Metaverse, nazywany też metawersum lub metaświatem to temat, który rok temu rozgrzał internet, wywołując dyskusje na temat przyszłego kształtu wirtualnej rzeczywistości. Jedno jest pewne – koncepcja obejmująca współistnienie wielu wirtualnych światów 3D, w których ludzi zastępują ich awatary dawno wyszła z kręgu fantazji. Narracje wielopoziomowe znalazły swoje odzwierciedlenie także w grach wideo.
Czym jest metaverse? Jakie są główne zalety tworzenia narracji wielopoziomowych w grach? W jaki sposób eksploracja roli gracza poprzez metawers może wpłynąć na doznania emocjonalne i intelektualne graczy? Jakie wyzwania mogą wynikać z personalizacji elementów metawersu? Jakie są potencjalne pułapki związane z nadmiernym wykorzystaniem metawersu? Temat podjął i rozwinął Piotr Buczkowski – designer, ekspert od wirtualnych technologii w rozmowie z Łukaszem Szałankiewiczem – specjalistą w dziedzinie społeczności cyfrowych i gier wideo.
Kliknij tutaj, by posłuchać podcastu na Spotify lub wybierz swój ulubiony serwis streamingowy: Apple Podcasts, Audioteka.
Uniwersytet SWPS w Krakowie! Już od października 2023 nowo powstały Wydział Psychologii planuje uruchomić w tym mieście studia na kierunku psychologia. Więcej informacji na stronie Uniwersytetu SWPS. W ciągu kilku najbliższych lat Wyższa Szkoła Europejska im. ks. Józefa Tischnera zostanie zintegrowana z filią Uniwersytetu SWPS w Krakowie.
Ekspert
Piotr Buczkowski - poznański artysta i dyrektor artystyczny specjalizujący się w technologiach wirtualnych. Ma prawie dwie dekady doświadczenia w branży kreatywnej, skupiając się na tworzeniu tożsamości marek i silnej estetyce wizualnej. Jego portfolio zawiera projekty dla ponad 60 marek, animacje 3D, gry mobilne oraz setki produktów. Zyskał uznanie jako ekspert w dziedzinie wirtualnych postaci oraz technologii czasu rzeczywistego.
Buczkowski jest laureatem międzynarodowych konkursów w dziedzinie designu, kinematografii i sztuki. Współzałożył kreatywnego miejsca "Citadel", a obecnie kieruje metawersowym studiem TATO, specjalizującym się w interaktynych doświadczeniach, animacjach 3D i trailerach dla marek oraz branży gier.
Prowadzący
Łukasz Szałankiewicz – Audio Lead oraz wykładowca na kierunku Game Development w poznańskim Collegium Da Vinci, którego zainteresowania skupiają się wokół zagadnień związanych z audio w mediach interaktywnych.
Jego dorobek artystyczny, obejmujący wiele interaktywnych instalacji i wystąpień audiowizualnych, cieszy się uznaniem w świecie międzynarodowym. Jako aktywista i kurator nowych mediów angażuje się w wiele projektów z tej dziedziny.
Łukasz Szałankiewicz jest także doświadczonym specjalistą , który współpracował z wieloma instytucjami i centrami sztuki na całym świecie. W latach 2016-2017 pracował jako ekspert w Instytucie Kultury Polskiej w Nowym Jorku, gdzie szczególnie zwracał uwagę na promocję gier komputerowych oraz mediów interaktywnych.
Jest również jednym z założycieli „Komitetu Społecznego Polskiej Demosceny”, co przyczyniło się do wpisania demosceny na krajową listę niematerialnego dziedzictwa UNESCO w grudniu 2021 jako pierwszej polskiej kultury cyfrowej. Wspiera także międzynarodową inicjatywę Art of Coding, której zadaniem jest ustanowienie demosceny na liście globalnego niematerialnego dziedzictwa.
Jego zainteresowania obejmują także pierwsze społeczności cyfrowe, historię gier video oraz archeologię mediów.