To ludzie, ze swoją różnorodnością, są podstawą organizacji. Ich działania tworzą zachowania organizacyjne - ta interdyscyplinarna dziedzina, oparta na podstawach zarządzania, pozwala zrozumieć i interpretować zachowania w miejscu pracy. W rezultacie są one ściśle związane z osiąganymi celami i wynikami biznesowymi. Poruszymy temat, jak rozumieć zachowania organizacyjne i na jakich poziomach powinny być analizowane.
Jaką pozycję mają zachowania organizacyjne w kontekście tzw. „twardego zarządzania” i czy stoją w opozycji do niego? Czym jest mit racjonalności i czy w zarządzaniu jest miejsce na emocje? Jakie największe wyzwania w obszarze zachowań organizacyjnych stoją przed organizacjami w kontekście kryzysów, z jakimi przyszło nam się mierzyć?
O wyzwaniach w tej dziedzinie zarządzania opowiedziała prof. Katarzyna Januszkiewicz - Dziekan Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu SWPS, psycholożka oraz specjalistka ds. organizacji i zarządzania, prowadząca badania w ramach zachowań organizacyjnych. Spotkanie poprowadziła dr Agnieszka Golińska - psycholożka społeczna i specjalistka ds. zarządzania.
Kliknij tutaj, by posłuchać podcastu na Spotify, lub wybierz swój ulubiony serwis streamingowy: Apple Podcasts, SoundCloud, Lecton.
Cykl „Zarządzać, ale jak?”
Co to znaczy skutecznie, efektywnie zarządzać? Jak rozwijać swoją organizację? Kiedy i jak powinniśmy reagować na zmiany? Jakie czynniki wpływają na zachowania zespołu? Czy można przygotować się na kryzys? Jaka strategia pozwoli nam odnieść sukces? Czym ten sukces właściwie jest? Na te pytania szukamy odpowiedzi w cyklu Strefy Zarządzania Uniwersytetu SWPS „Zarządzać, ale jak?”. Z naszymi gośćmi – dydaktykami, naukowcami, a także wieloletnimi praktykami zarządzania – rozmawiamy o wyzwaniach, z jakimi na co dzień mierzą się osoby zarządzające organizacjami i zespołami. W ramach naszego cyklu łączymy naukę z praktyką, starając się znaleźć odpowiedzi na najbardziej aktualne pytania pojawiające się we współczesnym zarządzaniu.
Gościni
dr hab. Katarzyna Januszkiewicz, prof. Uniwersytetu SWPS
Psycholog i specjalista ds. organizacji i zarządzania. Prowadzi badania w ramach subdyscypliny zachowania organizacyjne, m.in. w obszarze zmiany zachowań ludzi w organizacji (elastyczność zachowań, zmiana paradygmatu kariery zawodowej, różnorodność w miejscu pracy) oraz metodologii badań społecznych aspektów zarządzania (profesjonalizacja metod i technik badawczych). W swojej pracy stosuje podejście interdyscyplinarne, wykorzystując nie tylko wiedzę z innych dyscyplin nauki, ale również adaptując i rozwijając ich metody na gruncie zarządzania. Na Uniwersytecie SWPS prowadzi zajęcia organizational behaviour, cultural differences in business context, podejmowanie decyzji w warunkach niepewności. Dziekan Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu SWPS.
Prowadząca
dr Agnieszka Golińska
Doktor psychologii, absolwentka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie na kierunku Zarządzanie. Otrzymała wyróżnienie za pracę doktorską obronioną w Instytucie Psychologii Polskiej Akademii Nauk. Prowadzi badania m.in. w zakresie zachowań organizacyjnych oraz akulturacji psychologicznej. Interesuje się losami menedżerów oraz profesjonalistów, którzy zdecydowali się na emigrację. Szczególnie bliska jest jej w tym zakresie Ameryka Łacińska, a przede wszystkim Meksyk. Zajmuje się także tworzeniem programów ewaluacji i rozwoju kompetencji w oparciu o metodę Assessment i Development Center. Ma na koncie projekty badawcze realizowane w m.in. w Wielkiej Brytanii, Polsce oraz USA. Przez wiele lat pracowała i prowadziła również badania naukowe w Tecnologico de Monterrey w Meksyku. Na Uniwersytecie SWPS prowadzi zajęcia z obszaru zarządzania kulturą organizacyjną, zarządzania kompetencjami, różnic międzykulturowych w biznesie oraz psychologii w zarządzaniu. Uczestniczy w projekcie ULTRAGEN. Od semestru letniego 2021/2022 pełnić będzie rolę koordynatorki kierunków Zarządzanie i Przywództwo oraz Management and Leadership I stopnia.