Świadomość projektowa

  •  Jak nowe technologie wspomagają tradycyjne rzemiosło

    Kiedyś babcie i mamy robiły swetry na drutach i przenosiły wykroje z „Burdy” na papier, szewcy naprawiali buty, garncarze toczyli miski, wazony i talerze. Dziś roboty na podstawie algorytmu dziergają z drutu miedzianego skomplikowane struktury, a drukarki 3D drukują meble z recyclingowanych materiałów.

  •  Pożegnanie z cepelią, czas na nowe rzemiosło?

    Wydawało się, że rzemiosło w Polsce jest w zapaści. Wielu kojarzyło się z cepeliowskimi wyrobami oferowanymi przez kolorowe jarmarki w turystycznych miejscowościach.

  • 4 książki o psychologii i empatii w projektowaniu

    Gdy kończyłam studia psychologiczne na Uniwersytecie SWPS we Wrocławiu, moi znajomi, ze strachem wypisanym na twarzy, pytali mnie, czy teraz będę czytać z nich jak z otwartej księgi. Już wtedy starałam się przekonywać, że psychologia nie jest nauką, która ma się dobierać do ludzkich tajemnic, a raczej powinna służyć ludziom i ułatwiać odpowiadanie na ich potrzeby.

  • 5 książek o nie­­projektowaniu – dla poszerzenia perspektywy

    Charles Eames, zapytany o granice projektowania, odpowiedział w dość przewrotny sposób – granice projektowania wyznaczane są przez problemy do rozwiązania. Pokazuje to, jak szerokie zastosowanie ma współczesne projektowanie.

  • 5 książek o projektowaniu, które warto przeczytać

    Projektowanie to fach, który czerpie z bogactwa interdyscyplinarności i dynamiki aktualności. Projektant graficzny, który swój warsztat ogranicza tylko do ekranu komputera czy analogowych narzędzi projektowych, szybko zostanie negatywnie zweryfikowany ze względu na dynamikę aktualności.

  • 5 książek o rozwijaniu kreatywności

    Jakiś czas temu rozpoczęła się moda na bycie kreatywnym.  Aby podkreślić swoje atuty, uparcie zaczęliśmy w życiorysach określać się mianem kreatywnych.

  • 5 książek o urbanistyce i projektowaniu

    Co ma wspólnego urbanistyka z projektowaniem graficznym? Czy projektant graficzny powinien znać historię architektury? Czy sztuka użytkowa i inżynieria miasta to rzeczywiście odległe dziedziny? Eksploracja wiedzy o miastach w kontekście urbanistyki i architektury jest dla projektantów graficznych bardzo istotna. Miasto jest bowiem platformą realizacji projektowania graficznego; trzeba je poznać, by móc w nim i dla niego projektować, i tak samo trzeba poznać jego mieszkańców.

  • Co może design? Prawda o zawodzie projektanta

    Gdzie pracują projektanci? Wyobrażamy ich sobie w malowniczym studio lub otoczonych kreatywnym nieładem warsztatach, w których tworzą piękne i potrzebne przedmioty. To tylko część prawdy.

  • Czego możemy nauczyć się od robota, a czego od własnej babci – dr Agnieszka Jacobson-Cielecka

    Czy technologie zastąpią rzemiosło, a roboty zabiorą pracę ludziom? A może na odwrót, rzemiosło, niskoemisyjne, powolne i zrównoważone jest jedyną słuszną receptą na zatrzymanie postępującej dewastacji środowiska? Zapewne nie zdarzy się ani jedno, ani drugie. Rzemiosło i technologie będą egzystować w symbiozie i nawzajem uczyć się od siebie.

  • Czy projektowanie (np. graficzne) można sprowadzić do prostej instrukcji?

    Projektowanie to aktywność, której celem jest rozwiązywanie problemów i dostarczanie prostych w użyciu rozwiązań. Wydawałoby się, że nie ma w tym nic trudnego, jednak praktyka projektowania dowodzi, że dominującą charakterystyką procesu są intuicja i chaos, co można łączyć z kreatywnym napięciem (creative tension).

  • Design i moda a ochrona środowiska – A. Szpura i M. Bachowski

    Moda jest drugim co do wielkości przemysłem zanieczyszczającym naszą planetę. Jej przeciętni użytkownicy mogą być tego bardziej lub mniej świadomi i sprowadzać tę informację do wniosku „Co zrobić? Taki jest świat“.

  • Design w służbie natury – jak projektować z myślą o środowisku – dr K. Murlak i M. Bachowski

    Matka natura najlepszym designerem? Tak! Jeśli jednak o nią nie zadbamy, odbije się to na nas wszystkich – takie przesłanie mogliśmy usłyszeć podczas spotkania online z dr. Karolem Murlakiem ze School of Form Uniwersytetu SWPS.

  • Dlaczego warto być dzieckiem (podczas projektowania)?

    Czym jest projektowanie? Czym powinno być? Jak wykorzystywać wewnętrzne dziecko do badania i projektowania komunikacji? Zapraszamy do obejrzenia prelekcji Mateusza Antaczaka, podczas której dowiedzieliśmy się o znaczeniu relacji projektanta z klientem przypominającej relacje dziecka z rodzicem. Dlaczego warto być dzieckiem (podczas projektowania)? Codziennie w naszym życiu doświadczamy różnych decyzji projektowych i sami takie podejmujemy.

  • Jakie będzie projektowanie w 2050 roku (jeśli przetrwamy)? Czy tylko technologia?

    W wizjach przyszłości zanika granica między życiem wirtualnym a realnym. Ludzie wchodzą w bliskie relacje z robotami, z którymi muszą też konkurować o miejsca pracy.

  • Jej Wysokość, Innowacja

    W zachodnich organizacjach zarządzanie innowacją staje się już bardzo ważnym elementem całościowego zarządzania firmą Bo innowacja nie jest nowym produktem ani rozwiązaniem technologicznym. Jest nią kultura firmy, czyli inny od dotychczasowego sposób myślenia – pisze Zuzanna Skalska, badaczka i analityczka trendów, wykładowczyni w School of Form Uniwersytetu SWPS.

  • Kolejna zmiana w designie – głos w sprawie

    Projektowanie to nie tylko dostarczanie ładnych obrazków, użytecznych przedmiotów czy wygodnych samochodów. To również odpowiedzialność projektantów za konsekwencje stosowania swoich rozwiązań.

  • Nowe rzemiosło – Itemprojekt: Ewa Dulcet i Martyna Świerczyńska

    Polscy projektanci, również ci początkujący, coraz częściej tworzą przedmioty tradycyjnymi metodami rzemieślniczymi. W dobie nachalnego konsumpcjonizmu i półek z niczym nieróżniącymi się od siebie produktami konsument zaczyna zwracać uwagę na przedmioty unikatowe.

  • Od projektowania do zazieleniania świata, czyli jak zbudować własną markę

    Czy da się stworzyć markę podczas jednego spaceru? Jakie etapy trzeba przejść od wizji do jej realizacji? Weronika Muszkieta i Aleksandra Sieńko w czasie swojego wystąpienia opowiedziały o wspólnej pasji, projekcie, przyjaźni w pracy.   Wystąpienie odbyło się w ramach wydarzenia Main Event: Oblicza projektowania zorganizowanego przez Katedrę Grafiki i Strefę Designu Uniwersytetu SWPS.

  • Odpowiedzia­lność projektanta w praktyce – Michał Bachowski

    Czy design cały czas jest uznawany za coś ekskluzywnego i bardzo drogiego? Czy przeznaczeniem designerskich produktów jest wyłącznie estetyka? Na ile projektant może sobie pozwolić w procesie twórczym? Te pytania zadaliśmy Michałowi Bachowskiemu. Tematem przewodnim rozmowy było odpowiedzialne projektowanie w praktyce.

  • Poetyka Bauhausu: idea, utopia, mit

    „Zmienić świat" – to przede wszystkim ta idea przyświecala poetyce Bauhaus. Jak to zrobić? Za pomocą designu.

  • Projektant musi (w pewnym sensie) znać się na wszystkim

    Na czym polega praca projektanta i jakie elementy się na nią składają? Jak szerokie muszą być jego kompetencje? Na te i inne pytania odpowiedział podczas swojego wystąpienia Przemysław Antas, absolwent Grafiki na Uniwersytecie SWPS we Wrocławiu.   Projektant musi (w pewnym sensie) znać się na wszystkim Przemysław Antas podczas wykładu opowiedział o procesie projektowym, którego finalny, wizualny efekt jest efektem wiedzy jaką projektant musiał pozyskać i filtrowania jej względem własnych spostrzeżeń i przemyśleń w danym obszarze.

  • Projektowanie jako tworzenie świata

    Projektować to tworzyć świat dla innych. Czy będzie on dla nas przyjazny, czy wrogi? Będziemy się w nim czuć zadomowieni, a może jak intruzi – zbędni i niechciani? Tu głos mają projektanci, których praca choć niewidzialna, wpływa na nasz sposób funkcjonowania w świecie.

  • Projektowanie. Koniec profesji czy zasadnicza zmiana?

    Zmiana w projektowaniu to główny punkt zainteresowania designerów – pytają o nią, planują ją lub wprost projektują. Zmiana to dziś przede wszystkim postulat, rzecz trudna do wdrożenia, a jeszcze trudniejsza do zaakceptowania (np.

  • Przychodzi projektant do firmy… i co dalej? O współ­pracy designu z biznesem

    Co może wyniknąć ze spotkania designu z biznesem? Wiele dobrego dla obydwu stron, środowiska społecznego i naturalnego, o ile te dwa plemiona mówiące różnymi językami będą w stanie się porozumieć. Jak firmy mogą skorzystać ze współpracy z projektantem? Dlaczego biznes nie lubi słowa design i czym jest „pułapka dostarczenia” – wyjaśnia w rozmowie Henryk Stawicki, projektant i strateg, wykładowca w School of Form Uniwersytetu SWPS.

  • Ruszyła rekrutacja na studia z obszaru projektowania i designu 2021/2022

    Jeśli interesujesz się grafiką, wzornictwem, fotografią, projektowaniem np. mody, komunikacji lub najbliższego otoczenia człowieka i jego potrzeb, nowatorskie, praktyczne studia na Uniwersytecie SWPS będą dla ciebie właściwym wyborem.

  • Rzemiosło. Przesyt i tęsknota – Agata Kiedrowicz

    Żyjemy w epoce przesytu i tęsknot. W czasach nadprodukcji na nowo definiujemy więzi z przedmiotami, ludźmi i otoczeniem, szukając jakości i piękna.

  • Świadomość projektowa – Damian Konieczny

    Co trzeba mieć, żeby zbudować markę odnoszącą sukces? Czy projektant jest także biznesmenem? Czy dobry projektant, to taki, który wykazuje się pewną elastycznością? Na te pytania odpowiada Damian Konieczny.  Głównym tematem wystąpienia była świadomość projektowa.

  • Zespół projektowy – 3 perspektywy pracy zespołowej

    Czym jest praca zespołowa? Z jakich składa się elementów i na co warto zwrócić uwagę w procesie budowania zespołu i pracy projektowej? Zapraszamy do obejrzenia prelekcji Filipa Susmanka, podczas której dowiedzieliśmy się o pracy w zespole projektowym, współpracy zespołu z klientem i z innymi zespołami.   Wystąpienie odbyło się w ramach wydarzenia Main Event: Oblicza projektowania zorganizowanego przez Katedrę Grafiki i Strefę Designu Uniwersytetu SWPS.

  • Zrównoważony design: jak chronić naturę i projektować na lata? – R. Janusz i M. Bachowski

    Współpraca z naturą nie jest czymś odkrywczym dla człowieka. Już bardzo dawno temu postanowiliśmy uprawiać, a nie zbierać pożywienie.

  • Żywe zalety rzemiosła – Jarosław Hulbój

    Czy rzemiosło, jego tradycja i wypracowane metody mogą się nam do czegoś przydać w postindustrialnej rzeczywistości? W jaki sposób to, co jest istotną częścią przeszłości, może nadal być żywe i brać aktywny udział w kształtowaniu naszej przyszłości? Jak konkretnie rzemieślnicza praktyka jest obecna w projektowaniu? Jarosław Hulbój, kierownik pracowni prototypowania w School of Form, pokaże przykłady takiej obecności. Opowie, dlaczego jest tak ważna.

Zobacz także

Group 426 strefa zarzadznia logo 05 logo strefapsyche logo white kopia logo white kopia