logo

logo uswps nazwa 3

Warszawa

Uniwersytet SWPS na Big Book Festival

Chociaż od wielu lat wieszczy się koniec ery Gutenberga na rzecz e-papieru i innych wynalazków współczesnej technologii, jedno pozostaje niezmienne – ludzka potrzeba zatopienia się w rzeczywistości innej, niż ta otaczająca. W dniach 22-24 czerwca będzie po temu znakomita okazja! Duży Festiwal Czytania, czyli Big Book Festival, to coroczna impreza, podczas której zapraszani są polscy i zagraniczni autorzy interesujących książek, prezentowane są rozmaite idee, a poszczególne wydarzenia mają niebanalną formułę. Piąta edycja odbędzie się pod hasłem „Ekspedycja. Zapomnij o granicach”. W gronie prelegentów z ramienia Uniwersytetu SWPS znajdą się: Anna Warso, Joanna Jeśman, Paweł PyrkaKarol Jachymek.

Wszystkie wydarzenia Big Book Festival są otwarte i bezpłatne. Wyjątek stanowią spotkania kameralne i warsztaty, wymagające wcześniejszego zapisu oraz spektakl otwarcia „Mam na imię kobieta”.;

22-24 czerwca 2018
16.00-19.00
Warszawa

Ekspedycja. Zapomnij o granicach

W 2018 roku Big Book Festival zabierze entuzjastów książek w nieodkryte rejony literatury. „EKSPEDYCJA. ZAPOMNIJ O GRANICACH!“ – tak brzmi hasło tegorocznego Big Book Festival. – Ekspedycja to coś, o czym się marzy. Emocje w czystej postaci. Mieszanka ekscytacji i obawy. Taki będzie Big Book Festival – mówi Anna Król, pomysłodawczyni i dyrektor wydarzenia. Duży Festiwal Czytania odbywa się co roku w czerwcowy weekend, na progu wakacji. W programie międzynarodowego festiwalu znajdzie się ponad 50 rozmów, happeningów, wielkich debat, wykładów, wystąpień scenicznych, a także spektakl multimedialny i stand-up literacki. Przyjadą goście z 20 państw, zaprezentują nowe książki, zjawiska i idee.

Część spotkań będzie odnosić się do tematu wypraw i odkryć, a duch ekspedycji przeniknie cały festiwal, motywując do odkrywania nowych doznań. – W prawdziwym życiu nieczęsto decydujemy się na intensywne przeżycia. Wolimy wyprawy skromniejsze, które można odbywać w wyobraźni albo w odległych planach. Inaczej jest, gdy czytamy. W literaturze nie zabraknie czasu, pieniędzy ani odwagi. Wystarczy otworzyć książkę, by w jednej chwili rozpocząć dowolną wyprawę. W nieznane i nieodkryte zakamarki świata i siebie samych – wyjaśnia hasło festiwalu Anna Król. Gośćmi Big Book Festival będą: Annie Proulx, Karen McCarthy Woolf, Bernard Stiegler, Bea Uusma, Michel Bussi, Linda Polman, Clémentine Beauvais, Karin Bojs, Eve Ainsworth, Laline Paull, Dan Richard.

Uniwersytet SWPS na festiwalu

23 czerwca (sobota) 

24 czerwca (niedziela) 

BBF 2

Opis spotkań

Fantastyczne ekspedycje I: Podróże w obcość i zakazane przestrzenie

Motyw ekspedycji jako wyprawy odbywanej w celach odkrywczych i/lub kolonizacyjnych towarzyszy literaturze SF od samego początku.  Dziewiętnastowieczne przedstawienia podróży kosmicznych powstawały równolegle z opowieściami o eksplorowaniu (podboju) Afryki i Nowego Świata, czyli przestrzeni i obszarów postrzeganych jako nieokiełznane i barbarzyńskie terytoria, rozpaczliwie tęskniące za ojcowską „opieką” kolonizatora. Wraz z nadejściem nowoczesności, w literaturze gatunku regularnie zaczęły pojawiać się pytania o sens i celowość ekspedycji, o niebezpieczeństwa związane z procesem odkrywania, opisywania i re-negocjowania historii, a także wizje alternatywnych trybów poznawania i porozumienia z obcością. Podczas spotkania zastanowimy się również nad tym, jaką rolę w opowieściach o fantastycznych ekspedycjach odgrywa sama przestrzeń, przemierzana i opisywana przez badaczy i zdobywców.

dr Paweł Pyrka – kulturoznawca, wykładowca w Katedrze Anglistyki Uniwersytetu SWPS, gdzie prowadzi zajęcia z zakresu literatury amerykańskiej oraz kultury popularnej. Pracę doktorską napisał o mitologicznej obecności klasycznej literatury pulp w kulturze amerykańskiej. Jego zainteresowania obejmują teorię gatunków literackich i filmowych, badania nad grami komputerowymi i fabularnymi, a także nowe media i technologie. Pisuje też o literaturze gotyckiej i horrorze (E. A. Poe i H. P. Lovecraft), kryminałach, komiksie i serialach telewizyjnych.

Poprzez ciało. Społeczne postrzeganie przeszczepień

„Uskarżał się na szereg niedomagań i dolegliwości, które, jak stwierdzili nasi eksperci, płynęły stąd, że jego stara półkula mózgowa źle się czuła w nowym, że tak to powiem, wyprotezowanym otoczeniu. Powodowana humanitaryzmem, firma raz jeszcze przychyliła się do prośby pozwanego i zgodziła się całkowicie go zgenializować, to jest zamienić jego własna starą część mózgu bliźniaczym aparatem marki Geniak.”

Punktem wyjścia dla spotkania jest wizja medycyny transplantacyjnej przedstawiona przez Stanisława Lema m.in. w opowiadaniu Czy Pan istnieje, Mr. Johns? Opowiadanie to stało się kanwą krótkometrażowej komedii Przekładaniec z 1968 roku wyreżyserowanej przez Andrzeja Wajdę. Akcja filmu rozgrywa się w przyszłości. Kierowca rajdowy Ryszard Fox, w tej roli niezapomniany Bogumił Kobiela, ulega serii wypadków a lekarze ratują mu życie kolejnymi przeszczepieniami organów. Mimo że opowiadanie i film różnią się nieco od siebie, to poruszają tematy wciąż aktualne i stawiają ważkie w XXI wieku pytania o kierunki rozwoju medycyny, jej etyczne granice i ich przekraczanie czy też poczucie i postrzeganie tożsamości oraz cielesności osób po przeszczepieniach. Podczas spotkania wspólnie poszukamy na nie odpowiedzi wyruszając w podróż do przeszłości, ale też do ewentualnych przyszłości medycyny XXI wieku w pespektywie jej społecznego odbioru.

dr Joanna Jeśman – doktor kulturoznawstwa i anglistka. Prowadzi badania na pograniczu humanistyki i nauk o życiu w perspektywie posthumanistyki, studiów nad nauką i humanistyki medycznej. Zajmuje się też działaniami upowszechniającymi i popularyzującymi naukę oraz komunikacją naukową. Współpracowała z Waag Society. Institute for Art, Science and Technology w Amsterdamie, Uniwersytetem w Amsterdamie w ramach międzynarodowego konsorcjum „Museums, Medicine and Society” oraz z Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Współtwórczyni i wykładowczyni School of Ideas, nowoczesnego kierunku służącego projektowaniu innowacji społecznych i społeczno-biznesowych. Autorka książki „Żywa sztuka. Wielkowymiarowość bioartu w kontekście posthumanistycznym”, w której porusza tematy związane ze współczesną medycyną i biotechnologiami.

dr Karol Jachymek – doktor kulturoznawstwa, filmoznawca. Zajmuje się społeczną i kulturową historią kina (zwłaszcza polskiego) i codzienności, zagadnieniem filmu i innych przekazów (audio)wizualnych jako świadectw historycznych,  problematyką ciała, płci i seksualności, a także wszelkimi przejawami kultury popularnej. Współpracuje z Filmoteką Narodową, Nowymi Horyzontami Edukacji Filmowej i Narodowym Instytutem Audiowizualnym. Prowadzi warsztaty i szkolenia dla młodzieży oraz dorosłych z zakresu edukacji filmowej, medialnej i kulturowej, myślenia projektowego i tworzenia innowacji społecznych. Organizator wydarzeń kulturalnych. Współtwórca i wykładowca School of Ideas, nowoczesnego kierunku służącego projektowaniu innowacji społecznych i społeczno-biznesowych.Doktor kulturoznawstwa, filmoznawca. Zajmuje się społeczną i kulturową historią kina (zwłaszcza polskiego) i codzienności, zagadnieniem filmu i innych przekazów (audio)wizualnych jako świadectw historycznych,  problematyką ciała, płci i seksualności, a także wszelkimi przejawami kultury popularnej. Współpracuje z Filmoteką Narodową, Nowymi Horyzontami Edukacji Filmowej i Narodowym Instytutem Audiowizualnym. Prowadzi warsztaty i szkolenia dla młodzieży oraz dorosłych z zakresu edukacji filmowej, medialnej i kulturowej, myślenia projektowego i tworzenia innowacji społecznych. Organizator wydarzeń kulturalnych. Współtwórca i wykładowca School of Ideas, nowoczesnego kierunku służącego projektowaniu innowacji społecznych i społeczno-biznesowych.Autor książki "Film - ciało - historia. Kino polskie lat sześćdziesiątych", w której zajmuje się między innymi problematyką cielesności w kinie polskim.

Fantastyczne ekspedycje II: Stosy, powłoki, granice

„Tyle prochów, tyle wiraży i ściętych zakrętów w Mieście Nocy, a nadal widział we śnie matrycę”.  Bohater powieści “Neuromancer” Williama Gibsona okradł swoich zleceniodawców i został ukarany: odcięty od cyberprzestrzeni przez podanie neurotoksyny, tkwi “w więzieniu swojego ciała”. Literatura fantastyczna od lat bada znaczenia cielesności: chociaż granice fizycznej powłoki są chyba najbardziej namacalnym potwierdzeniem odrębności i integralności ludzkiego “ja”, w klasycznych tekstach cyberpunkowych, takich jak powieść Gibsona, umysł jest zwykle zakładnikiem “mięsa”. Z drugiej strony, pragnienie ucieleśnienia bywa tu ważną motywacją samoświadomych bytów niematerialnych, sztucznych inteligencji, cyfrowych zapisów osobowości. Jeśli dołożyć do tego ekstrawaganckie wizje fizycznych modyfikacji, wszczepów i wtyczek umożliwiających opuszczanie własnego ciała oraz połączenia z innymi, a także najzwyklejszy – choć może wypierany – lęk przed śmiercią i strach przed rzekomo zgubnymi skutkami cyborgizacji, otrzymujemy intrygującą mieszankę pytań o manifestacje i formy współczesnej (i przyszłej) “istoty ludzkiej”.

dr Anna Warso – amerykanistka i tłumaczka, wykłada w Katedrze Anglistyki Uniwersytetu SWPS. Zajmuje się literaturą amerykańską, kulturą popularną i science fiction. Pisze przede wszystkim o dwudziestowiecznej prozie i poezji (John Berryman, Elizabeth Bishop, John Ashbery, Chuck Palahniuk, Cormac McCarthy, Toni Morrison). W 2018 roku ukażą się dwa współredagowane przez nią zbiory esejów: „Culture(s) and Authenticity: The Politics of Translation and the Poetics of Imitation” oraz „Interpreting Authenticity: Translation and Its Others”. W tym roku prowadzi zajęcia o potworach, poezji i przekładzie.

Organizator i partner

organizatorzy big book festival

Kontakt

e-mail: [email protected]

 

archiwum wydarzeń

25.06 2024

Festiwale muzyczne – dlaczego to coś więcej niż koncerty (webinar)

in Webinar

Nic nie zastąpi energii i emocji towarzyszących muzyce odbieranej na żywo. Śmiało można postawić taką…
11.06 2024

III edycja „Mazowieckiego Forum Dziedzictwa”. Patronat Strefy Kultur Uniwersytetu SWPS

Społeczne i kulturowe postrzeganie polskiej wsi przeszło w ostatnich latach ogromną przemianę. Wieś definitywnie przestała…
13.05 2024

Skandynawia czyta dzieciom – o literaturze dla najmłodszych (webinar)

in Webinar

Literatura dziecięca stanowi często jeden z pierwszych elementów rozwijających wyobraźnię dziecka i kształtujących jego obraz…
08.05 2024

Włoskie wino – jakie ma znaczenie dla gospodarki i kultury i dlaczego warto się nim…

in Webinar

Obecność wina w południowoeuropejskiej kulturze ma znacznie dłuższą tradycję niż włoska państwowość. Już Etruskowie uprawiali…
17.04 2024

Przesądy, góry i kryminały – czyli przesilenie wiosenne w Skandynawii (webinar)

in Webinar

Wycieczki górskie, seanse filmowe i opowieści kryminalne jako sposób na celebrowanie Wielkanocy? Dla Skandynawów to…
07.03 2024

Prawa kobiet we Włoszech - walka o równość i przełamywanie tabu (webinar)

in Webinar

Silne rodzinne więzi to od zawsze kluczowy element włoskiej kultury i życia społecznego. Humorystyczne określenie…
05.03 2024

Kwenowie w Norwegii – od ludu przemilczanego do wysłuchanego (webinar)

in Webinar

Norwegia uchodzi za jeden z najbardziej przyjaznych i tolerancyjnych krajów na Starym Kontynencie. Na stałe…
28.02 2024

Tajemnice włoskiej kuchni - tabu, tradycje i trendy (webinar)

in Webinar

U wielu z nas hasło „kuchnia włoska” wywołuje stereotypowe skojarzenia: pizza i spaghetti. Tymczasem włoskie…
20.02 2024

Dialekty w Skandynawii – odkrywanie różnorodności, tożsamości i wyzwań (webinar)

in Webinar

W fascynującym świecie języków skandynawskich, dialekty stanowią klucz do poznania lokalnej tożsamości, kultury i historii.…
23.01 2024

Kulisy pracy dziennikarza telewizyjnego (webinar)

in Webinar

Każdy, kto interesuje się wydarzeniami politycznymi nie raz śledził pewnie jego relacje z Sejmu. Przenikliwe…

kanały

zobacz też

strefa psyche strefa designu strefa zarzadzania strefa prawa logostrefa kultur logo