Każda firma, niezależnie od branży, ma wpływ na środowisko poprzez zużywanie energii, generowanie odpadów czy wykorzystywanie zasobów naturalnych. Dlatego tak ważne jest, by zapobiegać degradacji środowiska poprzez podnoszenie świadomości ekologicznej na poziomie pracowników. Motywowanie członków zespołu do zachowań proekologicznych powinno z jednej strony opierać się na solidnej edukacji, z drugiej – na budowaniu sprawczości i przekonania, że wielkie rzeczy zaczynają się do małych kroków.
Jakie korzyści płyną z promowania świadomości ekologicznej wśród pracowników? Jakie wyzwania się w tym wiążą? Jakie praktyki i strategie okazały się najskuteczniejsze w zwiększaniu zaangażowania pracowników w działania proekologiczne? Czy istnieją specjalne programy szkoleniowe dla liderów i menedżerów, dotyczące zarządzania z uwzględnieniem zrównoważonego rozwoju? Jak są one odbierane przez środowisko biznesowe? Jak wyglądają przykłady inicjatyw proekologicznych, które przyniosły konkretne korzyści zarówno środowisku, jak i danej firmie?
Temat rozwinęła psycholożka, ekspertka w obszarze psychologii społecznej i psychologii pozytywnej, dr Marzena Cypryańska-Nezlek, w rozmowie ze specjalistą HR i ekspertem od zarządzania zmianą Pawłem Bojarskim.
Podcastu możesz posłuchać również w serwisie Apple Podcasts.
W ramach cyklu „Prawdy i mity o ekologii. Jak być eko, kiedy jest się zielonym?” przyglądamy się najczęściej powtarzanym mitom na temat ekologii. W świecie pełnym sprzecznych informacji i uproszczonych odpowiedzi pomagamy oddzielić fakty od mitów, dostarczając wiedzy popartej nauką i doświadczeniem ekspertów. Naszym celem jest wspieranie świadomych wyborów oraz pokazanie, jak być naprawdę eko, nawet gdy dopiero zaczynamy swoją przygodę ze zrównoważonym stylem życia.
Ekspertka
dr Marzena Cypryańska-Nezlek
Psycholożka społeczna. Naukowo zajmuje się badaniami w obszarze psychologii społecznej i psychologii pozytywnej. Obecnie bada głównie zaangażowanie na rzecz klimatu, percepcje i postawy wobec zmiany klimatu, ich psychologiczne i społeczne skutki oraz dystres emocjonalny związany z negatywnymi konsekwencjami zmiany klimatu. Analizuje zależności między reakcjami emocjonalnymi na zagrożenie i zachowaniami prewencyjnymi oraz strategiami radzenia sobie z zagrożeniami. Członkini Rady Klimatycznej przy United Nations Global Compact Network Poland, a także Rady Eksperckiej REV (Fundacja Green REV Institute). W styczniu 2025 r. została Ambasadorką Europejskiego Paktu Klimatycznego w Polsce. Na Uniwersytecie SWPS prowadzi zajęcia z zakresu psychologii społecznej, metodologii badań psychologicznych oraz społecznej odpowiedzialności biznesu, a także wykłady i konwersatoria dotyczące psychologicznych i społecznych skutków zmiany klimatu. Kieruje Centrum Działań dla Klimatu i Transformacji Społecznych (4CAST).
Prowadzący
Paweł Bojarski
Od kilkunastu lat zdobywa doświadczenie w międzynarodowych firmach o różnorodnych kulturach organizacyjnych takich jak Sygnity, Skanska, ERGO, Avia Prime czy Volvo. Wierzy w osiąganie celów poprzez współpracę, planowanie i relacje wynikające z zarządzania procesami. Jest absolwentem Uniwersytetu Warszawskiego (Geologia), Uniwersytetu SWPS (Zasoby Ludzkie) oraz University of Cambridge (People Analytics). Prowadzi wykłady i warsztaty na USWPS (Zarządzanie zmianą w organizacji, Analityka HR i Zachowania ludzi w organizacji) łącząc w ten sposób wiedzę akademicką z praktyką biznesową.