„Jak znajdę pracę, skoro nie mam doświadczenia zawodowego?”, „W moim CV pełno pustych miejsc. Taki oszczędny życiorys raczej nie zainteresuje rekruterów”, „Co mam robić w życiu?” – to wątpliwości, które dręczą wielu absolwentów wchodzących na rynek pracy. Czas je rozwiać. Konstancja Zyzik, ekspertka z Pracuj.pl, wyjaśnia, jak zainteresować sobą rekruterów mimo braku doświadczenia, z sukcesem zakończyć rozmowę o pracę i znaleźć swoją wymarzoną drogę zawodową.

Ewa PlutaKiedy warto zacząć poszukiwania pierwszej pracy?

Konstancja Zyzik, Pracuj.plCoraz częściej początek studiów to czas, który poświęcamy nie tylko na naukę i zabawę, lecz także na zdobywanie pierwszych doświadczeń zawodowych. Decyzje podjęte w tym momencie bywają istotne i mogą nierzadko determinować kolejne wybory związane z pracą. Dzisiaj wiele młodych osób rozpoczynających studia myśli też o podjęciu pracy, zarówno ze względu na potrzeby finansowe, jak i przyszłą karierę zawodową. Takie podejście oceniam bardzo pozytywnie, zwłaszcza biorąc pod uwagę dzisiejsze realia rynkowe i trendy na rynku pracy.

Co więcej, epidemia koronawirusa zmieniła wiele w naszym życiu zawodowym. Z niezwykle trudną sytuacją rynkową i potrzebą błyskawicznego dostosowania się do nowych realiów mierzą się wszyscy kandydaci, pracownicy i pracodawcy. Niewątpliwie w najbliższych miesiącach będziemy obserwować wpływ efektów epidemii zarówno na podstawowe kwestie związane z pracą, jak np. mobilność zawodową, wymagania płacowe, jak i bardzie „miękkie” aspekty pracy. Tym bardziej słuszne wydaje się podejście łączenia czasu studenckiego z dodatkowymi działaniami związanymi z poszukiwaniem doświadczeń w formie staży, praktyk, ale nie tylko.

Ewa PlutaAbsolwentów poszukujących pracy martwi brak doświadczenia zawodowego. Co zatem zawrzeć w CV, żeby zainteresować rekruterów?

Konstancja Zyzik, Pracuj.plPamiętajmy, że nie musimy opuszczać murów uczelni, żeby zebrać doświadczenia przydatne w uzupełnianiu pierwszego CV. Wystarczy zastanowić się, rozejrzeć się wokoło i sprawdzić, do jakich organizacji studenckich, takich jak samorząd czy stowarzyszenia, można się zapisać. Co prawda taka praca nie musi od razu przynosić profitów finansowych, ale daje szerokie pole do popisu, jeśli chodzi o realizowanie własnych pomysłów, kreatywne wykorzystanie budżetów czy ćwiczenie umiejętności organizacyjnych. Warto rozważyć również wolontariat. Pozwala on studentom na sprawdzenie się w pracy w organizacjach pożytku publicznego, gdzie mogą pełnić rozmaite funkcje i uczyć się zarówno prac organizacyjnych, jak i promocyjnych, kontaktu z ludźmi, a nawet zarządzania zespołem. Poza tym wolontariat daje dużą satysfakcję i jest też mile widziany jako punkt w CV. A to przyszli pracodawcy z pewnością docenią i takie pierwsze doświadczenia warto wpisać do swoich dokumentów aplikacyjnych.

Nie zapominajmy również o dodaniu informacji o pracach sezonowych lub pisaniu bloga czy innych zainteresowań, które wymagały naszej kreatywności, samodyscypliny i łączenia wielu obowiązków naraz. To również jest mocnym atutem młodego kandydata.

Ewa PlutaMożna się spodziewać, że kryzys związany z pandemią Covid-19 utrudni rocznikom wchodzącym na rynek pracy znalezienie zatrudnienia?

Konstancja Zyzik, Pracuj.plFirmy w ciągu kilku miesięcy nauczyły się znacznie lepiej niż na początku pandemii funkcjonować w nowych warunkach i organizować pracę zdalną. Napływ nowych talentów jest ważny dla każdego rozwijającego się biznesu, dlatego nadal będą powstawać miejsca pracy dla osób wchodzących na rynek. Jednocześnie pracodawcy muszą nadal mierzyć się z wyzwaniami, utrudniającymi wdrożenie nowych, niedoświadczonych osób. Ograniczenia związane z koronawirusem i opustoszenie biur sprawiły, że wielu pracodawców zawiesiło lub ograniczyło letnie programy staży i praktyk. To szczególnie ważna informacja dla osób, które dopiero chcą zdobywać pierwsze doświadczenia zawodowe. Być może część z praktyk i staży zostanie przeniesiona na jesień, wiele jednak zależy od tego, czy będziemy mieć do czynienia z drugą falą pandemii.

Sytuacja młodych pracowników zależna jest też od specyfiki danej branży. Rekruterzy sygnalizują, że np. w branży informatycznej mają do czynienia z przesytem kandydatami na stanowiska juniorskie, a firmy naciskają na zatrudnianie sprawdzonych, dobrze wyszkolonych specjalistów z doświadczeniem. Jednocześnie w branży marketingowej czy kreatywnej można się spodziewać oszczędności, co może skutkować zatrudnianiem większych grup stażystów i juniorów. Podsumowując, odpowiedź na pytanie nie jest jednoznaczna. Natomiast zachowania pracodawców na Pracuj.pl z czerwca i lipca pozwalają patrzeć na perspektywy rekrutacji z umiarkowanym optymizmem – liczba ogłoszeń rośnie w stosunku do pierwszych miesięcy pandemii. Dotyczy to także ofert kierowanych do osób z małym doświadczeniem zawodowym.

Ewa PlutaPrzeszliśmy przez pierwszy etap, nasze CV zainteresowało rekruterów, czas na rozmowę o pracę. Jak się do niej przygotować?

Konstancja Zyzik, Pracuj.plPrzede wszystkim przed rozmową kwalifikacyjną warto uzupełnić wiedzę. Ważne, by kilka razy przeczytać CV i pamiętać, jakie informacje w nim zawarliśmy. Wydaje się to oczywiste, ale jako doświadczony rekruter zapewniam, że stres może popsuć wypowiedź każdemu kandydatowi. Co więcej, sprawdźmy ponownie treść ogłoszenia o pracę, gdyż łatwo się pogubić, gdy uczestniczymy w kilku rekrutacjach na różne stanowiska. Przed spotkaniem poznajmy także firmę, w której chcemy pracować. Warto prześledzić informacje dostępne np. na oficjalnej stronie internetowej danej organizacji, na forach internetowych, na stronie Pracuj.pl. Bądźmy na bieżąco również z tym, co dzieje się w branży pracodawcy.

Polecam też postarać się dopasować swój strój do okazji i firmowego dress code’u. Schludny i adekwatny ubiór wpłynie nie tylko na nasz image, ale i na samopoczucie. Ogromne znaczenie ma także to, czy punktualnie pojawimy się na spotkaniu. Spóźnienie może zostać odebrane jako przejaw słabej organizacji i braku szacunku. Przy braku doświadczenia zawodowego najważniejsze jest, by zaprezentować się jako osoba aktywna, zaangażowana i chętna do działania i nauki.

O tym, że zależy nam na wynikach rekrutacji, świadczą również pytania, jakie przygotujemy i zadamy rekruterowi. Warto dopytać m.in. o zakres obowiązków, sposób działania firmy, benefity, możliwości rozwoju zawodowego pracowników, zespół, do którego mamy dołączyć, a także kolejne etapy rekrutacji.

Ewa PlutaCzym można zrazić rekruterów podczas rozmowy o pracę?

Konstancja Zyzik, Pracuj.plPrzede wszystkim należy być sobą, nie podawać błędnych informacji na temat naszego doświadczenia czy wykształcenia – takie dane w prosty sposób pracodawcy mogą sprawdzić. Jednocześnie nie możemy zapominać, że jest to spotkanie formalne, dlatego musimy zaprezentować się jako osoba godna zaufania i odpowiedzialna. Na początku swojej drogi zawodowej unikajmy sformułowań: „Jestem ekspertem w…” czy „Wiele państwo stracą, nie zatrudniając mnie”. Na status eksperta pracuje się latami i, co więcej, o fachowości świadczą nie słowa, ale wyniki i sukcesy. Na początku kariery lista naszych dokonań zawodowych może być stosunkowo krótka. Dlatego w pierwszym okresie liczy się przede wszystkim chęć nauki i rozwoju, i to warto podkreślać, rozmawiając z rekruterem.

Nietrudno również o niefortunne słowa podczas rozmowy o wynagrodzeniu. Spotkałam się z sytuacjami, gdy osoby nie potrafiły odpowiedzieć na pytania „Ile pan/pani chce zarabiać na tym stanowisku”. Ważne, abyśmy określili swoje oczekiwania finansowe przed rozmową o pracę. Dzięki temu nie tylko poczujemy się pewniej, ale też zaprezentujemy się jako osoby zaangażowane w rekrutację, a także świadome swoich potrzeb i możliwości.

Na początku swojej drogi zawodowej unikajmy sformułowań: „Jestem ekspertem w…” czy „Wiele państwo stracą, nie zatrudniając mnie”. Na status eksperta pracuje się latami i co więcej, o fachowości świadczą nie słowa, ale wyniki i sukcesy. W pierwszym okresie liczy się przede wszystkim chęć nauki i rozwoju, i to warto podkreślać, rozmawiając z rekruterem.

Ewa PlutaKorporacja czy rodzinna firma – gdzie najlepiej szukać pierwszej pracy?

Konstancja Zyzik, Pracuj.plZatrudnienie się w niewielkiej firmie lub dużej, ustrukturyzowanej korporacji jest bardzo indywidualną kwestią. Firmy te nie różnią się jedynie liczbą zatrudnianych pracowników, ale też formą procesu rekrutacyjnego, wysokością wynagrodzenia, jego możliwym wzrostem w kolejnych latach, możliwościami rozwoju i uczestniczenia w większej lub mniejszej liczbie projektów, ponadto tzw. biurokracją, czyli liczbą obowiązujących wewnątrz procedur czy formami doceniania pracowników. Zgodnie z badaniem Pracuj.pl, jakie przeprowadziliśmy w zeszłym roku, młodsi kandydaci, osoby w wieku 18-24, z docenianiem pracownika częściej kojarzą większe, zagraniczne i prywatne przedsiębiorstwa, a zdecydowanie rzadziej – mniejsze, polskie i państwowe. Podobne opinie można dostrzec przy pytaniu o pracodawców, którzy umożliwiają rozwój zawodowy. Badani częściej wybierali większe, zagraniczne i prywatne firmy niż te mniejsze, polskie oraz państwowe.

Pamiętajmy jednak, że zarówno małe, jak i większe przedsiębiorstwa dają możliwości rozwoju i gromadzenia swoich pierwszych doświadczeń. Wyznacznikiem dla najmłodszej generacji na rynku pracy może okazać się wspomniany zakres obowiązków. Wtedy warto wziąć pod uwagę, że duże korporacje stawiają raczej na wąską specjalizację. Osoba zajmująca konkretne stanowisko wykonuje obowiązki ściśle związane z niewielkim wycinkiem korporacyjnej rzeczywistości. W małych firmach jedna osoba może pełnić kilka funkcji, np. jednocześnie z obszarów public relations, reklamy i social mediów. Dlatego pracę w mniejszych organizacjach polecałabym studentom czy absolwentom, którzy wciąż nie są pewni co do specjalizacji, w jakiej chcą się rozwijać.

Ewa PlutaKończę studia, ale nie jestem pewna, co dalej chcę robić w życiu. Czy warto decydować się na jakąkolwiek pracę, byle zdobyć pierwsze doświadczenia zawodowe?

Konstancja Zyzik, Pracuj.plDobra wiadomość na początek jest taka, że na planowanie swojej drogi zawodowej nigdy nie jest ani za wcześnie, ani za późno. Nieważne czy dopiero stawiamy swoje pierwsze kroki na rynku pracy, czy mamy wieloletnie doświadczenie – każdy moment jest dobry, by zastanowić się nad swoim rozwojem i wziąć sprawy w swoje ręce. To, jak potoczy się nasza kariera, w dużej mierze zależy od nas samych, czyli od naszych decyzji i działań. Im szybciej zabierzemy się do wyznaczania swoich celów, tym szybciej skrystalizuje się strategia kolejnych kroków dojścia do nich.

Warto zacząć od uświadomienia sobie swoich wartości i ambicji. Szczególnie młodzi ludzie powinni ustalić, jakie są ich mocne strony i w jakiej firmie widzą siebie za jakiś czas. Ponadto polecam również stale monitorować rynek pracy i trzymać rękę na pulsie. Warto wiedzieć, które zawody i branże dają obecnie najwięcej możliwości. Jednak jeśli nie mamy pomysłu na siebie, jako formy selekcji różnych możliwości pomocne mogą być praktyki czy wolontariat. Nawet nietrafiony dobór miejsca pracy może nas wiele nauczyć o nas samych, naszych potrzebach, słabych stronach i zainspirować do rozwoju w zupełnie innym obszarze.

Ekspertka

sliwinski

Konstancja Zyzik

Talent Acquisition & Capabilities Development Manager z blisko 10 letnim doświadczeniem w obszarze HR, z wykształcenia socjolog, absolwentka zarządzania i psychologii społecznej na SWPS. Z Grupą Pracuj związana jest od 2014 roku, gdzie obecnie zarządza obszarem pozyskiwania i rozwoju talentów. Pełni również funkcję eksperta medialnego Pracuj.pl, dzieląc się swoją wiedzą i doświadczeniem podczas wywiadów w prasie, radiu czy telewizji. Coraz częściej zapraszana jest do rozmów w podcastach i kanałach znanych influencerów. Fanka zwierząt, dobrego jedzenia, Foresta Gumpa i Star Wars, a także książek biograficznych i o tematyce employer brandingu oraz szeroko pojętego HR.

Rozmawiała

pluta

Ewa Pluta

Znaczenie dobrostanu w pracy, czyli jak budować zdrowe środowisko pracy w nowoczesnej organizacji? (podcast)

Po latach promowania bezwzględnej strategii zarządzania zespołem, opartej na instrumentalnym traktowaniu pracownika, przyszedł czas na zmianę. Przedsiębiorcy wiedzą już, że dobrostan zatrudnionych ludzi, to układ win-win, czyli źródło obustronnej korzyści. Pracownicy w dobrej kondycji psycho-fizycznej, którzy komfortowo czują się w miejscu pracy, są silniej zmotywowani, bardziej efektywni…

Czym zachęcić do pracy i jak zatrzymać talenty z pokolenia Z? (podcast)

Zetki, inaczej – pokolenie Z, to najmłodszy narybek na rynku pracy. Wychowani w erze cyfrowej, traktują smartfon jak przedłużenie ręki, a szybki dostęp do informacji – jak przysłowiową wodę w kranie. W odróżnieniu od pokoleniowych poprzedników, oprócz ścieżek awansu i wysokości wynagrodzenia, interesuje ich także…

Jak młodzi liderzy tworzą przyszłość? Strategiczne myślenie i emocje w przywództwie (podcast)

W jaki sposób zbudować i, co ważniejsze, utrzymać zaangażowanie zespołu w obliczu ciągłych zmian? Młodzi liderzy nie mają dziś łatwego zadania. Świat pędzi, a okoliczności społeczne i rynkowe stają się coraz mniej przewidywalne. Dawne podręcznikowe zasady zarządzania ludźmi nie przystają do naszej rzeczywistości. Wystarczy wspomnieć,…

Jak skutecznie podnosić kompetencje managerskie? (podcast)

Współpraca między światem akademickim a biznesem jest kluczowa szczególnie dziś, gdy galopujący rozwój domaga się równowagi na poziomie gospodarczym, społecznym czy kulturowym. Inaczej mówiąc – wymaga troski o to, by mądrze i skutecznie wpływać na kształt współczesnego świata. Właśnie ten cel połączył w działaniach: PwC – globalną organizację doradczą…

Zarządzanie zmianą jako klucz do sukcesu - proces, transformacja i trendy (podcast)

Zarządzanie zmianą jako proces to dla jednych niezbędny element rozwoju organizacji, a dla innych - wyzwanie pełne niepewności. Tymczasem, jak pokazują obserwacje rynkowe, coraz więcej firm na świecie uznaje elastyczność i adaptację do zmian za klucz do sukcesu. Nie jest tajemnicą, że zarządzanie zmianą często…

Problem Based Learning na zajęciach akademickich (podcast)

„Motywacja” to słowo klucz każdego procesu nauczania bez względu na jego poziom. Efektywna nauka jest przecież celem wszystkich nauczycieli, począwszy od tych z podstawówki, a skończywszy na wykładowcach akademickich. Ale w tym obszarze bez otwartości na innowacje i zmiany ani rusz. Dr Kinga Kurowska-Wilczyńska –…

Prawo pracy w biznesie – formy zatrudnienia, wynagrodzenie i nowości w kodeksie pracy (podcast)

Praca na etacie to dla jednych upragniony synonim bezpieczeństwa, a dla innych – męczące ograniczenie swobody. Tymczasem jak pokazują statystyki, Polska od lat pozostaje w czołówce krajów europejskich o najwyższej liczbie zatrudnionych na innej podstawie niż umowa o pracę. Nie jest tajemnicą, że forma zatrudnienia…

Produkcja partnerska i prywatność w sieci, czyli wyzwania organizacyjne i strategie ochrony (podcast)

Model produkcji partnerskiej pojawia się coraz częściej przy okazji dyskusji na temat wytwarzania dóbr cyfrowych oraz ich dostępności. Zakłada on dobrowolny i nieodpłatny udział internautów w procesie produkcji. Aby jednak tak się stało, konieczne jest spełnienie pewnych warunków: po pierwsze – proces wytwarzania powinien być…

4-dniowy tydzień pracy – prawda czy mit? O nowych modelach skróconego czasu pracy (podcast)

Początek weekendu już w czwartek, czyli wolne od pracy wszystkie piątki? Złożona przez Lewicę ustawa, wprowadzająca czterodniowy tydzień pracy, od zeszłego roku leży w Sejmie i czeka na rozpatrzenie. Choć skrócenie tygodnia pracy do 4 dni budzi pewne kontrowersje, to jednak wydaje się tendencją naturalną,…

Lider transformacji cyfrowej 4.0 (podcast)

„Kto nie idzie do przodu, ten się cofa” – mówi stare powiedzenie i jest w nim sporo prawdy zwłaszcza w czasach galopującego postępu technologicznego. Dlatego transformacja cyfrowa stała się dla wielu firm koniecznością i kluczowym elementem strategii rozwoju. Odpowiednio dobrane technologie w połączeniu z właściwymi…

Praca i życie w Malawi i Meksyku - doświadczenia z perspektywy project managerki (podcast)

Jest profesjonalistką zorientowaną na osiąganie celów. Sprawdziła się na niezależnych stanowiskach w różnych obszarach zarządzania projektami oraz finansami. Swoją aktywność zawodową rozwijała w Europie, Meksyku i Malawi. Project managerka Justyna Rodriguez-Belza, podczas spotkania z dr Agnieszką Golińską, opowiedziała m.in. o pracy i życiu ekspatów w…

Motoryzacja, nowe technologie i innowacje społeczne - jak łączyć pasje z biznesem? (podcast)

Interesuje się wpływem nowych technologii, transportu oraz przemysłu na społeczeństwa. Wierzy w zrównoważoną przyszłość. Zgłębia możliwości wynikające z połączenia pasji i biznesu. Michał Zieliński – Business Owner działów Sport i Motoryzacja w WP, student drugiego stopnia kierunku Zarządzanie i przywództwo na Uniwersytecie SWPS był gościem…

„W drodze na szczyt” – innowacyjne narzędzie dla doradców zawodowych (podcast)

W jaki sposób ułatwić szukanie pracy osobom bezrobotnym 50+? Jak zachęcić je do aktywności zawodowej? Czy atrakcyjna graficznie i merytorycznie gra planszowa może wspomóc w tej kwestii zarówno doradców zawodowych jak i samych poszukujących? Czym są „karty inspiracji” i „kamienie doświadczenia”? Na te i wiele…

Wymiary współpracy w innowacjach społecznych (podcast)

Czemu służą innowacje społeczne? Czym jest współbycie, współpraca i współuczenie się w tym kontekście? I czy trzeba być ekspertem w danej dziedzinie, by dołączyć do obszaru wybranej innowacji? – Budowanie kolektywu to kluczowy element innowacji społecznych. Dołączenie do danej społeczności jest nie tylko sposobem na…

Zawody męskie i kobiece a sukces zawodowy (podcast)

Coraz więcej kobiet decyduje się wkroczyć do świata zawodowego tradycyjnie uznawanego za męski i odwrotnie – przybywa mężczyzn, którzy wybierają zawody uznawane dotąd za kobiece. Zmiany społeczne, następujące wraz z rozwojem cywilizacyjnym, zmierzają ku stopniowemu zrównaniu szans zawodowych obu płci, choć jeszcze daleka droga do…

Czy innowacje mogą i powinny być odpowiedzialne społecznie? (podcast)

Rola przedsiębiorców jest dziś kluczowa, to od ich postawy, od tego czy wezmą na siebie odpowiedzialność za kreowanie rzeczywistości, zależy przyszłość świata. Nie politycy, nie aktywiści, nawet nie naukowcy, ale właśnie przedstawiciele biznesu, małego i dużego, powinni jako pierwsi podjąć wyzwanie, przed którym stoimy wszyscy.…

Budowanie autentycznej marki osobistej – klucz do pozostania sobą (podcast)

Dobra lub kiepska marka najczęściej kojarzy nam się z towarami lub usługami, rzadziej – z ludźmi. To błąd, bo silna marka osobista ma ogromne znaczenie w dzisiejszych realiach zawodowych – może ułatwić znalezienie dobrej pracy, dać przewagę w negocjacjach z klientami, wyróżnić eksperta z określonej…

Motywacja do pracy a różnice pokoleniowe (podcast)

Z jednej strony boomerzy, z drugiej – przedstawiciele pokoleń: X,Y, Z. Często siedzą biurko w biurko, mają wspólne zadania i cele, ale kompletnie odmienne doświadczenia, podejście do pracy czy metody działania. Różne pokolenia aktywne na dzisiejszym rynku pracy to duże wyzwanie, ale i spory potencjał…

Jak odkryć i rozwinąć swoje talenty? Mocne strony wg Gallupa (podcast)

„Musisz nad tym popracować, to nie jest twoja mocna strona” – wielu z nas pewnie słyszało podobne słowa w szkole, czując od razu wszechogarniający wstyd. Tymczasem w świetle dzisiejszej wiedzy, wstydzić powinien się raczej dydaktyk, który stosował taką formą motywacji. Dlaczego warto skupiać się na…

Nowe technologie a zarządzanie edukacją o Auschwitz i Holokauście (podcast)

Pamięć historyczna – szczególny rodzaj pamięci kulturowej – wydaje się ważna zwłaszcza dziś, w czasach, gdy obszar ten bywa wykorzystywany przez różne siły polityczne. Adam Szpaderski – dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS, od lat zajmuje się naukowo strategią zarządzania miejscami pamięci i instytucjami kultury. Rozwija…

Czy w organizacjach jest miejsce na jakość życia? (podcast)

36 lat – tyle czasu przeciętny Europejczyk spędza w pracy podczas całego swojego życia (dane opublikowane przez Eurostat). Gdy dodatkowo weźmiemy pod uwagę, że lata te przypadają na najbardziej efektywną część naszego życia, to tym bardziej warto zadać sobie pytanie – jaka jest jakość życia…

Bariery tworzenia turkusowych organizacji w Polsce i na świecie (podcast)

W turkusowej organizacji ludzie dążą do integracji i syntezy różnych wartości i perspektyw. Kładą nacisk na współpracę, współdziałanie i współtworzenie, a także na poszukiwanie nowych sposobów rozwiązywania problemów. Jak stworzyć turkusową organizację? Czy turkusowe organizacje odpowiedzią na wyzwania współczesnego rynku pracy? Jakie napotykamy bariery tworzenia…

Ruszyła rekrutacja na studia z obszaru zarządzania 2023/2024

Myślisz o założeniu firmy? Chcesz nauczyć się zarządzać projektami? A może po prostu zamierzasz w przyszłości być dobrym szefem i skutecznym liderem? Sprawdź studia z zarządzania na Uniwersytecie SWPS, które są odpowiedzią na współczesne wyzwania biznesowe. Zarządzanie i przywództwo czy zarządzanie zasobami ludzkimi to tylko niektóre…

Nadzieja jako istotny czynnik w zarządzaniu: rola, wypalenie i wdrożenie (podcast)

Chociaż zarządzenie często kojarzy się nam z szeregiem usystematyzowanych procesów i z monitorującymi je narzędziami, równie istotną rolę pełni nastawienie. Nadzieja na sukces może być źródłem motywacji do działania i wiary we własne możliwości. Jaką rolę w zarządzaniu odgrywa nadzieja? Co zrobić w przypadku jej…

Holistyczne zarządzanie - wpływ na tworzenie kultury i zachowań w organizacji (podcast)

Jakie skutki ma holistyczne podejście do zarządzania organizacją? I jaki wpływ wywiera na tworzenie kultury i zachowań w organizacji? Jakie działania zostają podjęte w otoczeniu konkurencyjnym, społecznym, ekonomicznym i politycznym w ujęciu holistycznym? Jakie są trendy w zarządzaniu organizacjami? Na te i wiele innych pytań…

Największe wyzwania w obszarze zachowań organizacyjnych - czym są i jak sobie z nimi radzić?…

To ludzie, ze swoją różnorodnością, są podstawą organizacji. Ich działania tworzą zachowania organizacyjne - ta interdyscyplinarna dziedzina, oparta na podstawach zarządzania, pozwala zrozumieć i interpretować zachowania w miejscu pracy. W rezultacie są one ściśle związane z osiąganymi celami i wynikami biznesowymi. Poruszymy temat, jak rozumieć…

Innowacje społeczne - cykl w Strefie Zarządzania Uniwersytetu SWPS

Innowacje kojarzymy przede wszystkim z technologią, gospodarką i zarządzaniem. W ostatnim czasie coraz więcej mówi się o kolejnej kategorii - innowacjach społecznych, czyli działaniach których celem jest podnoszenie jakości życia ludzi, grup społecznych i narodów. Zalicza się do nich zarówno nowatorskie rozwiązania problemów społecznych, jak…

Synergia pomiędzy działami HR i finansowym - jak połączyć siły dla dobra firmy (podcast)

Dział finansowy oraz HR to jedne z kluczowych filarów, na których opiera się każda organizacja. Choć każde z nich obejmuje inne obszary i obsługuje różne procesy, współpraca pomiędzy tymi działami może pozytywnie przełożyć się na funkcjonowanie firmy. Czy liczby i KPI to ich jedyny wspólny…

Jak zmienić polską szkołę oddolnie i skutecznie? (podcast)

Polski system edukacji zmaga się w licznymi problemami. Z wielu z nich powszechnie zdajemy sobie sprawę, ale już mało kto ma ochotę działać i stawiać czoło tym wyzwaniom. Są jednak osoby, które nie boją się działać i chcą oddolnie wpływać na szkolnictwo. Kto i w…

Innowacje w obszarze wolontariatu pracowniczego (podcast)

Wolontariat jest dowodem na to, że dobro mnoży się wtedy, gdy się nim dzielimy. Pomagając innym, zyskujemy poczucie sensu, sprawczości, autentyczności i autonomii. Obecne czasy cechują się coraz intensywniejszą digitalizacją i idącą za nią dehumanizacją, a to sprawia, że działanie na rzecz innych oraz pielęgnowania…

TransferHUB – jak inkubujemy innowacje społeczne związane z pracą (podcast)

Rynek pracy stawia przed nami wiele wyzwań. Należą do nich między innymi starzejące się społeczeństwo, szklany sufit, godzenie życia rodzinnego z zawodowym oraz kondycja i możliwości kobiet na rynku pracy. Na szczęście są wśród nas ludzie, którzy uwielbiają stawiać czoła wyzwaniom i szukać najlepszych rozwiązań…

Jak odejść z korporacji - rzecz o odwadze (podcast)

Praca w korporacji bywa w popkulturze demonizowana. Mimo to, dla wielu osób jest najlepszym miejscem pracy, dającym stabilizację i poczucie bezpieczeństwa. Nic więc dziwnego, że odejście z korporacji budzi w niektórych niepokój i lęk przed zmianą. Na ile chętnie wybieramy pracę w korporacji? Dlaczego trzeba mieć odwagę, aby z niej odejść? Czy w ciągu…

Doskonalenie procesów integracji w wielonarodowym środowisku pracy (podcast)

Środowisko, w którym pracujemy ma na nas ogromny wpływ. To, jakie relacje panują między pracownikami oraz jaką wyczuwa się ogólną atmosferę, może przekładać się m.in. na wydajność i zaangażowanie w powierzone zadania. Integrację pracowników można i warto wspierać - szczególnie, gdy są oni przedstawicielami różnych krajów i kultur. Czym jest…

Piękno natury, wartość nauki, siła biznesu (podcast)

Na przestrzeni wieków ludzie znacząco oddalili się od przyrody. Mimo to, kontakt z naturą jest jedną z naszych najbardziej pierwotnych potrzeb. Zaspokajaniu jej nie sprzyjają jednak otaczające nas betonowe lasy oraz brak czasu na spacery po tych prawdziwych. Dlatego warto zadbać o środowisko, w którym…

Growth mindset, czyli sposób myślenia ukierunkowany na wzrost (podcast)

Coraz więcej pracodawców dostrzega wagę mindsetu u swoich pracowników. Nastawienie, z którym podchodzimy do danego wyzwania może zarówno ułatwić nam pracę, jak i skutecznie do niej zniechęcić. Warto więc skorzystać z technik growth mindsetu, czyli sposobu myślenia ukierunkowanego na wzrost. Czym jest mindset i czym różni się od poczucia sprawczości…

Wprowadzenie do innowacji społecznej. Jak rozliczyć biznes z dobra? (podcast)

Jeszcze do niedawna w świecie start-upów najwięcej uwagi poświęcano jednorożcom, czyli firmom nastawionym na dynamiczny wzrost w krótkim czasie. Dziś coraz głośniej mówi się o zebrach - przedsiębiorstwach generujących zyski, jednak działających w ramach zrównoważonego rozwoju. Firmy te tworzą usługę lub produkty, które są odpowiedzią…

Pre-inkubacja – wiele obliczy wsparcia innowacyjności i przedsiębiorczości (podcast)

Osoby myślące o założeniu własnej firmy mogą skorzystać z różnych form wsparcia dla początkujących przedsiębiorców. Dużą popularnością cieszą się inkubatory, pomagające m.in. finansować projekt na jego początkowej fazie. Zdecydowanie mniej uwagi poświęca się pre-inkubatorom, których celem jest wsparcie merytoryczne tych, którzy dopiero rozważają założenie własnej…

Innowacje społeczne jako nowe rozwiązania aktualnych i przyszłych problemów świata (podcast)

W tworzeniu innowacji społecznych ważne jest, by od początku myśleć o wpływie, jaki to rozwiązanie wywołuje na ludzi, środowisko, ziemię. Świadome zarządzanie może w tym zakresie okazać się sposobem na rozwiązanie problemów współczesnego świata. Dlatego innowacje społeczne w ostatnim czasie nabrały dużego znaczenia. Jak zwiększyć…

Zaufanie społeczne jako czynnik sprzyjający rozwojowi innowacji (podcast)

W Polsce poziom zaufania do ludzi należy do najniższych Europie. Tymczasem wiara w szczere intencje innych osób ma bardzo duży wpływ na relacje między partnerami biznesowymi. W sytuacji braku zaufania pojawiają się często trudności we wzajemnym zrozumieniu. To prowokuje wyższe koszty, trudniejszą wymianę wiedzy, informacji…

Motywacja w środowisku pracy - czego oczekują pracownicy? (podcast)

Odpowiednia motywacja do pracy ma wpływ na to, jak wykonujemy powierzone obowiązki. Dzięki niej jesteśmy w stanie pracować szybciej i efektywniej. Ostatnie kryzysy takie jak pandemia czy wojna w Ukrainie sprawiły, że oczekiwania wobec pracodawców nieco się zmieniły. Jakiej motywacji aktualnie oczekują pracownicy? Czy istnieją…

Najczęstsze błędy w zarządzaniu wynagrodzeniami (podcast)

Jednym z najważniejszych elementów każdej pracy jest wynagrodzenie. Wielu pracowników oraz specjalistów zajmujących się zarządzaniem ludźmi uważa wysokość comiesięcznej wypłaty za najsilniejszy motywator do pracy. Jakie błędy w zarządzaniu wynagrodzeniami popełniają firmy? Co mówi rynek o wysokości wynagrodzeń? Lepiej płacić za kompetencje, czy za wyniki?…

Innowacyjny projekt "Skuteczne zdziwienie" - wyzwalająca myślenie nauka czytania

Dlaczego najmłodsi niechętnie czytają? Innowacyjny projekt “Skuteczne zdziwienie” odpowiada na to pytanie i szuka rozwiązań, które pomogą zmienić podejście do nauki czytania i pisania dzieci w wieku przedszkolnym.  Projekt sprowadza się do pobudzania dziecięcej świadomości poprzez obrazowanie głosek oraz liter prostymi dźwiękami. Jak może wyglądać…

Ocena technologii jako metoda zarządzania innowacjami w zielonej transformacji (podcast)

Innowacyjność stała się trendem i wartością samą w sobie. Nowoczesne rozwiązania mogą realizować rozmaite cele oraz wspierać różne dziedziny naszego życia. Wyzwania związane z transformacją energetyczną i tzw. Zielonym Ładem wymagają innowacji technologicznych. Jakich rozwiązań potrzebujemy, by odpowiedzieć na najważniejsze pytania transformacji energetycznej? Jak wybierać…

Tworzenie innowacji społecznych w środowisku akademickim i biznesowym – case study Politechniki Warszawskiej (podcast)

Popularyzację osiągnięć polskiej nauki rozumiemy jako zaangażowanie naukowców w proces przełożenia wyników przeprowadzonych badań na działania aplikacyjne, które służą rozwiązywaniu istniejących problemów społecznych. Jaką rolę pełnią dydaktycy w kontekście innowacji społecznych? Czym jest społeczna odpowiedzialność nauki, czy i po co przekładać wyniki prowadzonych prac badawczych…

Kształtowanie proinnowacyjnej kultury przez działania w europejskiej sieci uniwersytetów Una Europa (podcast)

Kraje Unii Europejskiej od lat kładą duży nacisk na to, by zapewnić swoim obywatelom najwyższy poziom kształcenia. Z tego względu jedenaście wiodących europejskich uniwersytetów badawczych połączyło siły, aby stworzyć wyjątkowy sojusz – Una Europa. Na czym polega innowacyjność tej inicjatywy? Jak o uniwersytet postrzegają twórcy…

Determinanty innowacji społecznych – perspektywa teoretyczna i praktyczna (podcast)

Celem innowacji społecznych jest polepszenie jakości życia osób, narodów czy społeczności. Unikalność tych rozwiązań może wynikać z wdrażania zupełnie nowych pomysłów, ale także z innego zastosowania dotychczas znanych metod. Innowacje społeczne mają być odpowiedzią na rosnące problemy współczesnego świata, takie jak: pogłębiające się nierówności społeczne,…

Praca Headhuntera - czym kieruje się podczas rekrutacji? Iga Dolipska (Supesu Recruitment) - podcast

Polskie firmy mają coraz więcej trudności w znalezieniu pracowników o wąskiej specjalizacji i unikalnych kwalifikacjach. W takich sytuacjach okazuje się, że zwykła rekrutacja nie wystarcza. Potrzebny jest łowca talentów, który znajdzie idealnego pracownika na dane stanowiska. Headhunterzy - bo o nich mowa, dysponują unikalną wiedzą…

Jak wspierać pracowników w sytuacji wojny? (podcast)

Choć wojna toczy się poza granicami naszego kraju, to od samego początku Polacy bardzo angażują się w pomoc Ukrainie. Niosą pomoc, wspierają i udzielają schronienia tym, którzy go potrzebują. Takie działania, mimo że słuszne i szlachetne mają wpływ na naszą kondycję psychiczną. Przygnębienie i niepokój…

Motywowanie w trudnych czasach — jak nie zabić motywacji? (podcast)

Zmotywowany zespół lepiej pracuje, jest wydajny i z entuzjazmem podejmuje nowe, zawodowe wyzwania. W postpandemicznych niestabilnych czasach niełatwo jest utrzymać motywację pracowników. Zarówno działy HR, jak i liderzy zadają sobie pytanie — co zrobić, aby ludziom chciało się pracować? Jaką funkcję pełnią finansowe i pozafinansowe…

Projektujemy innowacje z impaktem społecznym (podcast)

W kolejnym odcinku podcastu Innowacyjnie o innowacjach rozmawiamy projektowaniu innowacji z impaktem społecznym. Pokażemy co zrobić, aby firmy oferujące takie innowacyjne produkty i usługi spełniały oczekiwania klientów, właścicieli i jeszcze dodatkowo – beneficjentów swoich działań. Przeanalizujemy - czym różni się projektowanie „zwykłych” innowacji od projektowania…

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa psyche logo 05 logo white kopia logo white kopia