User Experience

  • 5 książek o Service Design

    Aby zrozumieć, czym jest projektowanie usług, na czym polega, jakich kompetencji, wiedzy i postaw wymaga od projektanta, a także dlaczego jest tak ważne we współczesnym świecie, warto sięgnąć po literaturę. I choć nic nie pozwoli lepiej poznać Service Designu od pójścia za dewizą doing, not talking, podstawa teoretyczna z pewnością pomoże uporządkować wiedzę, poznać narzędzia i doświadczenia innych projektantów oraz otworzyć się na nowe perspektywy – pisze Joanna Burska-Kopczyk z Grafiki Uniwersytetu SWPS.

  • Architektura informacji w UX

    Architektura informacji to jeden z najważniejszych elementów projektowania UX/UI. Odpowiednio zbudowana IA sprawia, że informacje na stronie czy w aplikacji są łatwe do znalezienia i zrozumiałe dla użytkowników.

  • Badanie potrzeb w procesie projektowania UX

    Dlaczego poznanie potrzeb jest kluczowe w procesie projektowania? Jaka jest specyfika badań UX? Jakie metody badań najlepiej się sprawdzają i jak się ich nauczyć? Jakie narzędzia pomagają w przeprowadzeniu analizy wyników? Kto najlepiej sprawdzi się w roli badacza i czy będą to humaniści? Czy badania w UX można przeprowadzać zdalnie? Między innymi o tym rozmawiają Łukasz Tyrała – ekspert zajmujący się projektowaniem, a także wdrażaniem produktów i usług cyfrowych, oraz Łukasz Ogrodniczak – Research Leader w Allegro. https://podcasts.

  • Badanie potrzeb w procesie projektowym UX

    Jak dowiedzieć się, czego potrzebują użytkownicy i jakie są ich prawdziwe motywacje? Czy ich deklaracje znajdują odzwierciedlenie w zachowaniach? To pytania, które spędzają sen z powiek niejednemu projektantowi User Experience. Odpowiedż mogą przynieść rzetelne i dobrze przeprowadzone badania potrzeb.

  • Bądź na bieżąco. Książki i blogi dla UX Designera

    Skąd czerpać wiedzę o user experience? Jakie książki powinien mieć w swojej biblioteczce projektant UX? Gdzie w sieci można znaleźć rzetelne branżowe informacje: ciekawe case studies, nowinki, trendy, eksperckie artykuły? O ulubione książki i blogi zapytaliśmy projektantów UX i specjalistów związanych z tą branżą: Ewę Dacko, Natalię Bienias (Zebza), Matyldę Siutę, Macieja Lipca i Piotra Marszałkowskiego Badania jako podstawa projektowania user experience, Barbara Rogoś-Turek, Iga Mościchowska Praca UX Designera opiera się na danych – nie ma znaczenia, czy jesteś bardziej badaczem, czy projektantem rozwiązań. Dane zastane są dziś sporą oczywistością i najtańszą formą zbierania informacji, które mogą okazać się kluczowe pod kątem przyszłych decyzji biznesowych.

  • Biznes a UX. Jak stworzyć produkt, który pokochają użytkownicy

    Jak tworzyć innowacyjne produkty, które podbiją rynek i serca użytkowników? Czy kluczem do sukcesu jest umiejętne połączenie strategii biznesowej z projektowaniem UX? – Biznes coraz częściej dostrzega realne korzyści, jakie przynosi UX: zwiększenie obrotów firmy, zmniejszenie obciążenia pracowników poprzez cyfryzację i upraszczanie wielu procesów – mówi Tomasz Skórski, Digital Products and Architecture Manager w firmie Inter Cars S. A.

  • Biznes, UX i technologia – Hubert Anyżewski

    Ten związek ma już około 20 lat. Początki wcale nie były sielankowe.

  • Czym jest prototypowanie w procesie projektowania UX? (podcast)

    Co zrobić, by podczas projektowania produktów cyfrowych, uniknąć błędów i osiągnąć wszystkie założone cele? Czasami wystarczy stworzyć pierwowzór tego, do czego dążymy i sprawdzić jak funkcjonuje w użyciu. Czym zatem jest prototypowanie w procesie UX? Jak wygląda ten proces i jakie są jego etapy? Jakie korzyści wynikają ze stworzenia pierwowzoru produktu cyfrowego? I przede wszystkim - jak dokonać testów prototypu? Na te i wiele innych pytań odpowiada gość webinaru Marcin Wysocki, projektant UX z 10-letnim doświadczeniem w projektowaniu interfejsów produktów cyfrowych.

  • Czym service design różni się od user experience?

    Nie jest łatwo odnaleźć się w gąszczu definicji. Ale spróbujmy.

  • Dlaczego projektowanie UX nie może się obejść bez psychologii?

    Projektanci UX pracują z ludźmi i dla ludzi. Tworzą rozwiązania, które mają trafić do szerokiego grona odbiorców i zachwycić ich nie tylko estetyką, lecz przede wszystkim użytecznością.

  • Droga UX-owego freelancera – Wojtek Kutyła

    A gdyby tak rzucić wszystko i… zostać freelancerem? Pożegnać się z etatem i zacząć pracować na swój rachunek? Nie mieć szefa nad głową i obowiązku prowadzenia nudnych biurowych small talków? Wielu o tym marzy, ale niewielu od myślenia przechodzi do działania. W tej drugiej grupie jest Wojtek Kutyła, który po 18 latach pracy na etacie został wolnym strzelcem – teraz pracuje jako niezależny konsultant i trener UX oraz service design.

  • Emocje i empatia w projektowaniu UX

    Empatia pozwala spojrzeć na świat z perspektywy drugiego człowieka. To może być jednak trudne dla projektanta.

  • Inkluzywny i dostępny UX Design

    Czym są inkluzywność i dostępność? Jak przejawiają się w UX Designie? Dlaczego są ważne? Jak projektować inkluzywnie i dostępnie? Rozmawiamy o tym z Wojciechem Kutyłą, konsultantem i trenerem UX i Service Design.  Spotkanie prowadzi Natalia Bienias (by Zebza).

  • Jak zostałam UX Designerką. Porady dla początkujących

    Chcesz pracować jako UX Designer, ale nie wiesz, jak zacząć? Od kursu online? Studiów podyplomowych? Może lepiej pójść na staż i pod okiem profesjonalistów nauczyć się zawodu? Zastanawiasz się, czy to praca dla ciebie? Przeczytaj, co do powiedzenia mają praktycy, tacy jak Patrycja Walencik z Orange Flex, która przeszła drogę od UX Researcherki do UX/UI Team Leadera. Ewa Pluta: Podobno UX Designerem nie jest się od 9.

  • Kariera UX Designera. Jak wygląda praca projektanta doświadczeń? – P. Walencik (Orange Polska)

    Jak wygląda praca UX Designera? Co powinien umieć? Ile zarabia? Jak zacząć pracę jako projektant UX? Jakie predyspozycje i kompetencje trzeba mieć, by być dobrym UX-owcem? Czy można przebranżowić się na projektanta doświadczeń? Czy język angielski jest w tej pracy ważny? Jaka jest różnica między UX a UI Designerem? Tajniki profesji projektanta UX przybliża nam Patrycja Walencik – team liderka zespołu UX/UI w Orange Flex oraz współtwórczyni społeczności Tipi UX. Rozmowę prowadzi Natalia Bienias (by Zebza).

  • Ludzie i medycyna: badania z udziałem osób z doświadczeniem choroby

    Projektowanie to proces, który polega między innymi na diagnozowaniu problemów oraz dostarczaniu najlepszych rozwiązań. Bardzo dobrze o tym wiedzą Anna Charko, Luiza Pianka i Robert Statkiewicz - członkowie zespołu fundacji Ludzie i Medycyna, którzy od dwóch lat współpracują ze School of Form Uniwersytetu SWPS.

  • Moja droga: od projektantki grafiki do projektantki doświadczeń

    Jesteś projektantem graficznym, ale czujesz, że najwyższy czas na zawodowe zmiany? Chcesz sprawdzić się w roli UX Designera, nie wiesz jednak, jak zacząć przygodę z projektowaniem doświadczeń? A może chcesz zostać projektantem doświadczeń, lecz obawiasz się, że bez znajomości zasad projektowania graficznego nie dasz rady? Poznaj historię Natalii Bienias (by Zebza) – kiedyś projektantki grafiki, dziś projektantki UX – która dzieli się w rozmowie swoim zawodowym doświadczeniem.   Ewa Pluta: Przeszłaś drogę od projektantki grafiki do projektantki doświadczeń.

  • O co chodzi w UX design?

    Kupujesz długo wyczekiwany produkt. Wraz z nim obietnicę bezproblemowego i przyjemnego użytkowania.

  • Od grafika do UX designera

    Jak wykorzystać umiejętności graficzne w projektowaniu UX? Czy da się pracować jako UX designer, nie znając podstaw projektowania graficznego? Czy sukces zawodowy UX designera nieposiadającego umiejętności w tym zakresie jest możliwy? Czy projektowania graficznego można się nauczyć? O tym wszystkim będą rozmawiać: Natalia Bienias (by Zebza) – wykładowca na podyplomowych studiach UX Design na Uniwersytecie SWPS, oraz Łukasz Tyrała – ekspert zajmujący się projektowaniem. https://podcasts.

  • Pitching w UX – jak dobrze zaprezentować swój produkt?

    Opowiadać o swojej pracy i projektach można na różne sposoby, sztuką jest jednak zrobić to na tyle atrakcyjnie, by dobrze się „sprzedać”. Czym charakteryzuje się dobry pitching? Co jest ważne w prezentacji produktu bądź usługi UX? Jak zaprezentować klientowi wyniki badań? Na czym się skupić, prezentując swój projekt? Rozmawiają o tym Wojtek Kutyła – trener UX i service design, oraz Natalia Bienias (by Zebza) z Uniwersytetu SWPS.

  • Proces twórczy czy narzędzia - jak pracują profesjonaliści w UX? (podcast)

    Obowiązki UX Designera mogą być bardzo zróżnicowane i wiele zależeć będzie od firmy i projektu, nad którym trwają prace. Wątpliwości nie podlega jednak fakt, że narzędzia to nie wszystko w kreowaniu dobrego UX-u.

  • Programowanie w pracy UX Designera – co warto wiedzieć?

    Wielu projektantów UX, zwłaszcza początkujących, ma wątpliwości, czy powinni umieć także programować. Niejasności jest więcej: jeśli programować, to w jakim języku? Czy można się tego nauczyć samodzielnie? A może nie warto? Programiści programują, UX Designerzy projektują – niech każdy zajmuje się swoją działką i robi to, co potrafi najlepiej.

  • Przyszłość i wyzwania UX

    Jakie wyzwania stoją przed projektowaniem UX i jak zapowiada się jego przyszłość? Jakie perspektywy czekają UX designerów na przestrzeni kilkunastu najbliższych lat? Czy w przyszłości mogą ich zastąpić maszyny i sztuczna inteligencja? Jakie kompetencje będą szczególnie przydatne w pracy UX designera w najbliższych latach? O tym wszystkim rozmawiamy z Hubertem Anyżewskim, twórcą i kierownikiem studiów podyplomowych User Experience Design na Uniwersytecie SWPS. Spotkanie prowadzi Natalia Bienias (by Zebza).

  • Psychologia jako podstawa dobrego UX – Piotr Marszałkowski i Natalia Bienias (Zebza)

    Czy projektantowi UX potrzebna jest wiedza psychologiczna? Jak ją wykorzystywać w procesie projektowym – np. do poznania potrzeb odbiorców danego produktu, w pracy zespołowej czy rozmowach z klientem? W jaki sposób psychologia pomaga uniknąć uproszczeń i błędów poznawczych podczas projektowania? Między innymi na te pytania w rozmowie z Natalią Bienias (by Zebza) odpowiada Piotr Marszałkowski – Lead UX Designer & Product Designer.

  • Strategia w UX. Jak połączyć biznes z projektowaniem UX?

    Kluczowym etapem w procesie projektowym jest połączenie strategii biznesowej z projektowaniem UX. Dlaczego jest to tak ważne? Czy UX jest niezbędny do osiągnięcia sukcesu biznesowego? Jak znaleźć wspólny punkt między biznesem a User Experience? Jak projektować usługi? Czym jest Business Model Canvas i jak go używać w ustalaniu strategii UX? W jaki sposób ustalać Value Proposition? Czy są sposoby na dobrze zaprojektowaną ścieżkę konsumenta? O tym wszystkim Natalia Bienias (by Zebza) rozmawia z Tomaszem Skórskim – Digital Products and Architecture Managerem w firmie Inter Cars S.

  • Tego nie rób! Jak nie projektować UX? (podcast)

    Stworzenie dobrego UX wiąże się przede wszystkim z koncentracją na potrzebach użytkownika. Tworząc projekt strony warto przyjmować jego perspektywę.

  • Testy z użytkownikami w metodykach zwinnych – kiedy, jak i po co? (podcast)

    W jaki sposób możemy przetestować użyteczność rozwiązania i na jakim etapie to robić? Jakie wyzwania stoją przed organizacją testów z użytkownikami, w projektach prowadzonych w zwinnych metodykach? O czym warto pamiętać, gdy zabieramy się do planowania takich testów? O tych i wielu innych kwestiach rozmawiamy z Teresą Bartoszewicz, która działa w branży UX od 2008 roku, specjalizuje się w badaniach i consultingu oraz jest wykładowcznią na Uniwersytecie SWPS. Spotkanie prowadzi Natalia Bienias (by Zebza).

  • UX a pozycjonowanie - jak UX wpływa na SEO? (podcast)

    Zarówno SEO jak i UX połączone są wieloma wspólnymi elementami, które wzajemnie się przenikają i uzupełniają. W czasie kiedy pozycjonowanie buduje wysokie pozycje strony w wynikach wyszukiwania, User Experience dba o wrażenia użytkowników na tej stronie.

  • UX a programowanie – co je łączy, a co dzieli? – D. Orzeszek (CodersLab)

    User Experience, czyli takie projektowanie interfejsów, by odpowiadały na potrzeby użytkowników, a korzystanie z nich było intuicyjne i przyjemne, wymaga poznania odbiorców tworzonego rozwiązania. Odmienną, ale równie ważną kwestią są zagadnienia techniczne związane z programowaniem.

  • UX a psychologia – dr M. Bielecki i N. Bienias (Zebza)

    Przez lata edukacja projektantów skupiała się przede wszystkim na zagadnieniach formalnych – m. in.

  • UX design – czym jest? O procesie i etapach projektowania – Marcin Bober (Google), Natalia Bienias (Zebza)

    Czym właściwie jest UX, czyli User Experience? Najkrócej mówiąc, to całość wrażeń, jakich doświadcza użytkownik podczas korzystania z produktu. Po co nam UX? Czy jest coś, do czego nie jest potrzebny? Co tworzy jego składowe? Jak wygląda proces projektowy UX? Na te pytania w rozmowie z Natalią Bienias (by Zebza) odpowiada Marcin Bober – Design Lead w Google.

  • UX i kobiety, czyli kobiety w świecie IT – A. Naplocha i N. Bienias (Zebza)

    Kobiety w świecie IT to nie przejęzyczenie. O tym, jak sobie radzą w branży i jak rzeczywiście wygląda ich praca w środowisku UX designerów rozmawiały Aga Naplocha i Natalia Bienias.

  • UX i myślenie wizualne – Łukasz Tyrała i Tomasz Skórski

    Myślenie wizualne to sposób na sprawne zrozumienie tematów, w których się poruszamy. Pomaga przeprowadzić odpowiednią syntezę, poprawia komunikację w zespole i – ostatecznie – wpływa na lepsze zaprojektowanie usługi czy produktu.

Zobacz także

Group 426 strefa zarzadznia logo 05 logo strefapsyche logo white kopia logo white kopia