Rozwój technologii cyfrowych i technik drukarskich sprawiły, że wytwarzanie i rozpowszechnianie obrazów jest tak proste, jak nigdy dotąd. Kultura wizualna jest także obecna we współczesnych materiałach edukacyjnych. Obraz (ruchomy i statyczny) jest niezbędnym medium pozwalającym na realizację zasady poglądowości w kształceniu, szczególnie w tych sytuacjach, kiedy nie mamy bezpośredniego dostępu do poznawanej rzeczywistości. Ilustracja edukacyjna niejednokrotnie jest czymś więcej niż tylko odbiciem poznawanej rzeczy czy zjawiska, ujawnia również to, co wiemy, a nie tylko to, co widać. Jednak teorie poznawcze i badania empiryczne dowodzą, że z wykorzystaniem obrazów i innych elementów wizualnych w materiałach edukacyjnych należy być ostrożnym – nasze zasoby poznawcze, szczególnie podczas uczenia się nowych treści, są ograniczone, zarówno w zakresie ilości przetwarzanych elementów, jak i czasu ich przechowywania. W takiej sytuacji nadmiar zbędnych elementów wizualnych czy brak odpowiedniej kompozycji może zmniejszyć efektywności uczenia się. Dlatego warto, by każdy grafik i nauczyciel, który zajmuje się tworzeniem graficznych materiałów edukacyjnych, znał podstawowe zasady projektowania formułowane w ramach poznawczych teorii uczenia się.

O projektowaniu graficznym materiałów edukacyjnych rozmawiają Małgorzata Ciesielska, projektant, badacz i pedagog z Grafiki Uniwersytetu SWPS, oraz Natalia Bienias (by Zebza).

Podcastu można też posłuchać na Spotify:

  • https://podcasts.apple.com/us/podcast/projektowanie-graficzne-materia%C5%82%C3%B3w-edukacyjnych-ma%C5%82gorzata/id1460690724?i=1000523285625
  • https://soundcloud.com/user-181745606/ciesielska-sd-podcast-2021
  • https://lectonapp.com/pl/audiobook/2a74b524-edbf-4f81-b633-5dae626fbd47?_lst
  • https://www.empik.com/110-projektowanie-graficzne-materialow-edukacyjnych-malgorzata-ciesielska-natalia-bienias-zebza-opracowanie-zbiorowe,p1272252533,ebooki-i-mp3-p

Interesujesz się designem? Dołącz do nas w grupie Strefy Designu Uniwersytetu SWPS na Facebooku.

Gość

malgorzata ciesielskaMałgorzata
Ciesielska

projektant, badacz, pedagog, tutor. Zawodowo współpracowała z organizacjami pozarządowymi zajmującymi się m.in. rozwojem edukacji. Absolwentka Uniwersytetu Śląskiego i wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych. Obecnie prowadzi zajęcia na kierunku Grafika Uniwersytetu SWPS z teorii i praktyki designu oraz projektowania systemów orientacji wizualnej. Naukowo zajmuje się badaniem wpływu graficznej formy materiałów edukacyjnych na obciążenie poznawcze.

Prowadząca

258 Natalia BieniasNatalia
Bienias (Zebza)

Head of Design w firmie projektowo-badawczej Mobee Dick, specjalizującej się w budowaniu produktów i usług cyfrowych. Zajmuje się w projektowaniem interfejsów i architektury informacji. Wykłada na podyplomowych studiach UX Design na Uniwersytecie SWPS. W wolnym czasie prowadzi bloga oraz kanał na YouTube poświęcony nauce projektowania i grafice – by zebza.

Artykuły

images/SD_Creativity_Consultant_czyli_jak_rozwijac_kreatywnosc_w_pracy.jpg

Creativity Consultant, czyli jak rozwijać kreatywność w pracy (podcast)

  Kreatywność jest jednym z najbardziej fascynujących procesów, jakich doświadcza człowiek. Choć każdy z nas doskonale wie,…
images/SD_Persony_profile_segmenty__o_co_chodzi_z_tymi_badaniami_webinar.jpg

Persony, profile, segmenty – o co chodzi z tymi badaniami w UX? (podcast)

Nazwa user experience bezpośrednio odnosi się do doświadczeń użytkownika. Stworzenie przyjaznej mu strony lub aplikacji…
images/SD_Design_Stories._An_insight_into_design_history_and_contemporary_practice_from_womens_perspective.jpg

Design Stories. An insight into design history and contemporary practice from women’s perspective

  Projektowanie jest nierozłącznym elementem naszego życia. Meble, przedmioty codziennego użytku, moda czy okładki książek…
images/SD_Teoria_vs_praktyka__dlaczego_UX_w_Twojej_firmie_nie_wyglada_jak_w_podreczniku_webinar.jpg

Teoria vs praktyka – dlaczego UX w Twojej firmie nie wygląda jak w podręczniku? (podcast)

Dzięki książkom możemy zdobyć wiedzę z niemal każdej dziedziny. Jednak niezależnie od tego po jak…
images/SD_Na_co_ma_OKO_Malwina_Konopacka_-_o_produkcie_analogowym_z_pogranicza_sztuki_i_designu_webinar.jpg

Na co ma OKO Malwina Konopacka? - o produkcie analogowym z pogranicza sztuki i designu…

  Rodzina niejedno ma imię i… oblicze. Przekonuje o tym Malwina Konopacka, która tworzy OKO,…
images/SD_UX_w_wielkiej_organizacji__jak_to_ugryzc_webinar.jpg

UX w wielkiej organizacji – jak to ugryźć? (podcast)

Zadbanie o UX jest niezbędne, aby produkt w pełni odpowiadał oczekiwaniom użytkowników. Nawet najlepszy pomysł…
images/SD_Hygge_-_spokoj_cierpliwosc_i_rownowaga_w_projektowaniu_webinar.jpg

Hygge - spokój, cierpliwość i równowaga w projektowaniu (podcast)

  Choć Hygge nie ma jednej ustalonej definicji, to kojarzone jest z komfortem, wygodą i…
images/SD_Prosty_jezyk_w_interfejsach._Czyli_jaki_webinar_1175x950.jpg

Prosty język w interfejsach. Czyli jaki? (podcast)

Prosty język jest sprzymierzeńcem osób zajmujących się UX’em. To dzięki niemu aplikacje mobilne i inne…
images/SD_brokat_1175x950.jpg

Jak projektować autorską biżuterię - Pracownia BroKat (podcast)

  Ponad dekadę temu, z przyjaźni, miłości do Katowic i pasji do tworzenia, powstał BROKAT…
images/SD_design_mangment_1175x950.jpg

Design management produktów cyfrowych (podcast)

Ostateczny kształt produktu cyfrowego jest wynikiem procesu, w który zaangażowanych jest wiele osób posiadających swoje…

Zobacz także

Group 426 strefa zarzadznia logo 05 logo strefapsyche logo white kopia logo white kopia