„W pierwszym roku zaprojektowałem 6 okładek, w drugim 12, a w kolejnych już po 50. Świat wydawniczy w Polsce nie jest duży, tych większych graczy mamy kilkunastu, więc kiedy zobaczono, że w jednym wydawnictwie daję sobie radę, odezwały się następne” – tak swoje początki w świecie wydawniczym opisuje Przemek Dębowski, grafik, właściciel wydawnictwa Karakter. Posłuchajmy rozmowy na temat projektowania graficznego książek, które – pomimo malejących statystyk czytelnictwa w naszym kraju – okazują się na tyle potrzebne, że można z ich sprzedaży żyć godziwie, twórczo i na własnych zasadach. Wywiad poprowadziła Agata Bisping, producent wystaw i wydarzeń kulturalnych poświęconych designowi i architekturze oraz koordynator Strefy Designu i Strefy Kultur Uniwersytetu SWPS.
Nagranie rozmowy odbyło się podczas Polish GraphicDesign Talks#1.
Specyfika i... karakter rynku wydawniczego w Polsce
W rozmowie Przemka Dębowskiego i Agaty Bisping poznamy odpowiedzi m.in. na następujące pytania: ile lat w Polsce zajmuje na rynku wydawniczym dojście do sytuacji komfortowej, która pozwala na dyktowanie warunków? Jak rozkręcić własne wydawnictwo, gdy polskie czytelnictwo jest w nienajlepszej kondycji? Co trzeba zrobić, by wydawnictwo uzyskało stabilność finansową, a jednocześnie nie straciło na jakości? Czy rynek wydawniczy w Polsce ma swoje szklane sufity? Jakie są błędy polskiej branży projektowej? Dowiemy się również, jaką genezę miało wydawnictwo Karakter i jak się prezentuje na tle innych wydawnictw.
- https://podcasts.apple.com/us/podcast/mistrzowie-projektowanie-ksi%C4%85%C5%BCki-wydawnictwo-przemek/id1460690724?i=1000453005398
- https://open.spotify.com/episode/07xJUv0edFHrTXEJ6cV0im
- https://soundcloud.com/user-181745606/mistrzowie-projektowanie-ksiazki-wydawnictwo-przemek-debowski-karakter
- https://lectonapp.com/pl/podcast/16171afd-27f5-44b4-9bc4-9cf252ef2927?_lst
O Karakterze
„Istniejemy od 2008 roku. Dzielimy się z czytelnikami tym, co nas interesuje i co uważamy za ważne. Chcemy zrywać z kulturowymi stereotypami i uprzedzeniami, wprowadzać w obieg polskiej kultury nowe tematy, inne wrażliwości i świeżą estetykę. Publikujemy literaturę piękną i literaturę faktu z całego świata. Wydajemy ambitną eseistykę oraz książki poświęcone projektowaniu, architekturze i sztuce. Czerpiemy z tradycji i doświadczeń europejskiej sztuki książki; nazwa zobowiązuje – słowo „karakter” w szesnastowiecznej polszczyźnie oznaczało krój pisma” – mówi Przemek Dębowski.
Zdjęcia: materiały własne | Przemek Dębowski, Karakter
Zdjęcia: materiały własne | Przemek Dębowski, Karakter
Zdjęcia: materiały własne | Przemek Dębowski, Karakter
Gość
Przemek
Dębowski
(ur. 1979 w Kołobrzegu) grafik, wydawca, absolwent edytorstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim. Autor ponad 500 okładek książek dla najważniejszych polskich wydawnictw, głównie jednak dla założonego w 2008 roku wraz z Magdą Dębowską i Małgorzatą Szczurek własnego wydawnictwa Karakter. Redaktor (wraz z Jackiem Mrowczykiem) antologii „Widzieć / Wiedzieć. Wybór najważniejszych tekstów o dizajnie” (Karakter 2011). Mieszka w Krakowie.
Prowadząca
Agata
Bisping
pomysłodawca i producent konferencji Element Urban Talks. Producent wystaw i wydarzeń kulturalnych poświęconych designowi i architekturze. Współpracuje m.in. z Instytutem Adama Mickiewicza, Mamy Projekt, Fundacją Piękna Polska. Koordynator Stref Designu i Kultur Uniwersytetu SWPS.