Co zrobić, by w projektowaniu „lepiej", wyparło – „więcej"? Jak przekonać klienta do takiej strategii? Czy da się zaprojektować produkt lub usługę w taki sposób, by poza potrzebami użytkownika, uwzględniona była także sytuacja społeczna oraz globalne problemy? W kontekście projektowania marki oznacza to tworzenie brandów, które poza przynoszeniem zysku, kreują także dobrostan społeczeństw i pozostają w zgodzie ze środowiskiem naturalnym.

Jak realnie podjąć takie wyzwanie? Czym jest branding oparty na wartościach? Na czym opiera się purpose-driven design? Co stoi w opozycji do takiego sposobu myślenia o projektowaniu marki? Czy jest szansa, by design na rzecz społeczeństwa stał się powszechną strategią projektową?

Z takimi pytaniami mierzą się na co dzień goście naszego podcastu, projektant Jest Studio – Jerzy Tchórzewski oraz brand and communication strategist Kamila Twardowska. Podczas rozmowy prowadzonej przez naukowczynię i designerkę Agatę Bisping, opowiedzieli także o manifeście projektowym opublikowanym w magazynie Formy.xyz.

Podcastu możesz posłuchać również w serwisach streamingowych: Apple PodcastsSoundCloud.

O cyklu „Mistrzowie”

W cyklu rozmów „Mistrzowie” Strefy Designu Uniwersytetu SWPS wraz z praktykami ze świata designu rozmawiamy o tym, jak wygląda ich codzienna praca związana z różnymi aspektami kreatywnego projektowania.

Gość

Jerzy Tchórzewski

Projektant z 20-letnim stażem, absolwent Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Jako wizjoner i eksperymentator tworzy projekty oparte na intuicji i najnowszych trendach, często je wyprzedzając. W swojej pracy ceni interdyscyplinarność i dąży do tworzenia nowej jakości. Wśród jego klientów znaleźli się między innymi Filharmonia im. Artura Rubinsteina, Muzeum Polin, „Wprost”, Narodowe Centrum Kultury oraz globalne firmy technologiczne specjalizujące się w dziedzinie automatyki, elektrotechniki, energetyki i innowacji. Jest laureatem Galerii Plakatu AMS oraz konkursu Projekt Roku STGU w kategorii etyki.

 

Gościni

Kamila Twardowska

Brand and communication strategist. Z wykształcenia – doktora nauk o sztuce (Instytut Historii Sztuki UJ) i architektka wnętrz (ASP w Krakowie). Zajmuje się budowaniem zrównoważonych, innowacyjnych marek oraz komunikowaniem ich światu. Jej badania naukowe ogniskują się na nowoczesnej polskiej architekturze i designie oraz ich politycznych uwikłaniach i społecznych kontekstach. Posiada doświadczenie kuratorskie, muzealnicze i – związane z zarządzaniem dziedzictwem oraz jego popularyzacją. Współpracowała m.in. z Muzeum Krakowa, Międzynarodowym Centrum Kultury oraz Małopolskim Instytutem Kultury.

 

Prowadząca

Agata BispingAgata Bisping

Projektantka usług / badaczka w Greenhat Innovation, gdzie realizuje projekty dla biznesu (10Clouds, LPP, Siemens, DELL, 7R, X-Lander) i instytucji ​(m.in. w projekcie opracowania kierunków strategicznych rozwoju Metropolii Gdańsk-Gdynia-Sopot, miasta Wrocław czy MGW ​w Zabrzu).​ Doświadczenie w łączeniu wielu elementów w praktyczne rozwiązania zdobywała pracując w branżach kreatywnych, współtworząc Krakowski Festiwal Filmowy czy Festiwal Off Camera. Była producentem kreatywnym i programerem konferencji Element Urban Talks - ​ o zrównoważonym projektowaniu miast.​ Prowadzi podcasty i webinary w Strefie Designu Uniwersytetu SWPS oraz autorski projekt Greenhat i 360Inspiration – FutureS Thinking Podcast, w którym rozmawia z gośćmi z całego świata o tym, jak projektować przyszłość. ​ Redaktor prowadząca najnowszej książki Zuzanny Skalskiej i Rafała Kołodzieja PROTOTYPING 2040 – The FutureS Thinking Book. Absolwentka studiów podyplomowych Projektowanie przyszłości na Uniwersytecie SWPS. Wykładowczyni na studiach podyplomowych Trendwatching & Futures Studies na AGH w Krakowie.

Artykuły

images/SD_Przestrzen_publiczna_na_nowo__wyzwania_projektowe_w_przestrzeniach_samorzadowych_podcast.jpg

Przestrzeń publiczna na nowo – wyzwania projektowe w przestrzeniach samorządowych (podcast)

Jeszcze nie tak dawno temu, praca niezależnego projektanta specjalizującego się w brandingu, łączona była głównie…
images/SD_Design_na_rzecz_spoleczenstwa__jak_projektowac_marki_oparte_na_wartosciach_podcast.jpg

Design na rzecz społeczeństwa – jak projektować marki oparte na wartościach? (podcast)

Co zrobić, by w projektowaniu „lepiej", wyparło – „więcej"? Jak przekonać klienta do takiej strategii?…
images/SD_Dlaczego_uslugi_i_produkty_cyfrowe_powinny_byc_projektowane_w_sposob_zrownowazony.jpg

Dlaczego usługi i produkty cyfrowe powinny być projektowane w sposób zrównoważony?

Zmiany i wielowątkowość Rzeczywistość, w której żyjemy, staje się coraz bardziej wielowątkowa i skomplikowana. Zarządzanie…
images/SD_Od_tekstu_do_obrazu__rysunek_narracyjny_w_praktyce_podcast.jpg

Od tekstu do obrazu – rysunek narracyjny w praktyce (podcast)

Tworzenie rysunku narracyjnego zwykle zaczyna się od tekstu; to on dostarcza inspiracji i buduje kontekst.…
images/SD_Publikacje_cyfrowe__jak_nowe_narracje_w_swiecie_cyfrowym_pozwalaja_wizualizowac_i_opowiadac_podcast.jpg

Publikacje cyfrowe – jak nowe narracje w świecie cyfrowym pozwalają wizualizować i opowiadać (podcast)

W jaki sposób przełożyć myśli na formy wizualne, a słowa na obrazy? Czy łatwo dokonać…
images/SD_Projektuj_opowiadaj_przekonuj__portfolio_projektanta_UX_podcast.jpg

Projektuj, opowiadaj, przekonuj – portfolio projektanta UX (podcast)

Pokaż mi swoje portfolio, a powiem ci kim jesteś? Dokładnie tak! W każdym razie tak…
images/SD_Przyszlosc_projektowania_i_architektury__miedzy_innowacja_a_odpowiedzialnoscia_podcast.jpg

Przyszłość projektowania i architektury – między innowacją a odpowiedzialnością (podcast)

Czy jako społeczeństwo faktycznie potrzebujemy kolejnych, nowo tworzonych przestrzeni? A może warto, dla wspólnego dobra,…
images/SD_UX_Writing_w_praktyce_-_od_slowa_do_sukcesu_podcast.jpg

UX Writing w praktyce - od słowa do sukcesu (podcast)

W erze cyfrowej, gdzie każde kliknięcie i przewinięcie ekranu kryje za sobą historię interakcji, kluczowym…
images/SD_Projektowanie_w_zmieniajacym_sie_swiecie__wyzwania_i_perspektywy_branzy_podcast.jpg

Projektowanie w zmieniającym się świecie – wyzwania i perspektywy branży (podcast)

Kim jest projektant i na czym polega istota projektowania użytkowego w dobie globalizacji, ciągłych zmian…
images/ST_Budowanie_unikalnej_marki_czyli_jak_zdobyc_serca_odbiorcow_webinar.jpg

Budowanie unikalnej marki, czyli jak zdobyć serca odbiorców (podcast)

Jednym z głównych powodów, dla których organizacje potrzebują brandingu w dzisiejszym świecie, jest duże nasycenie rynku produktów…

Zobacz także

Group 426 strefa zarzadznia logo 05 logo strefapsyche logo white kopia logo white kopia