logo

logo uswps nazwa 3

Premiera: 17-03-2025 11:00:00

Marki fast fashion błyskawicznie kopiują trendy z wybiegów i dostarczają je do sklepów w rekordowym czasie, zachęcając konsumentów do częstych zakupów. Kolejna nowa kurteczka czy niepotrzebny, ale śliczny sweterek, kuszą atrakcyjnym designem i niską ceną, która z kolei jest wypadkową – tanich materiałów, niskiej jakości wykonania i intensywnej eksploatacji siły roboczej (najczęściej z krajów rozwijających się). Efekt? Nadprodukcja odpadów, zanieczyszczenie wód i gigantyczny ślad węglowy, czyli wszystko, co wiąże się z nadmiernym konsumpcjonizmem, o skutkach psychologiczno-społecznych nie wspominając.

Jak wygląda cykl życia ubrań z sieciówek? Czy jesteśmy świadomi ekologicznych konsekwencji szybkiej mody? Jak działa recykling ubrań i czy rzeczywiście pomaga środowisku? Czym jest greenwashing i kiedy marki nadużywają haseł o ekologii? Co jest lepsze – kupować mniej, czy inwestować w recykling? Jakie rozwiązania systemowe pomogłyby ograniczyć odpady tekstylne? Co może zrobić konsument? Jak wybierać ubrania, by mniej szkodzić środowisku i co robić z tymi niechcianymi?

O tym wszystkim opowiedzą ekspertki od zrównoważonego rozwoju w branży tekstylnej – Ewelina AntonowiczAgnieszka Wąsowska-Telęga, pod czujnym okiem podcasterki, wykładowczyni, pasjonatki kultury Małgosi Zmaczyńskiej.

Spotkanie będzie realizowane na żywo – każdy może zadawać pytania. Udział jest bezpłatny.

17 marca 2025 r.
11.00–12.00
online

W ramach cyklu „Prawdy i mity o ekologii. Jak być eko, kiedy jest się zielonym?” przyglądamy się najczęściej powtarzanym mitom na temat ekologii. W świecie pełnym sprzecznych informacji i uproszczonych odpowiedzi pomagamy oddzielić fakty od mitów, dostarczając wiedzy popartej nauką i doświadczeniem ekspertów. Naszym celem jest wspieranie świadomych wyborów oraz pokazanie, jak być naprawdę eko, nawet gdy dopiero zaczynamy swoją przygodę ze zrównoważonym stylem życia.

Ewelina Antonowicz
gościni

Ekspertka ds. zrównoważonego rozwoju w branży modowej i tekstylnej. Prezeska polskiego oddziału Fashion Revolution, współzałożycielka Sustainable Fashion Institute. Liderka klimatu i środowiska według Forbes Women Polska (2024), absolwentka kierunku Sustainable Development na Uniwersytecie Warszawskim. Ekspertka programu Climate Leadership, Okrągłego Stołu dla Zrównoważonej Mody w ramach United Nations Alliance for Sustainable Fashion oraz członkini programu Chapter Zero Poland. Finalistka Forbes 25 under 25 w kategorii zrównoważony rozwój i klimat (2022). Bierze udział w tworzeniu strategii zrównoważonego rozwoju; angażuje się również jako kuratorka w inicjatywy społeczne, środowiskowe i artystyczne. Jest jurorką konkursów modowych oraz wykładowczynią na polskich i zagranicznych uczelniach. Z pomocą technologii i narzędzi interdyscyplinarnych projektuje rozwiązania pomocowe, odnoszące się do wyzwań XXI wieku w branży modowej i tekstylnej.

Agnieszka Wąsowska-Telęga
gościni

Tłumaczka, copywriterka, fundraiserka. Zarządza zespołami marketingu i SEO. Jest członkinią zarządu Okręgu Pomorskiego partii Razem oraz członkinią zarządu stowarzyszenia Fashion Revolution Polska.

Małgorzata Zmaczyńska

Małgorzata Zmaczyńska
prowadząca

Autorka i producentka podcastów, prowadząca zajęcia. Doświadczenie wyniesione z radia sprawiły, że w 2017 r. założyła swój pierwszy podcast - RADIOaktywny, który znalazł się w rankingu Top 30 według Forbes Women. W 2018 r. została nagrodzona statuetką Podcastera Roku. Obecnie tworzy trzy autorskie podcasty oraz prowadzi Rozmowy Kulturalne w ramach Strefy Kultur Uniwersytetu SWPS.
Zawodowo zajmuje się produkują kreatywnych podcastów dla osób prywatnych, korporacji oraz instytucji, takich jak Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce.

Termin i kontakt

17 marca 2025 r., godz. 11.00–12.00, online

Marta Brzezińska 
e-mail: [email protected]

wydarzenia

archiwum wydarzeń

25.06 2024

Festiwale muzyczne – dlaczego to coś więcej niż koncerty (webinar)

in Webinar

Nic nie zastąpi energii i emocji towarzyszących muzyce odbieranej na żywo. Śmiało można postawić taką…
11.06 2024

III edycja „Mazowieckiego Forum Dziedzictwa”. Patronat Strefy Kultur Uniwersytetu SWPS

Społeczne i kulturowe postrzeganie polskiej wsi przeszło w ostatnich latach ogromną przemianę. Wieś definitywnie przestała…
13.05 2024

Skandynawia czyta dzieciom – o literaturze dla najmłodszych (webinar)

in Webinar

Literatura dziecięca stanowi często jeden z pierwszych elementów rozwijających wyobraźnię dziecka i kształtujących jego obraz…
08.05 2024

Włoskie wino – jakie ma znaczenie dla gospodarki i kultury i dlaczego warto się nim…

in Webinar

Obecność wina w południowoeuropejskiej kulturze ma znacznie dłuższą tradycję niż włoska państwowość. Już Etruskowie uprawiali…
17.04 2024

Przesądy, góry i kryminały – czyli przesilenie wiosenne w Skandynawii (webinar)

in Webinar

Wycieczki górskie, seanse filmowe i opowieści kryminalne jako sposób na celebrowanie Wielkanocy? Dla Skandynawów to…
07.03 2024

Prawa kobiet we Włoszech - walka o równość i przełamywanie tabu (webinar)

in Webinar

Silne rodzinne więzi to od zawsze kluczowy element włoskiej kultury i życia społecznego. Humorystyczne określenie…
05.03 2024

Kwenowie w Norwegii – od ludu przemilczanego do wysłuchanego (webinar)

in Webinar

Norwegia uchodzi za jeden z najbardziej przyjaznych i tolerancyjnych krajów na Starym Kontynencie. Na stałe…
28.02 2024

Tajemnice włoskiej kuchni - tabu, tradycje i trendy (webinar)

in Webinar

U wielu z nas hasło „kuchnia włoska” wywołuje stereotypowe skojarzenia: pizza i spaghetti. Tymczasem włoskie…
20.02 2024

Dialekty w Skandynawii – odkrywanie różnorodności, tożsamości i wyzwań (webinar)

in Webinar

W fascynującym świecie języków skandynawskich, dialekty stanowią klucz do poznania lokalnej tożsamości, kultury i historii.…
23.01 2024

Kulisy pracy dziennikarza telewizyjnego (webinar)

in Webinar

Każdy, kto interesuje się wydarzeniami politycznymi nie raz śledził pewnie jego relacje z Sejmu. Przenikliwe…

kanały

zobacz też

strefa psyche strefa designu strefa zarzadzania strefa prawa logostrefa kultur logo