Społeczność gamingowa to, bez dwóch zdań, wyjątkowe środowisko połączone wspólną pasją. Gracze integrują się ze sobą, nawiązują relacje, dzielą wiedzą i doświadczeniami. Obszarem, wokół którego gromadzą się najliczniej stały się coraz bardziej popularne platformy do streamowania gier i oczywiście – media społecznościowe. Niestety tego typu interakcje wiążą się także z niekorzystnymi zjawiskami typowymi dla aktywności w sieci; jak wynika z badań przeprowadzonych przez organizację Ditech the Label, która zajmuje się walką z przemocą w sieci, ponad połowa graczy doświadcza agresji podczas gry online.
Jak uniknąć toksyczności i promować pozytywną interakcję w grach online? W jaki sposób zbudować lojalną społeczność na platformach do streamowania? Jakie kroki podejmuje przemysł gier, aby promować odpowiedzialność wśród graczy? Jaką rolę pełnią platformy społecznościowe w dystrybucji gier i budowaniu społeczności wokół nich? W jaki sposób twórcy gier wykorzystują media społecznościowe do komunikacji z graczami i do promocji swoich produkcji? Jak wygląda budowanie marki osobistej w gamingu? I czy gry online mogą stać się platformą wsparcia emocjonalnego? Te i wiele innych wątków podjęła znawczyni i pasjonatka gamingu Joanna Buganik w rozmowie z kuratorem, artystą, ekspertem od mediów interaktywnych Łukaszem Szałankiewiczem.
Kliknij tutaj, by posłuchać podcastu na Spotify lub wybierz swój ulubiony serwis streamingowy: Apple Podcasts, Audioteka.
Uniwersytet SWPS w Krakowie! Już od października 2023 nowo powstały Wydział Psychologii planuje uruchomić w tym mieście studia na kierunku psychologia. Więcej informacji na stronie Uniwersytetu SWPS. W ciągu kilku najbliższych lat Wyższa Szkoła Europejska im. ks. Józefa Tischnera zostanie zintegrowana z filią Uniwersytetu SWPS w Krakowie.
Ekspertka
Joanna Buganik – jej przygoda zawodowa ze światem gier zaczęła się od CDP.pl, gdzie odpowiadała za promocję tytułów takich wydawców, jak Blizzard, Activision, czy Konami. Później – związana zawodowo z QLOC (na stanowisku Head of Communications) oraz z Crunching Koalas. Od 2018 działa w dystrybucyjnej platformie cyfrowej GOG.com, zajmując się komunikacją, marketingiem i badaniami konsumenckimi. Prywatnie – wielka fanka indie games oraz kotów.
Prowadzący
Łukasz Szałankiewicz – Audio Lead oraz wykładowca na kierunku Game Development w poznańskim Collegium Da Vinci, którego zainteresowania skupiają się wokół zagadnień związanych z audio w mediach interaktywnych.
Jego dorobek artystyczny, obejmujący wiele interaktywnych instalacji i wystąpień audiowizualnych, cieszy się uznaniem w świecie międzynarodowym. Jako aktywista i kurator nowych mediów angażuje się w wiele projektów z tej dziedziny.
Łukasz Szałankiewicz jest także doświadczonym specjalistą , który współpracował z wieloma instytucjami i centrami sztuki na całym świecie. W latach 2016-2017 pracował jako ekspert w Instytucie Kultury Polskiej w Nowym Jorku, gdzie szczególnie zwracał uwagę na promocję gier komputerowych oraz mediów interaktywnych.
Jest również jednym z założycieli „Komitetu Społecznego Polskiej Demosceny”, co przyczyniło się do wpisania demosceny na krajową listę niematerialnego dziedzictwa UNESCO w grudniu 2021 jako pierwszej polskiej kultury cyfrowej. Wspiera także międzynarodową inicjatywę Art of Coding, której zadaniem jest ustanowienie demosceny na liście globalnego niematerialnego dziedzictwa.
Jego zainteresowania obejmują także pierwsze społeczności cyfrowe, historię gier video oraz archeologię mediów.