Rozkłada problemy na czynniki pierwsze. Myśli twórczo i agresywnie. Stawia hipotezy i natychmiast je weryfikuje. Przetwarza dane, wyciąga wnioski. Proponuje odważne rekomendacje dla firm. Czyj to opis? Idealnego analityka biznesowego, czyli osoby wykonującej jeden z najbardziej poszukiwanych na rynku zawodów – zaczyna swój wykład dr Adam Kowalik z Katedry Zarządzania Uniwersytetu SWPS.
Przymiotnik „idealny” wymaga wielu lat ciężkiej pracy, dlatego najlepiej już na początku kariery inspirować się mistrzami w swoim fachu. Niewątpliwie są nimi analitycy CIA, którzy sztukę analizy opanowali do perfekcji. Czego analityk biznesowy może nauczyć się od analityka CIA? – o tym opowiedział dr Adam Kowalik, wykładowca na Uniwersytecie SWPS.
Analityk biznesowy, czyli zawód przyszłości
W przyszłości jednym z najbardziej poszukiwanych zawodów będzie analityk biznesowy. Jednak nie każdy analityk to dobry analityk. Tego dobrego od złego dzieli przepaść. Co zatem może zrobić analityk biznesowy, który chce lepiej wykonywać swój zawód? Poznać więcej metod, narzędzi, technik? A może powinien wziąć przykład z organizacji, które mimo że funkcjonują w innej branży, sztukę analizy opanowały do perfekcji? – na przykład CIA? Podczas spotkania zastanowiliśmy się, czy 15 zasad analityków CIA może przydać się w pracy analityka biznesowego. Wykład był świetną okazją, by krytycznie przyjrzeć się własnemu warsztatowi analityka, a może nawet zweryfikować niektóre z jego założeń.
Prelegent
dr Adam Kowalik
Ddoradca, trener, menedżer, analityk. Adiunkt w Katedrze Zarządzania, kierownik kierunku zarządzanie i przywództwo oraz kierownik studiów podyplomowych „Menedżer rozwoju biznesu” na Uniwersytecie SWPS. Specjalizuje się w strategii konkurowania firm, wywiadzie konkurencyjnym i rynkowym, symulacjach strategicznych (strategy wargame), zarządzaniu wiedzą. Pracował dla kadry zarządzającej kilkudziesięciu największych polskich firm z różnych branż i administracji publicznej. Swoją wiedzą dzieli się w trakcie praktycznych szkoleń, warsztatów. Prowadzi zajęcia na studiach MBA. Tworzy programy rozwojowe dla menedżerów (executive education). Założyciel polskiego oddziału stowarzyszenia Strategic & Competitive Intelligence Professionals i jego przewodniczący do 2015 r. Otrzymał wyróżnienie Catalyst Award. Jest mentorem w programach TopMinds oraz Youth Business Poland. Współpracuje z NCBR, PARP, MIR jako niezależny ekspert. Prowadzi firmę OUTSMART, która dostarcza klientom niezależne analizy i wartościową wiedzę rynkową do kluczowych decyzji. Jest stypendystą CEMS oraz Fulbright’a. Posiada licencję detektywa.