Model produkcji partnerskiej pojawia się coraz częściej przy okazji dyskusji na temat wytwarzania dóbr cyfrowych oraz ich dostępności. Zakłada on dobrowolny i nieodpłatny udział internautów w procesie produkcji. Aby jednak tak się stało, konieczne jest spełnienie pewnych warunków: po pierwsze – proces wytwarzania powinien być podzielony na moduły, po drugie – muszą być one stosunkowo małe, by każdy uczestnik produkcji mógł działać autonomicznie, po trzecie – koszty takiego wytwarzania powinny być zerowe lub minimalne. A kolejnym oczywistym obszarem związanym z kreatywnością w sieci jest, rzecz jasna, temat prywatności.
Co mówią badania na temat takiego modelu produkcji? Jak w szczegółach wygląda model produkcji partnerskiej i jego wykorzystanie? Czy w kontekście dynamicznego rozwoju technologii, prywatność w sieci w ogóle jest możliwa? Na jakie kluczowe zagrożenia narażone są organizacje, a na jakie indywidualni użytkownicy? W jaki sposób organizacje mogą dbać o prywatność w sieci? To tylko wybrane wątki rozmowy specjalistów ds. zarządzania, dr. Mikołaja Rogińskiego z prowadzącą podcast – dr Agnieszką Golińską.
Kliknij tutaj, by posłuchać podcastu na Spotify, lub wybierz swój ulubiony serwis streamingowy: Apple Podcasts, SoundCloud, Lecton.
Cykl „Zarządzać, ale jak?”
Co to znaczy skutecznie, efektywnie zarządzać? Jak rozwijać swoją organizację? Kiedy i jak powinniśmy reagować na zmiany? Jakie czynniki wpływają na zachowania zespołu? Czy można przygotować się na kryzys? Jaka strategia pozwoli nam odnieść sukces? Czym ten sukces właściwie jest? Na te pytania szukamy odpowiedzi w cyklu Strefy Zarządzania Uniwersytetu SWPS „Zarządzać, ale jak?”. Z naszymi gośćmi – dydaktykami, naukowcami, a także wieloletnimi praktykami zarządzania – rozmawiamy o wyzwaniach, z jakimi na co dzień mierzą się osoby zarządzające organizacjami i zespołami. W ramach naszego cyklu łączymy naukę z praktyką, starając się znaleźć odpowiedzi na najbardziej aktualne pytania pojawiające się we współczesnym zarządzaniu.
Gość
dr Mikołaj Rogiński
Specjalista ds. zarządzania. W pracy naukowej zajmuje się badaniami organizacji działających w modelu tzw. produkcji partnerskiej (peer production) oraz badaniami dotyczącymi wpływu nowych technologii na prywatność. Jego zainteresowania naukowe koncentrują się wokół firm i projektów IT oraz wykorzystania rozwiązań informatycznych w zarządzaniu. Prowadził badania dotyczące otwartego oprogramowania i skupionych wokół niego społeczności. Interesuje się również organizacjami tworzącymi tzw. otwartą wiedzę a także nowymi technologiami, ścieżkami ich rozwoju oraz sposobem ich oddziaływania na organizacje i społeczeństwo. Na Uniwersytecie SWPS prowadzi zajęcia z koncepcji zarządzania, zarządzania projektami, biznesu cyfrowego, IT w zarządzaniu.Prowadząca
dr Agnieszka Golińska
Doktor psychologii, absolwentka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie na kierunku Zarządzanie. Otrzymała wyróżnienie za pracę doktorską obronioną w Instytucie Psychologii Polskiej Akademii Nauk.
Prowadzi badania m.in. w zakresie zachowań organizacyjnych oraz akulturacji psychologicznej. Interesuje się losami menedżerów oraz profesjonalistów, którzy zdecydowali się na emigrację. Szczególnie bliska jest jej w tym zakresie Ameryka Łacińska, a przede wszystkim Meksyk.
Zajmuje się także tworzeniem programów ewaluacji i rozwoju kompetencji w oparciu o metodę Assessment i Development Center. Ma na koncie projekty badawcze realizowane w m.in. w Wielkiej Brytanii, Polsce oraz USA. Przez wiele lat pracowała i prowadziła również badania naukowe w Tecnologico de Monterrey w Meksyku.
Na Uniwersytecie SWPS prowadzi zajęcia z obszaru zarządzania kulturą organizacyjną, zarządzania kompetencjami, różnic międzykulturowych w biznesie oraz psychologii w zarządzaniu. Uczestniczy w projekcie ULTRAGEN. Od semestru letniego 2021/2022 pełnić będzie rolę koordynatorki kierunków Zarządzanie i Przywództwo oraz Management and Leadership I stopnia.