globalne problemy? W kontekście projektowania marki oznacza to tworzenie brandów, które poza przynoszeniem zysku, kreują także dobrostan społeczeństw i pozostają w zgodzie ze środowiskiem naturalnym.
Jak realnie podjąć takie wyzwanie? Czym jest branding oparty na wartościach? Na czym opiera się purpose-driven design? Co stoi w opozycji do takiego sposobu myślenia o projektowaniu marki? Czy jest szansa, by design na rzecz społeczeństwa stał się powszechną strategią projektową?
Z takimi pytaniami mierzą się na co dzień goście naszego podcastu, projektant Jest Studio – Jerzy Tchórzewski oraz brand and communication strategist Kamila Twardowska. Podczas rozmowy prowadzonej przez naukowczynię i designerkę Agatę Bisping, opowiedzieli także o manifeście projektowym opublikowanym w magazynie Formy.xyz.
Podcastu możesz posłuchać również w serwisach streamingowych: Apple Podcasts i SoundCloud.
O cyklu „Mistrzowie”
W cyklu rozmów „Mistrzowie” Strefy Designu Uniwersytetu SWPS wraz z praktykami ze świata designu rozmawiamy o tym, jak wygląda ich codzienna praca związana z różnymi aspektami kreatywnego projektowania.
Gość
Jerzy Tchórzewski
Projektant z 20-letnim stażem, absolwent Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Jako wizjoner i eksperymentator tworzy projekty oparte na intuicji i najnowszych trendach, często je wyprzedzając. W swojej pracy ceni interdyscyplinarność i dąży do tworzenia nowej jakości. Wśród jego klientów znaleźli się między innymi Filharmonia im. Artura Rubinsteina, Muzeum Polin, „Wprost”, Narodowe Centrum Kultury oraz globalne firmy technologiczne specjalizujące się w dziedzinie automatyki, elektrotechniki, energetyki i innowacji. Jest laureatem Galerii Plakatu AMS oraz konkursu Projekt Roku STGU w kategorii etyki.
Gościni
Kamila Twardowska
Brand and communication strategist. Z wykształcenia – doktora nauk o sztuce (Instytut Historii Sztuki UJ) i architektka wnętrz (ASP w Krakowie). Zajmuje się budowaniem zrównoważonych, innowacyjnych marek oraz komunikowaniem ich światu. Jej badania naukowe ogniskują się na nowoczesnej polskiej architekturze i designie oraz ich politycznych uwikłaniach i społecznych kontekstach. Posiada doświadczenie kuratorskie, muzealnicze i – związane z zarządzaniem dziedzictwem oraz jego popularyzacją. Współpracowała m.in. z Muzeum Krakowa, Międzynarodowym Centrum Kultury oraz Małopolskim Instytutem Kultury.
Prowadząca
Agata Bisping
Projektantka usług / badaczka w Greenhat Innovation, gdzie realizuje projekty dla biznesu (10Clouds, LPP, Siemens, DELL, 7R, X-Lander) i instytucji (m.in. w projekcie opracowania kierunków strategicznych rozwoju Metropolii Gdańsk-Gdynia-Sopot, miasta Wrocław czy MGW w Zabrzu). Doświadczenie w łączeniu wielu elementów w praktyczne rozwiązania zdobywała pracując w branżach kreatywnych, współtworząc Krakowski Festiwal Filmowy czy Festiwal Off Camera. Była producentem kreatywnym i programerem konferencji Element Urban Talks - o zrównoważonym projektowaniu miast. Prowadzi podcasty i webinary w Strefie Designu Uniwersytetu SWPS oraz autorski projekt Greenhat i 360Inspiration – FutureS Thinking Podcast, w którym rozmawia z gośćmi z całego świata o tym, jak projektować przyszłość. Redaktor prowadząca najnowszej książki Zuzanny Skalskiej i Rafała Kołodzieja PROTOTYPING 2040 – The FutureS Thinking Book. Absolwentka studiów podyplomowych Projektowanie przyszłości na Uniwersytecie SWPS. Wykładowczyni na studiach podyplomowych Trendwatching & Futures Studies na AGH w Krakowie.