Wprowadzenie sztuki współczesnej w przestrzeń publiczną to wyzwanie zarówno dla artystów, jak i dla odbiorców. Twórcy mierzą się z własnym artyzmem i oczekiwaniami stawianymi wobec ich działań. Dla społeczeństwa to moment refleksji i szansa na wyjście poza ramy codziennego, często schematycznego myślenia. Sztuka powoduje, że miasta nabierają kolorów, jednak jej rola w przestrzeni miejskiej jest dużo ważniejsza. Jak sztuka wpływa na miasta? W jaki sposób miejsce może oddziaływać na sztukę? Jak wyglądają działania artystyczne w przestrzeni publicznej w XXI wieku? Na te i wiele innych pytań odpowiadają: dr Małgorzata Jabłońska, artystka wizualna, projektantka graficzna i kuratorka sztuki, oraz Piotr Szewczyk, artysta multimedialny, projektant i wykładowca. Spotkanie prowadzi Łukasz Harat — urbanista i socjolog, doktorant na Wydziale Architektura Politechniki Śląskiej.

Kliknij tutaj, by posłuchać podcastu na Spotify, lub wybierz swój ulubiony serwis streamingowy: Apple Podcasts, SoundCloud, Lecton, EmpikGo.

 

Strefa Designu Uniwersytetu SWPS to projekt popularyzujący wiedzę z zakresu projektowania: produktów, architektury, wnętrz, mody i komunikacji. Pokazuje, czym jest dobre projektowanie i w jaki sposób realizuje ono konkretne potrzeby użytkowników.

Interesujesz się designem? Dołącz do nas w grupie Strefa Designu Uniwersytetu SWPS na Facebooku.

Gościni

Kutyła dr Małgorzata
Jabłońska

Zajmuje się przede wszystkim grafiką, w tym różnymi formami narracji graficznej (komiks, picturebook, obiekt graficzny) oraz – we współpracy z Piotrem Szewczykiem – działaniami w zakresie nowych mediów. Uczestniczka wielu indywidualnych i zbiorowych wystaw sztuki współczesnej w kraju i za granicą oraz festiwali animacji. Kako projektantka graficzna realizuje ilustracje i okładki dla prasy, katalogi, książki autorskie, infografiki, okolicznościowe materiały graficzne dla różnych instytucji kultury. Jej prace graficzne ukazały się m.in. w pismach: Ultramaryna, Umělec, Machina, Rzeczpospolita. W zakresie projektowania graficznego współpracowała m.in. z Galerią Arsenał w Białymstoku czy Instytutem Polskim w Duesseldorfie. Pracowała także z sektorem biznesowym, głównie w zakresie projektowania znaku graficznego i grafiki na produkty.

Gość

Kutyła Piotr
Szewczyk

Ukończył studia architektury i urbanistyki na Politechnice Śląskiej. Jego praca naukowa z historii architektury została nagrodzona główną nagrodą międzynarodowego konkursu im. prof. Jana Zachwatowicza organizowanego przez Polski Komitet Narodowy ICOMOS i generalnego konserwatora zabytków na najlepsze prace dyplomowe wyższych uczelni. Obecnie aktywny jest przede wszystkim na polu sztuki współczesnej (nowe media, rzeźba – w tym realizacje w przestrzeni publicznej, instalacja, grafika, malarstwo, animacja komputerowa). Łączy działalność artystyczną z poszukiwaniami teoretycznymi w różnych dziedzinach sztuki i techniki. Tworzy m.in. obiekty powstające przez połączenie precyzyjnego planowania z nieprzewidywalnością. Wykorzystuje w nich różne poszukiwania w obrębie materii i technologii. Działalność artystyczną opiera na ciągłych poszukiwaniach, zarówno w formie jak i treści. Jego praca „space is the place, man!” (z Małgorzatą Jabłońską) została włączona w 2005 roku do prestiżowej kolekcji polskiej sztuki współczesnej Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu.Od roku 2001 prowadzi autorskie studio projektowe zajmujące się działaniami z zakresu projektowania produktu i grafiki użytkowej. W ostatnich latach sporą znaczącą część działalności stanowiły plakaty i animacje promujące wydarzenia artystyczne. Od roku 2019 członek zespołu wrocławskiej Katedry Grafiki na Uniwersytecie SWPS.

Prowadzący

Kutyła Łukasz
Harat

Urbanista i socjolog, doktorant na Wydziale Architektura Politechniki Śląskiej; studiował socjologię na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Śląskiego; członek Zarządu kolektywu antyRAMA i Urban Space Lab, dyrektor ogólnopolskiego festiwalu AFESTIVAL, prowadzący mikro-telewizję o kulturze miejskiej Street Cloud, artysta-rezydent w Drzwiach Zwanym Koniem w Katowicach, zagadywacz w kolektywie ZAGADAJ; doświadczenie zbierał m.in. w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie, Fundacji Napraw Sobie Miasto i biurze architektonicznym OVO Grąbczewscy; organizator ponad 200 interdyscyplinarnych projektów z zakresu architektury i socjologi, socjourbanistyki, edukacji kulturalnej; moderator w procesach konsultacji społecznych i planowania społecznego; twórca instalacji przestrzennych i artystycznych.

Dobry Design Działa

images/SD_design_mangment_1175x950.jpg

Design management produktów cyfrowych (podcast)

Ostateczny kształt produktu cyfrowego jest wynikiem procesu, w który zaangażowanych jest wiele osób posiadających swoje…
images/SD_systemy_orientacji_miejskiej.jpg

Systemy orientacji miejskiej (podcast)

System orientacji wizualnej to już nie tylko tabliczki, strzałki. Powszechne naklejki z piktogramem kobiety i mężczyzny zostały…
images/SD_wspolpraca_z_miastem_1175x950.jpg

Współpraca z miastem - projektowanie komunikacji wizualnej (podcast)

Przestrzeń publiczna nieustannie ewoluuje i dostosowuje się do potrzeb lokalnych społeczności. Stworzenie miasta, w którym…
images/wzory_SD_1175x950.jpg

Wzory przemysłowe w projektowaniu (nie)produktów (podcast)

Projektowanie jest z reguły czasochłonnym, wymagającym i bardzo angażującym procesem. Z tego względu w interesie…
images/sztuka_wspol_SD_1175x950.jpg

Sztuka współczesna w przestrzeni miejskiej (podcast)

Wprowadzenie sztuki współczesnej w przestrzeń publiczną to wyzwanie zarówno dla artystów, jak i dla odbiorców.…
images/etykiety_SD_1175x950.jpg

Etykiety polskich win - od koncepcji do projektu (podcast)

Choć wiemy, że nie powinno się „oceniać książki po okładce”, to decyzje zakupowe często podejmujemy…
images/miasto_SD_1175x950.jpg

Miasto jako opakowanie społeczeństwa — projektowanie komunikacji (podcast)

Będąc w mieście, jesteśmy otoczeni masą bodźców. Odnalezienie się w zgiełku informacji nie jest łatwe,…
images/projektantka_w_miescie_SD_1175x950.jpg

Praca projektantki za granicą (podcast)

Młodzi projektanci rozpoczynający dopiero karierę zawodową spotykają na swojej drodze wiele wyzwań. Jednym z nich…
images/inspiracja_SD_1175x950.jpg

Inspiracja w procesie projektowym (podcast)

Rozpoczynając proces twórczy, niejako stajemy przed wyzwaniem projektowego zagospodarowania pustej przestrzeni. Mierzymy się z tym…
images/Projektowanie_publikacji_1175x950.jpg

Projektowanie publikacji w praktyce (podcast)

Format, papier, typografia, kolorystyka, okładka – te i wiele innych czynników wpływają na to jak…
images/Naming_StrefaDesignu_1175x950.jpg

Naming – jak zaprojektować nazwę marki? (podcast)

Projektowanie, o ile nie jest projektowaniem wnętrz, nierzadko kojarzy się z projektowaniem graficznym. Tymczasem okazuje…
images/StrefaDesignu19wydarzeniainto/branding-architektura-marki.jpg

Branding: architektura marki – zalety i wady rozwiązań (podcast)

Projektowanie wizerunku marki, a następnie zarządzanie nim, to dla projektantów i menedżerów nie lada wyzwanie.…
images/StrefaDesignu19wydarzeniainto/branding-czym-jest-dobry-wizerunek.jpg

Branding – czym jest dobry wizerunek? (podcast)

Funkcjonując w pewnym otoczeniu, zazwyczaj zabiegamy o to, aby postrzegano nas w określony sposób. Podobnie…
images/StrefaDesignu19wydarzeniainto/Branding__Dlaczego_i_kiedy_cover.jpg

Dlaczego i kiedy wprowadzić branding?

Stojąc przed wyzwaniem zaprojektowania bądź wdrożenia programów komunikacji organizacji, niejednokrotnie słyszymy o brandingu. Kiedy wszyscy…
images/StrefaDesignu19wydarzeniainto/Branding_D-d-d.jpg

Branding – czym jest i dlaczego warto o niego zadbać?

O brandingu mówimy dzisiaj nie tylko przez pryzmat wielkich korporacji, lecz także lokalnych działalności. Pojęcie…
images/StrefaDesignu19wydarzeniainto/typografia.jpg

Typografia – jak ją wykorzystać w projektowaniu?

Jednym z najgłośniej wybrzmiewających pytań w kontekście typografii jest to odnoszące się do prawidłowej nomenklatury…
images/StrefaDesignu19wydarzeniainto/jak_dobrze_zaprojektowac_plakat.jpg

Plakat – jak go dobrze zaprojektować? – W. Bielawska i M. Antczak

O plakacie, szczególnie w kontekście polskiej szkoły plakatu, powiedziano już bardzo dużo. Zazwyczaj rozmowy na…
images/StrefaDesignu19wydarzeniainto/identyfikacja_wizualna_wydarzenia.jpg

Identyfikacja wizualna wydarzenia: jak ją zaprojektować? – M. Antczak

Firma bez logo jest jak człowiek bez twarzy. Organziacja potrzebuje wyróżnienia się oraz identyfikacji –…
images/StrefaDesignu19wydarzeniainto/concept-art_cover_foto.jpg

Concept art: jak stworzyć świat gier od podstaw? – M. Antczak i A. Domino

Nowy cykl Strefy Designu Uniwersytetu SWPS Dobry Design Działa rozpoczynamy od bardzo ciekawego tematu, jakim jest concept…

Zobacz także

Group 426 strefa zarzadznia logo 05 logo strefapsyche logo white kopia logo white kopia