Warszawa
Uniwersytet SWPS na Big Book Festival
Chociaż od wielu lat wieszczy się koniec ery Gutenberga na rzecz e-papieru i innych wynalazków współczesnej technologii, jedno pozostaje niezmienne – ludzka potrzeba zatopienia się w rzeczywistości innej, niż ta otaczająca. W dniach 22-24 czerwca będzie po temu znakomita okazja! Duży Festiwal Czytania, czyli Big Book Festival, to coroczna impreza, podczas której zapraszani są polscy i zagraniczni autorzy interesujących książek, prezentowane są rozmaite idee, a poszczególne wydarzenia mają niebanalną formułę. Piąta edycja odbędzie się pod hasłem „Ekspedycja. Zapomnij o granicach”. W gronie prelegentów z ramienia Uniwersytetu SWPS znajdą się: Anna Warso, Joanna Jeśman, Paweł Pyrka i Karol Jachymek.
Wszystkie wydarzenia Big Book Festival są otwarte i bezpłatne. Wyjątek stanowią spotkania kameralne i warsztaty, wymagające wcześniejszego zapisu oraz spektakl otwarcia „Mam na imię kobieta”.;
Ekspedycja. Zapomnij o granicach
W 2018 roku Big Book Festival zabierze entuzjastów książek w nieodkryte rejony literatury. „EKSPEDYCJA. ZAPOMNIJ O GRANICACH!“ – tak brzmi hasło tegorocznego Big Book Festival. – Ekspedycja to coś, o czym się marzy. Emocje w czystej postaci. Mieszanka ekscytacji i obawy. Taki będzie Big Book Festival – mówi Anna Król, pomysłodawczyni i dyrektor wydarzenia. Duży Festiwal Czytania odbywa się co roku w czerwcowy weekend, na progu wakacji. W programie międzynarodowego festiwalu znajdzie się ponad 50 rozmów, happeningów, wielkich debat, wykładów, wystąpień scenicznych, a także spektakl multimedialny i stand-up literacki. Przyjadą goście z 20 państw, zaprezentują nowe książki, zjawiska i idee.
Część spotkań będzie odnosić się do tematu wypraw i odkryć, a duch ekspedycji przeniknie cały festiwal, motywując do odkrywania nowych doznań. – W prawdziwym życiu nieczęsto decydujemy się na intensywne przeżycia. Wolimy wyprawy skromniejsze, które można odbywać w wyobraźni albo w odległych planach. Inaczej jest, gdy czytamy. W literaturze nie zabraknie czasu, pieniędzy ani odwagi. Wystarczy otworzyć książkę, by w jednej chwili rozpocząć dowolną wyprawę. W nieznane i nieodkryte zakamarki świata i siebie samych – wyjaśnia hasło festiwalu Anna Król. Gośćmi Big Book Festival będą: Annie Proulx, Karen McCarthy Woolf, Bernard Stiegler, Bea Uusma, Michel Bussi, Linda Polman, Clémentine Beauvais, Karin Bojs, Eve Ainsworth, Laline Paull, Dan Richard.
Uniwersytet SWPS na festiwalu
23 czerwca (sobota)
- 16.00 – Poprzez ciało. Społeczne postrzeganie przeszczepień
– Joanna Jeśman, Karol Jachymek | wykład - 18.00 – Fantastyczne ekspedycje I: Podróże w obcość i zakazane przestrzenie – Paweł Pyrka | wykład
24 czerwca (niedziela)
- 18.00 – Fantastyczne ekspedycje II: Stosy, powłoki, granice
– Anna Warso | wykład
Opis spotkań
Fantastyczne ekspedycje I: Podróże w obcość i zakazane przestrzenie
Motyw ekspedycji jako wyprawy odbywanej w celach odkrywczych i/lub kolonizacyjnych towarzyszy literaturze SF od samego początku. Dziewiętnastowieczne przedstawienia podróży kosmicznych powstawały równolegle z opowieściami o eksplorowaniu (podboju) Afryki i Nowego Świata, czyli przestrzeni i obszarów postrzeganych jako nieokiełznane i barbarzyńskie terytoria, rozpaczliwie tęskniące za ojcowską „opieką” kolonizatora. Wraz z nadejściem nowoczesności, w literaturze gatunku regularnie zaczęły pojawiać się pytania o sens i celowość ekspedycji, o niebezpieczeństwa związane z procesem odkrywania, opisywania i re-negocjowania historii, a także wizje alternatywnych trybów poznawania i porozumienia z obcością. Podczas spotkania zastanowimy się również nad tym, jaką rolę w opowieściach o fantastycznych ekspedycjach odgrywa sama przestrzeń, przemierzana i opisywana przez badaczy i zdobywców.
dr Paweł Pyrka – kulturoznawca, wykładowca w Katedrze Anglistyki Uniwersytetu SWPS, gdzie prowadzi zajęcia z zakresu literatury amerykańskiej oraz kultury popularnej. Pracę doktorską napisał o mitologicznej obecności klasycznej literatury pulp w kulturze amerykańskiej. Jego zainteresowania obejmują teorię gatunków literackich i filmowych, badania nad grami komputerowymi i fabularnymi, a także nowe media i technologie. Pisuje też o literaturze gotyckiej i horrorze (E. A. Poe i H. P. Lovecraft), kryminałach, komiksie i serialach telewizyjnych.
Poprzez ciało. Społeczne postrzeganie przeszczepień
„Uskarżał się na szereg niedomagań i dolegliwości, które, jak stwierdzili nasi eksperci, płynęły stąd, że jego stara półkula mózgowa źle się czuła w nowym, że tak to powiem, wyprotezowanym otoczeniu. Powodowana humanitaryzmem, firma raz jeszcze przychyliła się do prośby pozwanego i zgodziła się całkowicie go zgenializować, to jest zamienić jego własna starą część mózgu bliźniaczym aparatem marki Geniak.”
Punktem wyjścia dla spotkania jest wizja medycyny transplantacyjnej przedstawiona przez Stanisława Lema m.in. w opowiadaniu Czy Pan istnieje, Mr. Johns? Opowiadanie to stało się kanwą krótkometrażowej komedii Przekładaniec z 1968 roku wyreżyserowanej przez Andrzeja Wajdę. Akcja filmu rozgrywa się w przyszłości. Kierowca rajdowy Ryszard Fox, w tej roli niezapomniany Bogumił Kobiela, ulega serii wypadków a lekarze ratują mu życie kolejnymi przeszczepieniami organów. Mimo że opowiadanie i film różnią się nieco od siebie, to poruszają tematy wciąż aktualne i stawiają ważkie w XXI wieku pytania o kierunki rozwoju medycyny, jej etyczne granice i ich przekraczanie czy też poczucie i postrzeganie tożsamości oraz cielesności osób po przeszczepieniach. Podczas spotkania wspólnie poszukamy na nie odpowiedzi wyruszając w podróż do przeszłości, ale też do ewentualnych przyszłości medycyny XXI wieku w pespektywie jej społecznego odbioru.
dr Joanna Jeśman – doktor kulturoznawstwa i anglistka. Prowadzi badania na pograniczu humanistyki i nauk o życiu w perspektywie posthumanistyki, studiów nad nauką i humanistyki medycznej. Zajmuje się też działaniami upowszechniającymi i popularyzującymi naukę oraz komunikacją naukową. Współpracowała z Waag Society. Institute for Art, Science and Technology w Amsterdamie, Uniwersytetem w Amsterdamie w ramach międzynarodowego konsorcjum „Museums, Medicine and Society” oraz z Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Współtwórczyni i wykładowczyni School of Ideas, nowoczesnego kierunku służącego projektowaniu innowacji społecznych i społeczno-biznesowych. Autorka książki „Żywa sztuka. Wielkowymiarowość bioartu w kontekście posthumanistycznym”, w której porusza tematy związane ze współczesną medycyną i biotechnologiami.
dr Karol Jachymek – doktor kulturoznawstwa, filmoznawca. Zajmuje się społeczną i kulturową historią kina (zwłaszcza polskiego) i codzienności, zagadnieniem filmu i innych przekazów (audio)wizualnych jako świadectw historycznych, problematyką ciała, płci i seksualności, a także wszelkimi przejawami kultury popularnej. Współpracuje z Filmoteką Narodową, Nowymi Horyzontami Edukacji Filmowej i Narodowym Instytutem Audiowizualnym. Prowadzi warsztaty i szkolenia dla młodzieży oraz dorosłych z zakresu edukacji filmowej, medialnej i kulturowej, myślenia projektowego i tworzenia innowacji społecznych. Organizator wydarzeń kulturalnych. Współtwórca i wykładowca School of Ideas, nowoczesnego kierunku służącego projektowaniu innowacji społecznych i społeczno-biznesowych.Doktor kulturoznawstwa, filmoznawca. Zajmuje się społeczną i kulturową historią kina (zwłaszcza polskiego) i codzienności, zagadnieniem filmu i innych przekazów (audio)wizualnych jako świadectw historycznych, problematyką ciała, płci i seksualności, a także wszelkimi przejawami kultury popularnej. Współpracuje z Filmoteką Narodową, Nowymi Horyzontami Edukacji Filmowej i Narodowym Instytutem Audiowizualnym. Prowadzi warsztaty i szkolenia dla młodzieży oraz dorosłych z zakresu edukacji filmowej, medialnej i kulturowej, myślenia projektowego i tworzenia innowacji społecznych. Organizator wydarzeń kulturalnych. Współtwórca i wykładowca School of Ideas, nowoczesnego kierunku służącego projektowaniu innowacji społecznych i społeczno-biznesowych.Autor książki "Film - ciało - historia. Kino polskie lat sześćdziesiątych", w której zajmuje się między innymi problematyką cielesności w kinie polskim.
Fantastyczne ekspedycje II: Stosy, powłoki, granice
„Tyle prochów, tyle wiraży i ściętych zakrętów w Mieście Nocy, a nadal widział we śnie matrycę”. Bohater powieści “Neuromancer” Williama Gibsona okradł swoich zleceniodawców i został ukarany: odcięty od cyberprzestrzeni przez podanie neurotoksyny, tkwi “w więzieniu swojego ciała”. Literatura fantastyczna od lat bada znaczenia cielesności: chociaż granice fizycznej powłoki są chyba najbardziej namacalnym potwierdzeniem odrębności i integralności ludzkiego “ja”, w klasycznych tekstach cyberpunkowych, takich jak powieść Gibsona, umysł jest zwykle zakładnikiem “mięsa”. Z drugiej strony, pragnienie ucieleśnienia bywa tu ważną motywacją samoświadomych bytów niematerialnych, sztucznych inteligencji, cyfrowych zapisów osobowości. Jeśli dołożyć do tego ekstrawaganckie wizje fizycznych modyfikacji, wszczepów i wtyczek umożliwiających opuszczanie własnego ciała oraz połączenia z innymi, a także najzwyklejszy – choć może wypierany – lęk przed śmiercią i strach przed rzekomo zgubnymi skutkami cyborgizacji, otrzymujemy intrygującą mieszankę pytań o manifestacje i formy współczesnej (i przyszłej) “istoty ludzkiej”.
dr Anna Warso – amerykanistka i tłumaczka, wykłada w Katedrze Anglistyki Uniwersytetu SWPS. Zajmuje się literaturą amerykańską, kulturą popularną i science fiction. Pisze przede wszystkim o dwudziestowiecznej prozie i poezji (John Berryman, Elizabeth Bishop, John Ashbery, Chuck Palahniuk, Cormac McCarthy, Toni Morrison). W 2018 roku ukażą się dwa współredagowane przez nią zbiory esejów: „Culture(s) and Authenticity: The Politics of Translation and the Poetics of Imitation” oraz „Interpreting Authenticity: Translation and Its Others”. W tym roku prowadzi zajęcia o potworach, poezji i przekładzie.
Organizator i partner
Kontakt
e-mail: [email protected]