prof. dr hab.
Dariusz Doliński
Koordynator ds. rozwoju uczelni
Instytut Psychologii
Wydział Psychologii we Wrocławiu
kierownik Katedry Psychologii Społecznej
Dla mediów
Profil naukowy
Jeden z najbardziej cenionych psychologów społecznych w Polsce. Zajmuje się psychologią zachowań społecznych, psychologią emocji i motywacji. Analizuje techniki wpływu społecznego, mechanizmy ulegania wobec zewnętrznego nacisku i manipulacji społecznej. Interesuje się psychologicznymi aspektami marketingu i reklamy. Jest autorem licznych projektów naukowych, badań eksperymentalnych i teorii z zakresu psychologii społecznej, szczególnie zachowań konsumenckich oraz weryfikacji technik używanych przez ludzi do tego, aby efektywnie wpływać na innych.
Redaktor naczelny „Polish Psychological Bulletin”. Publikuje w prestiżowych czasopismach, takich jak: „Journal of Personality and Social Psychology”, „Personality and Social Psychology Bulletin”, „Journal of Experimental Social Psychology” oraz „European Journal of Social Psychology”. Autor i współautor około 200 publikacji, m.in. „Psychologia wpływu społecznego” (2000), „Psychologiczne mechanizmy reklamy” (2003), „Ukryte sensy zachowania: rozmowy o wywieraniu wpływu i reklamie” (2006), Manipulacja” (2009) oraz „Techniques of social influence: The psychology of gaining compliance” (2016).
Jest członkiem-korespondentem Polskiej Akademii Nauk, członkiem Komitetu Psychologii PAN oraz prezesem Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Społecznej.
Na Uniwersytecie SWPS prowadzi zajęcia z zakresu psychologii społecznej i psychologii reklamy.
Dla mediów
Obszary tematyczne
- Psychologia wpływu społecznego
- Psychologia zachowań społecznych
- Zachowania konsumenckie
- Marketing i reklama
- Naśladownictwo
- Emocje
- Motywacja
- Psychologiczne aspekty marketingu
Informacje prasowe
Powiązane materiały na stronie uczelni
- Baza projektów naukowych
- Blog Strefy Psyche
- Dlaczego lubimy rzucać sobie kłody pod nogi?
- Dlaczego szef sprawdza podwładnych?
- Emocje dają życie
- Koronawirus: błędy poznawcze, teorie spiskowe i manipulatorzy
- Nierealistyczny optymizm wobec zagrożeń związanych z epidemią koronawirusa
- Opór wobec zmian. Dlaczego boimy się nowych idei i z czego to wynika?
- Pułapki konsekwencji
- Test soli dla szefa
- Granty
- Jednostki badawcze
- Nowości wydawnicze
- UNIWERSYTET SWPS
- Webinar