Jakie stereotypy dotyczące pokolenia Y i Z macie w głowach? Dlaczego bardzo często w pokoleniu Y i Z widzimy więcej negatywnych cech niż u innych generacji? Czy u podstaw tych opinii obecnych w debacie społecznej nie leży przypadkiem strach? Oto nadchodzą Oni – nowe pokolenia, cyfrowi rewolucjoniści. Może zwyczajnie się ich boimy? A boimy się tego, czego nie znamy. Może warto podjąć wyzwanie i zamienić strach przed nieznanym w ciekawość? Pozwólmy sobie na wyjście poza schematy i stereotypowe opisy. Przyszedł czas na to, aby tym nowym generacjom przyjrzeć się z perspektywy szans i możliwości, jakie może nieść za sobą próba ich zrozumienia.

W tak zwanym wielkim świecie trwa poważna debata nad przyszłością gospodarki, kultury i społeczeństwa. W tej debacie coraz częściej słyszymy o nowych pokoleniach. Obecność Igreków i Zetów to nie historia z filmu science-fiction, tylko zjawisko, które obserwujemy w realnym świecie. To nasza rzeczywistość i codzienność organizacji, w których funkcjonujemy. Temat o tyle ważny, że jednocześnie nieco kontrowersyjny. Czy ktokolwiek ze świata biznesu odważy się dziś stwierdzić: to nas nie dotyczy? Niekoniecznie. Dla tych nadal nieprzekonanych komunikat z przyszłości jest jednoznaczny: ciągłość naszej kultury jest w ich rękach. Przerażające? Nie. Skłaniające do głębszej refleksji. I zachęcające do tego, aby do tematu nowych pokoleń podejść z nieco innej strony.

Od generacji do generalizacji. Legenda o truskawkach i płatkach śniegu

Do opisu fenomenu nowych pokoleń badacze i komentatorzy życia społecznego chętnie używają metafor. I nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie to, że te popularne w przekazie obrazy zniekształcają nieco obraz tej generacji. Czy słyszeliście już o „pokoleniu truskawek” – czyli osób niezwykle delikatnych, które bardzo łatwo urazić? A może znana jest wam metafora „pokolenia płatków śniegu” – młodych ludzi uważających się za wyjątkowych, unikalnych i niepowtarzalnych?

Bez wątpienia, z uwagi na swoją barwność i jaskrawość, opisy te są ciekawym sposobem dookreślenia nowego pokolenia. W świecie biznesu metafory organizacyjne, jak choćby te zaprezentowane w klasycznym już ujęciu Garetha Morgana, pozwalają nam zrozumieć poszczególne aspekty działań podejmowanych przez organizacje. Metaforyczne obrazy dotyczące nowych pokoleń, obecne w debacie społecznej, wydają się jednak nieco przejaskrawione. Charakterystyka pokolenia Y i Z pozwala nam zrozumieć logikę działania przedstawicieli tych generacji, ale może warto wyjść poza popularne opisy, które są uogólnieniami pełnymi uproszczeń? Może wówczas okaże się, że nie taki diabeł straszny, jak go malują?

Doceniaj, nie oceniaj

Skupiając się na negatywnych cechach nowych pokoleń, możemy nie dostrzec ich twórczego potencjału. Wyrażając rozczarowanie tym, jacy są, nie dajemy im szansy na to, aby pokazali, kim mogą być. Ta sytuacja przypomina nieco paradoks szklanki wody do połowy pustej lub do połowy pełnej. Odnieśmy się do dylematu optymistycznego lub pesymistycznego sposobu patrzenia na otaczający nas świat. Widzicie go na różowo, czy jednak – na czarno? I czy nadejście nowego pokolenia postrzegacie jako szansę czy zagrożenie?

Gdy zdamy już sobie sprawę z tego, ile stereotypów i uprzedzeń dotyczących nowych generacji mamy w głowach, pora na to, aby obalić pewne mity i na nowe pokolenia spojrzeć w kategoriach możliwości i szans. W szczególności w perspektywie rewolucji technologicznej, która zbliża się wielkimi krokami. Rewolucji, której to nowe pokolenie jest 'Z'wiastunem.

P jak pokolenie, Z jak zmiana. Pokolenie Z

Trudno przejść obojętnie wobec stwierdzenia, że nasze otoczenie, zmieni się w ciągu najbliższych kilku lat bardziej niż zmieniło się w ciągu ostatnich kilku stuleci. Jak trafnie zauważa jedna ze współczesnych obserwatorek rzeczywistości organizacyjnej, profesor Barbara Czarniawska, „zmiany zachodzą nie dla tego, że ktoś je zaplanował, lecz dlatego, że ludzie są ciekawi i żądni nowości”. Czy wobec tego pokolenie, dla którego zmiana jest bardziej interesująca niż stałość i trwanie, nie jest kołem zamachowym rozwoju?

Przedstawiciele wcześniejszych generacji postulują wyższość tego, co stare, dobre i sprawdzone nad tym, co eksperymentalne, nowe i niepewne. Sztywność, obawa i opór przed tym, co nieznane, wyraża się w ich bierności oraz braku jakiejkolwiek chęci do zmian. A tym, co wyróżnia nowe pokolenie jest umiejętność odnalezienia się w nieustannie zmieniającej się rzeczywistości. O ich wartości stanowi to, że potrafią w tym pędzie sprawnie funkcjonować. To oni najlepiej z nas wszystkich rozumieją nowe technologie. To oni są najlepiej przygotowani na przyszłość. To oni podejmują trud aktywnego jej tworzenia. To oni są niezwykle przedsiębiorczy. Bo czy przedsiębiorczość nie jest utożsamiana właśnie ze sztuką radzenia sobie z niepewnością? Jeśli tak, to oni radzą sobie z tym znakomicie.

Niecierpliwi, roszczeniowi, egoistyczni. Podobno przede wszystkim tacy właśnie są. Oto ciemna strona nowych pokoleń. A co widać po drugiej stronie mocy? Postępowi, przedsiębiorczy, kreatywni. Twórczy destruktorzy otaczającej nas rzeczywistości ze swoim umiłowaniem do czerpania inspiracji zewsząd i znikąd. Wymykają się schematom, gardzą utartymi sposobami działania. Skupiają się na rozwoju i zarządzaniu sobą, choć mają niedostatki w umiejętności zarządzania konkretami.

O pożytecznej niecierpliwości, wartościowej roszczeniowości i zdrowym egoizmie

Kit Yarrow z Golden Gate University opisuje w swoich pracach fenomen nowych pokoleń z perspektywy psychologicznej – „Decoding the New Consumer Mind” (2014) oraz „Gen BuY” (2009). Mentalność przedstawicieli nowej generacji określa w kategoriach IWWIWWIWI, co po rozwinięciu oznacza: I want what I want when I want it. Nie przywykli do długiego oczekiwania na to, czego chcą. Nie mają oporów przed tym, by otwarcie zgłaszać swoje roszczenia i uwagi. Paradoksalnie cechy te mogą być postrzegane w kategoriach mocnych stron. W świetle tego ich zachowanie nabiera cech wyzwania rzuconego światu. Czy nie jest tak, że swoim postępowaniem prowokują nas niejednokrotnie do zadania szeregu istotnych pytań, których dotąd nie mieliśmy odwagi postawić?

Nowe pokolenie stawia odważne pytania. A kto pyta, nie błądzi

W wiosennym numerze Harvard Business Review Polska z 2018 roku, Bob Langer, profesor MIT mający na swoim koncie ponad 1100 patentów i złożonych wniosków patentowych, noszący przydomek współczesnego Edisona medycyny, zwraca naszą uwagę na ogromną wartość zadawania pytań. Zachęca nas do tego, aby w codziennym życiu „przestawić się z udzielania poprawnych odpowiedzi na zadawanie celnych pytań”. W modelu działania promowanym przez naukowca w jego laboratoriach zaobserwować można ciekawą prawidłowość. Doceniając różnorodność pokoleniową, profesor zwraca szczególną uwagę na to, co łączy (a nie dzieli) przedstawicieli różnych generacji. Zestawiajac dwa kompletnie odmienne światopoglądy, dwa różne spojrzenia na tę samą rzeczywistość i dwa punkty widzenia, tworzy przestrzeń do współpracy przedstawicieli różnych pokoleń. Z każdej generacji wydobywa jej esencję: uznani naukowcy mają ogromną wiedzę i doświadczenie, ich studenci – energię, szalone pomysły i otwartość do zadawania nieoczywistych pytań.

Łącząc te dwa z pozoru odmienne światy, na przestrzeni ostatnich lat z powodzeniem udaje mu się tworzyć i wdrażać przełomowe innowacje. Kluczem do sukcesu w ramach tej owocnej współpracy jest założenie, że studenci zwyczajnie nie zdają sobie sprawy, że coś jest niemożliwe – dzięki czemu nie powstrzymują się przed zadawaniem pytań. Innowator z pełną akceptacją i zadowoleniem przystaje więc na ciągłą zmianę pracowników w jego laboratoriach. Wyraża przy tym przekonanie, że rotacja ta ma zalety, które znacznie przewyższają wiążące się z nią zagrożenia i koszty. Najważniejsze jest to, że utrzymuje w ten sposób możliwość analizy problemów ze świeżej perspektywy. Edison medycyny z MIT nazywa to zjawisko „stałą stymulacją”.

U podstaw wyzwań stojących obecnie przed liderami mamy do czynienia z odważnymi pytaniami stawianymi przez przedstawicieli nowych generacji. Triumfalnie wkraczają oni do świata organizacji, podważając podstawowe zasady ich funkcjonowania. To, co rzadkie i niespotykane dla wcześniejszych pokoleń, w ich wydaniu staje się zwyczajne i powszechne. Do drzwi organizacji puka generacja wyznająca kompletnie nową filozofię pracy. To, co my nazywamy brakiem przyzwoitości i lojalności, oni określają jako zdrowy work-life balance. Dla jednych obca jest historia o gospodarce niedoboru, inni poszukują drogowskazów, próbując się odnaleźć w gospodarce nadmiaru. Jedni bronią swojego terytorium, drudzy wytrącają starsze generacje ze strefy komfortu. Powstaje pytanie, czy jesteśmy obserwatorami konfrontacji nowych pokoleń z wrogą rzeczywistością, czy może mamy do czynienia z nową rzeczywistością wrogich sobie pokoleń?

Don Tapscott i Anthony Williams, prezentując w 2006 rok założenia swojej Wikinomii, u podstaw której leży globalna współpraca, zwrócili uwagę na to, że „przyszłość będzie polegać na podejmowaniu wspólnych działań ponad granicami, kulturami, firmami i dyscyplinami”. W kontekście problemów, z którymi mierzą się dziś organizacje, wydaje się, że przyszłość będzie polegać na podejmowaniu wspólnych działań ponad podziałami pokoleniowymi. Pokolenie zmiany jest więc ogromnym wyzwaniem, ale jednocześnie – ogromną nadzieją dla organizacji. Dostrzegać zmiany zachodzące w tak zawrotnym tempie w naszym otoczeniu – to jedno. Interpretować je i rozumieć ich znaczenie – to zupełnie coś innego. Cyfrowi nomadzi je rozumieją. Cyfrowi nomadzi są… sprawcami tych zmian. Nasza przyszłość i przyszłość naszych organizacji to świat pokolenia Y i Z. Innego świata nie będzie.

Od idei pokolenia do #Pokolenia Idei

W ramach rozważań na gruncie problematyki dystansu międzypokoleniowego coraz częściej zwracamy uwagę na to, że naturalną potrzebą dla nowego pokolenia wydaje się pielęgnowanie zdolności myślenia z perspektywy drugiego człowieka. To dobra wiadomość. W kontekście nowych modeli biznesowych, może to sprzyjać rozwojowi myślenia o organizacji jako o wyspie, która ma szansę współdziałać z innymi w archipelagu. Nowe pokolenie wyraża niezwykłą troskę o dobro wspólne i na wielu płaszczyznach pokazuje przejawy społecznego zaangażowania. W świetle tego warto odnieść się do rosnącego zainteresowania trendem #zerowaste oraz #lifeafterplastic. Czy ludzie skupieni tylko na sobie i zainteresowani jedynie swoim dobrem są zdolni do tak szerokiego spojrzenia? Jak widać, pokolenie #me, myself and I stać na tak szeroki ogląd rzeczywistości. Mówi się, że są egocentryczni i zapatrzeni w siebie, tymczasem coraz więcej przykładów wskazuje na to, że w rzeczywistości cechuje ich wiara w to, że mogą zrobić coś, co jest większe i ważniejsze od nich samych. Pozostaje ich tylko dopingować w realizacji tych zamierzeń. Nowe pokolenia to pokolenia wielkich idei i znaczących zmian. Z odwagą, ze smartfonem w ręku i z nadzieją na lepsze jutro. Czy jesteśmy świadomi rewolucji, jaką wywołają? I czy jesteśmy na nią gotowi?

Autor

258 Magdalena Kubow

Magdalena Kubów

Doktor nauk ekonomicznych w zakresie nauk o zarządzaniu. W obszarze jej zainteresowań jest projektowanie modeli biznesowych, trendwatching i prognozowanie trendów ze szczególnym uwzględnieniem trendów społecznych i kulturowych oraz rozwój innowacji społecznych i przedsiębiorczości w społeczeństwie sieciowym.

Zarządzanie zmianą jako klucz do sukcesu - proces, transformacja i trendy (podcast)

Zarządzanie zmianą jako proces to dla jednych niezbędny element rozwoju organizacji, a dla innych - wyzwanie pełne niepewności. Tymczasem, jak pokazują obserwacje rynkowe, coraz więcej firm na świecie uznaje elastyczność i adaptację do zmian za klucz do sukcesu. Nie jest tajemnicą, że zarządzanie zmianą często…

Problem Based Learning na zajęciach akademickich (podcast)

„Motywacja” to słowo klucz każdego procesu nauczania bez względu na jego poziom. Efektywna nauka jest przecież celem wszystkich nauczycieli, począwszy od tych z podstawówki, a skończywszy na wykładowcach akademickich. Ale w tym obszarze bez otwartości na innowacje i zmiany ani rusz. Dr Kinga Kurowska-Wilczyńska –…

Prawo pracy w biznesie – formy zatrudnienia, wynagrodzenie i nowości w kodeksie pracy (podcast)

Praca na etacie to dla jednych upragniony synonim bezpieczeństwa, a dla innych – męczące ograniczenie swobody. Tymczasem jak pokazują statystyki, Polska od lat pozostaje w czołówce krajów europejskich o najwyższej liczbie zatrudnionych na innej podstawie niż umowa o pracę. Nie jest tajemnicą, że forma zatrudnienia…

Produkcja partnerska i prywatność w sieci, czyli wyzwania organizacyjne i strategie ochrony (podcast)

Model produkcji partnerskiej pojawia się coraz częściej przy okazji dyskusji na temat wytwarzania dóbr cyfrowych oraz ich dostępności. Zakłada on dobrowolny i nieodpłatny udział internautów w procesie produkcji. Aby jednak tak się stało, konieczne jest spełnienie pewnych warunków: po pierwsze – proces wytwarzania powinien być…

4-dniowy tydzień pracy – prawda czy mit? O nowych modelach skróconego czasu pracy (podcast)

Początek weekendu już w czwartek, czyli wolne od pracy wszystkie piątki? Złożona przez Lewicę ustawa, wprowadzająca czterodniowy tydzień pracy, od zeszłego roku leży w Sejmie i czeka na rozpatrzenie. Choć skrócenie tygodnia pracy do 4 dni budzi pewne kontrowersje, to jednak wydaje się tendencją naturalną,…

Lider transformacji cyfrowej 4.0 (podcast)

„Kto nie idzie do przodu, ten się cofa” – mówi stare powiedzenie i jest w nim sporo prawdy zwłaszcza w czasach galopującego postępu technologicznego. Dlatego transformacja cyfrowa stała się dla wielu firm koniecznością i kluczowym elementem strategii rozwoju. Odpowiednio dobrane technologie w połączeniu z właściwymi…

Praca i życie w Malawi i Meksyku - doświadczenia z perspektywy project managerki (podcast)

Jest profesjonalistką zorientowaną na osiąganie celów. Sprawdziła się na niezależnych stanowiskach w różnych obszarach zarządzania projektami oraz finansami. Swoją aktywność zawodową rozwijała w Europie, Meksyku i Malawi. Project managerka Justyna Rodriguez-Belza, podczas spotkania z dr Agnieszką Golińską, opowiedziała m.in. o pracy i życiu ekspatów w…

Motoryzacja, nowe technologie i innowacje społeczne - jak łączyć pasje z biznesem? (podcast)

Interesuje się wpływem nowych technologii, transportu oraz przemysłu na społeczeństwa. Wierzy w zrównoważoną przyszłość. Zgłębia możliwości wynikające z połączenia pasji i biznesu. Michał Zieliński – Business Owner działów Sport i Motoryzacja w WP, student drugiego stopnia kierunku Zarządzanie i przywództwo na Uniwersytecie SWPS był gościem…

„W drodze na szczyt” – innowacyjne narzędzie dla doradców zawodowych (podcast)

W jaki sposób ułatwić szukanie pracy osobom bezrobotnym 50+? Jak zachęcić je do aktywności zawodowej? Czy atrakcyjna graficznie i merytorycznie gra planszowa może wspomóc w tej kwestii zarówno doradców zawodowych jak i samych poszukujących? Czym są „karty inspiracji” i „kamienie doświadczenia”? Na te i wiele…

Wymiary współpracy w innowacjach społecznych (podcast)

Czemu służą innowacje społeczne? Czym jest współbycie, współpraca i współuczenie się w tym kontekście? I czy trzeba być ekspertem w danej dziedzinie, by dołączyć do obszaru wybranej innowacji? – Budowanie kolektywu to kluczowy element innowacji społecznych. Dołączenie do danej społeczności jest nie tylko sposobem na…

Zawody męskie i kobiece a sukces zawodowy (podcast)

Coraz więcej kobiet decyduje się wkroczyć do świata zawodowego tradycyjnie uznawanego za męski i odwrotnie – przybywa mężczyzn, którzy wybierają zawody uznawane dotąd za kobiece. Zmiany społeczne, następujące wraz z rozwojem cywilizacyjnym, zmierzają ku stopniowemu zrównaniu szans zawodowych obu płci, choć jeszcze daleka droga do…

Czy innowacje mogą i powinny być odpowiedzialne społecznie? (podcast)

Rola przedsiębiorców jest dziś kluczowa, to od ich postawy, od tego czy wezmą na siebie odpowiedzialność za kreowanie rzeczywistości, zależy przyszłość świata. Nie politycy, nie aktywiści, nawet nie naukowcy, ale właśnie przedstawiciele biznesu, małego i dużego, powinni jako pierwsi podjąć wyzwanie, przed którym stoimy wszyscy.…

Budowanie autentycznej marki osobistej – klucz do pozostania sobą (podcast)

Dobra lub kiepska marka najczęściej kojarzy nam się z towarami lub usługami, rzadziej – z ludźmi. To błąd, bo silna marka osobista ma ogromne znaczenie w dzisiejszych realiach zawodowych – może ułatwić znalezienie dobrej pracy, dać przewagę w negocjacjach z klientami, wyróżnić eksperta z określonej…

Motywacja do pracy a różnice pokoleniowe (podcast)

Z jednej strony boomerzy, z drugiej – przedstawiciele pokoleń: X,Y, Z. Często siedzą biurko w biurko, mają wspólne zadania i cele, ale kompletnie odmienne doświadczenia, podejście do pracy czy metody działania. Różne pokolenia aktywne na dzisiejszym rynku pracy to duże wyzwanie, ale i spory potencjał…

Jak odkryć i rozwinąć swoje talenty? Mocne strony wg Gallupa (podcast)

„Musisz nad tym popracować, to nie jest twoja mocna strona” – wielu z nas pewnie słyszało podobne słowa w szkole, czując od razu wszechogarniający wstyd. Tymczasem w świetle dzisiejszej wiedzy, wstydzić powinien się raczej dydaktyk, który stosował taką formą motywacji. Dlaczego warto skupiać się na…

Nowe technologie a zarządzanie edukacją o Auschwitz i Holokauście (podcast)

Pamięć historyczna – szczególny rodzaj pamięci kulturowej – wydaje się ważna zwłaszcza dziś, w czasach, gdy obszar ten bywa wykorzystywany przez różne siły polityczne. Adam Szpaderski – dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS, od lat zajmuje się naukowo strategią zarządzania miejscami pamięci i instytucjami kultury. Rozwija…

Czy w organizacjach jest miejsce na jakość życia? (podcast)

36 lat – tyle czasu przeciętny Europejczyk spędza w pracy podczas całego swojego życia (dane opublikowane przez Eurostat). Gdy dodatkowo weźmiemy pod uwagę, że lata te przypadają na najbardziej efektywną część naszego życia, to tym bardziej warto zadać sobie pytanie – jaka jest jakość życia…

Bariery tworzenia turkusowych organizacji w Polsce i na świecie (podcast)

W turkusowej organizacji ludzie dążą do integracji i syntezy różnych wartości i perspektyw. Kładą nacisk na współpracę, współdziałanie i współtworzenie, a także na poszukiwanie nowych sposobów rozwiązywania problemów. Jak stworzyć turkusową organizację? Czy turkusowe organizacje odpowiedzią na wyzwania współczesnego rynku pracy? Jakie napotykamy bariery tworzenia…

Ruszyła rekrutacja na studia z obszaru zarządzania 2023/2024

Myślisz o założeniu firmy? Chcesz nauczyć się zarządzać projektami? A może po prostu zamierzasz w przyszłości być dobrym szefem i skutecznym liderem? Sprawdź studia z zarządzania na Uniwersytecie SWPS, które są odpowiedzią na współczesne wyzwania biznesowe. Zarządzanie i przywództwo czy zarządzanie zasobami ludzkimi to tylko niektóre…

Nadzieja jako istotny czynnik w zarządzaniu: rola, wypalenie i wdrożenie (podcast)

Chociaż zarządzenie często kojarzy się nam z szeregiem usystematyzowanych procesów i z monitorującymi je narzędziami, równie istotną rolę pełni nastawienie. Nadzieja na sukces może być źródłem motywacji do działania i wiary we własne możliwości. Jaką rolę w zarządzaniu odgrywa nadzieja? Co zrobić w przypadku jej…

Holistyczne zarządzanie - wpływ na tworzenie kultury i zachowań w organizacji (podcast)

Jakie skutki ma holistyczne podejście do zarządzania organizacją? I jaki wpływ wywiera na tworzenie kultury i zachowań w organizacji? Jakie działania zostają podjęte w otoczeniu konkurencyjnym, społecznym, ekonomicznym i politycznym w ujęciu holistycznym? Jakie są trendy w zarządzaniu organizacjami? Na te i wiele innych pytań…

Największe wyzwania w obszarze zachowań organizacyjnych - czym są i jak sobie z nimi radzić?…

To ludzie, ze swoją różnorodnością, są podstawą organizacji. Ich działania tworzą zachowania organizacyjne - ta interdyscyplinarna dziedzina, oparta na podstawach zarządzania, pozwala zrozumieć i interpretować zachowania w miejscu pracy. W rezultacie są one ściśle związane z osiąganymi celami i wynikami biznesowymi. Poruszymy temat, jak rozumieć…

Innowacje społeczne - cykl w Strefie Zarządzania Uniwersytetu SWPS

Innowacje kojarzymy przede wszystkim z technologią, gospodarką i zarządzaniem. W ostatnim czasie coraz więcej mówi się o kolejnej kategorii - innowacjach społecznych, czyli działaniach których celem jest podnoszenie jakości życia ludzi, grup społecznych i narodów. Zalicza się do nich zarówno nowatorskie rozwiązania problemów społecznych, jak…

Synergia pomiędzy działami HR i finansowym - jak połączyć siły dla dobra firmy (podcast)

Dział finansowy oraz HR to jedne z kluczowych filarów, na których opiera się każda organizacja. Choć każde z nich obejmuje inne obszary i obsługuje różne procesy, współpraca pomiędzy tymi działami może pozytywnie przełożyć się na funkcjonowanie firmy. Czy liczby i KPI to ich jedyny wspólny…

Jak zmienić polską szkołę oddolnie i skutecznie? (podcast)

Polski system edukacji zmaga się w licznymi problemami. Z wielu z nich powszechnie zdajemy sobie sprawę, ale już mało kto ma ochotę działać i stawiać czoło tym wyzwaniom. Są jednak osoby, które nie boją się działać i chcą oddolnie wpływać na szkolnictwo. Kto i w…

Innowacje w obszarze wolontariatu pracowniczego (podcast)

Wolontariat jest dowodem na to, że dobro mnoży się wtedy, gdy się nim dzielimy. Pomagając innym, zyskujemy poczucie sensu, sprawczości, autentyczności i autonomii. Obecne czasy cechują się coraz intensywniejszą digitalizacją i idącą za nią dehumanizacją, a to sprawia, że działanie na rzecz innych oraz pielęgnowania…

TransferHUB – jak inkubujemy innowacje społeczne związane z pracą (podcast)

Rynek pracy stawia przed nami wiele wyzwań. Należą do nich między innymi starzejące się społeczeństwo, szklany sufit, godzenie życia rodzinnego z zawodowym oraz kondycja i możliwości kobiet na rynku pracy. Na szczęście są wśród nas ludzie, którzy uwielbiają stawiać czoła wyzwaniom i szukać najlepszych rozwiązań…

Jak odejść z korporacji - rzecz o odwadze (podcast)

Praca w korporacji bywa w popkulturze demonizowana. Mimo to, dla wielu osób jest najlepszym miejscem pracy, dającym stabilizację i poczucie bezpieczeństwa. Nic więc dziwnego, że odejście z korporacji budzi w niektórych niepokój i lęk przed zmianą. Na ile chętnie wybieramy pracę w korporacji? Dlaczego trzeba mieć odwagę, aby z niej odejść? Czy w ciągu…

Doskonalenie procesów integracji w wielonarodowym środowisku pracy (podcast)

Środowisko, w którym pracujemy ma na nas ogromny wpływ. To, jakie relacje panują między pracownikami oraz jaką wyczuwa się ogólną atmosferę, może przekładać się m.in. na wydajność i zaangażowanie w powierzone zadania. Integrację pracowników można i warto wspierać - szczególnie, gdy są oni przedstawicielami różnych krajów i kultur. Czym jest…

Piękno natury, wartość nauki, siła biznesu (podcast)

Na przestrzeni wieków ludzie znacząco oddalili się od przyrody. Mimo to, kontakt z naturą jest jedną z naszych najbardziej pierwotnych potrzeb. Zaspokajaniu jej nie sprzyjają jednak otaczające nas betonowe lasy oraz brak czasu na spacery po tych prawdziwych. Dlatego warto zadbać o środowisko, w którym…

Growth mindset, czyli sposób myślenia ukierunkowany na wzrost (podcast)

Coraz więcej pracodawców dostrzega wagę mindsetu u swoich pracowników. Nastawienie, z którym podchodzimy do danego wyzwania może zarówno ułatwić nam pracę, jak i skutecznie do niej zniechęcić. Warto więc skorzystać z technik growth mindsetu, czyli sposobu myślenia ukierunkowanego na wzrost. Czym jest mindset i czym różni się od poczucia sprawczości…

Wprowadzenie do innowacji społecznej. Jak rozliczyć biznes z dobra? (podcast)

Jeszcze do niedawna w świecie start-upów najwięcej uwagi poświęcano jednorożcom, czyli firmom nastawionym na dynamiczny wzrost w krótkim czasie. Dziś coraz głośniej mówi się o zebrach - przedsiębiorstwach generujących zyski, jednak działających w ramach zrównoważonego rozwoju. Firmy te tworzą usługę lub produkty, które są odpowiedzią…

Pre-inkubacja – wiele obliczy wsparcia innowacyjności i przedsiębiorczości (podcast)

Osoby myślące o założeniu własnej firmy mogą skorzystać z różnych form wsparcia dla początkujących przedsiębiorców. Dużą popularnością cieszą się inkubatory, pomagające m.in. finansować projekt na jego początkowej fazie. Zdecydowanie mniej uwagi poświęca się pre-inkubatorom, których celem jest wsparcie merytoryczne tych, którzy dopiero rozważają założenie własnej…

Innowacje społeczne jako nowe rozwiązania aktualnych i przyszłych problemów świata (podcast)

W tworzeniu innowacji społecznych ważne jest, by od początku myśleć o wpływie, jaki to rozwiązanie wywołuje na ludzi, środowisko, ziemię. Świadome zarządzanie może w tym zakresie okazać się sposobem na rozwiązanie problemów współczesnego świata. Dlatego innowacje społeczne w ostatnim czasie nabrały dużego znaczenia. Jak zwiększyć…

Zaufanie społeczne jako czynnik sprzyjający rozwojowi innowacji (podcast)

W Polsce poziom zaufania do ludzi należy do najniższych Europie. Tymczasem wiara w szczere intencje innych osób ma bardzo duży wpływ na relacje między partnerami biznesowymi. W sytuacji braku zaufania pojawiają się często trudności we wzajemnym zrozumieniu. To prowokuje wyższe koszty, trudniejszą wymianę wiedzy, informacji…

Motywacja w środowisku pracy - czego oczekują pracownicy? (podcast)

Odpowiednia motywacja do pracy ma wpływ na to, jak wykonujemy powierzone obowiązki. Dzięki niej jesteśmy w stanie pracować szybciej i efektywniej. Ostatnie kryzysy takie jak pandemia czy wojna w Ukrainie sprawiły, że oczekiwania wobec pracodawców nieco się zmieniły. Jakiej motywacji aktualnie oczekują pracownicy? Czy istnieją…

Najczęstsze błędy w zarządzaniu wynagrodzeniami (podcast)

Jednym z najważniejszych elementów każdej pracy jest wynagrodzenie. Wielu pracowników oraz specjalistów zajmujących się zarządzaniem ludźmi uważa wysokość comiesięcznej wypłaty za najsilniejszy motywator do pracy. Jakie błędy w zarządzaniu wynagrodzeniami popełniają firmy? Co mówi rynek o wysokości wynagrodzeń? Lepiej płacić za kompetencje, czy za wyniki?…

Innowacyjny projekt "Skuteczne zdziwienie" - wyzwalająca myślenie nauka czytania

Dlaczego najmłodsi niechętnie czytają? Innowacyjny projekt “Skuteczne zdziwienie” odpowiada na to pytanie i szuka rozwiązań, które pomogą zmienić podejście do nauki czytania i pisania dzieci w wieku przedszkolnym.  Projekt sprowadza się do pobudzania dziecięcej świadomości poprzez obrazowanie głosek oraz liter prostymi dźwiękami. Jak może wyglądać…

Ocena technologii jako metoda zarządzania innowacjami w zielonej transformacji (podcast)

Innowacyjność stała się trendem i wartością samą w sobie. Nowoczesne rozwiązania mogą realizować rozmaite cele oraz wspierać różne dziedziny naszego życia. Wyzwania związane z transformacją energetyczną i tzw. Zielonym Ładem wymagają innowacji technologicznych. Jakich rozwiązań potrzebujemy, by odpowiedzieć na najważniejsze pytania transformacji energetycznej? Jak wybierać…

Tworzenie innowacji społecznych w środowisku akademickim i biznesowym – case study Politechniki Warszawskiej (podcast)

Popularyzację osiągnięć polskiej nauki rozumiemy jako zaangażowanie naukowców w proces przełożenia wyników przeprowadzonych badań na działania aplikacyjne, które służą rozwiązywaniu istniejących problemów społecznych. Jaką rolę pełnią dydaktycy w kontekście innowacji społecznych? Czym jest społeczna odpowiedzialność nauki, czy i po co przekładać wyniki prowadzonych prac badawczych…

Kształtowanie proinnowacyjnej kultury przez działania w europejskiej sieci uniwersytetów Una Europa (podcast)

Kraje Unii Europejskiej od lat kładą duży nacisk na to, by zapewnić swoim obywatelom najwyższy poziom kształcenia. Z tego względu jedenaście wiodących europejskich uniwersytetów badawczych połączyło siły, aby stworzyć wyjątkowy sojusz – Una Europa. Na czym polega innowacyjność tej inicjatywy? Jak o uniwersytet postrzegają twórcy…

Determinanty innowacji społecznych – perspektywa teoretyczna i praktyczna (podcast)

Celem innowacji społecznych jest polepszenie jakości życia osób, narodów czy społeczności. Unikalność tych rozwiązań może wynikać z wdrażania zupełnie nowych pomysłów, ale także z innego zastosowania dotychczas znanych metod. Innowacje społeczne mają być odpowiedzią na rosnące problemy współczesnego świata, takie jak: pogłębiające się nierówności społeczne,…

Praca Headhuntera - czym kieruje się podczas rekrutacji? Iga Dolipska (Supesu Recruitment) - podcast

Polskie firmy mają coraz więcej trudności w znalezieniu pracowników o wąskiej specjalizacji i unikalnych kwalifikacjach. W takich sytuacjach okazuje się, że zwykła rekrutacja nie wystarcza. Potrzebny jest łowca talentów, który znajdzie idealnego pracownika na dane stanowiska. Headhunterzy - bo o nich mowa, dysponują unikalną wiedzą…

Jak wspierać pracowników w sytuacji wojny? (podcast)

Choć wojna toczy się poza granicami naszego kraju, to od samego początku Polacy bardzo angażują się w pomoc Ukrainie. Niosą pomoc, wspierają i udzielają schronienia tym, którzy go potrzebują. Takie działania, mimo że słuszne i szlachetne mają wpływ na naszą kondycję psychiczną. Przygnębienie i niepokój…

Motywowanie w trudnych czasach — jak nie zabić motywacji? (podcast)

Zmotywowany zespół lepiej pracuje, jest wydajny i z entuzjazmem podejmuje nowe, zawodowe wyzwania. W postpandemicznych niestabilnych czasach niełatwo jest utrzymać motywację pracowników. Zarówno działy HR, jak i liderzy zadają sobie pytanie — co zrobić, aby ludziom chciało się pracować? Jaką funkcję pełnią finansowe i pozafinansowe…

Projektujemy innowacje z impaktem społecznym (podcast)

W kolejnym odcinku podcastu Innowacyjnie o innowacjach rozmawiamy projektowaniu innowacji z impaktem społecznym. Pokażemy co zrobić, aby firmy oferujące takie innowacyjne produkty i usługi spełniały oczekiwania klientów, właścicieli i jeszcze dodatkowo – beneficjentów swoich działań. Przeanalizujemy - czym różni się projektowanie „zwykłych” innowacji od projektowania…

Psychologia marketingu w praktyce

Kluczem do podejmowania dobrych decyzji podczas tworzenia kampanii reklamowych jest nie tylko wiedza, ale także zrozumienie. Z tego względu psychologia jest bardzo ważnym narzędziem w rękach każdego marketera. Nie jest to zaskoczeniem - w końcu zachowania klientów są powiązane z jego emocjami, osobowością, potrzebami czy…

Różnorodność w zespole (podcast)

Różnorodność w zespole dotyczy nie tylko płci, pokolenia czy pochodzenia, ale także osobowości i stylu działania. W tej odmienności ważne jest to, by pośród wielu różnic widzieć wspólny cel. Nie bez powodu mówi się, że różnorodne zespoły osiągają lepsze wyniki. Jak zatem umiejętnie wydobywać potencjał…

Rozwój lidera - Magdalena Hauptman (Orange) - podcast

Praca lidera nie jest łatwa - wspieranie zespołu, organizowanie obowiązków i rozwiązywanie konfliktów, to tylko część zadań na tym stanowisku. Duże znaczenie mają również komunikatywność, wewnętrzna motywacja, a także dążenie do rozwijanie siebie oraz pracowników. Jednak czy to wystarczy, by być dobrym przywódcą? Obraz idealnego…

Roślinne mięso - od studentki neurokognitywistyki do businesswoman - Iga Czubak (Roślinny Qurczak) podcast

Nawet najmniejsza zmiana w życiu może nieść za sobą spektakularne efekty. Tak było w przypadku Igi Czubak, założycielki marki Roślinny Qurczak i twórczyni roślinnego substytutu mięsa drobiowego. Mimo że jest to jej pierwszy biznes, w ciągu kilku miesięcy sprawnie udało jej się uruchomić zakład produkcyjny…

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa psyche logo 05 logo white kopia logo white kopia