Mistrzowie

  • Agnieszka Jacobson-Cielecka: Czy design może... zbawić świat?

    Słuchając dyskusji o projektowaniu, można odnieść wrażenie, że design wkrótce rozwiąże większość problemów współczesnego świata. Gdyby tylko świat zechciał wdrożyć metodologię design thinking, zarządzać wg zasad design managementu, projektować usługi, a wcześniej potrzeby użytkownika, a potem zająć się jego doświadczeniami i komunikować przy pomocy infografiki.

  • Design na rzecz społeczeństwa – jak projektować marki oparte na wartościach? (podcast)

    Co zrobić, by w projektowaniu „lepiej", wyparło – „więcej"? Jak przekonać klienta do takiej strategii? Czy da się zaprojektować produkt lub usługę w taki sposób, by poza potrzebami użytkownika, uwzględniona była także sytuacja społeczna oraz globalne problemy? W kontekście projektowania marki oznacza to tworzenie brandów, które poza przynoszeniem zysku, kreują także dobrostan społeczeństw i pozostają w zgodzie ze środowiskiem naturalnym. Jak realnie podjąć takie wyzwanie? Czym jest branding oparty na wartościach? Na czym opiera się purpose-driven design? Co stoi w opozycji do takiego sposobu myślenia o projektowaniu marki? Czy jest szansa, by design na rzecz społeczeństwa stał się powszechną strategią projektową? Z takimi pytaniami mierzą się na co dzień goście naszego podcastu, projektant Jest Studio – Jerzy Tchórzewski oraz brand and communication strategist Kamila Twardowska.

  • Jak design wpływa na nasze emocje i dobrostan? Przestrzeń, kolory, minimalizm

    Przestrzeń, w której przebywamy, wysyła do nas dziesiątki sygnałów, wpływających na nasze samopoczucie. Kolory, kształty, rodzaj światła, ilość przedmiotów, zapachy, wszystkie te elementy to bodźce, które sprawiają, że w jednym wnętrzu czujemy się lepiej, a w innym gorzej.

  • Kreatywność na zakręcie – zarządzanie czasem i intuicją w projektowaniu (podcast)

    Czas ucieka, terminy gonią, klient się niecierpliwi, a w głowie – pustka. Jak na złość, świeże pomysły zbojkotowały naszą przestrzeń mentalną… Wiele osób na pewno doświadczyło podobnego stanu niemocy i wie, jak bardzo jest on frustrujący.

  • Maciej Siuda: W architekturze najciekawsze są niuanse

    Czy powietrze może być materiałem budowlanym, jak beton czy cegła? Jak będzie wyglądał zawód architekta za 40 lat? I dlaczego w architekturze najciekawsze są niuanse? O tym rozmawiamy z Maciejem Siudą, architektem, kierownikiem kierunku architektura w School of Form Uniwersytetu SWPS. Na tablicy korkowej wiszą dziesiątki kolorowych karteczek.

  • Michael Fleischer: Design i komunikacja

    Komunikujemy się na setki sposobów. Rozmawiamy, migamy, wysyłamy e-maile, korzystamy z symboli i znaków, które potrafią być uniwersalne dla całego świata i kulturowo uzasadnione w wąskiej przestrzeni jednego społeczeństwa.

  • Od pomysłu do zmiany – jak tworzyć i wdrażać innowacje (videocast)

    Nie bez powodu proces projektowania innowacji porównuje się do układania puzzli, których kształty jeszcze nie zostały wymyślone. W tym abstrakcyjnym porównaniu kryje się sporo prawdy, bo innowacyjność to sztuka poruszania się poza schematami, szukania prostszych rozwiązań dla złożonych problemów, łączenia znanych elementów w nowatorskie układy.

  • Od tekstu do obrazu – rysunek narracyjny w praktyce (podcast)

    Tworzenie rysunku narracyjnego zwykle zaczyna się od tekstu; to on dostarcza inspiracji i buduje kontekst. Kolejnym etapem jest praca artysty, który nadaje opowieści formę wizualną poprzez własną interpretację, doświadczenia i emocje.

  • Projektowanie uniwersalne a design, który łączy zmysły, czyli jak tworzyć dla wszystkich? (videocast)

    To, co działa w jednej kulturze, branży czy grupie społecznej, nie musi automatycznie sprawdzać się w innej. O różnicach w odbiorze danego projektu decydują tradycje, wzorce kulturowe i tak oczywiste czynniki jak: wiek, styl życia czy zdolności percepcyjne poszczególnych osób.

  • Projektowanie w zmieniającym się świecie – wyzwania i perspektywy branży (podcast)

    Kim jest projektant i na czym polega istota projektowania użytkowego w dobie globalizacji, ciągłych zmian i galopującego rozwoju technologii? Te pytania zadają sobie coraz częściej nie tylko ludzie związani z branżą projektową, ale także – świadomi konsumenci. Czy jednak warto szukać definicji w świecie, w którym wszystko błyskawicznie się dezaktualizuje? Czy estetyka powinna być względna? Czy kontekst polski w projektowaniu nadal jest ważny? I czy wciąż potrzebujemy Festiwali Designu? Te i wiele innych wątków poruszyła Agnieszka Jacobson-Cielecka – dziekan Wydziału Projektowania w Uniwersytetu SWPS, w rozmowie z Agatą Bisping.

  • Przemo Łukasik: Architektura powinna pomagać ludziom

    – Od dziecka otaczała mnie architektura, która z punktu widzenia Warszawy czy Krakowa może wydawać się brutalna. Dla mnie jednak obiekty dawnych kopalni i hut, gdzie królują zardzewiała blacha i surowy beton, stanowią swojski krajobraz.

  • Przestrzeń publiczna na nowo – wyzwania projektowe w przestrzeniach samorządowych (podcast)

    Jeszcze nie tak dawno temu, praca niezależnego projektanta specjalizującego się w brandingu, łączona była głównie z klientami komercyjnymi. Zlecenia pochodzące z tzw.

  • Przyszłość projektowania i architektury – między innowacją a odpowiedzialnością (podcast)

    Czy jako społeczeństwo faktycznie potrzebujemy kolejnych, nowo tworzonych przestrzeni? A może warto, dla wspólnego dobra, powiedzieć „nie” nadmiernej konsumpcji? Jak to zrobić? Czy AI ma szansę zastąpić architektów i jak wyglądałby świat bez tej grupy zawodowej? To tylko wybrane wątki rozmowy Agaty Bisping (prowadzącej) z Jakubem Szczęsnym, w ramach podcastu „Przyszłość projektowania i architektury – między innowacją a odpowiedzialnością”. Podczas spotkania rozmówcy zastanawiali się także nad rolą współczesnej edukacji projektowej, znaczeniem „odpowiedzialnego projektowania” i zasadnością powrotu do dachów krytych strzechą.

  • Przyszłość robocza – integracja i edukacja w praktyce projektowej (podcast)

    Rozpoznanie potrzeb odbiorcy to fundament każdego udanego projektu. Nic dziwnego, że twórcy wciąż poszukują metod ulepszania procesów projektowych, a więc także – pełniejszej interakcji z adresatem produktu czy usługi.

  • Psychologia przestrzeni – od projektowania emocji do tworzenia funkcjonalnych miejsc (podcast)

    Czy ściany mogą mówić? W pewnym sensie – tak. Każdego dnia wchodzimy przecież do rozmaitych przestrzeni, związanych z naszą codziennością, i odbieramy tysiące bodźców.

Zobacz także

Group 426 strefa zarzadznia logo 05 logo strefapsyche logo white kopia logo white kopia