Strefa designu

  • #TechForUkraine - koncept produktów cyfrowych, pomocnych w sytuacji wojny w Ukrainie (podcast)

    Technologia to niezwykłe narzędzie, które w odpowiednich rękach, może stanowić nieocenione wsparcie. Celem projektu #TechForUkraine, realizowanego w ramach większej akcji, było wypracowanie koncepcji produktów cyfrowych, które stanowiłyby nośnik takiej pomocy podczas wojny na Ukrainie.

  • Artyści czy społeczni aktywiści? Rola sztuki w życiu publicznym (podcast)

    Polityka, feminizm, społeczne schematy, aborcja - to tylko kilka z tematów które artystki i artyści coraz chętniej i śmielej podejmują w swoich dziełach. Czy wobec tego trendu, szeroko rozumiana sztuka powinna być politycznie zaangażowana? W jaki sposób artysta może komentować istotne społecznie sprawy? Jakie środki artystycznego wyrazu należy przy tym stosować? Co motywuje twórców do poruszania niełatwych i często kontrowersyjnych tematów? O tym rozmawiamy z Martą Frej - malarką, ilustratorką, animatorką kultury oraz prezeską fundacji Kulturoholizm.

  • Audyty brandingowe, czyli czego potrzebuje Twoja marka? (podcast)

      Przemyślane i długotrwałe rozwiązania brandingowe cechują się przede wszystkim spójnością. Ta jednak jest trudna w podtrzymaniu podczas codziennej, operacyjnej działalności marki, ponieważ praktyka pokazuje, że wiele rozwiązań powstaje reakcyjnie i ad hoc.

  • Budowanie unikalnej marki, czyli jak zdobyć serca odbiorców (podcast)

    Jednym z głównych powodów, dla których organizacje potrzebują brandingu w dzisiejszym świecie, jest duże nasycenie rynku produktów i usług. Zbudowanie unikalnej marki umożliwia firmom odróżnienie się na tle innych i przeciągnięcie potencjalnego klienta na swoją stronę.

  • Cyfrowa moda i sztuka – jak VR kształtuje nową rzeczywistość projektowania? (videocast)

    Trudno o bardziej niezwykłe spotkanie przeszłości z przyszłością, sztuki z technologią, tradycyjnej sceny teatralnej z najnowszymi rozwiązaniami z obszaru VR (Virtual Reality) i AR (Augmented Reality). Jedno jest pewne – teatr wkroczył w nową erę.

  • Cyk – i zdjęcie w AI gotowe. Dlaczego AI może być szansą dla zawodu fotografa?

    Jakie są najczęstsze mity dotyczące sztucznej inteligencji, które wpływają na pracę fotografa? W jaki sposób narzędzia generative AI mogą zmienić przyszłość fotografii? Jakie konkretne elementy kontroli oferuje Midjourney i jak mogą one ulepszyć fotografowanie? Jakie są najlepsze praktyki w komunikacji z sztuczną inteligencją w kontekście fotografii? Tomasz Graszewicz, CEO Job’n’Joy i agencji Up, zagłębia się w fascynujący świat sztucznej inteligencji, rozprawiając się z popularnymi mitami i odkrywając fakty na jej temat. W wykładzie przyglądamy się narzędziom generative AI, które mogą okazać się kluczowe w przyszłej pracy fotografa.

  • Czy ekologiczne projektowanie to greenwashing?

    Zrównoważone projektowanie cyfrowe to tworzenie technologii, stron internetowych i aplikacji w sposób minimalizujący ślad węglowy. Chodzi m.

  • Design activism - przykłady zaangażowania społecznego projektantów w Polsce (podcast)

    W ostatnich latach design activism zyskał na popularności, a polscy projektanci coraz częściej podejmują się działań mających na celu wsparcie akcji społecznych. Projektanci mają możliwość wykorzystać swoje umiejętności i kreatywność jako narzędzie zmiany.

  • Design activism, czyli relacje między sztuką a zaangażowaniem społecznym (podcast)

    Design activism, czyli projektancki aktywizm już od wielu lat jest istotnym narzędziem dla twórców pragnących wpłynąć na sprawy społeczne. Sztuka, projektowanie i zaangażowanie mogą tworzyć potężne narzędzie zmiany.

  • Design cyfrowy dla zdrowia psychicznego – od teorii do praktyki (podcast)

    Technologia odgrywa dziś kluczową rolę w naszej codzienności, począwszy od edukacji poprzez komunikację w życiu zawodowym i prywatnym. Ci, którzy z różnych powodów nie są w stanie dostosować się do tempa rozwoju, mogą czuć się wykluczeni na wielu obszarach codziennej aktywności.

  • Design na rzecz społeczeństwa – jak projektować marki oparte na wartościach? (podcast)

    Co zrobić, by w projektowaniu „lepiej", wyparło – „więcej"? Jak przekonać klienta do takiej strategii? Czy da się zaprojektować produkt lub usługę w taki sposób, by poza potrzebami użytkownika, uwzględniona była także sytuacja społeczna oraz globalne problemy? W kontekście projektowania marki oznacza to tworzenie brandów, które poza przynoszeniem zysku, kreują także dobrostan społeczeństw i pozostają w zgodzie ze środowiskiem naturalnym. Jak realnie podjąć takie wyzwanie? Czym jest branding oparty na wartościach? Na czym opiera się purpose-driven design? Co stoi w opozycji do takiego sposobu myślenia o projektowaniu marki? Czy jest szansa, by design na rzecz społeczeństwa stał się powszechną strategią projektową? Z takimi pytaniami mierzą się na co dzień goście naszego podcastu, projektant Jest Studio – Jerzy Tchórzewski oraz brand and communication strategist Kamila Twardowska.

  • Design Stories. An insight into design history and contemporary practice from women’s perspective

      Projektowanie jest nierozłącznym elementem naszego życia. Meble, przedmioty codziennego użytku, moda czy okładki książek – to tylko kilka przykładów owoców pracy wielu projektantów, które codziennie nas otaczają.

  • Dlaczego usługi i produkty cyfrowe powinny być projektowane w sposób zrównoważony?

    Zmiany i wielowątkowość Rzeczywistość, w której żyjemy, staje się coraz bardziej wielowątkowa i skomplikowana. Zarządzanie wytwarzaniem produktów i usług cyfrowych przybrało znamiona świata VUCA, który charakteryzuje się zmiennością (volatility), niepewnością (uncertainty), złożonością (complexity) i niejednoznacznością (ambiguity) ogólnych warunków i sytuacji.

  • Dostępność dla każdego - podstawy i wyzwania w projektowaniu UX (podcast)

    Dostępność w UX zapewnia, że wszyscy użytkownicy, niezależnie od ewentualnych ograniczeń czy potrzeb, mogą korzystać z produktów i usług w taki sam sposób. To nie tylko obowiązek moralny, ale również kluczowy aspekt projektowania produktów i usług w cyfrowym świecie.

  • Edukacja jako fundament kreatywności projektanta – od inspiracji do innowacji (podcast)

    Kreatywność to siła napędowa każdego twórcy. Na wagę złota są więc także kreatywni projektanci.

  • Encyklopedia Tytusa w innowacyjnej formie - oczami projektantów (podcast)

    "Tytusopedia" jest trzyczęściową publikacją skupiającą komiksy autorstwa Papcia Chmiela, publikowane pierwotnie w "Świecie Młodych", przedstawiające przygody dwóch harcerzy i ich ludzkiego szympansa. Całość składa się z ponad tysiąca stron.

  • Etyka w projektowaniu – gdzie się kończy odpowiedzialność projektantów? (podcast)

    W czasach, gdy decyzje projektowe mają wpływ na wybory milionów odbiorców, rozmowa o etyce w procesie projektowym jest szczególnie ważna. Odpowiedzialność projektantów cyfrowych za to co wnoszą do tkanki społecznej, czyli mówiąc wprost – za wpływ na codzienne funkcjonowanie ludzi, powinno być priorytetem.

  • Feedback w procesach projektowych (podcast)

      Informacja zwrotna w odniesieniu do pracy wykonanej przez projektanta może mieć znaczący wpływ na ostateczny kształt projektu. Zdarza się, że feedback otwiera na zupełnie nową perspektywę, która wcześniej była dla nas niedostępna, ale może także prowadzić na manowce, gdy oparty jest on na subiektywnej opinii osób niezapoznanych z założeniami projektu.

  • Grafika, plastyka i edukacja medialna dzieci - współczesne wyzwania (podcast)

    Pomaga budować relacje, wyrażać emocje i kreować marzenia. Uwrażliwia na świat.

  • Jak AI wpływa na projektowanie graficzne? (podcast)

    Uczenie maszynowe, dokładniej – powiązane z nim algorytmy, to tzw. serce sztucznej inteligencji.

  • Jak design wpływa na nasze emocje i dobrostan? Przestrzeń, kolory, minimalizm

    Przestrzeń, w której przebywamy, wysyła do nas dziesiątki sygnałów, wpływających na nasze samopoczucie. Kolory, kształty, rodzaj światła, ilość przedmiotów, zapachy, wszystkie te elementy to bodźce, które sprawiają, że w jednym wnętrzu czujemy się lepiej, a w innym gorzej.

  • Jak planować pracę i zarządzać swoimi projektami? (podcast)

    Wchodzimy w nową rzeczywistość, wyciągając wnioski z doświadczeń 2023 roku. Nauczeni na własnych błędach, aspirujemy do bardziej zorganizowanego, zaplanowanego z góry, a może nawet perfekcyjnego podejścia do pracy.

  • Jak projektować do mediów społecznościowych? (podcast)

      Większość marek, instytucji czy organizacji decyduje się dziś na docieranie do swoich odbiorców przy pomocy profilii w różnorodnych mediach społecznościowych. Platformy takie jak Facebook, Instagram, czy LinkedIn stały się niezwykle popularne i stanowią istotny kanał komunikacji z szeroką publicznością.

  • Jak przedmioty i przestrzeń opowiadają nam o ludziach - socjologia i fotografia w projektowaniu (podcast)

    Pierwsza połowa XIX wieku to czas powstania nowej nauki - socjologii oraz innowacyjnej technologii - fotografii. Ich narodziny spowodowane były przemianami społecznymi, urbanizacją i industrializacją.

  • Jak stworzyć dobry projekt - o projektowaniu innowacyjnym, kreatywnym i korzystnym dla otoczenia (podcast)

    Projektant i edukator Victor Papanek już w latach 60. XX wieku powiedział, iż istnieją, co prawda dziedziny działalności bardziej szkodliwe niż wzornictwo przemysłowe, ale jest ich bardzo niewiele, a projektowanie powinno stać się innowacyjnym, wysoce kreatywnym, łączącym różne dyscypliny narzędziem wrażliwym na autentyczne ludzkie potrzeby.

  • Kontekst w produkcji filmowej - inspiracje a własny styl (podcast)

    Stworzenie ciekawego i angażującego filmu jest nie lada wyzwaniem. Choć nie istnieje uniwersalny przepis na sukces, pewne czynniki mogą nas do niego zbliżyć.

  • Kreatywność na zakręcie – zarządzanie czasem i intuicją w projektowaniu (podcast)

    Czas ucieka, terminy gonią, klient się niecierpliwi, a w głowie – pustka. Jak na złość, świeże pomysły zbojkotowały naszą przestrzeń mentalną… Wiele osób na pewno doświadczyło podobnego stanu niemocy i wie, jak bardzo jest on frustrujący.

  • Magazyn “W Kratkę” - idea i projektowanie pisma ilustrowanego (podcast)

    Magazyn “W Kratkę”, wydawany przez Fundację Dom Kultury, to wyjątkowe pismo tworzone przez osoby odbywające karę pozbawienia wolności (piszące teksty), oraz artystki i artystów wizualnych. Magazyn trafia ostatecznie do bibliotek w więzieniach na terenie całej Polski.

  • Marka osobista i korporacyjna - czego sobie zazdroszczą? (podcast)

      Jeszcze kilka lat temu wzrost był głównym celem i podstawowym kryterium sukcesu danej firmy. Dziś, w dobie większego zapotrzebowania na lokalne usługi i produkty rzemieślnicze, rozrastanie się i powiększanie skali przestało być celem samym w sobie.

  • Meblujemy miasto “smart” (podcast)

      W przestrzeniach publicznych zaczynają pojawiać się meble miejskie, które wykorzystują nowoczesne technologie z obszaru smart city. Ich celem jest tworzenie przestrzeni wrażliwych społecznie, które odpowiadają na zmieniające się potrzeby mieszkańców miast.

  • Narzędzia współczesnego projektanta. Rola technologii w designie (podcast)

    Czasy, w których do zajmowania się rzemiosłem stolarskim oraz ślusarskim wystarczał młotek, pilniki i długie godziny obróbki metalu, dawno już minęły. Warsztat współczesnego ślusarza funkcjonuje dzięki szeregowi zaawansowanych technologii, które wspierają jego pracę.

  • Nowy system identyfikacji wizualnej Uniwersytetu SWPS

    Czy wiecie, że właśnie w tym roku Uniwersytet SWPS obchodzi swoje 25-lecie? Jak rozpoczęła się historia jedynego jak dotąd Uniwersytetu prywatnego w Polsce? Wszystko zaczęło się w 1996 roku, gdy grupa naukowców Polskiej Akademii Nauk podjęła śmiałą decyzję o utworzeniu uczelni, która będzie kształciła na najwyższym poziomie. Niezgoda na ówczesny poziom edukacji wyższej w Polsce i spójna wizja modelu nauczania doprowadziły wspomnianych dydaktyków do stworzenia Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej – czyli dzisiejszego Uniwersytetu SWPS.

  • O światach wyobrażonych, czyli jak tworzyć scenografię? (podcast)

    Zarówno projektowanie wnętrz jak i tworzenie scenografii sprowadza się do kreowania przestrzeni; oba obszary twórcze mają więc wspólny mianownik. Ale nie brakuje też między nimi zasadniczych różnic.

  • Od koncepcji do okładki – tajniki projektowania książek (podcast)

    Popularne powiedzenie mówi, żeby „nie oceniać książki po okładce”, ale z drugiej strony, wszyscy dobrze wiemy, że „pierwsze wrażenie robi się tylko raz”. Tymczasem okładka książki to nic innego jak taki właśnie pierwszy impuls, który decyduje czy weźmiemy daną pozycję książkową do ręki, dając jej szansę, czy też nie.

  • Od pomysłu do zmiany – jak tworzyć i wdrażać innowacje (videocast)

    Nie bez powodu proces projektowania innowacji porównuje się do układania puzzli, których kształty jeszcze nie zostały wymyślone. W tym abstrakcyjnym porównaniu kryje się sporo prawdy, bo innowacyjność to sztuka poruszania się poza schematami, szukania prostszych rozwiązań dla złożonych problemów, łączenia znanych elementów w nowatorskie układy.

Zobacz także

Group 426 strefa zarzadznia logo 05 logo strefapsyche logo white kopia logo white kopia