Strefa Technologii Uniwersytetu SWPS

Skomplikowany interfejs, nieodpowiednie kontrolery, brak napisów czy audiodeskrypcji i w końcu – brak odpowiedniej reprezentacji, czyli identyfikujących postaci czy wątków – wszystko to sprawia, że osoby z niepełnosprawnościami mają mocno utrudniony dostęp do świata gier. Warto podjąć działania, by to zmienić.

Na jakie bariery najczęściej napotykają niepełnosprawni użytkownicy gier komputerowych, konsolowych i mobilnych? Jakie są przyczyny, a jakie skutki takiego wykluczenia? Na jakie technologie i innowacyjne rozwiązania mogą liczyć gracze z niepełnosprawnościami? Które środowiska angażują się w starania o zwiększenie dostępności gier i jakie wyzwania się z tym wiążą?

O tym wszystkim rozmawiali: znawca mediów interaktywnych Łukasz Szałankiewicz i jego gościni, badaczka gier wideo Joanna Pigulak.

Podcastu możesz posłuchać również w serwisach streamingowych: Apple PodcastsAudioteka.

Uniwersytet SWPS w Krakowie! W ciągu kilku najbliższych lat Wyższa Szkoła Europejska im. ks. Józefa Tischnera zostanie zintegrowana z filią Uniwersytetu SWPS w Krakowie. Od nowego roku akademickiego możesz studiować na Wydziale Psychologii w Krakowie Uniwersytetu SWPS, a także w Wyższej Szkole Europejskiej. Więcej informacji: https://www.swps.pl/studiuj-w-krakowie.

Ekspertka

 

Joanna Pigulak – adiunkt na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, badaczka gier wideo, współtwórczyni kierunku groznawstwo na UAM, autorka książki „Gra w film. Z zagadnień relacji między filmem i grami wideo” (Universitas 2022). Zajmuje się zagadnieniami związanymi z immersją użytkownika, audiowizualnymi strukturami gier cyfrowych oraz projektowaniem inkluzywnym. Obecnie realizuje projekt badawczy finansowany przez Narodowe Centrum Nauki, dotyczący opcji dostępności gier dla osób z niepełnosprawnością słuchu.

Prowadzący

Łukasz Szałankiewicz

Łukasz Szałankiewicz – Audio Lead oraz wykładowca na kierunku Game Development w poznańskim Collegium Da Vinci, którego zainteresowania skupiają się wokół zagadnień związanych z audio w mediach interaktywnych.

Jego dorobek artystyczny, obejmujący wiele interaktywnych instalacji i wystąpień audiowizualnych, cieszy się uznaniem w świecie międzynarodowym. Jako aktywista i kurator nowych mediów angażuje się w wiele projektów z tej dziedziny.

Łukasz Szałankiewicz jest także doświadczonym specjalistą , który współpracował z wieloma instytucjami i centrami sztuki na całym świecie. W latach 2016-2017 pracował jako ekspert w Instytucie Kultury Polskiej w Nowym Jorku, gdzie szczególnie zwracał uwagę na promocję gier komputerowych oraz mediów interaktywnych.

Jest również jednym z założycieli „Komitetu Społecznego Polskiej Demosceny”, co przyczyniło się do wpisania demosceny na krajową listę niematerialnego dziedzictwa UNESCO w grudniu 2021 jako pierwszej polskiej kultury cyfrowej. Wspiera także międzynarodową inicjatywę Art of Coding, której zadaniem jest ustanowienie demosceny na liście globalnego niematerialnego dziedzictwa.

Jego zainteresowania obejmują także pierwsze społeczności cyfrowe, historię gier video oraz archeologię mediów.

Najnowsze artykuły ze Strefy Technologii

Materiały, które mogą Cię zainteresować

Nasze kanały

Sprawdź, gdzie jeszcze możesz się z nami spotkać

Zobacz także

logo strefapsycheGroup 426Group 430logo white kopiastrefa zarzadznia logo 05