W zeszłym roku liczba graczy na całym świecie przekroczyła 3 mld osób (za bankier.pl), a statystyczny Polak poświęca na granie 21 godzin tygodniowo. Nic dziwnego, że projektanci gier komputerowych bezustannie analizują czynniki, które decydują o zakupie tej, a nie innej gry. Stopień trudności, rodzaj użytej grafiki, czy może po prostu – nagroda? Co wpływa na atrakcyjność wybranej oferty i długotrwałe zaangażowanie odbiorców?
Jakie rodzaje rozgrywek i tryby gry są preferowane przez poszczególne grupy graczy? Jak wyglądają ich preferencje dotyczące platform i jakie elementy są istotne podczas tworzenia postaci lub avatarów? Ten i wiele innych wątków poruszył znawca rynku gier komputerowych Michał Bobrowski w rozmowie z Łukaszem Szałankiewiczem – kuratorem, artystą, znawcą mediów interaktywnych.
Kliknij tutaj, by posłuchać podcastu na Spotify lub wybierz swój ulubiony serwis streamingowy: Apple Podcasts, Audioteka.
Uniwersytet SWPS w Krakowie! Już od października 2023 nowo powstały Wydział Psychologii planuje uruchomić w tym mieście studia na kierunku psychologia. Więcej informacji na stronie Uniwersytetu SWPS. W ciągu kilku najbliższych lat Wyższa Szkoła Europejska im. ks. Józefa Tischnera zostanie zintegrowana z filią Uniwersytetu SWPS w Krakowie.
Ekspert
Michał Bobrowski - pasjonat rynku gier wideo, dalekich podróży oraz muzyki operowej. Swoją przygodę z grami rozpoczynał w erze komputerów 8-bitowych. W latach 1995–2000 związany z rynkiem reklamy zewnętrznej. Od roku 2001 zamiłowanie do wirtualnej rozrywki i zagadnień dotyczących reklamy internetowej łączy z pracą w GRY-OnLine SA (częścią Grupy Webedia), spółce będącej niekwestionowanym liderem polskich mediów poświęconych tematyce gier. Od 2011 roku pełni funkcję CMO i członka zarządu tej spółki. Dodatkowo jako General Manager nadzoruje pracę agencji marketingowej PURR Media. Wielokrotny prelegent na branżowych konferencjach m.in. Digital Dragons, Games Connection, ChinaJoy czy Poznań Game Arena. Pomysłodawca i współautor raportów „Kondycja polskiej branży gier wideo”, raportu „Warszawska Branża Gier 2019/20”, raportów „Polish Gamers 2022” i „Polish Gamers KIDS 2022”, oraz siedmiu edycji ogólnopolskich badań graczy „Polish Gamers Research” oraz pierwszej edycji badań „Polish Gamers Kids”.
Prowadzący
Łukasz Szałankiewicz – Audio Lead oraz wykładowca na kierunku Game Development w poznańskim Collegium Da Vinci, którego zainteresowania skupiają się wokół zagadnień związanych z audio w mediach interaktywnych.
Jego dorobek artystyczny, obejmujący wiele interaktywnych instalacji i wystąpień audiowizualnych, cieszy się uznaniem w świecie międzynarodowym. Jako aktywista i kurator nowych mediów angażuje się w wiele projektów z tej dziedziny.
Łukasz Szałankiewicz jest także doświadczonym specjalistą , który współpracował z wieloma instytucjami i centrami sztuki na całym świecie. W latach 2016-2017 pracował jako ekspert w Instytucie Kultury Polskiej w Nowym Jorku, gdzie szczególnie zwracał uwagę na promocję gier komputerowych oraz mediów interaktywnych.
Jest również jednym z założycieli „Komitetu Społecznego Polskiej Demosceny”, co przyczyniło się do wpisania demosceny na krajową listę niematerialnego dziedzictwa UNESCO w grudniu 2021 jako pierwszej polskiej kultury cyfrowej. Wspiera także międzynarodową inicjatywę Art of Coding, której zadaniem jest ustanowienie demosceny na liście globalnego niematerialnego dziedzictwa.
Jego zainteresowania obejmują także pierwsze społeczności cyfrowe, historię gier video oraz archeologię mediów.