Sztuczna inteligencja to tylko narzędzie, czy może już odrębny byt? Ta fundamentalna kwestia dzieli zapewne wielu specjalistów dziedzin kreatywnych, naukowców czy twórców. Nic dziwnego, że różne opinie na ten temat zaprezentowali także nasi eksperci. I choć każdy z nich miał własną definicję sztucznej inteligencji, połączyło ich jedno – wizja „projektanta przyszłości” w kontekście edukacji.
Jaką rolę powinna pełnić AI w projektowaniu? Jak pod jej wpływem zmienia się rola projektanta i jego podejście do własnej pracy? W jaki sposób edukować projektantów, by w pełni wykorzystywali nowe możliwości? Na ile technologie zmieniają proces projektowania? Jak do tych zmian powinni odnieść się czynni projektanci, a jak – studenci?
O tym wszystkim rozmawiali: projektant David Sypniewski (prowadzący) i jego gość – projektant, artysta wizualny Marcin Nowicki.
Podcastu możesz posłuchać również w serwisie Apple Podcasts.
Strefa Technologii Uniwersytetu SWPS to projekt popularyzujący wiedzę o wpływie technologii na społeczeństwo. Przyglądamy się i omawiamy szanse, ale i ryzyka, jakie niesie dla ludzi jej bezprecedensowy rozwój. W ramach wielu webinarów i podcastów, spotkamy się z naukowcami, ekspertami i praktykami, którzy w różny sposób związani są z sektorem IT. Podczas rozmów połączymy merytoryczną, ścisłą wiedzę informatyczną z zagadnieniami społecznymi i humanistycznymi.
Gość
Marcin Nowicki – projektant graficzny i artysta wizualny, współzałożyciel Post Studio Noviki, znanego z eksperymentalnego podejścia do projektowania graficznego i komunikacji wizualnej. Jego prace oscylują między światem sztuki a designem; zacierają granice, by zredefiniować tradycyjne formy i zakwestionować konwencje wizualne. Czerpiąc inspirację z kartezjańskiego sceptycyzmu, Nowicki stosuje filozofię „post-designu", która dekonstruuje ustalone normy w poszukiwaniu innowacyjnych rozwiązań, często eksplorując przecięcia konceptualizmu i narzędzi opartych na technologii.
Prowadzący
David Sypniewski – projektant operujący na skraju technologii, odpowiedzialności społecznej i sztuki. Jest dyplomowanym trenerem antydyskryminacyjnym. Pracował w studiu kreatywnym Rzeczyobrazkowe, w którym był odpowiedzialny za projektowanie interaktywnych doświadczeń i animacji, a także prowadzenie warsztatów strategicznych. Wcześniej współtworzył Stowarzyszenie Praktyków Kultury, w którym odpowiadał za grafikę i pracował jako animator kultury z osobami wykluczonymi społecznie. Obecnie wykłada kreatywne kodowanie, robotykę społeczną oraz sztuczną inteligencję w kontekście sztuki na Wydziale Projektowania na Uniwersytecie SWPS. Pełni rolę kierownika Otwartej pracowni sztucznej inteligencji.