Kobietom często brak podejścia w stylu: „OK., najwyżej mi się nie uda. I co z tego? Przynajmniej się czegoś nauczę”. Każda porażka to najlepsza lekcja, jaką można dostać, i z każdej wychodzi się silniejszym człowiekiem. Musimy dziewczynkom zaszczepić wiarę, że tak jest. O tym, kiedy kobieta osiąga sukces w biznesie, gdzie tkwi jej siła i jak może pokonać bariery, mówi Magdalena Dziewguć, Head of Google Cloud na Polskę, Czechy i Słowację.

Małgorzata MierżyńskaCzy rzeczywiście tak jest, jak mówi Marek Koterski w swoim filmie: „Baby są jakieś inne”?

Magdalena DziewgućNiż mężczyźni? Tak. Mamy różne kompetencje i profile osobowościowe, różne możliwości i perspektywy, różny zestaw obowiązków i priorytetów życiowych.

Małgorzata MierżyńskaTo nasze ograniczenie czy szansa?

Magdalena DziewgućW świecie nowych technologii taka odmienność jest dziś bardzo pożądana, bo technologia staje się coraz bardziej ludzka. Początkowo informatycy koncentrowali się na optymalizowaniu różnych funkcji, eliminacji błędów systemowych. Technologie skupione były niemal wyłącznie na sobie. Użytkownicy pozostawali w tle. W ostatnich latach technologie rozwijają się pod dyktando ludzkich potrzeb. To użytkownicy definiują, jak powinny wyglądać, działać, w jaki sposób budzić zaufanie. Są więc coraz bliżej człowieka, stają się coraz łatwiejsze w obsłudze i bardziej dostępne.

Tu dochodzimy do obszaru kompetencji kobiet. Od zarania dziejów specjalizujemy się w rozumieniu, czego potrzebują inni. Identyfikujemy te potrzeby w środowisku, domu, rodzinie, wśród przyjaciół. Bardzo dużo czasu i energii poświęcamy na to, by zrozumieć, jakie mają problemy i jak je rozwiązać. Z połączenie tych dwóch kompetencji: czysto inżynierskiej precyzyjnej technologii, którą tworzą programiści, z reguły mężczyźni, oraz dobrej identyfikacji opartej na empatii, rozumieniu szerszego kontekstu, identyfikowanie motywacji, potrzeb i emocji użytkownika powstają najnowocześniejsze projekty, najlepsze innowacje, najciekawsze rozwiązania pozwalające żyć lepiej, działać szybciej, łatwiej i taniej.

Małgorzata MierżyńskaZ tego co pani mówi, wynika jednak, że kobiety rzeczywiście mają innego rodzaju talenty i predyspozycje niż mężczyźni. Czy to oznacza też, że nie nadają się do wielu zawodów, w tym na przykład do tych związanych z nowoczesnymi technologiami i informatyką?

Magdalena DziewgućStanowczo się z tym nie zgadzam. Na dowód mogę wymienić bardzo dużo zdolnych programistek i wielu mężczyzn, którzy robią karierę w komunikacji. Wykluczam więc teorię, że nie jesteśmy zdolni rozwijać się w obszarach, które nie są postrzegane jako nasze naturalne. Zakładam jednak, że bardziej efektywni możemy być tam, gdzie mamy już pewien kapitał kompetencji ukształtowany przez kulturę i środowisko, w jakich wyrastamy. Jeśli w tym samym domu mamy dwoje dzieci i dziewczynka od urodzenia jest uczona, jak służyć innym, opiekować się bliskimi i komunikować z otoczeniem, a chłopiec – jak walczyć o swoje i rywalizować z rówieśnikami, jeśli dziewczynka jako pierwszą zabawkę dostaje misia, a chłopiec komputer, jeśli męscy członkowie rodziny spędzają większość czasu przed urządzeniami elektronicznymi, a kobiety w parku lub kuchni, to nie potrzebujemy różnic biologicznych, bo kształtuje nas przykład, środowisko i kultura, w której wyrastamy.

W takiej sytuacji uważam, że nie ma sensu zawracać kijem Wisły: jeśli mamy dziewczynkę, która ma świetnie rozwinięte kompetencje społeczne i doskonale się komunikuje, a z drugiej strony chłopca, który myśli zero-jedynkowo i swobodnie porusza się w językach matematycznych czy obszarach związanych z technologiami, zamiast jego uczyć konstrukcji społecznych, a ją języka kodowania, pozwólmy im budować na ich silnych stronach. Twórzmy zespoły, w których nawzajem dodadzą sobie wartości, a nie zmuszajmy, by na siłę robili co innego.

W młodych menadżerkach, ale czasem i w poważnych prezeskach w środku ciągle siedzi mała dziewczynka. Przestraszona myśli, czy dam radę? A jak nie podołam? Kobietom na początku kariery zawodowych radziłabym szukać szefowych, które wiedzą, kiedy za wszelką cenę nie dążyć do perfekcji.

Małgorzata MierżyńskaCzyli nie ma sensu walczyć z funkcjonującymi od wieków stereotypami ani z kulturowymi modelami wychowania i postrzegania roli i zadań życiowych dziewczynek i chłopców?

Magdalena DziewgućTrudno cokolwiek narzucić rodzicom. Na własnym przykładzie mogę powiedzieć, że świadomie staram się dawać dzieciom coś więcej, niż przewiduje taki bazowy model kulturowy. Widziałam kiedyś badania, które pokazywały, jak wiele uzdolnionych matematycznie dziewczynek świadomie przestaje interesować się matematyką około 11 – 12 roku życia, bo nie jest to dobrze widziane w grupie środowiskowej. Dziewczynki w tym wieku raczej interesują się modą i muzyką. Później te zaległości trudno nadrobić. Nawet jeśli przed maturą przypomni sobie o dawnych talentach i wpadnie na to, że matematyką można się zajmować zawodowo. Dlatego dziewczynkom tak bardzo potrzebne jest wsparcie, które pozwoli dobrze zarządzić rozwojowym i poznawczym kryzysem – zarówno w szkole, jak i w domu. Z drugiej strony potrzebne jest też świadome wychowanie chłopców w gotowości do tego, by dzielili się społecznymi i życiowymi rolami, odpowiedzialnością, kompetencjami. Zachęcam wszystkie mamy, by to robiły dla dobra synów i przyszłych synowych.

Małgorzata MierżyńskaCzy kobieta może odnieść sukces w środowisku, w którym dominują mężczyźni tylko wtedy, gdy wejdzie w ich buty, przyjmie role, styl i wzorce, jakie tam obowiązują, czy też może tego dokonać, będąc sobą i budując pozycję właśnie na swoich odmiennych kompetencjach?

Magdalena DziewgućJestem przekonana, że nie trzeba się zmieniać, ale to niezwykle trudne i wymagające. W przyrodzie jest tak, że jeśli mamy srogą zimę, to przetrwają tylko osobniki najsilniejsze o największej zdolności adaptacji. Podobnie jest z kobietami w środowiskach technologicznych: nie trzeba rezygnować z siebie i wchodzić w męskie role, żeby przetrwać, ale trzeba mieć dwie ważne kompetencje: wewnętrzną siłę i poczucie wiary, że będąc sobą i nie rezygnując ze swojego modelu świata, można osiągnąć swoje cele, oraz zdolność adaptacji.

Kłopot polega na tym, że o ile dość dobrze radzimy sobie z chwaleniem dziewczynek za śliczny wygląd, piękny występ, udany rysunek, o tyle zbyt rzadko namawiamy je do ryzyka. A powinny wiele razy przekonać się, że upadek z roweru, drzewa czy płotu, rozdarcie spódniczki czy rozbite kolano to nie koniec świata.

Małgorzata MierżyńskaCzy te dwie cechy się nie wykluczają?

Magdalena DziewgućWbrew pozorom, nie. Z jednej strony silna baza własnych wartości i standardów moralnych, z drugiej – umiejętność słuchania, gotowość do zmiany sposobu działania, osiągania kompromisów, zwinność i spryt, które w trudnej sytuacji pozwalają szybko podjąć decyzję, przeorientować się. Klasyczny przykład kobiet sukcesu w „męskich” środowiskach to kobieta o ponadprzeciętnym poczuciu wewnętrznej siły, wartości i sprawczości, ale też elastyczności, czyli szybkiego, zwinnego myślenia i działania operacyjnego. Takie kobiety nie poświęcają dużo czasu na zamartwianie się, rozkładanie problemu na czynniki pierwsze. Myślą w kategoriach: jest kryzys – trzeba go szybko rozwiązać.

Małgorzata MierżyńskaCzyli typowo zadaniowe, ale jednocześnie takie, które nie idą na bezpośrednie zwarcie i nie starają się na siłę forsować swoich racji?

Magdalena DziewgućTo kobiety, które szukają rozwiązań, drogi, która pozwoli pójść dalej razem pomimo różnic. Jakiś czas temu Harvard obchodził 50-lecie przyjęcia pierwszych kobiet na studia. Miałam przyjemność posłuchać kilku z grona absolwentek. Opowiadały o barierach, jakie musiały pokonać, o tym, jak radziły sobie w sytuacji absolutnej negacji i niechęci, by wpuścić kobiety do męskiego środowiska. Musiały stawić czoło „wyszukiwaczom” kobiecych mankamentów, ale też brakowi wsparcia w środowisku domowym i społecznym. To, co pozwoliło im przetrwać i utorować drogę kolejnym kobietom, to właśnie te dwa czynniki: poczucie, że idą słuszną droga i robią to, czego same pragną, a nie to, czego ktoś od nich oczekuje, a z drugiej strony – szybkie budowanie relacji i zjednywanie sojuszników poprzez to, kim są, w jaki sposób działają, w co wierzą, a nie przez to, że coś siłą wymuszają czy wyrywają.

Małgorzata MierżyńskaA na jakie bariery natrafiła pani?

Magdalena DziewgućByło ich dużo. Jeśli miałabym podać największą, to nasuwa mi się przede wszystkim jedna, myślę, że charakterystyczna dla większości kobiet. Wszystko zmienia się w naszym życiu, kiedy zostajemy matkami. To jest moment, w którym trzeba przedefiniować priorytety i świadomie podjąć decyzję, ile mnie będzie w domu, a ile w pracy. Badanie „The Economist” wśród kobiet i mężczyzn, którzy zaczęli karierę w tym samym czasie, pokazują, że do 30. roku życia kobiety osiągają więcej, ponieważ są bardziej pracowite, systematyczne, skoncentrowane na pracy. Mężczyźni jeszcze wtedy imprezują, mają lekki stosunek do życia i obowiązków. Do trzydziestki mamy więc coś w rodzaju „premii rozwojowej” w stosunku do mężczyzn. Potem nagle, w momencie, gdy kobiety decydują się na założenie rodziny, sytuacja całkowicie się odwraca.

U mężczyzn kariera i rodzina pozostają na jednym poziomie, a często kariera staje się nawet ważniejsza niż rodzina. U kobiet priorytetem staje się rodzina, kariera traci znaczenie. Mając do wyboru malucha, który czeka w domu, albo służbową delegację, szkolenia, wieczorne koktajle, kobiet najczęściej wybierają dziecko. Tymczasem to na takich spotkaniach pojawiają się często nowe możliwości biznesowe, poznaje się ciekawe osoby. Jeśli kobiety z tego rezygnują, to naturalnie ich kariera spowalnia i oddają pole kolegom. W moim życiu było podobnie. Bardzo trudno było mi pogodzić obowiązki domowe z pracą. Do dzisiaj tak jest. Zajęcia baletowe córki czy służbowy koktajl to wybór, który pojawia się codziennie i za każdym razem trzeba go rozstrzygać od nowa. Jedną z najważniejszych barier w życiu zawodowym kobiet jest właśnie chęć pogodzenia obu tych sfer życia. Poza tym, kobiety pracują bardziej emocjonalnie. Dużo bardziej przejmują się tym, jakie cele ma projekt, jakie będą jego efekty, czy wszyscy są równo zaangażowani, czy wszystkie racje zostały wzięte pod uwagę.

Mężczyźni bardziej nastawieni są na cel. Koszty jego osiągnięcia uważają często ze drugorzędne, w myśl zasady, że zwycięzców nikt nie osądza. Kobiety myślą o przegranych i starają się, by ich nie było albo by przynajmniej zwycięzców było jak najwięcej. W pracy operacyjnej to przeszkadza – wydłuża cały proces, dużo więcej kosztuje w kontekście zasobów i czasu.

Małgorzata MierżyńskaCzy przez to właśnie kobiety są postrzegane jako mniej efektywne?

Magdalena DziewgućMyślę, że tak, bo w krótkiej perspektywie tak to wygląda. Dopiero patrząc dalej, można docenić to, że kobiety w ten sposób gromadzą kapitał społeczny. To niezmiernie ważne, bo żyjemy w czasach, w których cena technologii zmierza do zera, a liczyć się będzie właśnie kapitał społeczny. Nie to, że mogę zadzwonić, ale to, że ktoś, na kim mi zależy, odbierze telefon. W tych obszarach kobiety mają dużo większy potencjał. Mężczyźni są transakcyjni. Jeśli dzwonią do siebie, to żeby ubić interes, coś konkretnego załatwić, szybko podjąć decyzję. Kobiety dbają o relacje. To kosztuje i to też jest bariera, która powoduje, że kariera kobiet często nie rozwija się tak szybko jak u mężczyzn, muszą nad nią dłużej pracować.

Małgorzata MierżyńskaJakiej rady udzieliłaby pani kobietom, które chcą budować karierę w branżach zdominowanych przez mężczyzn? Jak przebić się w dyskusji, gdy na zebraniu mężczyźni mnie ignorują, bo jestem jedyną kobietą przy stole?

Magdalena DziewgućTo akurat sytuacja, z którą bardzo często nadal się spotykam. Zdarzyło mi się nawet, że na ważnym spotkaniu u dużego klienta jeden z członków zarządu firmy głośno rzucił: „Nie mieli pomysłu, to przysłali kobietę”. Moja funkcja i kwalifikacje, w związku z którymi zostałam na to spotkanie wytypowana, najwyraźniej nie miały dla niego żadnego znaczenia. Bardzo często jestem też jedyną kobietą w panelach dyskusyjnych na konferencjach. To dość powszechne zjawisko, że panowie głównie rozmawiają między sobą, do siebie kierują pytania lub tworzą taką nieformalną koalicję wykluczającą. Dla pań, które są w takiej sytuacji, mam jedną radę: nie zwracać na to uwagi, koncentrować się na temacie, słuchać dyskusji i zabierać głos wyłącznie merytorycznie. Prawda obroni się sama. Wielokrotnie przekonałam się, że koncentracja na rozwiązaniu problemu, podaniu dobrego pomysłu czy wypracowaniu kompromisu powodują, że po pewnym czasie przestaje mieć znaczenie, kto to powiedział. Nie jest prawdą, że mężczyźni uznają pomysł za gorszy tylko dlatego, że pochodzi od kobiety, ale prawdą jest, że potrzebują czasu, by usłyszeć, co kobieta mówi, i przekonać się do jej kompetencji. Trzeba im dać szansę.

Małgorzata MierżyńskaNa ile ważne w karierze kobiet jest wsparcie szefów i mężczyzn w ogóle? Czy powinny świadomie szukać wśród nich sojuszników?

Magdalena DziewgućSięgając do moich doświadczeń, muszę przyznać, że miałam ogromne szczęście do szefów mężczyzn, którzy dawali mi dużo przestrzeni. Mogłam dużo wyżej sięgać, bo otaczali mnie opieką, „zabezpieczali” teren działania. Mężczyźni są z reguły dobrzy w budowaniu zespołów – drużyn zadaniowych. Od dziecka grają w piłkę i inne sporty zespołowe, bawią się w Indian, wojnę itd. W ramach tych zabaw realizują jakieś zadania i cele. Podobnie w życiu zawodowym. Potrafią szybko zbudować zespół, który osiągnie cel. Nie ma w nim może pogłębionych relacji, nie zważamy, jak kto się w nim czuje, ale wynik zostaje dowieziony. To ogromna zaleta. Miałam wielu szefów, którzy dla mnie dobrze określali zadania i potrafili wykorzystać mój potencjał dla osiągnięcia celu. Myślę, że z obopólną korzyścią. Ale dla mojego rozwoju absolutnie najwięcej zrobiły szefowe kobiety. One działały holistycznie, koncentrowały się na człowieku, na tym, by dostrzec cały potencjał, pomóc pewne rzeczy przepracować, osiągnąć maksimum możliwości.

Kobietom na początku kariery zawodowej radziłabym szukać szefowych, które są trochę starsze, trochę bardziej doświadczone, przeszły przez wszystkie kryzysy związane z godzeniem pracy i życia rodzinnego, wiedzą, jak poukładać sobie w głowie i kiedy za wszelka cenę nie dążyć do perfekcji. Żaden mężczyzna nie da takiego wsparcia, takiej wiary i siły, co szefowa kobieta. Oby było tylko ich więcej. Wtedy przybędzie też kobiet robiących kariery.

Małgorzata MierżyńskaA co możemy zrobić dla dziewczynek my same, żeby wyrównać ich zawodowe szanse na starcie i mimo takiej edukacji i kultury, jaką mamy?

Magdalena DziewgućPopychać do próbowania, generować jak najwięcej porażek i pomagać przez nie przechodzić. Kłopot polega na tym, że o ile dość dobrze radzimy sobie z chwaleniem dziewczynek za śliczny wygląd, piękny występ, udany rysunek, o tyle zbyt rzadko namawiamy je do ryzyka. A powinny wiele razy przekonać się, że upadek z roweru, drzewa czy płotu, rozdarcie spódniczki czy rozbite kolano to nie koniec świata. Jeśli poradzą sobie z tym, że klasa odrzuciła ich propozycję, jedno przepłakane popołudnie będzie bolało, ale wyjdą z tego silniejsze. Dzięki wsparciu nauczycieli i rodziców nauczą się wiele dzięki tej porażce, zrozumieją, dlaczego nie wyszło, co mogły zrobić inaczej i co następnym razem mogą zrobić lepiej. Wtedy spróbują jeszcze raz.

Brakuje nam motywowania dziewczynek, by się podniosły po porażkach i próbowały znowu. Aplikowałaś i nie dostałaś się na studia? Nie szkodzi. Spróbuj jeszcze raz i następny, i jeszcze raz. Z mojego doświadczenia wynika, że największym deficytem kompetencyjnym kobiet jest brak wiary we własne możliwości. W młodych menadżerkach, ale czasem też i w poważnych paniach dyrektorkach i prezeskach w środku ciągle siedzi ta mała dziewczynka. Przestraszona myśli: „Czy dam radę? A jak nie podołam? Czy nie powinnam jednak zrezygnować z tej propozycji, bo oni mają za wysokie oczekiwania?”. Kobietom często brak podejścia w stylu: „OK., najwyżej mi się nie uda. I co z tego? Przynajmniej się czegoś nauczę”. Głęboko wierzę, że każda porażka to najlepsza lekcja, jaką można dostać i z każdej wychodzi się silniejszym człowiekiem. Musimy dziewczynkom zaszczepić wiarę, że tak jest.

Małgorzata MierżyńskaI tak wróciłyśmy do edukacji. Bo czy to nie z niej wynika, że w kobiecie, nawet tej, która osiągnęła sukces, siedzi mała przestraszona dziewczynka, a w mężczyźnie sukcesu – ciekawy świata niesforny łobuz?

Magdalena DziewgućTo przerażające, ale to niestety efekt wychowania w stylu: bądź grzeczna, nie wychylaj się, bo podrzesz rajstopki, bo warkocz ci się zepsuje, podczas gdy chłopak, który porwie spodnie, jest super. Musimy budzić tego łobuza w dziewczynkach, bo szukanie przygód, próbowanie, testowanie, upadki i podnoszenie się z nich dają siłę. Awanturniczość, szukanie przygód, eksperymentowanie, próbowanie czegoś, czego nikt wcześniej nie próbował, to podstawa sukcesu.

Artykuł był publikowany w styczniowym wydaniu "Newsweek Psychologia Extra 1/17”.
Czasopismo dostępne na stronie »

 

Ekspert

magdalena dziewguć

Magdalena Dziewguć

Head of Google Cloud na Polskę, Czechy i Słowację. Menadżerka z wieloletnim doświadczeniem. Studiowała prawo i psychologię, posiada tytuł Executive MBA SGH oraz GMP Harvard Business School. Od 2014 r. pracuje dla Google’a. Wcześniej – wiceprezeska Exatel SA. Członkini kilku rad nadzorczych i Rady Powierniczej Uniwersytetu SWPS. Od 2000 r. współtworzyła rynek usług telekomunikacyjnych dla biznesu w sieci Orange i Plus. Założycielka Digital University oraz LiderSHE w Polsce. Od początku swojej kariery zajmuje się tematyką nowych technologii i ich wpływu na procesy biznesowe w organizacjach. Ekspertka w zakresie innowacji, restrukturyzacji i budowania kultury zaangażowania i współpracy. Doradza funduszom inwestycyjnym i start-upom w procesie budowania strategii komercjalizacji nowych pomysłów biznesowych.

Rozmawiała

 

Małgorzata Mierżyńska

Zaufanie społeczne jako czynnik sprzyjający rozwojowi innowacji (podcast)

W Polsce poziom zaufania do ludzi należy do najniższych Europie. Tymczasem wiara w szczere intencje innych osób ma bardzo duży wpływ na relacje między partnerami biznesowymi. W sytuacji braku zaufania pojawiają się często trudności we wzajemnym zrozumieniu. To prowokuje wyższe koszty, trudniejszą wymianę wiedzy, informacji…

Motywacja w środowisku pracy - czego oczekują pracownicy? (podcast)

Odpowiednia motywacja do pracy ma wpływ na to, jak wykonujemy powierzone obowiązki. Dzięki niej jesteśmy w stanie pracować szybciej i efektywniej. Ostatnie kryzysy takie jak pandemia czy wojna w Ukrainie sprawiły, że oczekiwania wobec pracodawców nieco się zmieniły. Jakiej motywacji aktualnie oczekują pracownicy? Czy istnieją…

Najczęstsze błędy w zarządzaniu wynagrodzeniami (podcast)

Jednym z najważniejszych elementów każdej pracy jest wynagrodzenie. Wielu pracowników oraz specjalistów zajmujących się zarządzaniem ludźmi uważa wysokość comiesięcznej wypłaty za najsilniejszy motywator do pracy. Jakie błędy w zarządzaniu wynagrodzeniami popełniają firmy? Co mówi rynek o wysokości wynagrodzeń? Lepiej płacić za kompetencje, czy za wyniki?…

Innowacyjny projekt "Skuteczne zdziwienie" - wyzwalająca myślenie nauka czytania

Dlaczego najmłodsi niechętnie czytają? Innowacyjny projekt “Skuteczne zdziwienie” odpowiada na to pytanie i szuka rozwiązań, które pomogą zmienić podejście do nauki czytania i pisania dzieci w wieku przedszkolnym.  Projekt sprowadza się do pobudzania dziecięcej świadomości poprzez obrazowanie głosek oraz liter prostymi dźwiękami. Jak może wyglądać…

Ocena technologii jako metoda zarządzania innowacjami w zielonej transformacji (podcast)

Innowacyjność stała się trendem i wartością samą w sobie. Nowoczesne rozwiązania mogą realizować rozmaite cele oraz wspierać różne dziedziny naszego życia. Wyzwania związane z transformacją energetyczną i tzw. Zielonym Ładem wymagają innowacji technologicznych. Jakich rozwiązań potrzebujemy, by odpowiedzieć na najważniejsze pytania transformacji energetycznej? Jak wybierać…

Tworzenie innowacji społecznych w środowisku akademickim i biznesowym – case study Politechniki Warszawskiej (podcast)

Popularyzację osiągnięć polskiej nauki rozumiemy jako zaangażowanie naukowców w proces przełożenia wyników przeprowadzonych badań na działania aplikacyjne, które służą rozwiązywaniu istniejących problemów społecznych. Jaką rolę pełnią dydaktycy w kontekście innowacji społecznych? Czym jest społeczna odpowiedzialność nauki, czy i po co przekładać wyniki prowadzonych prac badawczych…

Kształtowanie proinnowacyjnej kultury przez działania w europejskiej sieci uniwersytetów Una Europa (podcast)

Kraje Unii Europejskiej od lat kładą duży nacisk na to, by zapewnić swoim obywatelom najwyższy poziom kształcenia. Z tego względu jedenaście wiodących europejskich uniwersytetów badawczych połączyło siły, aby stworzyć wyjątkowy sojusz – Una Europa. Na czym polega innowacyjność tej inicjatywy? Jak o uniwersytet postrzegają twórcy…

Determinanty innowacji społecznych – perspektywa teoretyczna i praktyczna (podcast)

Celem innowacji społecznych jest polepszenie jakości życia osób, narodów czy społeczności. Unikalność tych rozwiązań może wynikać z wdrażania zupełnie nowych pomysłów, ale także z innego zastosowania dotychczas znanych metod. Innowacje społeczne mają być odpowiedzią na rosnące problemy współczesnego świata, takie jak: pogłębiające się nierówności społeczne,…

Praca Headhuntera - czym kieruje się podczas rekrutacji? Iga Dolipska (Supesu Recruitment) - podcast

Polskie firmy mają coraz więcej trudności w znalezieniu pracowników o wąskiej specjalizacji i unikalnych kwalifikacjach. W takich sytuacjach okazuje się, że zwykła rekrutacja nie wystarcza. Potrzebny jest łowca talentów, który znajdzie idealnego pracownika na dane stanowiska. Headhunterzy - bo o nich mowa, dysponują unikalną wiedzą…

Jak wspierać pracowników w sytuacji wojny? (podcast)

Choć wojna toczy się poza granicami naszego kraju, to od samego początku Polacy bardzo angażują się w pomoc Ukrainie. Niosą pomoc, wspierają i udzielają schronienia tym, którzy go potrzebują. Takie działania, mimo że słuszne i szlachetne mają wpływ na naszą kondycję psychiczną. Przygnębienie i niepokój…

Motywowanie w trudnych czasach — jak nie zabić motywacji? (podcast)

Zmotywowany zespół lepiej pracuje, jest wydajny i z entuzjazmem podejmuje nowe, zawodowe wyzwania. W postpandemicznych niestabilnych czasach niełatwo jest utrzymać motywację pracowników. Zarówno działy HR, jak i liderzy zadają sobie pytanie — co zrobić, aby ludziom chciało się pracować? Jaką funkcję pełnią finansowe i pozafinansowe…

Projektujemy innowacje z impaktem społecznym (podcast)

W kolejnym odcinku podcastu Innowacyjnie o innowacjach rozmawiamy projektowaniu innowacji z impaktem społecznym. Pokażemy co zrobić, aby firmy oferujące takie innowacyjne produkty i usługi spełniały oczekiwania klientów, właścicieli i jeszcze dodatkowo – beneficjentów swoich działań. Przeanalizujemy - czym różni się projektowanie „zwykłych” innowacji od projektowania…

Psychologia marketingu w praktyce

Kluczem do podejmowania dobrych decyzji podczas tworzenia kampanii reklamowych jest nie tylko wiedza, ale także zrozumienie. Z tego względu psychologia jest bardzo ważnym narzędziem w rękach każdego marketera. Nie jest to zaskoczeniem - w końcu zachowania klientów są powiązane z jego emocjami, osobowością, potrzebami czy…

Ruszyła rekrutacja na studia z obszaru zarządzania 2022/2023

Myślisz o założeniu firmy, chcesz nauczyć się zarządzać projektami, a może po prostu zamierzasz w przyszłości być dobrym szefem i skutecznym liderem? Sprawdź studia z zarządzania na Uniwersytecie SWPS, które odpowiadają wymogom współczesności i nadchodzącym wyzwaniom środowiska pracy. Proponujemy unikatowy program łączący teorię z praktyką…

Różnorodność w zespole (podcast)

Różnorodność w zespole dotyczy nie tylko płci, pokolenia czy pochodzenia, ale także osobowości i stylu działania. W tej odmienności ważne jest to, by pośród wielu różnic widzieć wspólny cel. Nie bez powodu mówi się, że różnorodne zespoły osiągają lepsze wyniki. Jak zatem umiejętnie wydobywać potencjał…

Rozwój lidera - Magdalena Hauptman (Orange) - podcast

Praca lidera nie jest łatwa - wspieranie zespołu, organizowanie obowiązków i rozwiązywanie konfliktów, to tylko część zadań na tym stanowisku. Duże znaczenie mają również komunikatywność, wewnętrzna motywacja, a także dążenie do rozwijanie siebie oraz pracowników. Jednak czy to wystarczy, by być dobrym przywódcą? Obraz idealnego…

Roślinne mięso - od studentki neurokognitywistyki do businesswoman - Iga Czubak (Roślinny Qurczak) podcast

Nawet najmniejsza zmiana w życiu może nieść za sobą spektakularne efekty. Tak było w przypadku Igi Czubak, założycielki marki Roślinny Qurczak i twórczyni roślinnego substytutu mięsa drobiowego. Mimo że jest to jej pierwszy biznes, w ciągu kilku miesięcy sprawnie udało jej się uruchomić zakład produkcyjny…

HR w branży budowlanej - zarządzanie zmianą, różnorodność i digitalizacja - A. Niziołek (Hilti) -…

Branża budowlana w Polsce przeżywa intensywny rozkwit. Nowe technologie, coraz bardziej zaawansowane narzędzia oraz powszechna digitalizacja sprawiają, że firmy muszą dynamicznie dostosowywać się do nowej rzeczywistości. Taka sytuacja jest wyzwaniem również dla działów HR. Jak zarządzać zasobami ludzkimi w tak trudnej i konserwatywnej branży, związanej…

Wsparcie psychologiczne jako benefit przyszłości - Krystyna Matysiak (Generali Polska) - podcast

W czerwcu 2021 roku Generali wprowadziło nowy benefit dla pracowników – wsparcie terapeutyczne. Do dziś skorzystali oni już z ponad 400 sesji z terapeutami. Czy to zwiastun zmian w zakresie pozapłacowych dodatków do pensji? Które benefity wyróżniają pracodawców? W jaki sposób powstał pomysł na wdrożenie…

O zarządzaniu projektami (podcast)

Współcześnie prowadzenie projektów to podstawowa umiejętność w świecie biznesu. Powinni ją posiadać nie tylko menedżerowie, ale także wszyscy specjaliści, którym zależy na efektywnym i samodzielnym realizowaniu się w swojej branży. Zarządzanie projektami to przede wszystkim umiejętność sprawnego rozplanowania zadań i podzielenia całego procesu realizacji projektu…

Rola zaufania w zarządzaniu i rewolucji technologicznej - Dariusz Piotrowski (DELL) - podcast

Ostatnie wydarzenia na świecie oraz kolejne fale pandemii sprawiły, że właśnie teraz zaufanie stało się ważniejsze niż kiedykolwiek. Przewiduje się, że w kolejnych latach, to połączenie zaufania i technologii będzie kluczem wzrostu gospodarczego. Czy możemy zatem twierdzić, że popularyzacja cyfrowych kompetencji wywołuje pewność względem technologii…

Synergia i współpraca - czy to podstawa pracy lidera? Piotr Dziwok (Shell) - podcast

Wpływowe umysły świata biznesu bardzo wyraźnie nawołują do działań promujących wymianę poglądów i dzielenie się doświadczeniami. Liderzy oraz osoby odpowiedzialne za najważniejsze decyzje na poziomie globalnym i krajowym, łącząc swoje siły, mogą zmienić bardzo wiele. Zanim jednak liderzy staną się liderami, przechodzą pewną ścieżkę. Uczą się…

Od kandydata do ex-pracownika - jak zwinny HR wspiera Candidate Experience (podcast)

Rynek pracy to miejsce, w którym spotykają się potrzeby dwóch stron — pracodawców i pracowników. Do niedawna, często spotykany był model polityki firm, który zakładał, że to pracownik powinien zabiegać o zatrudnienie. Jednak od kilku lat trend ten uległ zmianie i to pracownicy dominowali na…

Od marketera do lidera. O sukcesie w branży fintech - Karol Sadaj (Aion Bank Polska)…

Od 40 tysięcy klientów do ponad miliona w zaledwie dwa lata - brzmi nieprawdopodobnie? A jednak! Taki sukces wygenerował dla marki Revolut Karol Sadaj, gość webinaru z cyklu Rozmowy z Liderami. Wszyscy wiemy, że zarządzanie to zestaw procesów, które podtrzymują funkcjonowanie organizacji. To właśnie one…

Jak zwiększyć rynek innowacji społecznych w Polsce? (podcast)

Powszechnie wiadomo, że rozwój gospodarczy, oznacza więcej niż rozbuchane wskaźniki ekonomiczne. Prace nad ewolucją innowacji technologicznych pochłaniają ogromne pieniądze inwestorów czy instytucji publicznych. Nieustannie szukamy rozwiązań które lepiej odpowiedzą na potrzeby użytkowników i pozwolą zarobić z nawiązką. A gdyby tak podczas tworzenia, od początku myśleć…

Paradygmat Quality of Life (Jakości Życia) w kształtowaniu strategii rozwojowych instytucji publicznych i organizacji gospodarczych…

„W warunkach systemu demokratycznego cele rozwojowe powinny nawiązywać do zasady solidaryzmu społecznego i międzynarodowego i być formułowane w logice wzrostu poziomu Jakości Życia (Quality of Life) we wszystkich jej wyznacznikach. W formułowaniu tak rozumianych celów rozwojowych uczestniczą nauki społeczne. Nauki ekonomiczne wnoszą swój wkład stwarzając…

Przepis na szczęśliwego pracownika - jak zarządzać dobrostanem zespołu (podcast)

Nie od dziś wiadomo, że zadowolony pracownik jest bardziej efektywny i zmotywowany. Warto jednak zastanowić się, co należy zrobić, by zagwarantować ten dobrostan współpracownikom. Jakie są dobre praktyki well-beingu? Czy HR i komunikacja powinny działać razem, czy oddzielnie? Na te i wiele innych pytań odpowiada…

Prestiżowe zawody - co o nich wiemy? (podcast)

Branża, wysokość zarobków, a może użyteczność społeczna? Co tak naprawdę wpływa na nasze postrzeganie określonych profesji jako prestiżowe? W swojej definicji prestiż jest renomą i odzwierciedleniem wysokiej wartości, którą nadajemy ludziom, miejscom oraz przedmiotom. Czy istnieją określone czynniki decydujące o tym, czy dany zawód możemy…

Kapitał na innowacje, czyli polowanie na inwestora (podcast)

Czy dobry pomysł na innowację, to wszystko czego potrzebujemy, by osiągnąć sukces w tej dziedzinie? Okazuje się, że nie. Poza ideą warto od początku pomyśleć o źródle finansowania innowacyjnego przedsiębiorstwa. Na rynku jest teraz sporo środków do wykorzystania. Pojawiły się nawet takie, które przy ocenie…

Nowy system identyfikacji wizualnej Uniwersytetu SWPS

Czy wiecie, że właśnie w tym roku Uniwersytet SWPS obchodzi swoje 25-lecie? Jak rozpoczęła się historia jedynego jak dotąd Uniwersytetu prywatnego w Polsce? Wszystko zaczęło się w 1996 roku, gdy grupa naukowców Polskiej Akademii Nauk podjęła śmiałą decyzję o utworzeniu uczelni, która będzie kształciła na…

Organizational design – czego nauczyliśmy się w pandemii i jak tę wiedzę wykorzystać? (podcast)

Dla współczesnych organizacji największym wyzwaniem nie są same zmiany, lecz tempo, w jakim się one dokonują. Pandemia sprawiła, że z dnia na dzień musieliśmy przeorganizować niemal cały system pracy. Jednak oprócz procesów i procedur zmieniły się również inne elementy organizacji – jej kultura, relacje oraz zachowania…

Strategie HR w dobie zmiany – jak je dostosować? (podcast)

Zarządzanie zasobami ludzkimi to strategiczny obszar funkcjonowania wielu organizacji. Jak misja, wizja i strategia firmy wpływają na strategię HR? Jak istotne są wartości w działalności firm? Jak ważne jest przywództwo i rola lidera? Jaka jest strategiczna rola HR w cyklu życia pracownika? Jakie pojawią się…

Samoorganizacja w zarządzaniu – jak budować efektywne zespoły? (podcast)

Czym jest samoorganizacja? Czy każdy zespół może działać w ten sposób? Jakie wyzwania pojawiają się w związku z wprowadzeniem tego modelu pracy w zespole? Jak sobie radzą liderzy, a jak członkowie zespołów projektowych? Gdzie leży sprawstwo w samoorganizacji? Jak można wzmacniać samoorganizację? Jak zarządzać w zespołach, w których…

Kryzysy, porażki i zmiany - czyli paliwo innowacji

Jesteśmy uczeni, że kryzys jest czymś złym, a tymczasem świat żyje i funkcjonuje dzięki zmianom, które często wywołuje właśnie on. Liczba światowych kryzysów rośnie i dotyka nas wszystkich w tym także organizacje. W tym odcinku „Innowacyjnie o Innowacjach” drążymy temat kryzysów, porażek i pivotów w…

Zarządzanie informacją z perspektywy lidera

Jak zarządzanie informacją przekłada się na zarządzanie ludźmi? Jak liderzy skutecznie wykorzystują metody analizy danych w swojej pracy? Czego nauczyła nas pandemia w odniesieniu do strategii zarządczych? Skąd liderzy wiedzą, co konkretnie zadziała w obecnej sytuacji społecznej i ekonomicznej, kiedy zarządzamy serią kryzysów? Jak oceniać…

HR i IT – synergia współpracy

Zarządzanie zasobami ludzkimi w dobie digitalizacji to duże wyzwanie zarówno dla pracowników, jak i pracodawcy. Jakie trendy technologiczne obserwujemy obecnie w HR? Czy automatyzacja działań to szansa czy zagrożenie? Jakie narzędzia mogą pomóc pracownikom, a jakie pracodawcom? Czy jest możliwa kariera HR w IT i…

Prototypowanie i testowanie, czyli jak nie wylać innowacji z kąpielą? (podcast)

Planujesz wdrożenie na rynek innowacyjnego produktu lub usługi? Masz pomysł na przełomowe rozwiązanie? A może stworzyłeś już pierwszą wersję prototypu? Jeśli tak, nadszedł czas, aby zejść na ziemię i zweryfikować to, co wypracowałeś w rozmowach z klientami. W kolejnym odcinku podcastu „Innowacyjnie o innowacjach” dowiesz…

Jak budować kompetencje liderskie w postpandemicznej rzeczywistości? (podcast)

Przyspieszona przez pandemię koronawirusa rewolucja technologiczna wprowadziła wiele zmian w dotychczasowym sposobie pracy wielu z nas. Do liderek i liderów nowego świata będzie należało przemyślenie strategii wprowadzania nowych technologii do DNA organizacji. Wraz z Jowitą Michalską, CEO Digital University, rozmawiamy o budowaniu kompetencji – nie…

Wyzwania project managera – jak skutecznie zarządzać projektami? (podcast)

Jaki powinien być dobry project manager i czy każdy może nim zostać? Jak efektywnie zarządzać projektami? Jakie narzędzia mogą w tym pomóc? Jakie są największe wyzwania project managera w organizacji i poza nią? Jakie są najczęstsze błędy popełniane na tym stanowisku i czy można ich…

Nagradzanie pracowników – co dziś działa, a co nie?

Nagradzanie pracowników to ważny element codziennego funkcjonowania organizacji, który ma bezpośredni wpływ na efekty wykonywanej pracy. Czego od pracodawcy oczekują dziś pracownicy? Czy pieniądze rzeczywiście nie są już wystarczającym motywatorem? Jakie systemy motywacyjne są najbardziej skuteczne? Jak nagradzać pracowników, gdy nie mamy dużego budżetu? Czy…

Innowacyjnie o innowacjach – nowy cykl podcastów Strefy Zarządzania Uniwersytetu SWPS

Jakie będą innowacje jutra? Czy jesteśmy na nie gotowi? Czemu i komu będą służyły? Między innymi na te pytania odpowiadamy w nowym cyklu podcastów „Innowacyjnie o innowacjach” Strefy Zarządzania Uniwersytetu SWPS. Wraz z ekspertkami i ekspertami różnych dziedzin zgłębiamy temat tworzenia innowacji z impaktem społecznym, które…

Pomysł na innowację – jak wybrać ten najlepszy? (podcast)

Świat zmienia się nieustannie. Dotyczy to również innowacji, które dziś wymagają odmiennych założeń i nowego podejścia do ich wdrażania. Miano innowacji społecznych zyskują zarówno rozwiązania z obszaru nauk społecznych, jak i sektora zaawansowanych technologii. To konieczność, bo liczba skomplikowanych problemów, przed którymi stoimy jako ludzkość,…

Odpowiedzialne przywództwo – jak być liderem i zachować zdrowe ego? (podcast)

Rywalizacja to nieodłączna część życia lidera, jednak zachowanie zdrowego ego to często klucz do sukcesu. Co zrobić, by spełniać własne ambicje, mieć poczucie kompetencji i sukcesu, a jednocześnie być liderem odpornym na presję niezdrowej rywalizacji? Jak mieć dystans do siebie i innych? Jak zachować racjonalne…

ChinaTalk with Dominik Declercq (Association des Constructeurs Européens d'Automobiles)

Chiny niezmiennie od dziewięciu lat są liderem przemysłu samochodowego – odpowiadają za jedną trzecią globalnej sprzedaży aut. Chińskie firmy mają w swoich rękach połowę rynku lokalnego, również stopniowo budują międzynarodową obecność. Na fali zielonej rewolucji kraj stał się największym producentem i konsumentem samochodów elektrycznych. To…

Błędy w zarządzaniu – dlaczego nie stać nas na niedocenianie pracowników? (podcast)

Menedżer w swojej pracy może popełnić wiele rozmaitych błędów. Zła decyzja finansowa, nieodpowiednio sformułowana strategia, wadliwie przeprowadzona zmiana. Każdy z nich ma swoje konsekwencje. Najczęstsze błędy, to jednak te popełniane w relacji ze współpracownikami. Konsekwencje tych potknięć są długofalowe i bardzo kosztowne nie tylko dla…

Employer branding – jak dbać o pozytywny wizerunek firmy?

Budowanie wizerunku firmy to ważny element strategii organizacji. Atrakcyjny pracodawca przyciąga dobrych pracowników, a to pozwala na realizowanie celów biznesowych. Od czego zacząć employer branding i dlaczego warto to robić? Jak budować markę pracodawcy wewnątrz organizacji? Jak pracownicy mogą przyczynić się do budowania dobrego wizerunku…

Zmiany i transformacje z perspektywy lidera - Joanna Średnicka (Pracownia Gier Szkoleniowych)

Wprowadzanie zmian w organizacji to złożony i czasochłonny proces, w którym lider musi wykazać się wieloma umiejętnościami. Jak zatem z sukcesem wprowadzać zmiany? Jakie czynniki ludzkie mogą ułatwić ten proces? Jak inspirować innych do podążania za zmianą? Jak powstaje wizja przekładająca się na konkretną zmianę…

ChinaTalk with Peggy Liu (Joint US–China Collaboration on Clean Energy)

Jak bardzo zielona będzie chińska transformacja? W zeszłym roku Chiny ogłosiły, że osiągną neutralność węglową do 2060 r., zaś w swoim nowym Planie Pięcioletnim na lata 2021–2025 zadeklarowały liczne, ambitne cele związane z zielonymi technologiami i przemysłem. W niezwykle szybkim ruchu w kierunku zielonej transformacji…

Agile – zwinne zarządzanie w praktyce (podcast)

Czym jest agile, czyli zwinne zarządzanie, i czym różni się od tego „klasycznego”? Czy pojęcia takie jak scrum, kanban, lean, devops mają coś wspólnego z agile? Dlaczego w zwinnych metodach zarządzania zespół odgrywa tak ważną rolę? Jak w zwinnym zarządzaniu wygląda rola klienta? O zwinnym…

Mobbing i dyskryminacja w miejscu pracy. Jak im przeciwdziałać? (podcast)

Pracownicy doświadczający przemocy w postaci mobbingu czy dyskryminacji nie zawsze wiedzą, do kogo zgłosić się z tym problemem i jak poradzić sobie z trudną sytuacją, w jakiej się znaleźli. Proces związany z udowodnieniem przemocy lub dyskryminacji w miejscu pracy jest często długi i skomplikowany, a…

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa psyche logo 05 logo white kopia logo white kopia