Choć nie zawsze zdajemy sobie z tego sprawę, prawo dotyka nas każdego dnia. Niezależnie od tego, czy kupujemy napój (umowa sprzedaży), czy oglądamy ulubiony serial (prawo autorskie). Poza świadomością o powstającej w ten sposób zależności pomiędzy człowiekiem a prawem istotne wydaje się jego zrozumienie, a to dotychczas zarezerwowane było dla stosunkowo wąskiego grona specjalistów. Podążając za słowami „Ignorantia iuris nocet” (łac. nieznajomość prawa szkodzi) wydaje się to wyjątkowo nielogiczne. Jak pokazują przykłady realizacji z zakresu Legal Designu, zdefiniowane w ten sposób problemy można rozwiązać na drodze szeroko rozumianego procesu projektowego. Jako projektanci nierzadko zadajemy sobie pytanie: co prawo może zrobić dla nas? Ważne jest jednak to, aby odwrócić wektor myślenia i poszukiwać odpowiedzi na pytanie: co projektanci mogą zrobić dla prawa? Na te pytania odpowiadają dr Dorota Płuchowska, doktor nauk humanistycznych, politolog, socjolog i wykładowczyni w Katedrze Grafiki Uniwersytetu SWPS oraz dr Mariusz Wszołek, komunikolog zajmujący się głównie algorytmizacją procesów projektowych, wykładowca w Katedrze Grafiki Uniwersytetu SWPS. Rozmowę prowadzi Mateusz Antczak z Grafiki Uniwersytetu SWPS.
Podcastu można też posłuchać na Spotify:
- https://podcasts.apple.com/pl/podcast/strefa-designu-uniwersytetu-swps/id1460690724
- https://soundcloud.com/user-181745606/legal-design-projektowanie-dla-prawa-dr-dorota-pluchowska-dr-mariusz-wszolek-mateusz-antczak?utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing
- https://lectonapp.com/pl/podcast/16171afd-27f5-44b4-9bc4-9cf252ef2927?_lst
- https://www.empik.com/141-legal-design-projektowanie-dla-prawa-dr-dorota-pluchowska-dr-mariusz-wszolek-mateusz-antc-opracowanie-zbiorowe,p1297591976,ebooki-i-mp3-p
Wszystkie materiały z tego cyklu znajdziesz w naszej playliście na Spotify:
Strefa Designu Uniwersytetu SWPS to projekt popularyzujący wiedzę z zakresu projektowania: produktów, architektury, wnętrz, mody i komunikacji. Pokazuje, czym jest dobre projektowanie i w jaki sposób realizuje ono konkretne potrzeby użytkowników.
Dobry Design Działa
„Dobry Design Działa” to cykl podcastów realizowany w ramach Strefy Designu Uniwersytetu SWPS, z którego dowiesz się, czym jest dobry design, dlaczego jest on ważny oraz jaka jest rola projektanta. Gospodarzem programu jest Mateusz Antczak.
Interesujesz się designem? Dołącz do nas w grupie Strefa Designu Uniwersytetu SWPS na Facebooku.
Gościni
dr Dorota
Płuchowska
Doktor nauk humanistycznych, politolog, socjolog, z wyboru komunikolog. W Katedrze Grafiki Uniwersytetu SWPS i w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego prowadzi zajęcia z zakresu teorii systemów społecznych, praktyki procesów grupowych i projektowych, doradztwa communication design. Interesuje się koncepcjami społeczeństwa i zmiany społecznej. Zajmuje się projektowaniem komunikacji grup, zespołów i organizacji w paradygmacie systemowym i koncepcji turkusowej zmiany. Specjalizuje się w metodologiach pracy projektowej, ich optymalizacją przez algorytmizację procesów diagnostycznych, systemowe i zrównoważone myślenie projektowe, zarządzanie wiedzą, interdyscyplinarnością, interkulturowością. Autorka licznych warsztatów interdyscyplinarnych i interkulturowych.
Gość
dr Mariusz
Wszołek
Komunikolog zajmujący się głównie algorytmizacją procesów projektowych, ze szczególnym uwzględnieniem communication design i design thinking. Na co dzień pracuje w Katedrze Grafiki Uniwersytetu SWPS i w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego. Redaktor serii wydawniczej Communication Design oraz autor książek i artykułów z zakresu reklamy, pracy projektowej i zrównoważonego projektowania. Zainteresowania naukowe w głównej mierze dotyczą zrównoważonego projektowania (transformation design), designu opakowań i communication design. Ostatnio poświęca się zagadnieniom związanym z legal design.
Prowadzący
Mateusz
Antczak
Projektant działający na pograniczu teorii i praktyki designu. Zawodowo zajmuje się m.in. badaniem, projektowaniem oraz wdrażaniem programów Corporate Identity. W swojej pracy koncentruje się na projektowaniu grafiki użytkowej ze szczególnym uwzględnieniem znaku marki oraz identyfikacji wizualnych. Definiuje rolę projektanta nie jako jedynie dostawcy gotowych rozwiązań, ale przede wszystkim konsultanta, doradcy, moderatora oraz mentora. Swoją działalność dydaktyczną realizuje przy okazji warsztatów projektowych oraz współpracując z Katedrą Grafiki Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu. Badawczo zajmuje się wpływem szeroko pojętego designu na projektowanie i modelowanie komunikacji, w szczególności w obszarach Corporate Identity oraz brandingu.