W kontaktach międzyludzkich często dochodzi do starcia różnych poglądów, interesów czy wartości. Zdarza się, że w nieświadomy sposób przyjmujemy strategię, która ma nas doprowadzić do osiągnięcia celu. Czasami jednak sytuacja i waga decyzji powodują, że negocjacje stają się sztuką. Warto zatem zastanowić się nad możliwymi scenariuszami i nad tym, jaką postawę powinniśmy przyjąć, by odnieść sukces. Czym są negocjacje i co je różni od mediacji? Co łączy negocjacje z dzieckiem i negocjacje z szefem? Czy kompromis to wciąż zwycięstwo? Jak przygotować się do negocjacji i który z jej etapów jest najtrudniejszy? Jakie są strategie negocjacji i kiedy je stosować? Czy w negocjacjach jest miejsce dla emocji? Odpowiedzi na te pytania udziela dr Maciej Mikucki, adiunkt w Katedrze Zarządzania Uniwersytetu SWPS i dyrektor regionalny firmy Provident, odpowiedzialny za obszar finansów w Europie Północnej, z którym rozmawia dr hab. Katarzyna Januszkiewicz, kierownik Katedry Zarządzania Uniwersytetu SWPS.
Podcast z cyklu „Zarządzać, ale jak?” dostępny jest m.in. na kanale Strefy Zarządzania na YouTubie, gdzie poszczególne sygnatury czasowe przedstawione poniżej przenoszą w opisany fragment nagrania.
01:38 – Czym są negocjacje i czym różnią się od mediacji?
03:30 – Jak wygląda proces negocjacji i jakie są jego poszczególne etapy?
13:37 – Co jest kluczowe dla osiągnięcia sukcesu podczas negocjacji?
15:33 – Jak wygląda przykład dobrej negocjacji w praktyce?
21:26 – Czy warto analizować proces negocjacji po ich zakończeniu?
28:02 – Jakie cechy powinien mieć idealny kandydat do negocjacji?
33:24 – Jak negocjacje wpływają na budowanie swojego wizerunku?
36:36 – Czy kompromis jest dobrym wynikiem negocjacji?
43:49 – Jak wygląda nauka negocjacji?
46:58 – Czy w negocjacjach jest miejsce dla emocji?
Podcastu można też posłuchać na Spotify:
- https://podcasts.apple.com/pl/podcast/negocjacje-i-mediacje-w-zarz%C4%85dzaniu-jak-osi%C4%85gn%C4%85%C4%87-zamierzony/id1460686479?i=1000513113145
- https://soundcloud.com/user-509252963/mikucki-zarzadzac-ale-jak-podcast-2021
- https://lectonapp.com/pl/audiobook/6992d74e-1414-48ed-bd70-dfed4435830a?_lst
Interesujesz się zarządzaniem? Dołącz do innych w grupie Strefy Zarządzania Uniwersytetu SWPS na Facebooku.
Cykl „Zarządzać, ale jak?”
Co to znaczy skutecznie, efektywnie zarządzać? Jak rozwijać swoją organizację? Kiedy i jak powinniśmy reagować na zmiany? Jakie czynniki wpływają na zachowania zespołu? Czy można przygotować się na kryzys? Jaka strategia pozwoli nam odnieść sukces? Czym ten sukces właściwie jest? Na te pytania szukamy odpowiedzi w cyklu Strefy Zarządzania Uniwersytetu SWPS „Zarządzać, ale jak?”. Z naszymi gośćmi – dydaktykami, naukowcami, a także wieloletnimi praktykami zarządzania – rozmawiamy o wyzwaniach, z jakimi na co dzień mierzą się osoby zarządzające organizacjami i zespołami. W ramach naszego cyklu łączymy naukę z praktyką, starając się znaleźć odpowiedzi na najbardziej aktualne pytania pojawiające się we współczesnym zarządzaniu.
Gość
Maciej Mikucki
W firmie Provident od września 2017 r. pełni funkcję regionalnego dyrektora odpowiedzialnego za obszar finansów w Europie Północnej. Przed dołączeniem do Providenta, firmy działającej w sektorze pożyczkowym, pracował 9 lat w branży farmaceutycznej – dla Adamedu (regionalna firma farmaceutyczna) jako dyrektor finansowy (2016–2017) oraz dla Teva Pharmaceuticals, gdzie w latach 2008–2012 był dyrektorem finansowym w Polsce, a następnie zarządzał finansami w Europie Centralnej i Wschodniej (2013–2016). W latach 2002–2007 pracował dla The Coca-Cola Company (Węgry, Polska, Australia) na stanowiskach o zwiększającej się odpowiedzialności prowadzącej do roli dyrektora finansowego na Australię i Nową Zelandię. Maciej zdobywał także doświadczenie w firmach Seagram (finanse i rozwój biznesu w Europie Centralnej i Wschodniej), Ipsos (Europa Centralna i Afryka), Polglass czy Benckiser. Jego językiem ojczystym jest polski, ale włada biegle angielskim oraz – w stopniu średniozaawansowanym – rosyjskim. Posiada umiejętności zarządzania na szczeblu regionalnym oraz lokalnie, ma doświadczenie w procesach restrukturyzacji/rozwoju biznesu zdobyte w sektorze farmaceutycznym, FMCG, B2B i konsultingu. Doktor nauk ekonomicznych (2018), adiunkt w Katedrze Zarządzania w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie.
Prowadząca
dr hab. Katarzyna Januszkiewicz, prof. Uniwersytetu SWPS
Psycholog i specjalista ds. organizacji i zarządzania, kierownik Katedry Zarządzania Uniwersytetu SWPS. Prowadzi badania w ramach subdyscypliny zachowań organizacyjnych, m.in. w obszarze zmiany zachowań ludzi w organizacji (elastyczność zachowań, zmiana paradygmatu kariery zawodowej, różnorodność w miejscu pracy) oraz metodologii badań społecznych aspektów zarządzania (profesjonalizacja metod i technik badawczych). Autorka ponad 50 publikacji naukowych, w tym monografii: „Elastyczność zachowań organizacyjnych. Koncepcja i metodyka badań” oraz „Rozwój zawodowy pracownika. Szanse i zagrożenia”. Odbyła trzy staże naukowe (Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Novosibirsk State University, Nowosybirsk) oraz realizowała wyjazdy naukowo-badawcze i wizyty studyjne w ośrodkach zagranicznych (m.in. University of Oxford, Universidad de Barcelona, Universidad Autónoma de Madrid, Universität Wien). Wielokrotnie nagradzana za działalność naukową oraz prace na rzecz rozwoju uczelni i dydaktyki.