Szefowie motywują pracowników poprzez gratyfikacje finansowe, lecz – jak wiemy – przyznanie premii czy podwyżki działa na krótką metę. Kiedy nasza praca ma wzniosły cel i jest użyteczna społecznie, czerpiemy z niej przyjemność i jesteśmy gotowi na większe poświęcenie – ale przecież nie samą ideą człowiek żyje (i pracuje). Co wpływa na nasze podejście do powierzonych zadań? Jakie wewnętrzne i zewnętrzne czynniki sprawiają, że angażujemy się w pracę? Jak ją polubić, nie zmieniając jej? Dyskutują o tym w Strefie Zarządzania wykładowcy Uniwersytetu SWPS – psycholog i trener biznesu dr Ewa Jarczewska-Gerc oraz menedżer i analityk dr Adam Kowalik.
Pieniądze to nie wszystko?
Dobry poziom zarobków oznacza zaledwie tyle, że nie jesteśmy z pracy niezadowoleni. Dzieje się tak, ponieważ to nie pieniądze czy inne benefity przynoszą nam prawdziwą satysfakcję, tylko praca sama w sobie: doceniamy to, że możemy dostać awans, że mamy poczucie, że się rozwijamy lub to, że zwyczajnie lubimy wykonywać swoje obowiązki. Chętniej pracujemy, jeśli realizujemy ważne dla nas wartości, którymi chcemy się kierować. Jeśli te wszystkie czynniki są obecne w naszym życiu zawodowym, możemy powiedzieć, że jesteśmy w swojej pracy szczęśliwi. Można jednak osiągać wyznaczone cele, niekoniecznie kochając to, co się robi...
Gość
dr Ewa Jarczewska-Gerc
Psycholog społeczny, trener biznesu. Zajmuje się psychologią motywacji, efektywnością i wytrwałością w działaniu oraz symulacjami mentalnymi. Interesuje się związkami między różnymi formami myślenia i wyobrażania sobie a efektywnością i wytrwałością w działaniu, a także stresem i jego korelatami.
Na Uniwersytecie SWPS prowadzi seminarium magisterskie oraz zajęcia z zakresu psychologii emocji i motywacji, psychologii różnic indywidualnych oraz wywiadu psychologicznego. W pracy wykładowcy akademickiego najbardziej ceni możliwość przekazywania wiedzy, która jest ważnym czynnikiem lepszego rozumienia świata.
Prowadzący
dr Adam Kowalik
Doradca, trener, menedżer, analityk. Specjalizuje się w strategii konkurowania firm, wywiadzie konkurencyjnym i rynkowym, symulacjach strategicznych (strategy wargame), zarządzaniu wiedzą. Pracował dla kadry zarządzającej kilkudziesięciu największych polskich firm z różnych branż. Realizował także zlecenia dla jednostek administracji publicznej.
Swoją wiedzą dzieli się w trakcie praktycznych szkoleń, warsztatów. Prowadzi zajęcia na studiach MBA. Stosuje metody tzw. „active learning” oraz prowokuje uczestników zajęć do krytycznego myślenia. Tworzy programy rozwojowe dla menedżerów (executive education).