Będąc w mieście, jesteśmy otoczeni masą bodźców. Odnalezienie się w zgiełku informacji nie jest łatwe, dlatego tak istotna w tym kontekście jest dobrze zaprojektowana komunikacja. Miasto jest dla społeczeństwa jak opakowanie — posiada warstwę wizualną oraz funkcyjną. Czy wobec tego przestrzeń miejska i sposób tworzenia jej są częścią communication designu? W jaki sposób artyści mogą tworzyć tę przestrzeń? Czym jest projektowanie komunikacji? Jak przebiega kreowanie przestrzeni miejskiej? Jaką rolę pełni społeczeństwo w tym procesie? Na te i wiele innych pytań odpowiada dr Mariusz Wszołek, komunikolog zajmujący się głównie algorytmizacją procesów projektowych, wykładowca w Katedrze Grafiki Uniwersytetu SWPS. Spotkanie prowadzi Łukasz Harat — urbanista i socjolog, doktorant na Wydziale Architektura Politechniki Śląskiej.

Podcastu można też posłuchać na Spotify:

  • https://podcasts.apple.com/pl/podcast/miasto-jako-opakowanie-spo%C5%82ecze%C5%84stwa-projektowanie/id1460690724?i=1000558268022
  • https://soundcloud.com/user-181745606/miasto-jako-opakowanie-spoleczenstwa-projektowanie-komunikacji-dr-mariusz-wszolek-lukasz-harat
  • https://lectonapp.com/pl/audiobook/3a404fea-5fda-4d5a-8fe7-5ba00b125ad0?_lst

Strefa Designu Uniwersytetu SWPS to projekt popularyzujący wiedzę z zakresu projektowania: produktów, architektury, wnętrz, mody i komunikacji. Pokazuje, czym jest dobre projektowanie i w jaki sposób realizuje ono konkretne potrzeby użytkowników.

Interesujesz się designem? Dołącz do nas w grupie Strefa Designu Uniwersytetu SWPS na Facebooku.

Gość

Kutyła dr Mariusz
Wszołek

Komunikolog zajmujący się głównie algorytmizacją procesów projektowych, ze szczególnym uwzględnieniem communication design i design thinking. Na co dzień pracuje w Katedrze Grafiki Uniwersytetu SWPS i w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego. Redaktor serii wydawniczej Communication Design oraz autor książek i artykułów z zakresu reklamy, pracy projektowej i zrównoważonego projektowania. Zainteresowania naukowe w głównej mierze dotyczą zrównoważonego projektowania (transformation design), designu opakowań i communication design. Ostatnio poświęca się zagadnieniom związanym z legal design.

Prowadzący

Kutyła Łukasz
Harat

Urbanista i socjolog, doktorant na Wydziale Architektura Politechniki Śląskiej; studiował socjologię na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Śląskiego; członek Zarządu kolektywu antyRAMA i Urban Space Lab, dyrektor ogólnopolskiego festiwalu AFESTIVAL, prowadzący mikro-telewizję o kulturze miejskiej Street Cloud, artysta-rezydent w Drzwiach Zwanym Koniem w Katowicach, zagadywacz w kolektywie ZAGADAJ; doświadczenie zbierał m.in. w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie, Fundacji Napraw Sobie Miasto i biurze architektonicznym OVO Grąbczewscy; organizator ponad 200 interdyscyplinarnych projektów z zakresu architektury i socjologi, socjourbanistyki, edukacji kulturalnej; moderator w procesach konsultacji społecznych i planowania społecznego; twórca instalacji przestrzennych i artystycznych.

Dobry Design Działa

images/etykiety_SD_1175x950.jpg

Etykiety polskich win - od koncepcji do projektu (podcast)

Choć wiemy, że nie powinno się „oceniać książki po okładce”, to decyzje zakupowe często podejmujemy…
images/miasto_SD_1175x950.jpg

Miasto jako opakowanie społeczeństwa — projektowanie komunikacji (podcast)

Będąc w mieście, jesteśmy otoczeni masą bodźców. Odnalezienie się w zgiełku informacji nie jest łatwe,…
images/projektantka_w_miescie_SD_1175x950.jpg

Praca projektantki za granicą (podcast)

Młodzi projektanci rozpoczynający dopiero karierę zawodową spotykają na swojej drodze wiele wyzwań. Jednym z nich…
images/inspiracja_SD_1175x950.jpg

Inspiracja w procesie projektowym (podcast)

Rozpoczynając proces twórczy, niejako stajemy przed wyzwaniem projektowego zagospodarowania pustej przestrzeni. Mierzymy się z tym…
images/Projektowanie_publikacji_1175x950.jpg

Projektowanie publikacji w praktyce (podcast)

Format, papier, typografia, kolorystyka, okładka – te i wiele innych czynników wpływają na to jak…
images/Naming_StrefaDesignu_1175x950.jpg

Naming – jak zaprojektować nazwę marki? (podcast)

Projektowanie, o ile nie jest projektowaniem wnętrz, nierzadko kojarzy się z projektowaniem graficznym. Tymczasem okazuje…
images/StrefaDesignu19wydarzeniainto/branding-architektura-marki.jpg

Branding: architektura marki – zalety i wady rozwiązań (podcast)

Projektowanie wizerunku marki, a następnie zarządzanie nim, to dla projektantów i menedżerów nie lada wyzwanie.…
images/StrefaDesignu19wydarzeniainto/branding-czym-jest-dobry-wizerunek.jpg

Branding – czym jest dobry wizerunek? (podcast)

Funkcjonując w pewnym otoczeniu, zazwyczaj zabiegamy o to, aby postrzegano nas w określony sposób. Podobnie…
images/StrefaDesignu19wydarzeniainto/Branding__Dlaczego_i_kiedy_cover.jpg

Dlaczego i kiedy wprowadzić branding?

Stojąc przed wyzwaniem zaprojektowania bądź wdrożenia programów komunikacji organizacji, niejednokrotnie słyszymy o brandingu. Kiedy wszyscy…
images/StrefaDesignu19wydarzeniainto/Branding_D-d-d.jpg

Branding – czym jest i dlaczego warto o niego zadbać?

O brandingu mówimy dzisiaj nie tylko przez pryzmat wielkich korporacji, lecz także lokalnych działalności. Pojęcie…
images/StrefaDesignu19wydarzeniainto/typografia.jpg

Typografia – jak ją wykorzystać w projektowaniu?

Jednym z najgłośniej wybrzmiewających pytań w kontekście typografii jest to odnoszące się do prawidłowej nomenklatury…
images/StrefaDesignu19wydarzeniainto/jak_dobrze_zaprojektowac_plakat.jpg

Plakat – jak go dobrze zaprojektować? – W. Bielawska i M. Antczak

O plakacie, szczególnie w kontekście polskiej szkoły plakatu, powiedziano już bardzo dużo. Zazwyczaj rozmowy na…
images/StrefaDesignu19wydarzeniainto/identyfikacja_wizualna_wydarzenia.jpg

Identyfikacja wizualna wydarzenia: jak ją zaprojektować? – M. Antczak

Firma bez logo jest jak człowiek bez twarzy. Organziacja potrzebuje wyróżnienia się oraz identyfikacji –…
images/StrefaDesignu19wydarzeniainto/concept-art_cover_foto.jpg

Concept art: jak stworzyć świat gier od podstaw? – M. Antczak i A. Domino

Nowy cykl Strefy Designu Uniwersytetu SWPS Dobry Design Działa rozpoczynamy od bardzo ciekawego tematu, jakim jest concept…

Zobacz także

Group 426 strefa zarzadznia logo 05 logo strefapsyche logo white kopia logo white kopia