Obecność pozytywnie nastawionego, zarażającego nadzieją i motywacją lidera może sprawić, że nawet trudne do wykonania zadanie członkowie zespołu będą traktować jako wyzwanie, któremu warto poświęcić czas i energię niezależnie od tego, czy finalnie uda się je zrealizować, czy też nie - tłumaczy dr Ewa Jarczewska-Gerc, psycholog społeczny, wykładowca Uniwesytetu SWPS na kierunku Zarządzanie i Przywództwo.

Kiedy na oddziale noworodkowym jedno dziecko zaczyna płakać, można się spodziewać, że za chwilę usłyszymy chór zawodzących głosów. W większości sitcomów po każdej scenie, która z założenia ma bawić, w tle rozlega się gromki śmiech. To skuteczny sposób na to, by widz siedzący przed telewizorem również chichotał. Kiedy do pracy przychodzi ktoś ze zmienioną fryzurą, wkrótce koledzy w biurze też udają się do fryzjera. Zamiłowanie do biegania rozprzestrzenia się niczym grypa, choć akurat w tym przypadku konsekwencje są zdecydowanie bardziej pozytywne.

Podobnie jest z postawami, w tym politycznymi. Mówiąc ogólnie - zarażamy się: afektywnie, motywacyjnie i poznawczo. Zjawisko owczego pędu znane jest zresztą nie tylko na gruncie psychologii. W skali makroekonomicznej jego skutki można obserwować w postaci zachowań giełdowych: przejawia się w formie nagłego i nieuzasadnionego kupowania bądź sprzedawania akcji w odpowiedzi na chwilowy, często spekulatywny trend. Nazwa owczego pędu bierze się z obserwacji zachowań owiec w stadzie, które automatycznie i bezrefleksyjnie podążają za przewodnikiem, nie oddalając się od najbliższego sąsiada ani na krok.

Emocja szefa emocjami zespołu

Ciekawym miejscem obserwacji psychologicznych infekcji jest środowisko biznesowe, w szczególności zespoły projektowe. Wachlarz emocji, postaw i zachowań, którymi możemy się tam zarazić, jest bardzo szeroki, a co więcej - zazwyczaj proces zainfekowania jest kompletnie nieuświadomiony. Choć na poziomie racjonalnym pragniemy pozostać nonkonformistyczni, stajemy się doskonałym materiałem do modelowania. Ma to też swoją drugą stronę, która oddaje nam nieco podmiotowości: my też zarażamy innych swoim nastrojem, pasją, przekonaniami i zwykłym codziennym zachowaniem. Efektem wzajemnego przenikania się wpływów jest zmiana, choć nie zawsze ją lubimy i niechętnie się do niej przyznajemy.

Załóżmy, że pracujemy w zespole, który staje przed zadaniem zorganizowania ważnego dla całej firmy wydarzenia, konferencji technologicznej, podczas której przemówienie miałby wygłosić gość specjalny - Elon Musk. Prawdopodobieństwo, że biznesmen tego formatu wyrazi chęć wzięcia udziału w naszym przedsięwzięciu, wydaje się dość niewielkie. Czy jednak w sensie obiektywnym jest to z góry skazane na niepowodzenie? Chyba nie, biorąc pod uwagę kurczący się świat i rosnące dzięki temu możliwości komunikacji zarówno interpersonalnej, jak i geograficznej. Od czego w takim razie zależy efekt wykonania tego zadania lub poziom motywacji i wytrwałości w dążeniu do osiągnięcia celu?

Jest wiele czynników, które mają na nie wpływ, np. budżet, którym dysponujemy, temat konferencji i problemy, które zamierzamy poruszyć, a w szczególności poziom ich innowacyjności czy obecność innych rozpoznawalnych i wpływowych gości. Jednak poza zewnętrznymi czynnikami znaczący wpływ na sukces przedsięwzięcia będą mieć także zjawiska mniej zauważalne, a już na pewno mniej namacalne - psychologiczne. Możemy do nich zaliczyć choćby atmosferę w zespole i szerzej - w całej firmie towarzyszącą planowanej imprezie, uzewnętrznianą w emocjach generowanych przez planowane zadanie. Mogą one być pozytywne, jak wyzwanie, nadzieja, ekscytacja, entuzjazm czy zaciekawienie, ale też negatywne, jak poczucie zagrożenia, podszyta strachem antycypacja porażki lub złość czy wstyd.

Oba rodzaje emocji mogą występować jednocześnie, gdyż trudne zadania wzbudzają, zazwyczaj w tym samym czasie, mieszaninę uczuć o odmiennych znakach czy wartościach. Których będzie więcej? Decydujący wpływ będą miały na to emocje dominujących lub opiniotwórczych członków zespołu.

Każda interakcja z drugim człowiekiem jest rodzajem transakcji. Na poziomie nieświadomym chłoniemy uczucia, emocje, cele, postawy i zachowania innych.

Pozytywni motywują, negatywni hamują

Obecność pozytywnie nastawionego, zarażającego nadzieją i motywacją lidera może sprawić, że zadanie, choć trudne do wykonania, będzie postrzegane przez członków zespołu jako wyzwanie, któremu warto poświęcić czas i energię niezależnie od tego, czy finalnie uda się je zrealizować, czy też nie. Wartością może być bowiem sam proces działania, który uczy, daje doświadczenie i pokazuje dalsze możliwości rozwoju.

Negatywnie nastawiony lider będzie miał równie lub nawet bardziej efektywny, choć zgoła odmienny wpływ na zespół. Brak wiary w zadanie, przekonanie, że jest ono niemożliwe do wykonania, pozbawione sensu lub że zdecydowanie przerasta możliwości zespołu, prawdopodobnie wywoła efekt samospełniającego się proroctwa. Sprawi, że zespół świadomie lub nieświadomie od początku będzie sabotować zadanie, aby udowodnić całemu światu, że było ono z góry skazane na niepowodzenie. Oczywiście taki wpływ nie dotyczy tylko lidera, choć w jego przypadku ma ogromne znaczenie. Każdy członek zespołu, każda osoba w firmie emanuje swoim nastawieniem i o ile świadomie się temu nie przeciwstawimy, jego skutki obserwować będzie można na wielu płaszczyznach: samopoczucia współpracowników, ich nastroju i emocji, przekonań i w końcu na poziomie wymiernych działań.

To, w jaki sposób szef, menedżer, lider, nauczyciel czy rodzic przekazuje informację o zadaniu, wpływa na przebieg działania znacznie bardziej, niż zwykliśmy zakładać. Informacje dotyczące trudnego zadania można przekazać przynajmniej na dwa sposoby. Po pierwsze, możemy wskazać, że w istocie zadanie jest trudne i wymagające, ale nie przekracza obiektywnych możliwości osób, które mają je realizować.

Menedżer może w tym przypadku podkreślać doświadczenie pracowników, odwoływać się do ich wcześniejszych sukcesów, ale także i porażek, które dostarczyły wiedzy, jak zmodyfikować nieefektywne sposoby działania. W takim przypadku zadanie zostanie uznane przez pracowników za wyzwanie. W praktyce oznacza to mobilizację do działania przejawiającą się w odczuwaniu pozytywnego stresu, energetycznego pobudzenia czy nawet poczucia flow, czyli przepływu kontrolowanych pozytywnych emocji. W przypadku wyzwania hormony stresu osiągają zazwyczaj poziom optymalny, dzięki czemu jesteśmy gotowi do działania i funkcjonujemy bardzo efektywnie.

Menedżer może przekazać informacje o trudnym zadaniu także w zupełnie inny sposób. Zaznaczyć, że zadanie - choć konieczne do wykonania - jest bardzo trudne, a szansę na jego efektywną realizację są niewielkie. Może także wskazywać, że pracownicy mieli podobne zadania w przeszłości i nie poradzili sobie z nimi. Otrzymując taki komunikat, większość ludzi zaczyna postrzegać zadanie jako zagrożenie. W konsekwencji poziom stresu znacząco przekracza optimum, co z kolei generuje liczne błędy w działaniu i brak zakładanych rezultatów. Komunikat podkreślający zagrożenie może także wywołać poczucie bezradności i pozbawić nas energii, gdyż kumulacja negatywnych emocji drenuje nasze zasoby energetyczne.

Kto z kim przystaje

W badaniu przeprowadzonym przez Moore, Vine, Wilson i Freemana w 2012 r. testowano wpływ sposobu przekazywania informacji o zadaniu na celność uderzeń piłką golfową do dołka. W badaniu udział wzięło 127 uczestników, którzy nigdy wcześniej nie mieli okazji grać w golfa.

Podzielono ich losowo na dwie grupy: Wyzwania i Zagrożenia.

Osobom przydzielonym do grupy Wyzwania powiedziano, że wprawdzie gra w golfa do najłatwiejszych nie należy, ale po krótkim treningu dla większości ludzi staje się zadaniem, któremu są w stanie sprostać. Dodatkowo trenerzy - pomocnicy eksperymentatora - zapewniali uczestników o swojej wierze w ich umiejętności, wspierając tym samym ich poczucie własnej skuteczności.

W grupie Zagrożenia natomiast trenerzy komunikowali zadanie w zgoła odmienny sposób. Podkreślali, jak trudna jest gra w golfa, w szczególności dla osób, które dotychczas tego nie robiły. Ich komunikacja przepełniona była zwątpieniem co do możliwości uczestników. Zachęcali ich do podjęcia nauki gry, ale jawnie podważali możliwość uzyskania zadowalających efektów. Wyniki badania były zaskakujące. Mimo że jedyna różnica między grupami dotyczyła sposobu przekazania instrukcji, badani z pierwszej grupy w finalnej próbie wypadli lepiej niż uczestnicy z grupy drugiej. Mówiąc precyzyjnie, średnia odległość od dołka była istotnie mniejsza w grupie Wyzwania niż w grupie Zagrożenia.

Poza obiektywnym, wymiernym efektem, czyli grą w golfa na wyższym poziomie, w grupie Wyzwania zarejestrowano także szereg korzyści psychologicznych. Jej członkowie odczuwali subiektywnie mniejszy lęk przed zadaniem niż badani z grupy Zagrożenia oraz interpretowali go w odmienny sposób. Odbierali go jako motywator do poprawnego wykonania czynności, podczas gdy osoby z grupy Zagrożenia odczuwały go jako dodatkowe obciążenie ich systemu poznawczego.

Wyniki eksperymentu pokazują wyraźnie, że każda interakcja z drugim człowiekiem jest rodzajem transakcji, czy tego chcemy, czy nie. I choć jedną z podstawowych ludzkich potrzeb jest autodeterminacja, a w jej obrębie poczucie autonomii, na poziomie nieświadomym chłoniemy uczucia, emocje, cele, postawy czy zachowania innych.

Kto z kim przystaje, takim się staje. Zazwyczaj jednak na krótko. Zresztą na szczęście i na nieszczęście wpływy bywają nie tylko negatywne, ale też bardzo pozytywne.

 

Artykuł był publikowany w majowym wydaniu "Newsweek Psychologia Extra 2/18”.
Czasopismo dostępne na stronie »

Autor

ewa jarczewska gerc

dr Ewa Jarczewska-Gerc

Psycholog społeczny, wykłada na Uniwersytecie SWPS na kierunkach psychologia oraz zarządzanie i przywództwo. Specjalizuje się w psychologii różnic indywidualnych. Zajmuje się zagadnieniem efektywności i wytrwałości w działaniu oraz wpływem stymulacji umysłowych na wykonywanie zadań. Bada związki pomiędzy różnymi formami myślenia i wyobrażania sobie a efektywności.

Lifelong learning, czyli jak ciągłe uczenie się wzmacnia decyzyjność? (podcast)

Zwiększa kreatywność, rozwija umiejętności analityczne, buduje pewność siebie i odporność na stres. A to tylko niektóre korzyści płynące z lifelong learning, czyli uczenia się przez całe życie. Regularne stymulowanie mózgu sprawia, że lepiej funkcjonujemy w sytuacjach wymagających natychmiastowej reakcji, skuteczniej oddzielamy fakty od cudzych opinii,…

Projektowanie innowacji to projektowanie życia

Marzysz, by twoja aktywność zawodowa była czymś więcej niż tylko rutynowym dodatkiem do codziennego życia? Chcesz w niej odnaleźć źródło satysfakcji, inspiracji i rozwoju? Wobec tego jesteś we właściwym miejscu. Zwłaszcza jeśli nie boisz się zmian, potrafisz adaptować się do nowych warunków i pragniesz aktywnie…

Znaczenie dobrostanu w pracy, czyli jak budować zdrowe środowisko pracy w nowoczesnej organizacji? (podcast)

Po latach promowania bezwzględnej strategii zarządzania zespołem, opartej na instrumentalnym traktowaniu pracownika, przyszedł czas na zmianę. Przedsiębiorcy wiedzą już, że dobrostan zatrudnionych ludzi, to układ win-win, czyli źródło obustronnej korzyści. Pracownicy w dobrej kondycji psycho-fizycznej, którzy komfortowo czują się w miejscu pracy, są silniej zmotywowani, bardziej efektywni…

Czym zachęcić do pracy i jak zatrzymać talenty z pokolenia Z? (podcast)

Zetki, inaczej – pokolenie Z, to najmłodszy narybek na rynku pracy. Wychowani w erze cyfrowej, traktują smartfon jak przedłużenie ręki, a szybki dostęp do informacji – jak przysłowiową wodę w kranie. W odróżnieniu od pokoleniowych poprzedników, oprócz ścieżek awansu i wysokości wynagrodzenia, interesuje ich także…

Jak młodzi liderzy tworzą przyszłość? Strategiczne myślenie i emocje w przywództwie (podcast)

W jaki sposób zbudować i, co ważniejsze, utrzymać zaangażowanie zespołu w obliczu ciągłych zmian? Młodzi liderzy nie mają dziś łatwego zadania. Świat pędzi, a okoliczności społeczne i rynkowe stają się coraz mniej przewidywalne. Dawne podręcznikowe zasady zarządzania ludźmi nie przystają do naszej rzeczywistości. Wystarczy wspomnieć,…

Jak skutecznie podnosić kompetencje managerskie? (podcast)

Współpraca między światem akademickim a biznesem jest kluczowa szczególnie dziś, gdy galopujący rozwój domaga się równowagi na poziomie gospodarczym, społecznym czy kulturowym. Inaczej mówiąc – wymaga troski o to, by mądrze i skutecznie wpływać na kształt współczesnego świata. Właśnie ten cel połączył w działaniach: PwC – globalną organizację doradczą…

Zarządzanie zmianą jako klucz do sukcesu - proces, transformacja i trendy (podcast)

Zarządzanie zmianą jako proces to dla jednych niezbędny element rozwoju organizacji, a dla innych - wyzwanie pełne niepewności. Tymczasem, jak pokazują obserwacje rynkowe, coraz więcej firm na świecie uznaje elastyczność i adaptację do zmian za klucz do sukcesu. Nie jest tajemnicą, że zarządzanie zmianą często…

Problem Based Learning na zajęciach akademickich (podcast)

„Motywacja” to słowo klucz każdego procesu nauczania bez względu na jego poziom. Efektywna nauka jest przecież celem wszystkich nauczycieli, począwszy od tych z podstawówki, a skończywszy na wykładowcach akademickich. Ale w tym obszarze bez otwartości na innowacje i zmiany ani rusz. Dr Kinga Kurowska-Wilczyńska –…

Prawo pracy w biznesie – formy zatrudnienia, wynagrodzenie i nowości w kodeksie pracy (podcast)

Praca na etacie to dla jednych upragniony synonim bezpieczeństwa, a dla innych – męczące ograniczenie swobody. Tymczasem jak pokazują statystyki, Polska od lat pozostaje w czołówce krajów europejskich o najwyższej liczbie zatrudnionych na innej podstawie niż umowa o pracę. Nie jest tajemnicą, że forma zatrudnienia…

Produkcja partnerska i prywatność w sieci, czyli wyzwania organizacyjne i strategie ochrony (podcast)

Model produkcji partnerskiej pojawia się coraz częściej przy okazji dyskusji na temat wytwarzania dóbr cyfrowych oraz ich dostępności. Zakłada on dobrowolny i nieodpłatny udział internautów w procesie produkcji. Aby jednak tak się stało, konieczne jest spełnienie pewnych warunków: po pierwsze – proces wytwarzania powinien być…

4-dniowy tydzień pracy – prawda czy mit? O nowych modelach skróconego czasu pracy (podcast)

Początek weekendu już w czwartek, czyli wolne od pracy wszystkie piątki? Złożona przez Lewicę ustawa, wprowadzająca czterodniowy tydzień pracy, od zeszłego roku leży w Sejmie i czeka na rozpatrzenie. Choć skrócenie tygodnia pracy do 4 dni budzi pewne kontrowersje, to jednak wydaje się tendencją naturalną,…

Lider transformacji cyfrowej 4.0 (podcast)

„Kto nie idzie do przodu, ten się cofa” – mówi stare powiedzenie i jest w nim sporo prawdy zwłaszcza w czasach galopującego postępu technologicznego. Dlatego transformacja cyfrowa stała się dla wielu firm koniecznością i kluczowym elementem strategii rozwoju. Odpowiednio dobrane technologie w połączeniu z właściwymi…

Praca i życie w Malawi i Meksyku - doświadczenia z perspektywy project managerki (podcast)

Jest profesjonalistką zorientowaną na osiąganie celów. Sprawdziła się na niezależnych stanowiskach w różnych obszarach zarządzania projektami oraz finansami. Swoją aktywność zawodową rozwijała w Europie, Meksyku i Malawi. Project managerka Justyna Rodriguez-Belza, podczas spotkania z dr Agnieszką Golińską, opowiedziała m.in. o pracy i życiu ekspatów w…

Motoryzacja, nowe technologie i innowacje społeczne - jak łączyć pasje z biznesem? (podcast)

Interesuje się wpływem nowych technologii, transportu oraz przemysłu na społeczeństwa. Wierzy w zrównoważoną przyszłość. Zgłębia możliwości wynikające z połączenia pasji i biznesu. Michał Zieliński – Business Owner działów Sport i Motoryzacja w WP, student drugiego stopnia kierunku Zarządzanie i przywództwo na Uniwersytecie SWPS był gościem…

„W drodze na szczyt” – innowacyjne narzędzie dla doradców zawodowych (podcast)

W jaki sposób ułatwić szukanie pracy osobom bezrobotnym 50+? Jak zachęcić je do aktywności zawodowej? Czy atrakcyjna graficznie i merytorycznie gra planszowa może wspomóc w tej kwestii zarówno doradców zawodowych jak i samych poszukujących? Czym są „karty inspiracji” i „kamienie doświadczenia”? Na te i wiele…

Wymiary współpracy w innowacjach społecznych (podcast)

Czemu służą innowacje społeczne? Czym jest współbycie, współpraca i współuczenie się w tym kontekście? I czy trzeba być ekspertem w danej dziedzinie, by dołączyć do obszaru wybranej innowacji? – Budowanie kolektywu to kluczowy element innowacji społecznych. Dołączenie do danej społeczności jest nie tylko sposobem na…

Zawody męskie i kobiece a sukces zawodowy (podcast)

Coraz więcej kobiet decyduje się wkroczyć do świata zawodowego tradycyjnie uznawanego za męski i odwrotnie – przybywa mężczyzn, którzy wybierają zawody uznawane dotąd za kobiece. Zmiany społeczne, następujące wraz z rozwojem cywilizacyjnym, zmierzają ku stopniowemu zrównaniu szans zawodowych obu płci, choć jeszcze daleka droga do…

Czy innowacje mogą i powinny być odpowiedzialne społecznie? (podcast)

Rola przedsiębiorców jest dziś kluczowa, to od ich postawy, od tego czy wezmą na siebie odpowiedzialność za kreowanie rzeczywistości, zależy przyszłość świata. Nie politycy, nie aktywiści, nawet nie naukowcy, ale właśnie przedstawiciele biznesu, małego i dużego, powinni jako pierwsi podjąć wyzwanie, przed którym stoimy wszyscy.…

Budowanie autentycznej marki osobistej – klucz do pozostania sobą (podcast)

Dobra lub kiepska marka najczęściej kojarzy nam się z towarami lub usługami, rzadziej – z ludźmi. To błąd, bo silna marka osobista ma ogromne znaczenie w dzisiejszych realiach zawodowych – może ułatwić znalezienie dobrej pracy, dać przewagę w negocjacjach z klientami, wyróżnić eksperta z określonej…

Motywacja do pracy a różnice pokoleniowe (podcast)

Z jednej strony boomerzy, z drugiej – przedstawiciele pokoleń: X,Y, Z. Często siedzą biurko w biurko, mają wspólne zadania i cele, ale kompletnie odmienne doświadczenia, podejście do pracy czy metody działania. Różne pokolenia aktywne na dzisiejszym rynku pracy to duże wyzwanie, ale i spory potencjał…

Jak odkryć i rozwinąć swoje talenty? Mocne strony wg Gallupa (podcast)

„Musisz nad tym popracować, to nie jest twoja mocna strona” – wielu z nas pewnie słyszało podobne słowa w szkole, czując od razu wszechogarniający wstyd. Tymczasem w świetle dzisiejszej wiedzy, wstydzić powinien się raczej dydaktyk, który stosował taką formą motywacji. Dlaczego warto skupiać się na…

Nowe technologie a zarządzanie edukacją o Auschwitz i Holokauście (podcast)

Pamięć historyczna – szczególny rodzaj pamięci kulturowej – wydaje się ważna zwłaszcza dziś, w czasach, gdy obszar ten bywa wykorzystywany przez różne siły polityczne. Adam Szpaderski – dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS, od lat zajmuje się naukowo strategią zarządzania miejscami pamięci i instytucjami kultury. Rozwija…

Czy w organizacjach jest miejsce na jakość życia? (podcast)

36 lat – tyle czasu przeciętny Europejczyk spędza w pracy podczas całego swojego życia (dane opublikowane przez Eurostat). Gdy dodatkowo weźmiemy pod uwagę, że lata te przypadają na najbardziej efektywną część naszego życia, to tym bardziej warto zadać sobie pytanie – jaka jest jakość życia…

Bariery tworzenia turkusowych organizacji w Polsce i na świecie (podcast)

W turkusowej organizacji ludzie dążą do integracji i syntezy różnych wartości i perspektyw. Kładą nacisk na współpracę, współdziałanie i współtworzenie, a także na poszukiwanie nowych sposobów rozwiązywania problemów. Jak stworzyć turkusową organizację? Czy turkusowe organizacje odpowiedzią na wyzwania współczesnego rynku pracy? Jakie napotykamy bariery tworzenia…

Ruszyła rekrutacja na studia z obszaru zarządzania 2023/2024

Myślisz o założeniu firmy? Chcesz nauczyć się zarządzać projektami? A może po prostu zamierzasz w przyszłości być dobrym szefem i skutecznym liderem? Sprawdź studia z zarządzania na Uniwersytecie SWPS, które są odpowiedzią na współczesne wyzwania biznesowe. Zarządzanie i przywództwo czy zarządzanie zasobami ludzkimi to tylko niektóre…

Nadzieja jako istotny czynnik w zarządzaniu: rola, wypalenie i wdrożenie (podcast)

Chociaż zarządzenie często kojarzy się nam z szeregiem usystematyzowanych procesów i z monitorującymi je narzędziami, równie istotną rolę pełni nastawienie. Nadzieja na sukces może być źródłem motywacji do działania i wiary we własne możliwości. Jaką rolę w zarządzaniu odgrywa nadzieja? Co zrobić w przypadku jej…

Holistyczne zarządzanie - wpływ na tworzenie kultury i zachowań w organizacji (podcast)

Jakie skutki ma holistyczne podejście do zarządzania organizacją? I jaki wpływ wywiera na tworzenie kultury i zachowań w organizacji? Jakie działania zostają podjęte w otoczeniu konkurencyjnym, społecznym, ekonomicznym i politycznym w ujęciu holistycznym? Jakie są trendy w zarządzaniu organizacjami? Na te i wiele innych pytań…

Największe wyzwania w obszarze zachowań organizacyjnych - czym są i jak sobie z nimi radzić?…

To ludzie, ze swoją różnorodnością, są podstawą organizacji. Ich działania tworzą zachowania organizacyjne - ta interdyscyplinarna dziedzina, oparta na podstawach zarządzania, pozwala zrozumieć i interpretować zachowania w miejscu pracy. W rezultacie są one ściśle związane z osiąganymi celami i wynikami biznesowymi. Poruszymy temat, jak rozumieć…

Innowacje społeczne - cykl w Strefie Zarządzania Uniwersytetu SWPS

Innowacje kojarzymy przede wszystkim z technologią, gospodarką i zarządzaniem. W ostatnim czasie coraz więcej mówi się o kolejnej kategorii - innowacjach społecznych, czyli działaniach których celem jest podnoszenie jakości życia ludzi, grup społecznych i narodów. Zalicza się do nich zarówno nowatorskie rozwiązania problemów społecznych, jak…

Synergia pomiędzy działami HR i finansowym - jak połączyć siły dla dobra firmy (podcast)

Dział finansowy oraz HR to jedne z kluczowych filarów, na których opiera się każda organizacja. Choć każde z nich obejmuje inne obszary i obsługuje różne procesy, współpraca pomiędzy tymi działami może pozytywnie przełożyć się na funkcjonowanie firmy. Czy liczby i KPI to ich jedyny wspólny…

Jak zmienić polską szkołę oddolnie i skutecznie? (podcast)

Polski system edukacji zmaga się w licznymi problemami. Z wielu z nich powszechnie zdajemy sobie sprawę, ale już mało kto ma ochotę działać i stawiać czoło tym wyzwaniom. Są jednak osoby, które nie boją się działać i chcą oddolnie wpływać na szkolnictwo. Kto i w…

Innowacje w obszarze wolontariatu pracowniczego (podcast)

Wolontariat jest dowodem na to, że dobro mnoży się wtedy, gdy się nim dzielimy. Pomagając innym, zyskujemy poczucie sensu, sprawczości, autentyczności i autonomii. Obecne czasy cechują się coraz intensywniejszą digitalizacją i idącą za nią dehumanizacją, a to sprawia, że działanie na rzecz innych oraz pielęgnowania…

TransferHUB – jak inkubujemy innowacje społeczne związane z pracą (podcast)

Rynek pracy stawia przed nami wiele wyzwań. Należą do nich między innymi starzejące się społeczeństwo, szklany sufit, godzenie życia rodzinnego z zawodowym oraz kondycja i możliwości kobiet na rynku pracy. Na szczęście są wśród nas ludzie, którzy uwielbiają stawiać czoła wyzwaniom i szukać najlepszych rozwiązań…

Jak odejść z korporacji - rzecz o odwadze (podcast)

Praca w korporacji bywa w popkulturze demonizowana. Mimo to, dla wielu osób jest najlepszym miejscem pracy, dającym stabilizację i poczucie bezpieczeństwa. Nic więc dziwnego, że odejście z korporacji budzi w niektórych niepokój i lęk przed zmianą. Na ile chętnie wybieramy pracę w korporacji? Dlaczego trzeba mieć odwagę, aby z niej odejść? Czy w ciągu…

Doskonalenie procesów integracji w wielonarodowym środowisku pracy (podcast)

Środowisko, w którym pracujemy ma na nas ogromny wpływ. To, jakie relacje panują między pracownikami oraz jaką wyczuwa się ogólną atmosferę, może przekładać się m.in. na wydajność i zaangażowanie w powierzone zadania. Integrację pracowników można i warto wspierać - szczególnie, gdy są oni przedstawicielami różnych krajów i kultur. Czym jest…

Piękno natury, wartość nauki, siła biznesu (podcast)

Na przestrzeni wieków ludzie znacząco oddalili się od przyrody. Mimo to, kontakt z naturą jest jedną z naszych najbardziej pierwotnych potrzeb. Zaspokajaniu jej nie sprzyjają jednak otaczające nas betonowe lasy oraz brak czasu na spacery po tych prawdziwych. Dlatego warto zadbać o środowisko, w którym…

Growth mindset, czyli sposób myślenia ukierunkowany na wzrost (podcast)

Coraz więcej pracodawców dostrzega wagę mindsetu u swoich pracowników. Nastawienie, z którym podchodzimy do danego wyzwania może zarówno ułatwić nam pracę, jak i skutecznie do niej zniechęcić. Warto więc skorzystać z technik growth mindsetu, czyli sposobu myślenia ukierunkowanego na wzrost. Czym jest mindset i czym różni się od poczucia sprawczości…

Wprowadzenie do innowacji społecznej. Jak rozliczyć biznes z dobra? (podcast)

Jeszcze do niedawna w świecie start-upów najwięcej uwagi poświęcano jednorożcom, czyli firmom nastawionym na dynamiczny wzrost w krótkim czasie. Dziś coraz głośniej mówi się o zebrach - przedsiębiorstwach generujących zyski, jednak działających w ramach zrównoważonego rozwoju. Firmy te tworzą usługę lub produkty, które są odpowiedzią…

Pre-inkubacja – wiele obliczy wsparcia innowacyjności i przedsiębiorczości (podcast)

Osoby myślące o założeniu własnej firmy mogą skorzystać z różnych form wsparcia dla początkujących przedsiębiorców. Dużą popularnością cieszą się inkubatory, pomagające m.in. finansować projekt na jego początkowej fazie. Zdecydowanie mniej uwagi poświęca się pre-inkubatorom, których celem jest wsparcie merytoryczne tych, którzy dopiero rozważają założenie własnej…

Innowacje społeczne jako nowe rozwiązania aktualnych i przyszłych problemów świata (podcast)

W tworzeniu innowacji społecznych ważne jest, by od początku myśleć o wpływie, jaki to rozwiązanie wywołuje na ludzi, środowisko, ziemię. Świadome zarządzanie może w tym zakresie okazać się sposobem na rozwiązanie problemów współczesnego świata. Dlatego innowacje społeczne w ostatnim czasie nabrały dużego znaczenia. Jak zwiększyć…

Zaufanie społeczne jako czynnik sprzyjający rozwojowi innowacji (podcast)

W Polsce poziom zaufania do ludzi należy do najniższych Europie. Tymczasem wiara w szczere intencje innych osób ma bardzo duży wpływ na relacje między partnerami biznesowymi. W sytuacji braku zaufania pojawiają się często trudności we wzajemnym zrozumieniu. To prowokuje wyższe koszty, trudniejszą wymianę wiedzy, informacji…

Motywacja w środowisku pracy - czego oczekują pracownicy? (podcast)

Odpowiednia motywacja do pracy ma wpływ na to, jak wykonujemy powierzone obowiązki. Dzięki niej jesteśmy w stanie pracować szybciej i efektywniej. Ostatnie kryzysy takie jak pandemia czy wojna w Ukrainie sprawiły, że oczekiwania wobec pracodawców nieco się zmieniły. Jakiej motywacji aktualnie oczekują pracownicy? Czy istnieją…

Najczęstsze błędy w zarządzaniu wynagrodzeniami (podcast)

Jednym z najważniejszych elementów każdej pracy jest wynagrodzenie. Wielu pracowników oraz specjalistów zajmujących się zarządzaniem ludźmi uważa wysokość comiesięcznej wypłaty za najsilniejszy motywator do pracy. Jakie błędy w zarządzaniu wynagrodzeniami popełniają firmy? Co mówi rynek o wysokości wynagrodzeń? Lepiej płacić za kompetencje, czy za wyniki?…

Innowacyjny projekt "Skuteczne zdziwienie" - wyzwalająca myślenie nauka czytania

Dlaczego najmłodsi niechętnie czytają? Innowacyjny projekt “Skuteczne zdziwienie” odpowiada na to pytanie i szuka rozwiązań, które pomogą zmienić podejście do nauki czytania i pisania dzieci w wieku przedszkolnym.  Projekt sprowadza się do pobudzania dziecięcej świadomości poprzez obrazowanie głosek oraz liter prostymi dźwiękami. Jak może wyglądać…

Ocena technologii jako metoda zarządzania innowacjami w zielonej transformacji (podcast)

Innowacyjność stała się trendem i wartością samą w sobie. Nowoczesne rozwiązania mogą realizować rozmaite cele oraz wspierać różne dziedziny naszego życia. Wyzwania związane z transformacją energetyczną i tzw. Zielonym Ładem wymagają innowacji technologicznych. Jakich rozwiązań potrzebujemy, by odpowiedzieć na najważniejsze pytania transformacji energetycznej? Jak wybierać…

Tworzenie innowacji społecznych w środowisku akademickim i biznesowym – case study Politechniki Warszawskiej (podcast)

Popularyzację osiągnięć polskiej nauki rozumiemy jako zaangażowanie naukowców w proces przełożenia wyników przeprowadzonych badań na działania aplikacyjne, które służą rozwiązywaniu istniejących problemów społecznych. Jaką rolę pełnią dydaktycy w kontekście innowacji społecznych? Czym jest społeczna odpowiedzialność nauki, czy i po co przekładać wyniki prowadzonych prac badawczych…

Kształtowanie proinnowacyjnej kultury przez działania w europejskiej sieci uniwersytetów Una Europa (podcast)

Kraje Unii Europejskiej od lat kładą duży nacisk na to, by zapewnić swoim obywatelom najwyższy poziom kształcenia. Z tego względu jedenaście wiodących europejskich uniwersytetów badawczych połączyło siły, aby stworzyć wyjątkowy sojusz – Una Europa. Na czym polega innowacyjność tej inicjatywy? Jak o uniwersytet postrzegają twórcy…

Determinanty innowacji społecznych – perspektywa teoretyczna i praktyczna (podcast)

Celem innowacji społecznych jest polepszenie jakości życia osób, narodów czy społeczności. Unikalność tych rozwiązań może wynikać z wdrażania zupełnie nowych pomysłów, ale także z innego zastosowania dotychczas znanych metod. Innowacje społeczne mają być odpowiedzią na rosnące problemy współczesnego świata, takie jak: pogłębiające się nierówności społeczne,…

Praca Headhuntera - czym kieruje się podczas rekrutacji? Iga Dolipska (Supesu Recruitment) - podcast

Polskie firmy mają coraz więcej trudności w znalezieniu pracowników o wąskiej specjalizacji i unikalnych kwalifikacjach. W takich sytuacjach okazuje się, że zwykła rekrutacja nie wystarcza. Potrzebny jest łowca talentów, który znajdzie idealnego pracownika na dane stanowiska. Headhunterzy - bo o nich mowa, dysponują unikalną wiedzą…

Jak wspierać pracowników w sytuacji wojny? (podcast)

Choć wojna toczy się poza granicami naszego kraju, to od samego początku Polacy bardzo angażują się w pomoc Ukrainie. Niosą pomoc, wspierają i udzielają schronienia tym, którzy go potrzebują. Takie działania, mimo że słuszne i szlachetne mają wpływ na naszą kondycję psychiczną. Przygnębienie i niepokój…

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa psyche logo 05 logo white kopia logo white kopia