Ciche dni, utarczki słowne, kłótnie, dąsy i nieporozumienia zdarzają się nie tylko w związkach. W pracy też. Komunikacja w zespole kuleje, atmosfera staje się napięta, a miłe dotychczas obowiązki stają się nieznośnym jarzmem. Co poszło nie tak? Czy za kryzys komunikacyjny mogą odpowiadać błędy poznawcze? Jak ich uniknąć i czy to w ogóle możliwe? – komentarz psychologa dr. Michała Olszanowskiego.

Mózg lubi chodzić na skróty. Czy należy się tym martwić?

Umysł tworzy schematy poznawcze, które mają uprościć i przyspieszyć procesy przetwarzania informacji czy podejmowania decyzji. Bazujemy na wcześniejszych doświadczeniach i strukturach poznawczych, by zwiększyć efektywność podejmowania decyzji. Dzięki schematom poznawczym oszczędzamy mnóstwo czasu i energii. Bez nich byłoby nam bardzo w życiu ciężko. W nawet najbardziej prozaicznej sytuacji, jak zakupy w sklepie, bez końca analizowalibyśmy wszelkie przesłanki i starali się spojrzeć na problem z różnych perspektyw, żeby podjąć jak najlepszą decyzję. W pracy trudno by nam było wykonywać nawet najprostsze czynności. Terror ciągłego analizowania sytuacji paraliżowałby każdy nasz ruch.

Na wszystkich etapach edukacji i na większości szkoleń uczymy się tworzyć schematy poznawcze, by szybciej i sprawniej wykonywać pewne operacje. Klasycznym przykładem jest jazda samochodem. Na początku wydaje się skomplikowana. Kontrolujemy każdy swój ruch i przy okazji popełniamy mnóstwo błędów. Z czasem samochód prowadzimy automatycznie – dzięki tworzeniu schematów poznawczych.

Schematy poznawcze i skróty myślowe mogą jednak mieszać w życiu – jeśli są niedopasowane do sytuacji. Ich omyłkowe zastosowanie prowadzi do pojawienia się błędu poznawczego.

Jak błędy poznawcze wpływają na relacje między pracownikami?

W życiu prywatnym i zawodowym istnieją odmienne porządki komunikacyjne. Zwrot „hej, stary” adresowany do dobrego kolegi nie budzi zastrzeżeń. Ale czy znajomy z pracy, którego widujemy czasem na korytarzu, będzie równie zadowolony? Może uznać, że jest to niegrzeczne pozdrowienie i że rozmówca zbytnio się spoufala. To przykład nieprawidłowo dobranego schematu poznawczego. W tej sytuacji o błędy poznawcze wcale nie jest trudno. Popełniamy je bezwiednie i bezrefleksyjnie. Dopiero widząc konsekwencje swoich działań, jesteśmy w stanie – choć nie zawsze – rozpoznać błąd poznawczy.

Tak w pracy, jak i w życiu prywatnym dobrze mają się schematy oparte na heurystykach poznawczych, czyli uproszczonych metodach wnioskowania. Nie jesteśmy też wolni od stereotypów – czyli skróconego, uproszczonego sposobu myślenia. Widzimy współpracownika, którego wygląd fizyczny kojarzy się stereotypowo z brakiem kompetencji lub niskimi kompetencjami – niech będą to np. pognieciona koszula, poplamiony krawat, wyraz niepewności na twarzy. Z góry zakładamy, że nie wykona on zadania wystarczająco dobrze.

Tak w pracy, jak i w życiu prywatnym dobrze mają się schematy oparte na heurystykach poznawczych, czyli uproszczonych metodach wnioskowania. Nie jesteśmy też wolni od stereotypów – czyli skróconego, uproszczonego sposobu myślenia. 

 

Powszechnie obserwowane i opisywane w badaniach psychologicznych jest stereotypowe spostrzeganie płci, np. „kobieta nie może być dobrym szefem”, „mężczyzna nie sprawdzi się jako pielęgniarz”. W czasopiśmie „Social Psychological Bulletin” ukazał się artykuł opisujący badania nad spostrzeganiem magików. W pierwszym eksperymencie badani oglądali nagrania sztuczek magicznych, ale nie znali płci osoby, która je wykonywała. Osobom, którym przekazano, że to kobieta zrobiła sztuczkę, wydała się ona mniej imponująca, po prostu gorsza.

Stereotypów dotyczących zawodów jest więcej. Księgowych postrzega się jako nudne osoby, które nie mają ciekawych zainteresowań, „tylko słupki i arkusze kalkulacyjne”. W trakcie spotkania z księgowym ten stereotyp zapewne się uruchomi. Będziemy oczekiwać określonego zachowania. Ale księgowy może wyjść poza szablon. I co wtedy? Wtedy pojawia się dysonans poznawczy – rozbieżność między oczekiwaniami a doświadczeniem. Niekoniecznie prowadzi on do zmiany przekonań. W tej sytuacji pomyślimy raczej, że zachowanie księgowego jest wyjątkiem potwierdzającym regułę. Albo szerzej – że pracownik może nie ma odpowiednich kwalifikacji, by obejmować swoje stanowisko.

Błędom poznawczym sprzyja też zmiana środowiska pracy. Duże firmy mają swoje specyficzne kultury organizacyjne. Wiadomo, że w branży reklamowej panują bardziej bezpośrednie relacje i nie ma dress code’u. Co innego w sektorze bankowości, gdzie przyjęte jest nosić uniform pracowniczy i trzymać się ustalonej hierarchii. Przejście z firmy do firmy, zwłaszcza tak odmiennej, może wywołać zgrzyt. Pomyślimy, że nowi koledzy z pracy są niekompetentni, tymczasem oni pracują zgodnie z kulturą organizacyjną firmy.

Inny przykład, to błędne przekonanie, że informacje, które sami posiadamy (np. na temat projektu lub klienta) są znane i dostępne dla pozostałych współpracowników. Tym samym oczekujemy, że ich decyzje i wybory powinny wynikać z tych samych przesłanek, którymi kierujemy się my.

Inny błąd wynika z naszej poznawczej potrzeby prostoty i zgodności z posiadanymi przekonaniami. Powoduje on, że wszelkie komunikaty, które są złożone, niejednoznaczne, odmienne od przekonań traktujemy jako mniej wiarygodne. Zobaczmy, jak często wyglądają spotkania czy rozmowy między różnymi działami w firmie – informatycy kontra dział sprzedaży, księgowi kontra reklama.

 

Błędy poznawcze w relacjach pracownik – klient

Większość firm tworzy profile swoich klientów po to, by zaoferować im jak najlepiej dopasowane dobra i usługi. Dla firmy klient spoza profilu może wydawać się mało atrakcyjny i mało pożądany. Sprzedawca zakłada, że nie należy on do „targetu”, więc pewnie niczego nie kupi i nie warto się nim interesować. Możemy sobie wyobrazić prostą sytuację, w której do salonu ekskluzywnych samochodów wchodzi człowiek w trampkach. Sprzedawca szacuje pobieżnie i stereotypowo, że człowiek w ten sposó ubrany raczej nie będzie dysponował dużą gotówką. To błędna ocena oparta na stereotypowym przekonaniu, jak powinien wyglądać i zachowywać się amator ekskluzywnej marki.

Cena – łatwo wpaść w jej pułapkę, na przykład popełniając błąd atrybucji. To dość powszechna tendencja do wyjaśniania zachowania innych osób czynnikami wewnętrznymi, np. cechami charakteru, przy jednoczesnym ignorowaniu czynników zewnętrznych, sytuacyjnych.

Szef ze złością uderza pięścią w stół. Przyczyny tej reakcji mogą być dwojakie. Większość z nas pomyśli jednak, że on już taki jest: nerwowy, szybko traci panowanie nad sobą, bywa agresywny. Mniejszość przyczyn zachowania będzie upatrywać w czynnikach zewnętrznych. Może tuż przed spotkaniem mierzył się z ekstremalnie trudną sytuacją i jeszcze nie ochłonął?

Błąd atrybucji często bazuje na stereotypach. Szefowa płacze. To kobieta, więc na pewno jest bardziej emocjonalna. Można się było po niej spodziewać takiej reakcji. Całkiem inaczej rozumujemy, gdy płacze szef. Zakładamy, że stało się coś poważnego, a nie że jest emocjonalną osobą. Myślimy: to mężczyzna, potrafi lepiej się kontrolować. Jego reakcja na pewno wynika z okoliczności zewnętrznych, a nie cech charakteru. W tej sytuacji stereotyp dotyczący płci paradoksalnie uniemożliwia popełnienie błędu atrybucji.

Łatwo wpaść w pułapkę oceny – na przykład popełniając błąd atrybucji. To dość powszechna tendencja do wyjaśniania zachowania innych osób czynnikami wewnętrznymi, np. cechami charakteru, przy jednoczesnym ignorowaniu czynników zewnętrznych, sytuacyjnych. 

 

Jak unikać błędów poznawczych?…

… i czy to w ogóle możliwe?

Nie da się uniknąć błędów poznawczych – tak w życiu, jak i w pracy. Warto jednak zachowywać czujność i robić pauzy w automatycznym myśleniu. W czym pomogą nam pytania:

  • Czy na pewno jest tak, jak myślę?
  • Czy mój osąd jest przemyślany, czy może wynika z pierwszego wrażenia?
  • Czy skrót myślowy, z którego chcę skorzystać, doprowadzi mnie do obranego celu?

Przed podjęciem decyzji warto też przeanalizować co najmniej kilka istotnych czynników. W tej kwestii bierzmy przykład z banków. One nie przyznają kredytu, opierając się na pierwszym wrażeniu, jakie robi na nich klient, lecz na wiele sposobów weryfikują jego zdolność kredytową. To dobry sposób, by uniknąć podjęcia szybkiej, niepopartej żadnymi przesłankami decyzji.

Ekspert

Anna Morawska

dr Michał Olszanowski

Psycholog. Zajmuje się badaniami nad spostrzeganiem twarzy, interpretowaniem wyrazów mimicznych (w tym ekspresji emocji), rolą mimiki w komunikacji interpersonalnej oraz wnioskowaniem o cechach społecznych na podstawie cech fizycznych. Interesują go również zagadnienia dotyczące zniekształceń pamięciowych i wpływu emocji na pamięć. Na Uniwersytecie SWPS prowadzi zajęcia z zakresu psychologii poznawczej, psychologii emocji oraz percepcji twarzy.

Opracowanie tekstu

pluta

Paradygmat Quality of Life (Jakości Życia) w kształtowaniu strategii rozwojowych instytucji publicznych i organizacji gospodarczych…

„W warunkach systemu demokratycznego cele rozwojowe powinny nawiązywać do zasady solidaryzmu społecznego i międzynarodowego i być formułowane w logice wzrostu poziomu Jakości Życia (Quality of Life) we wszystkich jej wyznacznikach. W formułowaniu tak rozumianych celów rozwojowych uczestniczą nauki społeczne. Nauki ekonomiczne wnoszą swój wkład stwarzając…

Prestiżowe zawody - co o nich wiemy? (podcast)

Branża, wysokość zarobków, a może użyteczność społeczna? Co tak naprawdę wpływa na nasze postrzeganie określonych profesji jako prestiżowe? W swojej definicji prestiż jest renomą i odzwierciedleniem wysokiej wartości, którą nadajemy ludziom, miejscom oraz przedmiotom. Czy istnieją określone czynniki decydujące o tym, czy dany zawód możemy…

Kapitał na innowacje, czyli polowanie na inwestora (podcast)

Czy dobry pomysł na innowację, to wszystko czego potrzebujemy, by osiągnąć sukces w tej dziedzinie? Okazuje się, że nie. Poza ideą warto od początku pomyśleć o źródle finansowania innowacyjnego przedsiębiorstwa. Na rynku jest teraz sporo środków do wykorzystania. Pojawiły się nawet takie, które przy ocenie…

Nowy system identyfikacji wizualnej Uniwersytetu SWPS

Czy wiecie, że właśnie w tym roku Uniwersytet SWPS obchodzi swoje 25-lecie? Jak rozpoczęła się historia jedynego jak dotąd Uniwersytetu prywatnego w Polsce? Wszystko zaczęło się w 1996 roku, gdy grupa naukowców Polskiej Akademii Nauk podjęła śmiałą decyzję o utworzeniu uczelni, która będzie kształciła na…

Organizational design – czego nauczyliśmy się w pandemii i jak tę wiedzę wykorzystać? (podcast)

Dla współczesnych organizacji największym wyzwaniem nie są same zmiany, lecz tempo, w jakim się one dokonują. Pandemia sprawiła, że z dnia na dzień musieliśmy przeorganizować niemal cały system pracy. Jednak oprócz procesów i procedur zmieniły się również inne elementy organizacji – jej kultura, relacje oraz zachowania…

Strategie HR w dobie zmiany – jak je dostosować? (podcast)

Zarządzanie zasobami ludzkimi to strategiczny obszar funkcjonowania wielu organizacji. Jak misja, wizja i strategia firmy wpływają na strategię HR? Jak istotne są wartości w działalności firm? Jak ważne jest przywództwo i rola lidera? Jaka jest strategiczna rola HR w cyklu życia pracownika? Jakie pojawią się…

Samoorganizacja w zarządzaniu – jak budować efektywne zespoły? (podcast)

Czym jest samoorganizacja? Czy każdy zespół może działać w ten sposób? Jakie wyzwania pojawiają się w związku z wprowadzeniem tego modelu pracy w zespole? Jak sobie radzą liderzy, a jak członkowie zespołów projektowych? Gdzie leży sprawstwo w samoorganizacji? Jak można wzmacniać samoorganizację? Jak zarządzać w zespołach, w których…

Kryzysy, porażki i zmiany - czyli paliwo innowacji

Jesteśmy uczeni, że kryzys jest czymś złym, a tymczasem świat żyje i funkcjonuje dzięki zmianom, które często wywołuje właśnie on. Liczba światowych kryzysów rośnie i dotyka nas wszystkich w tym także organizacje. W tym odcinku „Innowacyjnie o Innowacjach” drążymy temat kryzysów, porażek i pivotów w…

Zarządzanie informacją z perspektywy lidera

Jak zarządzanie informacją przekłada się na zarządzanie ludźmi? Jak liderzy skutecznie wykorzystują metody analizy danych w swojej pracy? Czego nauczyła nas pandemia w odniesieniu do strategii zarządczych? Skąd liderzy wiedzą, co konkretnie zadziała w obecnej sytuacji społecznej i ekonomicznej, kiedy zarządzamy serią kryzysów? Jak oceniać…

HR i IT – synergia współpracy

Zarządzanie zasobami ludzkimi w dobie digitalizacji to duże wyzwanie zarówno dla pracowników, jak i pracodawcy. Jakie trendy technologiczne obserwujemy obecnie w HR? Czy automatyzacja działań to szansa czy zagrożenie? Jakie narzędzia mogą pomóc pracownikom, a jakie pracodawcom? Czy jest możliwa kariera HR w IT i…

Prototypowanie i testowanie, czyli jak nie wylać innowacji z kąpielą? (podcast)

Planujesz wdrożenie na rynek innowacyjnego produktu lub usługi? Masz pomysł na przełomowe rozwiązanie? A może stworzyłeś już pierwszą wersję prototypu? Jeśli tak, nadszedł czas, aby zejść na ziemię i zweryfikować to, co wypracowałeś w rozmowach z klientami. W kolejnym odcinku podcastu „Innowacyjnie o innowacjach” dowiesz…

Jak budować kompetencje liderskie w postpandemicznej rzeczywistości? (podcast)

Przyspieszona przez pandemię koronawirusa rewolucja technologiczna wprowadziła wiele zmian w dotychczasowym sposobie pracy wielu z nas. Do liderek i liderów nowego świata będzie należało przemyślenie strategii wprowadzania nowych technologii do DNA organizacji. Wraz z Jowitą Michalską, CEO Digital University, rozmawiamy o budowaniu kompetencji – nie…

Wyzwania project managera – jak skutecznie zarządzać projektami? (podcast)

Jaki powinien być dobry project manager i czy każdy może nim zostać? Jak efektywnie zarządzać projektami? Jakie narzędzia mogą w tym pomóc? Jakie są największe wyzwania project managera w organizacji i poza nią? Jakie są najczęstsze błędy popełniane na tym stanowisku i czy można ich…

Nagradzanie pracowników – co dziś działa, a co nie?

Nagradzanie pracowników to ważny element codziennego funkcjonowania organizacji, który ma bezpośredni wpływ na efekty wykonywanej pracy. Czego od pracodawcy oczekują dziś pracownicy? Czy pieniądze rzeczywiście nie są już wystarczającym motywatorem? Jakie systemy motywacyjne są najbardziej skuteczne? Jak nagradzać pracowników, gdy nie mamy dużego budżetu? Czy…

Innowacyjnie o innowacjach – nowy cykl podcastów Strefy Zarządzania Uniwersytetu SWPS

Jakie będą innowacje jutra? Czy jesteśmy na nie gotowi? Czemu i komu będą służyły? Między innymi na te pytania odpowiadamy w nowym cyklu podcastów „Innowacyjnie o innowacjach” Strefy Zarządzania Uniwersytetu SWPS. Wraz z ekspertkami i ekspertami różnych dziedzin zgłębiamy temat tworzenia innowacji z impaktem społecznym, które…

Pomysł na innowację – jak wybrać ten najlepszy? (podcast)

Świat zmienia się nieustannie. Dotyczy to również innowacji, które dziś wymagają odmiennych założeń i nowego podejścia do ich wdrażania. Miano innowacji społecznych zyskują zarówno rozwiązania z obszaru nauk społecznych, jak i sektora zaawansowanych technologii. To konieczność, bo liczba skomplikowanych problemów, przed którymi stoimy jako ludzkość,…

Odpowiedzialne przywództwo – jak być liderem i zachować zdrowe ego? (podcast)

Rywalizacja to nieodłączna część życia lidera, jednak zachowanie zdrowego ego to często klucz do sukcesu. Co zrobić, by spełniać własne ambicje, mieć poczucie kompetencji i sukcesu, a jednocześnie być liderem odpornym na presję niezdrowej rywalizacji? Jak mieć dystans do siebie i innych? Jak zachować racjonalne…

ChinaTalk with Dominik Declercq (Association des Constructeurs Européens d'Automobiles)

Chiny niezmiennie od dziewięciu lat są liderem przemysłu samochodowego – odpowiadają za jedną trzecią globalnej sprzedaży aut. Chińskie firmy mają w swoich rękach połowę rynku lokalnego, również stopniowo budują międzynarodową obecność. Na fali zielonej rewolucji kraj stał się największym producentem i konsumentem samochodów elektrycznych. To…

Błędy w zarządzaniu – dlaczego nie stać nas na niedocenianie pracowników? (podcast)

Menedżer w swojej pracy może popełnić wiele rozmaitych błędów. Zła decyzja finansowa, nieodpowiednio sformułowana strategia, wadliwie przeprowadzona zmiana. Każdy z nich ma swoje konsekwencje. Najczęstsze błędy, to jednak te popełniane w relacji ze współpracownikami. Konsekwencje tych potknięć są długofalowe i bardzo kosztowne nie tylko dla…

Employer branding – jak dbać o pozytywny wizerunek firmy?

Budowanie wizerunku firmy to ważny element strategii organizacji. Atrakcyjny pracodawca przyciąga dobrych pracowników, a to pozwala na realizowanie celów biznesowych. Od czego zacząć employer branding i dlaczego warto to robić? Jak budować markę pracodawcy wewnątrz organizacji? Jak pracownicy mogą przyczynić się do budowania dobrego wizerunku…

Zmiany i transformacje z perspektywy lidera - Joanna Średnicka (Pracownia Gier Szkoleniowych)

Wprowadzanie zmian w organizacji to złożony i czasochłonny proces, w którym lider musi wykazać się wieloma umiejętnościami. Jak zatem z sukcesem wprowadzać zmiany? Jakie czynniki ludzkie mogą ułatwić ten proces? Jak inspirować innych do podążania za zmianą? Jak powstaje wizja przekładająca się na konkretną zmianę…

ChinaTalk with Peggy Liu (Joint US–China Collaboration on Clean Energy)

Jak bardzo zielona będzie chińska transformacja? W zeszłym roku Chiny ogłosiły, że osiągną neutralność węglową do 2060 r., zaś w swoim nowym Planie Pięcioletnim na lata 2021–2025 zadeklarowały liczne, ambitne cele związane z zielonymi technologiami i przemysłem. W niezwykle szybkim ruchu w kierunku zielonej transformacji…

Agile – zwinne zarządzanie w praktyce (podcast)

Czym jest agile, czyli zwinne zarządzanie, i czym różni się od tego „klasycznego”? Czy pojęcia takie jak scrum, kanban, lean, devops mają coś wspólnego z agile? Dlaczego w zwinnych metodach zarządzania zespół odgrywa tak ważną rolę? Jak w zwinnym zarządzaniu wygląda rola klienta? O zwinnym…

Mobbing i dyskryminacja w miejscu pracy. Jak im przeciwdziałać? (podcast)

Pracownicy doświadczający przemocy w postaci mobbingu czy dyskryminacji nie zawsze wiedzą, do kogo zgłosić się z tym problemem i jak poradzić sobie z trudną sytuacją, w jakiej się znaleźli. Proces związany z udowodnieniem przemocy lub dyskryminacji w miejscu pracy jest często długi i skomplikowany, a…

Jak być dobrym liderem w branży IT? Między władzą, a odpowiedzialnością. Krzysztof Szukieć (Stepwise)

Dojrzałość lidera – co to znaczy? Jak dojrzewa się do bycia liderem, a nie jedynie „szefem”? Czy tę dojrzałość pewnego dnia po prostu się osiąga, czy może ciągle należy do niej dążyć? Jak tę cechę w sobie wzmacniać? Czy przewodzenie ludziom to „władza” czy raczej…

Zarządzanie ryzykiem i ryzyko zarządzania – case study GameStop (podcast)

Nieodłączną częścią świata biznesu i finansów jest ryzyko. Zarządzanie firmą oraz inwestycjami to działalność, w której można równie wiele zyskać, co stracić. Ponownie przekonujemy się o tym, obserwując amerykańską sieć sklepów z grami GameStop – jej pełna niespodzianek historia jeszcze się nie zakończyła i wciąż jest…

Ruszyła rekrutacja na studia z obszaru zarządzania 2021/2022

Myślisz o założeniu firmy, chcesz nauczyć się zarządzać projektami, a może po prostu zamierzasz w przyszłości być dobrym szefem i skutecznym liderem? Sprawdź studia z Zarządzania na Uniwersytecie SWPS, które odpowiadają wymogom współczesności i nadchodzącym wyzwaniom środowiska pracy. Proponujemy unikatowy program łączący teorię z praktyką…

Zespoły wielokulturowe i wielopokoleniowe. Jak nimi zarządzać? (podcast)

Dynamiczne zmiany społeczno-gospodarcze wymagają od przedsiębiorców większej niż kiedyś otwartości i elastyczności. Wdrożenie odpowiedniej polityki zarządzania różnorodnością może zapewnić firmie prawidłowy rozwój i przynieść wiele korzyści. Różnice między pracownikami dotyczące wieku, płci czy pochodzenia etnicznego mogą się okazać źródłem przewagi konkurencyjnej. Różnorodność zespołu to większa…

Jak zadbać o najważniejsze potrzeby pracowników?

Według popularnej teorii z obszaru motywacji chętnie podejmujemy się aktywnościom, które pozwalają nam zaspokoić trzy fundamentalne potrzeby. Mówiąca o tym teoria autodeterminacji jest powszechnie wykorzystywana m.in. przy projektowaniu gier komputerowych, promowaniu prozdrowotnych zachowań czy też budowaniu angażujących programów edukacyjnych. Badaczki z Uniwersytetu SWPS i Uniwersytetu…

Jak być liderem w postpandemicznych realiach? O równowadze i rozwoju Agnieszka Gajewska (PwC Polska)

Równowaga i zrównoważony rozwój w organizacji nabrały nowego znaczenia w postpandemicznej rzeczywistości. Koniecznością stało się przełożenie pustych haseł na rzeczywiste działania, które przyniosą widoczne efekty. Jak wdrożyć takie działania w codzienne życie firmy? Jak równowaga staje się elementem myślenia strategicznego liderów? Jak włączyć myślenie o…

Negocjacje i mediacje w zarządzaniu – jak osiągnąć zamierzony cel? (podcast)

W kontaktach międzyludzkich często dochodzi do starcia różnych poglądów, interesów czy wartości. Zdarza się, że w nieświadomy sposób przyjmujemy strategię, która ma nas doprowadzić do osiągnięcia celu. Czasami jednak sytuacja i waga decyzji powodują, że negocjacje stają się sztuką. Warto zatem zastanowić się nad możliwymi…

ChinaTalk with François Godement (Senior Advisor for Asia, Institut Montaigne) – podcast

Chiny i UE 30 grudnia 2020 r. osiągnęły długo oczekiwane porozumienie dotyczące inwestycji w ramach negocjowanego od 2014 r. CAI (Comprehensive Agreement on Investment). Według wielu komentatorów porozumienie osiągnięto w zbyt dużym pośpiechu. Niemcom zależało na tym, by zdążyć przed końcem niemieckiej prezydencji w Radzie…

Rekrutacja i onboarding online – nowe wyzwania branży HR (podcast)

Praca, spotkania towarzyskie czy zawodowe – strefa online wkracza dziś w coraz więcej obszarów naszego życia. Brak możliwości przeprowadzania spotkań na żywo zmusił nas do przejścia na tryb zdalny, który jednocześnie wymaga od nas zmiany pewnych zachowań i dostosowania dotychczasowych działań do nowych warunków. Przed…

Lider w nowej rzeczywistości. Jak zarządzać i zwyciężać kryzysy - Magda Dziewguć (Google Cloud PL)

Pandemia zweryfikowała różne opinie na temat przywództwa. Zza póz i sloganów musiały wyjrzeć autentyczne osobowości. Najlepiej poradzili sobie ci, którzy potrafili sięgnąć do swoich zasobów empatii, uważności i znajomości zarówno otoczenia, jak i siebie samego. Przenosząc pracę do własnych domów, liderzy pokazali, że są „tylko…

ChinaTalk with Craig Allen (US-China Business Council)

Dyplomację ery Donalda Trumpa charakteryzowała rosnąca antychińska retoryka. Państwo Środka zostało nazwane „głównym rywalem strategicznym USA”, a ich administracja rozpoczęła aktywne próby ograniczania chińskiego rozwoju technologicznego i globalnego wpływu ekonomicznego. Wojna gospodarcza objęła takie działania, jak wprowadzenie ceł, zakazów eksportu niektórych produktów i komponentów, zmniejszenie…

Odmienność w organizacji. Czy warto wychodzić poza schemat?

Metafora organizacji jako dobrze naoliwionej, jednorodnej maszyny, w której niepasujące trybiki są usuwane i wymieniane na zgodne ze schematem, wydaje się nie pasować do dzisiejszego świata. Różnorodność traktowana jako potencjał staje się szansą na rozwój i sukces organizacji. Tyle w teorii, co mówi praktyka? Dlaczego…

Efektywność a praca zdalna. Jak motywować zespół?

Praca zdalna to nowa rzeczywistość zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Wielu widzi w niej szansę na poprawienie efektywności, inni natomiast obawiają się spadku motywacji i nie są gotowi na taką zmianę. To wyzwanie nie tylko dla działów HR, lecz także dla zarządzających zespołami, którzy szukają…

Zarządzanie zmianą w organizacji. Od czego zacząć?

Rzeczywistość, w jakiej obecnie żyjemy, jest pełna niepewności i zmian. Wielu z nas stawia sobie pytanie, jak w tym trudnym okresie dostrzec możliwości i wdrożyć zmiany, które okażą się korzystne zarówno dla organizacji, jak i pracowników. Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta, tak jak…

Jak robić karierę i wyniki w zarządzaniu? Monika Rajska-Wolińska (Colliers International)

Jakim być liderem, aby w dzisiejszym świecie osiągnąć sukces? W jaki sposób przekonać ludzi do swojej wizji i celu? Co robić, by motywować zespół? Jak przez odpowiednie przywództwo zbudować przewagę konkurencyjną firmy? Czy bycia liderem można się nauczyć? Jak rozwijać swoje kompetencje przywódcze? Na te…

Zmień swoją pracę, nie zmieniając jej

Nie jesteś zadowolony ze swoich obowiązków zawodowych? Twoja satysfakcja z pracy i poziom zaangażowania spadają? Z pomocą przychodzi job crafting. Czym jest, kto i jak może go wprowadzić? Naukowcy z Uniwersytetu SWPS wykazali, jak ważne dla naszego samopoczucia w pracy jest to, czy wierzymy, że możemy…

Jak budować zespoły IT i utrzymać najlepszych specjalistów?

Rosnące zapotrzebowanie na specjalistów IT stawia wiele wyzwań przed działami HR, które muszą zbudować zgrane zespoły ekspertów odpowiedzialnych za technologiczny rozwój organizacji. Przyspieszona przez pandemię digitalizacja to również zagadnienie wymagające od branży HR poszukiwania nowych rozwiązań, by przygotować się na planowanie coraz liczniejszych i bardziej…

ChinaTalk with David Dollar (Brookings Institution)

W ciągu ostatnich 40 lat Chiny przeszły gospodarczą metamorfozę od biedy do bogactwa. Ich droga do sukcesu nie była jednak prosta. W swojej niezwykłej historii doświadczały porażek, nagłych zmian kierunków polityki oraz stawiały czoła wyzwaniom systemowym. Chiński wzrost ekonomiczny okupiony był też wysokimi kosztami społecznymi…

ChinaTalk with Alicia Garcia Herrero (Natixis)

Azjatycki gigant, jakim są Chiny, to druga co do wielkości gospodarka świata. Rządząca państwem Komunistyczna Partia Chin niedawno ogłosiła właśnie swój 14. Plan Pięcioletni (na lata 2021–2025), czyli strategiczny plan rozwoju gospodarczego. Jakie kierunki rozwoju ekonomicznego i technologicznego obiorą Chiny? Jak interpretować ich kolejny plan…

Lider w technologicznym świecie - czy tego można się nauczyć? Norbert Biedrzycki (Microsoft)

Jakim być liderem, aby w dzisiejszym świecie osiągnąć sukces? W jaki sposób przekonać ludzi do swojej wizji i celu? Co robić, by motywować zespół? Jak przez odpowiednie przywództwo zbudować przewagę konkurencyjną firmy? Czy bycia liderem można się nauczyć? Jak rozwijać swoje kompetencje przywódcze? Na te…

Sundose – suplementy online, zdrowie, startup

Sundose to pierwsza tego typu firma w Europie zajmująca się specjalistycznym doborem suplementów, które dopasowywane są do potrzeb i stylu życia klienta. Spersonalizowane saszetki z odpowiednimi dla poprawy zdrowia składnikami można zamówić online, są dostępne w modelu subskrypcyjnym. Jak stworzyć innowacyjny startup online? Z jakimi…

Profesjonalny, czyli jaki? O wizerunku w czasie pracy zdalnej

Praca z domu nie oznacza rezygnacji ze służbowych spotkań. Kiedyś jeździliśmy do sal konferencyjnych, szkoleniowych czy wykładowych, a dziś wszystkie te miejsca próbujemy zmieścić pod jednym dachem. Dachem naszego domu. I tak przez połączenia wideo pokazujemy swój dom kontrahentom, studentom czy widzom. Niektórzy ukrywają bałagan,…

Efektywność w zarządzaniu - jak ją osiągnąć? Andrzej Borczyk (Grupa Żywiec)

Jakim być liderem, aby w dzisiejszym świecie osiągnąć sukces? W jaki sposób przekonać ludzi do swojej wizji i celu? Co robić, by motywować zespół? Jak przez odpowiednie przywództwo zbudować przewagę konkurencyjną firmy? Czy bycia liderem można się nauczyć? Jak rozwijać swoje kompetencje przywódcze? Na te…

ChinaTalk with Ying Lowrey (Tsinghua University)

Alibaba to jedna z największych na świecie platform e-handlu, chiński odpowiednik i najgroźniejszy konkurent amerykańskiego Amazona. Azjatycki gigant działa nie tylko w branży e-commerce: oprócz platform handlowych oferuje m.in. serwisy płatności online, usługi e-logistyki, e-marketingu czy wsparcia IT dla sprzedawców online. Taka „oddolna” prywatna przedsiębiorczość…

ZnanyLekarz.pl – lokalny startup, globalny sukces, medycyna online

Wymiana doświadczeń i opinii na temat wizyty u danego lekarza – to pierwotne założenie działaności polskiego startupu ZnanyLekarz.pl. Dziś firma działa na globalnym rynku i skierowana jest nie tylko do pacjentów, lecz także lekarzy. Cyfrowa transformacja systemu opieki zdrowotnej – jaką jest biznesową szansą? Jak wygląda dziś…

ChinaTalk with Gordon Orr (senior advisor to McKinsey & Company)

Czego w przyszłości możemy oczekiwać od Chin? Zastanawia się nad tym wielu ekonomistów, szefów firm, polityków, komentatorów. To ciekawy temat, szczególnie jeśli chodzi o obszar produktów cyfrowych – Chiny stały się przecież gigantem technologicznym. Jakie są prognozy dla chińskich firm tej branży? Jaka przyszłość czeka…

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa psyche logo 05 logo white kopia

Zapraszamy na webinar „Strategie HR w dobie zmiany – jak je dostosować?”