Dlaczego zebry nie mają wrzodów? – pyta w swojej publikacji o psychofizjologii stresu prof. Robert Sapolsky. Odpowiedź brzmi: bo stresują się trochę inaczej niż my. Zebra mobilizuje swój organizm do obrony czy ucieczki tylko w obliczu realnego zagrożenia; jeśli widzi, że jej towarzyszkę goni lew, nie panikuje, bo przecież to nie ona została zaatakowana. My inaczej – jesteśmy wyposażeni w mechanizm przewidywania przyszłych zagrożeń i lęk uruchamia się w nas nie tylko w związku z bezpośrednim ryzykiem. W jednym od zebr się jednak nie różnimy – stres również mobilizuje nas na poziomie fizjologicznym. Jak wykorzystywać stres na swoją korzyść? Jak rozpoznać, że zaczyna być dla nas szkodliwy? Jak radzić sobie z nim jako pracownik, menedżer, lider? Jak zmieniać „zły” stres w „dobry”? O radzeniu sobie ze stresem w pracy z trenerem biznesu Sławomirem Prusakowskim dyskutuje dr Adam Kowalik, kierownik kierunku Zarządzanie Uniwersytetu SWPS.
Stres – nie można bez niego żyć?
Mówi się, że „co cię nie zabije, to cię wzmocni”. Najlepiej uczymy się przecież przez doświadczenie. Jednak w przypadku stresu ta sentencja nie może być prawdziwa. Długotrwały stres lub jego nagromadzenie budzi w nas takie trudne emocje, jak lęk, frustracja czy złość, i sprawia, że w naszym organizmie podnosi się poziom hormonów stresu, jak kortyzol i adrenalina, które, jeśli utrzymują się długo, szkodzą (np. kortyzol wpływa na płat czołowy mózgu i hipokamp, obniżając zdolność zapamiętywania). Ważne, abyśmy uświadomili sobie, że stres sam w sobie jest zjawiskiem pozytywnym, a jego działanie jest zgubne, gdy występuje w nadmiarze lub, co ciekawe, gdy w ogóle nie występuje.
W pracy chcemy stawiać czoła wysokim wymaganiom, obecność stresu jest więc naturalna. Jeśli jednak pracownik jest chronicznie zestresowany, z czasem zaczyna być zalękniony, rozregulowany emocjonalnie, popełnia niezamierzone błędy, proste czynności zawodowe stają się dla niego sporym wyzwaniem. W rezultacie częściej chodzi na zwolnienia lekarskie, bo cierpi na takie dolegliwości związane ze stresem, jak bóle głowy, bezsenność i, oczywiście, wrzody żołądka…
- https://podcasts.apple.com/pl/podcast/stres-w-pracy-jak-sobie-z-nim-radzi%C4%87-s%C5%82awomir-prusakowski/id1460686479?i=1000448163041
- https://open.spotify.com/episode/3kRQ1ZNc6u7Ejwan5LX57Q
- https://soundcloud.com/user-509252963/stres-w-pracy-jak-sobie-z-nim-radzic-slawomir-prusakowski-i-dr-adam-kowalik
- https://lectonapp.com/pl/audiobook/65073e59-09fa-4f69-bdd9-6754e62d1d4b?_lst&catalog=e9425407-77fe-43bc-ab68-1aaeb3ec6033
Gość
Sławomir Prusakowski
Psycholog, nauczyciel akademicki, doradca. Trener biznesu. Przeprowadził ponad 10 000 godzin szkoleń, w tym ponad 1000 godzin treningów interpersonalnych (Bussiness-Relation Group Coaching), dla takich firm jak: PWC, Grupa Żywiec, BPH, Bank Zachodni WBK, EricPol, Tauron. Posiada uprawnienia II stopnia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego do prowadzenia treningów interpersonalnych. Współpracuje z wieloma organizacjami prowadzącymi szkolenia oraz uczelniami. Laureat nagród za działalność prospołeczną (m.in. PolCul). Od 12 lat współpracuje z Uniwersytetem SWPS – obecnie jako praktyk prowadzi zajęcia z zakresu umiejętności społecznych.
Prowadzący
dr Adam Kowalik
Doradca, trener, menedżer, analityk. Specjalizuje się w strategii konkurowania firm, wywiadzie konkurencyjnym i rynkowym, symulacjach strategicznych (strategy wargame), zarządzaniu wiedzą. Pracował dla kadry zarządzającej kilkudziesięciu największych polskich firm z różnych branż. Swoją wiedzą dzieli się w trakcie praktycznych szkoleń i warsztatów. Prowadzi zajęcia na studiach MBA. Stosuje metody tzw. „active learning”, prowokuje uczestników zajęć do krytycznego myślenia. Tworzy programy rozwojowe dla menedżerów (executive education).