Bez niego proces produkcji nie miałby szans na realizację. Odpowiada ze harmonogram i budżet, koordynuje współpracę z zespołami wewnętrznymi i zewnętrznymi, jego głównym celem jest dostarczenie jakościowego produktu na czas. Producent. W tej definicji można by zamknąć osobę odpowiedzialną za produkcję z dowolnej branży. Jednak przed producentem gier wideo stoi dodatkowe wyzwanie, ponieważ gry są produktem interaktywnym, co czyni jego pracę szczególnie wymagającą i złożoną.
Jakie są główne obowiązki producenta w branży gier? Jak wyglądają poszczególne etapy jego pracy od koncepcji do momentu wypuszczenia produktu na rynek? W jakie sposób koordynuje pracę zespołów twórczych, a w jaki – tych niezwiązanych bezpośrednio z kreacją. Jak wyglądają jego relacje z zewnętrznymi partnerami studia? Co się dzieje, gdy projekt zaczyna opóźniać się względem pierwotnego planu? Jak producent radzi sobie z kryzysami w trakcie produkcji gry?
Na te i wiele innych pytań odpowiedzieli: Jakub Ryfa – Game Producer, Project Manager oraz Łukasz Szałankiewicz (prowadzący) podczas podcastu Kulisy tworzenia gier – perspektywa producenta.
Podcastu możesz posłuchać również w serwisach streamingowych Apple Podcasts i Audioteka.
Strefa Technologii Uniwersytetu SWPS to projekt popularyzujący wiedzę o wpływie technologii na społeczeństwo. Przyglądamy się i omawiamy szanse, ale i ryzyka, jakie niesie dla ludzi jej bezprecedensowy rozwój. W ramach wielu webinarów i podcastów, spotkamy się z naukowcami, ekspertami i praktykami, którzy w różny sposób związani są z sektorem IT. Podczas rozmów połączymy merytoryczną, ścisłą wiedzę informatyczną z zagadnieniami społecznymi i humanistycznymi.
Gość
Jakub Ryfa – związany z branżą gier od prawie 10 lat, głównie w obszarze indie gamedev. Karierę rozpoczął od założenia małego, poznańskiego studia DOJI, gdzie realizował projekty gier edukacyjnych i serious games, zarówno in-house, jak i na zlecenie. Pełnił rolę game designera, project managera oraz producenta, a na rozwijaniu kompetencji w tej ostatniej postanowił się skupić w dalszej karierze. Swoje praktyczne doświadczenie łączy z badaniami naukowymi – w 2024 roku obronił doktorat poświęcony analizie i rozwojowi polskich studiów tworzących gry. Obecnie pracuje jako game producer w studiu Fool's Theory.
Prowadzący
Łukasz Szałankiewicz – Audio Lead i wykładowca na kierunku Game Development w poznańskim Collegium Da Vinci. Jego zainteresowania koncentrują się wokół zagadnień audio w mediach interaktywnych, a dorobek artystyczny – obejmujący wiele interaktywnych instalacji i wystąpień audiowizualnych – cieszy się uznaniem także za granicą. Jako aktywista oraz doświadczony kurator nowych mediów, angażuje się w wiele projektów z tej dziedziny. Współpracował z wieloma instytucjami i centrami sztuki na całym świecie. W latach 2016-2017 pracował jako ekspert w Instytucie Kultury Polskiej w Nowym Jorku, angażując się m.in. w promocję gier komputerowych oraz mediów interaktywnych. Jest jednym z założycieli „Komitetu Społecznego Polskiej Demosceny”, co przyczyniło się do wpisania demosceny (jako pierwszej polskiej kultury cyfrowej) na krajową listę niematerialnego dziedzictwa UNESCO w 2021 r. Jego zainteresowania obejmują także pierwsze społeczności cyfrowe, historię gier video oraz archeologię mediów.