Coraz więcej kobiet decyduje się wkroczyć do świata zawodowego tradycyjnie uznawanego za męski i odwrotnie – przybywa mężczyzn, którzy wybierają zawody uznawane dotąd za kobiece. Zmiany społeczne, następujące wraz z rozwojem cywilizacyjnym, zmierzają ku stopniowemu zrównaniu szans zawodowych obu płci, choć jeszcze daleka droga do momentu, gdy rynek pracy stanie się w pełni inkluzywny i otwarty.
Czym są zawody stereotypowo męskie, a czym – stereotypowo kobiece? Jak odnajdują się na rynku pracy kobiety wykonujące "męski" fach, a jak mężczyźni, którzy wybrali tzw. zawody sfeminizowane? Czy mają podobne szanse na osiągnięcie sukcesu zawodowego? Jaką rolę odgrywa płeć kulturowa w kontekście sukcesu zawodowego? Te i wiele innych wątków podjęła socjolożka dr Olga Czernowska w rozmowie z psycholożką, specjalistką ds. zarządzania dr Agnieszką Golińską.
Kliknij tutaj, by posłuchać podcastu na Spotify, lub wybierz swój ulubiony serwis streamingowy: Apple Podcasts, SoundCloud, Lecton.
Cykl „Zarządzać, ale jak?”
Co to znaczy skutecznie, efektywnie zarządzać? Jak rozwijać swoją organizację? Kiedy i jak powinniśmy reagować na zmiany? Jakie czynniki wpływają na zachowania zespołu? Czy można przygotować się na kryzys? Jaka strategia pozwoli nam odnieść sukces? Czym ten sukces właściwie jest? Na te pytania szukamy odpowiedzi w cyklu Strefy Zarządzania Uniwersytetu SWPS „Zarządzać, ale jak?”. Z naszymi gośćmi – dydaktykami, naukowcami, a także wieloletnimi praktykami zarządzania – rozmawiamy o wyzwaniach, z jakimi na co dzień mierzą się osoby zarządzające organizacjami i zespołami. W ramach naszego cyklu łączymy naukę z praktyką, starając się znaleźć odpowiedzi na najbardziej aktualne pytania pojawiające się we współczesnym zarządzaniu.
Gościni
dr Olga Czeranowska
Socjolożka. Jej zainteresowania badawcze obejmują socjologię pracy, badania nad migracjami i mobilnością, gender studies oraz metodologię badań ilościowych. W swojej pracy doktorskiej, obronionej w 2018 roku na Uniwersytecie Warszawskim, badała prestiż zawodowy w perspektywie indywidualnej.
Od kwietnia 2020 pracuje w projekcie „CEEYouth: Badanie porównawcze młodych migrantów z Polski i Litwy w kontekście Brexitu” realizowanym w ośrodku badawczym Młodzi w Centrum LAB.
Jest laureatką programu MNiSW Regionalna Inicjatywa Doskonałości, w którym otrzymała grant na realizację projektu badawczego „(IT)MOBILITY: Niemobilność mobilnych, mobilność niemobilnych – migranci w czasach pandemii i nowe technologie teleinformatyczne”.
Od 2012 działa w Sekcji Socjologii Pracy Polskiego Towarzystwa Socjologicznego.
Jest współautorką artykułu “Janus-faced mobilities: motivations for migration among European youth in times of crisis”, opublikowanego w Journal of Youth Studies.
Na Uniwersytecie SWPS uczy następujących przedmiotów: Kariera i uczenie się przez całe życie oraz Statystyka w zarządzaniu. Pełni funkcję koordynatorki kierunku zarządzanie zasobami ludzkimi.
Prowadząca
dr Agnieszka Golińska
Doktor psychologii, absolwentka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie na kierunku Zarządzanie. Otrzymała wyróżnienie za pracę doktorską obronioną w Instytucie Psychologii Polskiej Akademii Nauk.
Prowadzi badania m.in. w zakresie zachowań organizacyjnych oraz akulturacji psychologicznej. Interesuje się losami menedżerów oraz profesjonalistów, którzy zdecydowali się na emigrację. Szczególnie bliska jest jej w tym zakresie Ameryka Łacińska, a przede wszystkim Meksyk.
Zajmuje się także tworzeniem programów ewaluacji i rozwoju kompetencji w oparciu o metodę Assessment i Development Center. Ma na koncie projekty badawcze realizowane w m.in. w Wielkiej Brytanii, Polsce oraz USA. Przez wiele lat pracowała i prowadziła również badania naukowe w Tecnologico de Monterrey w Meksyku.
Na Uniwersytecie SWPS prowadzi zajęcia z obszaru zarządzania kulturą organizacyjną, zarządzania kompetencjami, różnic międzykulturowych w biznesie oraz psychologii w zarządzaniu. Uczestniczy w projekcie ULTRAGEN. Od semestru letniego 2021/2022 pełnić będzie rolę koordynatorki kierunków Zarządzanie i Przywództwo oraz Management and Leadership I stopnia.