• https://itunes.apple.com/pl/podcast/wr%C3%B3%C5%BCka-prawd%C4%99-ci-powie-o-potrzebie-i-sile-wiary-w-przepowiednie/id1437994794?i=1000431804321&l=pl&mt=2
  • https://open.spotify.com/episode/0QGI9MhZR2DmomtOvIp9ch
  • https://soundcloud.com/swpspl/wrozka-prawde-ci-powie-o-potrzebie-i-sile-wiary-w-przepowiednie-dr-hab-tomasz-grzyb-1
  • https://lectonapp.com/audiobook/5d1429ad-5dbb-49dd-b3e2-5be056ece386?_lst&catalog=e9425407-77fe-43bc-ab68-1aaeb3ec6033

Aż 55 proc. Polaków czyta w gazetach horoskopy. Na wizyty u tarocistek, telefony do wróżbitów czy ezoteryczne SMS-y wydajemy ok. 2 mld zł rocznie, a w całym kraju aż 100 tys. osób zajmuje się wróżeniem. Dlaczego jest to dziś tak powszechnym i popularnym zjawiskiem? Dlaczego dajemy wiarę przepowiedniom? I co to o nas mówi? Odpowiedzi szukamy razem z psychologiem dr. hab. Tomaszem Grzybem, prof. Uniwersytetu SWPS.

Potrzeba wiary w przepowiednie

Na wróżki i wróżów można spojrzeć jak na psychologów-praktyków. W interesujący sposób potrafią zbudować swój autorytet, zdobyć nasze zaufanie i na nas wpłynąć. Dlaczego potrafimy nieracjonalnie podchodzić do rzeczywistości? Jak się okazuje w dużej mierze dlatego, że wielu z nas nie wykształciło w sobie ważnej w społecznym funkcjonowaniu kompetencji, jaką jest krytyczne myślenie. Bez niej łatwo wpadamy w pułapkę poznawczą i wierzymy osobom przepowiadającym przyszłość. Stosują one różnego rodzaju techniki i manipulacje, za pomocą których skutecznie nas mamią.

Zawrotna liczba ludzi korzysta dziś z usług ezoterycznych. Dlaczego chodzą do wróżek? Powinniśmy patrzeć na nich jak na osoby realizujące swoje niezaspokojone potrzeby. Guru wróżbiarstwa potrafią łatwo je odgadnąć – i zaspokoić. To ponoć proste.

Prelegent

258 Tomasz Grzyb

dr hab. Tomasz Grzyb, prof. Uniwersytetu SWPS – psycholog. Zajmuje się psychologią wpływu społecznego. Interesuje się metodologią badań psychologicznych, marketingiem i nowymi technologiami. Pracę naukową łączy z praktyką marketingową. Prowadzi szkolenia w dziedzinie psychologii społecznej, manipulacji i perswazji. Od 2013 roku kształci oficerów NATO i krajów stowarzyszonych w zakresie technik wpływu społecznego. Autor publikacji na temat psychologii wpływu społecznego i mechanizmów ludzkich zachowań w sytuacjach kryzysowych, w tym książki „Psychologiczne aspekty sytuacji kryzysowych” (2011). Redaktor wielu artykułów naukowych i popularnonaukowych, m.in. w „Journal of Applied Psychology” oraz „Marketing i Rynek”. W 2014 roku otrzymał Certificate of Appreciation od Dowództwa Operacji Specjalnych NATO w Afganistanie. Na Uniwersytecie SWPS prowadzi zajęcia z metodologii badań psychologicznych i statystyki z wykorzystaniem komputerów oraz eksperymentalnych metod badań percepcji.

Obejrzyj webinar „Poznaj swój mózg”

Jak wiele wiemy o mózgu? Jak działa i dlaczego wciąż tak trudno go badać? Jakie mity o mózgu są wciąż powielane? Podczas spotkania online „Poznaj swój mózg” o tajemnicach, możliwościach i ograniczeniach naszego „komputera pokładowego” mówi psycholog i neurokognitywista dr Maksymilian Bielecki w rozmowie z psycholog i psychoterapeutką Joanną Gutral.

„Poznaj swój mózg”

Artykuły

Wydarzenia

Nothing to show. You must configure the data source of the widget.

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa zarzadznia logo 05 logo white kopia logo white kopia